Cykelmässan i Sollentuna 11-12 september

Datum:
20 september 2004 18:01

Cykelmässan i Sollentuna 11-12 september bjöd givetvis inte på några premiärer, men det fanns en del intressanta nyheter för den svenska marknaden.

bild
Scott Scale
Scotts gamla Racing-program försvinner och ersätts med Scale. Scale finns i ett flertal varianter precis som gamla Racing gjorde. Snyggast var givetvis Scott Scale LTD med carbonram och en SID Worldcup, men den lär vi nog inte se många av. Däremot kommer vi få se många andra carbonramar från Scott. Teknologin från förra årets lätta landsvägscykel har nu hittat till XC-cyklarna. De modeller som ersätter Team Racing och Pro Racing, Scale 10 och Scale 20, har båda carbonramar.

Godis från Specialized var naturligtvis nya Enduron och Demo 8. Båda modellerna har fått en speciell lösning av bakväxelörat, där en bygel stadgar upp bakväxeln i snabbkopplingen. Om det är bra eller inte lär tiden utvisa. Grahns rekommenderade priser på Enduro Expert är ca 31500 kr och för Demo 8DH ca 40000 kr. För den som direkt vill byta ut sin gamla ram mot en ny Enduro S-Works är priset ca 19795 kr.

bild
S-works Enduro 2005
bild
Oskar kontrollerar bakvagnen
bild
Innovativ konstruktion, vi hoppas det fungerar lika bra som det ser ut att göra
Man kan konstatera att det råder en singlespeedboom just nu. En billig variant är Specialized Hardrock med Tektro-skivor för 5800 kronor.

bild
Singlespeed färdig att konsumera
Cyklar vill gärna bli dyra, men det fanns en del trevliga instegsmodeller som var lite billigare. Specializeds enklaste Rockhopper framstår som relativt prisvärd. För 8995 kr får man en XC-racer för långlopp med en Manitou Axel fram rullandes på Mavic XM117. Den har enkla V-bromsar men skivbromsnav är standard för den som sedan vill uppgradera. Trek 4500 kostar 6495 kr och kommer då med en Rock Shox Judy TT och WTB-fälgar.

bild
Specialized Rockhopper – nybörjarhoj?
Truvativs vevparti Stylo har fått en Shimanoinspirerad lösning av vevlagret. Lösningen liknar Hollowtech II som finns på de dyrare Shimanoserierna, men där Shimano valt att klämma fast den vänstra vevarmen med en bult på utsidan har Truvativ valt det beprövade sättet med splines och en bult som är gängad i vevaxeln. Jag har hört att flera dragit sönder gängorna på Shimano XT-vevarmar och gör därför tummen upp för Truvativs lösning. Vikten för ett komplett vevparti varierar mellan 848 och 890 gram beroende på utförande. Lättast är det snygga Stylo Carbon, billigast blir Stylo SL. Kostnaden lär bli cirka 2000 kr för Stylo SL och 3900 kr för Stylo Carbon.

bild
Truvativ Stylo anno 2005
Rock Shox nya gaffel Reba finns i några olika varianter från 3845 kr upp till 5768 kr. Reba satt originalmonterad på en hel del cyklar. En annan nyhet på gaffelfronten är att Hallmans släppte distributionen av Manitou den 1 september. Det innebär att det idag inte finns någon svensk distributör av Manitou. Värt att notera är att Duells inte hade en enda Marzocchigaffel i sin monter. Man frågar sig varför.

bild
Rock Shox Reba
En kul trend är att Shimanos totala dominans på komponentsidan ser ut att brytas. Allt fler tillverkare väljer att använda SRAMs växlar.

Trenden på mässan stavas hopp och lek på svenska. De billigare segmentet är klart inspirerat av dirt och freeride. I spåren av denna trend frågar man sig naturligtvis hur det ser ut med den svenska försäljningen av dyrare freeridecyklar. Enligt de jag pratade med på mässan så pratas det mycket om freeride-trenden men eftersom den inte syns i försäljningsstatistiken menar distributörerna att den inte finns. Den självklara följdfrågan man genast vill ställa blir ju hur den svenska marknaden klarar av konkurrensen från de europeiska internetbutikerna. Svaren var klart intressanta.

 

Vi frågade några stora svenska distributörer hur de såg på den omfattande internethandeln. Svaren varierade något, men på det stora hela avfärdade distributörerna att många handlar utomlands. De menade att de som säger att alla handlar utomlands överdriver, och att det därför inte finns något behov att möta den konkurrensen eftersom den inte existerar. Freeridetrenden är något man pratar om, men det säljs inte så mycket freeridecyklar och därför är det segmentet inte intressant för de stora distributörerna. När man däremot pratade med folk från handeln lät det helt annorlunda. De menade att de stora prisskillnaderna gör att handeln är på väg att tappa hela försäljningen av lösa komponenter och dyrare färdigbyggda cyklar. Den mest dystra bilden var att det enda som blir kvar för den svenska cykelhandeln blir försäljningen av Svenssoncyklar. Handeln ser att det finns en stor freeridetrend och menar att anledningen till att den inte syns i försäljningsstatistiken är för att de dyra cyklarna byggs av delar köpta utomlands. Slutligen frågade vi en företrädare för en branschorganisation hur han såg på internethandeln utomlands. Han kände inte till att det köptes cykeldelar utomlands men när han fick situationen förklarad för sig förstod han allvaret.

 

Den stora fråga vi bar med oss från mässan blev alltså vad som kommer hända med den svenska cykelmarknaden. Det verkar som att distributörerna blundar för internethandeln istället för att ta tag i problemet. Att Hallmans inte ser någon lönsamhet i att sälja gafflar är kanske en varningssignal till branschen. Uppenbarligen behöver distributörer och handel gemensamt föra en diskussion om hur man ska konkurrera med de europeiska drakarna och locka tillbaka oss kunder till den svenska marknaden. Frågan är om de är villiga att föra den diskussionen.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.