Däck som däck?

Datum:
10 juni 2005 01:21


Vi som spenderar mycket tid i skogen har lärt oss att det är skillnad på däck och däck. Mönster, bredd, vikt och gummiblandning har betydelse för grepp, rullmotstånd och komfort. När det gäller däck för skogsbruk finns det mycket erfarenheter och inte minst myter. När det gäller slicks till mountainbike är osäkerheten större. Är det egentligen någon skillnad på asfaltsdäcken?

Text och foto: Oskar Williamsson (oskar@happymtb.org)

 

När det gäller däckval för touring så är det en kompromiss mellan ett däck som rullar lätt och ett däck som ger komfort. Teoretiskt är det inte någon större skillnad i rullmotstånd mellan smala och breda däck, eftersom motståndet beror på däckets deformation mot underlaget. I praktiken är det annorlunda. Smala däck upplevs ofta som mer lättrullade, och det har troligen att göra med vikt, aerodynamik, däckstryck och hjärnspöken. Det som förutom bredden skiljer slicks åt är mönstret. Min bestämda uppfattning är att mönster på slicks är meningslöst. Ett cykelhjul vattenplanar inte och därför spelar inte mönstret någon roll för greppet på ett blött slätt underlag. Det viktiga är gummits egenskaper och den totala ytan mot marken. Däcksmönstret har en funktion för greppet på dåligt underlag, men då krävs det mer än bara ett litet rutmönster. Nackdel med mönster är att stenar kan fastna och orsaka punkteringar.

 

Utbudet av slicks kan delas in i tre olika storlekssegment, förutom kraftiga däck gjorda för street/urban. Det är de riktigt smala entums-däcken, och sedan finns de relativt breda däcken från 1,7 upp till över 2 tum. Däremellan hittar man ett mellansegment från 1,2 upp till 1,6 tum. Det finns över 80 däck, från ultralätta tävlingsdäck till kraftiga touringdäck. En klassisk storlek på slicks är 1,75 tum, och utbudet i denna storlek är enormt. Många av de däck som marknadsförs för touring finns i den här storleken, och går man till en butik och ber om däck till cykelsemestern är det sannolikt att man erbjuds ett sådant däck. Kör man med rejält tung packning på dåliga vägar flera månader i streck så är det säkert bra med stora däck men om man är ute ett par veckor med måttlig packning och till största delen kör på asfalt tycker jag att dessa däck blir onödigt tunga och breda. Jag har tidigare provat olika däck på landsväg och tycker att komforten i 1,3-tumsdäck gott och väl räcker till för svenska landsvägar och grusvägar.

 

I maj i år gjorde jag en 200 mil lång resa genom Sverige, från Kiruna till Smygehuk. Jag passade då på att testa om jag upplevde någon skillnad mellan olika däck. Förutsättningarna för testet var alltså touring på asfalt med mountainbike. Cykeln var en Kona Explosif utrustad med Mavic X618-hjul, som fullastad vägde drygt 40 kg. Jag bestämde mig för att testa däck med en bredd mellan 1,2 och 1,4 tum. För att få en rättvis bild av varje däck bestämde jag att fyra däck skulle ingå i testet, så att teststräckan för varje däck skulle bli ungefär 50 mil. Jag skickade en förfrågan om däck till testet till sex svenska importörer.

 

De däck som har ingått i testet är:
Nokia AWS Lux 1,3”
Hutchinson Top slick Gold Elite 1,2
Geax Streetrunner 26×1.25
Ritchey Tom Slick Comp 26 x 1,4”

 

AWS, All Weather Slick, är ett ganska nytt däck från Nokia. Däcket har ett bulligt utseende och ett mönster i form av solar, blixtar och moln. Nokia uppger också att däcket har försetts med ett punkteringsskydd. Maximalt däckstryck anges till 5 bar, vilket är ganska lågt i jämförelse med övriga däck i testet. AWS väger hela 680 gram och är det tyngsta däcket i testet. Lux-versionen har en reflexrand på sidan, ett smart sätt att uppfylla lagkraven på sidoreflexer.

