Cykelmässan i Sollentuna 11-12 september bjöd givetvis inte på några premiärer, men det fanns en del intressanta nyheter för den svenska marknaden.

Scott Scale
Godis från Specialized var naturligtvis nya Enduron och Demo 8. Båda modellerna har fått en speciell lösning av bakväxelörat, där en bygel stadgar upp bakväxeln i snabbkopplingen. Om det är bra eller inte lär tiden utvisa. Grahns rekommenderade priser på Enduro Expert är ca 31500 kr och för Demo 8DH ca 40000 kr. För den som direkt vill byta ut sin gamla ram mot en ny Enduro S-Works är priset ca 19795 kr.

S-works Enduro 2005

Oskar kontrollerar bakvagnen

Innovativ konstruktion, vi hoppas det fungerar lika bra som det ser ut att göra

Singlespeed färdig att konsumera

Specialized Rockhopper – nybörjarhoj?

Truvativ Stylo anno 2005

Rock Shox Reba
Trenden på mässan stavas hopp och lek på svenska. De billigare segmentet är klart inspirerat av dirt och freeride. I spåren av denna trend frågar man sig naturligtvis hur det ser ut med den svenska försäljningen av dyrare freeridecyklar. Enligt de jag pratade med på mässan så pratas det mycket om freeride-trenden men eftersom den inte syns i försäljningsstatistiken menar distributörerna att den inte finns. Den självklara följdfrågan man genast vill ställa blir ju hur den svenska marknaden klarar av konkurrensen från de europeiska internetbutikerna. Svaren var klart intressanta.
Vi frågade några stora svenska distributörer hur de såg på den omfattande internethandeln. Svaren varierade något, men på det stora hela avfärdade distributörerna att många handlar utomlands. De menade att de som säger att alla handlar utomlands överdriver, och att det därför inte finns något behov att möta den konkurrensen eftersom den inte existerar. Freeridetrenden är något man pratar om, men det säljs inte så mycket freeridecyklar och därför är det segmentet inte intressant för de stora distributörerna. När man däremot pratade med folk från handeln lät det helt annorlunda. De menade att de stora prisskillnaderna gör att handeln är på väg att tappa hela försäljningen av lösa komponenter och dyrare färdigbyggda cyklar. Den mest dystra bilden var att det enda som blir kvar för den svenska cykelhandeln blir försäljningen av Svenssoncyklar. Handeln ser att det finns en stor freeridetrend och menar att anledningen till att den inte syns i försäljningsstatistiken är för att de dyra cyklarna byggs av delar köpta utomlands. Slutligen frågade vi en företrädare för en branschorganisation hur han såg på internethandeln utomlands. Han kände inte till att det köptes cykeldelar utomlands men när han fick situationen förklarad för sig förstod han allvaret.
Den stora fråga vi bar med oss från mässan blev alltså vad som kommer hända med den svenska cykelmarknaden. Det verkar som att distributörerna blundar för internethandeln istället för att ta tag i problemet. Att Hallmans inte ser någon lönsamhet i att sälja gafflar är kanske en varningssignal till branschen. Uppenbarligen behöver distributörer och handel gemensamt föra en diskussion om hur man ska konkurrera med de europeiska drakarna och locka tillbaka oss kunder till den svenska marknaden. Frågan är om de är villiga att föra den diskussionen.