 

Hutchinson Top slick Gold elite är kanske inte vad man tänker på som ett touringdäck utan är ett däck med tydlig race-inriktning. De flesta lätta slicks för att åka snabbt på asfalt med mountainbike är en tum breda, men här finns en något bredare variant. Det finns inget punkteringsskydd, Det lätta däcket på endast 330 gram känns lätt igen på två tunna ränder på varje sida som ska påminna om guld. Det är helt slätt så när som på en lite knottrig struktur längst ut på sidorna. Jämfört med övriga däck i testet har Top slick en ganska låg profil, med en höjd av endast 27 mm. Top slick saknar punkteringsskydd. Top slick finns även i en enklare variant med stel kanttråd.

 

Geax Streetrunner är ett däck som för tankarna till budcyklar. Streetrunner har punkteringsskydd och kraftiga sidoväggar och väger 450 gram. Bredden och höjden är nästan lika. Däcket har en helt slät mittrand omgiven av ett diskret rutmönster, och trots att det är smalt ser däcket ganska kraftigt ut. Maximalt tryck anges till 7 bar och det är det högsta tryck jag sett när det gäller däck över en tum.

 

Ritchey Tom Slick 1,4” är Ritcheys breda race-slick. De tunna sidoväggarna och avsaknaden av punkteringsskydd skvallrar om att Tom slick är tänkt mer som ett fortåkardäck än ett touringdäck. Comp är den enklare varianten av Tom slick och har stel kanttråd. För den som vill kapa 50 av de 400 grammen finns vikbara Tom slick Pro. Tom slick är stora och höga, nästan lika höga som de är breda. De har en helt slät yta mitt på och på kanten ett mönster med en böjd rand som ser ut att vara avsedd för att leda bort vatten.

 

Jag började min resa med Nokia, som utan andra referenser kändes bekväma och lättrullade. Nästa däck blev Hutchinson, och att gå från ett däck på 680 gram till 330 gram var som skillnaden mellan natt och dag. Trots att däckens vikt utgjorde en minimal del av cykelns totala vikt kände jag en påtaglig skillnad i både rullmotstånd och acceleration. Jämfört med övriga däck är Nokia bekväma men helt klart tröga och klumpiga. Att tillverkaren anger maxtrycket till 5 bar spelar säkert in när det gäller dess uppförande, speciellt med tanke på att cykel och cyklist vägde en bit över 100 kilo. Utan packning och med ett högre tryck är det möjligt att däcket inte skulle kännas lika trögt.

 

Hutchinson rullar lätt och accelererar snabbt. Många tycker säkert att det verkar helt vansinnigt att köra touring med så smala däck men det är inga problem. Med sin lilla luftkammare blir det självklart stötigare än de andra däcken, men inte så hårt att det blir obekvämt. Ojämnheter märks tydligare men det stör inte särskilt mycket. Det enda tillfälle när det verkligen märks att det är ett smalt däck var när jag hamnade på grus. Då känns framfärden nervös jämfört med övriga däck. Det jag gillade med Hutchinson var att jag kände mig så snabb. Det är naturligtvis svårt att veta om det bara beror på vetskapen om hur lätta däcken är, men det är roligt att trycka till och känna hur snabbt cykeln svarar.

 

Geax är på pappret lite av ett mellanting mellan Hutchinson och Nokia, men uppförandet är mest likt Hutchinson. På bredden skiljer det en millimeter från Hutchinson och på höjden två millimeter från Nokia. Det rullar lätt och är lättaccelererat men med bra komfort. Det känns tryggare på grus än Hutchinson vilket säkert hänger samman med att det är lite stabilare uppbyggt. Jag upplevde inte Geax som riktigt lika kvickt som Hutchinson men komforten är bättre.

 

När jag bytte från Geax till Ritchey märkte jag knappt någon skillnad trots att det är fem millimeter bredare på alla ledder. Av de fyra däcken är Ritchey störst, utan att för den skull vara särskilt tungt. Allt som har sagts om Geax gäller i princip också för Ritchey.

 

En viktig egenskap när det gäller touring och pendling är motståndskraften mot punktering. Jag fick tre punkteringar under resan, alla med olika däck. Det enda däck som klarade sig från punktering var ironiskt nog lätta Hutchinson. Jag tror att punkteringarna är slumpmässiga och inget man kan dra några större slutsatser av. När det gällde punkteringen på Nokia orsakades den av ett häftstift, något inget däck skulle ha kunnat stå emot. Geax punkterades av en vass sten. Slangen kunde lätt lagas med hjälp av punkteringsspray. Även om det blev punktering blev alltså skadan på slangen inte särskilt stor. Ritchey punkterades av en glasbit. Det var den allvarligaste punkteringen och gav en 5 mm lång reva på slangen som närmast påminde om snake-bite. Slangen kunde inte lagas med punkteringsspray och det blev ett fult hål i däcket. Det gick att använda de resterande 40 milen men innan jag använder däcket igen kommer jag att behöva göra någon slags reparation. När det gäller punkteringsskydd så litar jag mer på Geax och framförallt Nokia än på Ritchey och Hutchinson.

 

Billiga lågprisdäck kan vara lömska i regn men de här fyra däcken har bra grepp på vått underlag och jag har inte märkt några skillnader mellan dem. Den skillnad jag märkte var hur mycket vatten man fick i ansiktet när man satt framåtlutad. Ritchey fyllde upp utrymmet mellan däck och skärm bäst och stänkte helt logiskt upp minst vatten medan lilla Hutchinson stänkte mycket och Geax någonstans däremellan. Antagligen handlar det om hur stort avståndet är mellan skärm och däck. Ett däck stänkte mer än de andra, och det var Nokia. Det roliga däcksmönstret blir tyvärr som skovlar i regn och kastar upp vatten i ansiktet.

 

Så vilket av däcken ska man då välja? Ja, det handlar naturligtvis om vad man ska ha dem till. Alla fyra däcken funkar för touring, men det jag skulle rekommendera är Geax. För touring vill jag ha ett lätt och lättrullat däck, och där utmärker sig Nokia som betydligt tyngre än de övriga. När det gäller komforten tycker jag att alla däcken räcker till, även om Hutchinson är något stötigare än de andra. När det gäller punkteringsskydd känns den kraftigare stommen hos Nokia och Geax tryggare än de tunna och lätta Ritchey och Hutchinson. Geax utmärker sig genom kombinationen av att vara tillräckligt lätt och lättrullat, hyfsat kraftigt uppbyggt och ge bra komfort. Att Geax dessutom är billiga är en bra bonus.

 

Om däcket ska användas för pendling till jobbet ställs andra krav. Kör man bara kortare sträckor till jobbet blir inte viktskillnaden lika påtaglig som när man ska åka 10 mil. Cykelbanor är allt som oftast byggarbetsplatser och glas på vägen är mer regel än undantag. Därför är det otänkbart med något annat än ett rejält punkteringsskydd, och komforten hos en större luftkammare kan vara ganska skönt när man slår i kantstenarna. Valet står mellan Geax och Nokia. Om Nokias högre vikt beror på ett bättre punkteringsskydd kan det vara värt några hundra gram extra. Nokias största nackdel för pendling tycker jag är att det stänker upp så mycket vatten vid regn. Fördelen är reflexranden som är ett stort plus när mörkret sänker sig.

 

Om en vecka sätter jag mig på Konan igen för att köra Vätternrundan. Har man bråttom står valet mellan testets två lättaste däck, och då är frågan Ritchey eller Hutchinson. Båda däcken är snäppet bredare och därmed tyngre än entumsslicksen, men den extra komforten kan säkert uppväga detta. Väljer man bort entumsdäcken för att få mer komfort är det betydligt större Ritchey kanske ett logiskt val, men Hutchinson väger 70 gram mindre. Jämförelsen är inte helt rättvis eftersom det är den enklaste varianten av Ritchey med stel kanttråd mot den dyraste varianten av Hutchinson. För rättvisans skull bör jämförelsen därför göras mellan Tom slick Comp och Top slick, samt mellan Tom slick Pro och Top slick Gold Elite. Viktskillnaden blir då endast 10-20 gram. Värt att beakta är också att Ritchey är något billigare än Hutchinson. Vilket av dem väljer då jag? Vikten talar ju till Hutchinsons fördel, men jag måste ta några rundor utan packning för att avgöra vilket av dem det blir.

 

 

Fakta om däcken:

 

Nokia AWS Lux 1,3”/ 37-559

Stel kanttråd med reflexsida.Punkteringsskydd.
Max. tryck: 5 bar/72 psi
Vikt: 680 g
Bredd: 36 mm
Höjd: 33 mm
Rek. Pris: Anges ej
Importör: Hallmans

 

Hutchinson Top slick Gold Elite 1,2

Vikbara. Finns som Top slick med stel kanttråd.
Max. tryck: 6,5 bar/90 psi
Vikt: 330 g (Top slick 390 g)
Bredd: 31 mm
Höjd: 27 mm
Rek. Pris: 405 kr (Top slick 266 kr)
Importör: Vartex

 

Geax Street Runner 26×1.25/ 32-559

Stel kanttråd. Punkteringsskydd.
Max. tryck: 7 bar/100 psi
Vikt: 450 g
Bredd: 32 mm
Höjd: 31 mm
Rek. Pris: 139 kr
Importör: Hallmans

 

Ritchey Tom Slick Comp 26 x 1,4”

Stel kanttråd. Finns som Pro, vikbara.

Max. tryck: 6 bar/85 psi

Vikt: 400 g (Pro 350 g)

Bredd: 37 mm

Höjd: 36 mm

Rek. Pris: 185 kr

Importör: Grahns

 

 

Alla siffror är hämtade från importören, utom bredd och höjd som är uppmätta av mig vid montering på Mavic X618.

 

Diskutera artikeln här

 

 

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

oxr 2005-06-12

Har nu testat både Hutchinson och Ritchey på en landsvägsrunda tur och retur Stockholm - Uppsala. Båda är bekväma jämfört med ordinära racerdäck, och komforten i Hutchinson räcker långt. Ritchey blir ännu lite mer bekväma. Jag tycker Hutchinson känns...

bigmollo 2005-06-11

Oxr, jag tänkte ha dem på äckelpendlarscotten. Plus att det är ballt med lite extra däck. ;o) Men då kanske jag lika gärna kan ha ett par billiga. /Johan

Markus F 2005-06-11

Är du riktigt snäll kan du få köra Vätternrundan på ett par WTB Slickasaurus. MVH/Materialförvaltningen

oxr 2005-06-11

Efter 50 mil kan jag inte säga något om slitage, det är en för kort sträcka. Hållbarhet i övrigt så är det väl framförallt punkteringsrisken man kan fundera på, och den har jag skrivit ganska mycket om. Som jag skrev i testet så har sex svenska däck...

mytomspunnen 2005-06-10

Johan S skrev: ------------------------------------------------------- > Jättebra och seriöst däckstest, men jag tycker du > har missat ett däck: Continental Sport Contact som > jag gillar helskarpt. Det är lätt, starkt och går > att pumpa hårt. > ...

Johan S 2005-06-10

Jättebra och seriöst däckstest, men jag tycker du har missat ett däck: Continental Sport Contact som jag gillar helskarpt. Det är lätt, starkt och går att pumpa hårt.

bigmollo 2005-06-10

Grymt bra test! Det blir Hutchinson för min del. Fick du nån koll på slitage och hållbarhet på däcken? /Johan

Skogling 2005-06-10

Uj, uj det där var en hel harrang med bokstäver det... ;o)

Dan 2005-06-10

Däck? Det där var ju bara slangar. Däck är väl åtminstone en god bit över två tum?