Artikel: Årets lista 2005

Datum:
01 januari 2006 21:09

Niner One9Här är den, för fjärde året i rad. Den subjektiva och otroligt inskränkta men definitiva sammanfattningen av cykelåret av och med Markus Femling – listan som alla väntat på!

Årets cykel: Ninerbikes One9

Ja, det är en XC-cykel. Men det är en skivbromsspecifik Easton Scandium-ram för 29-tumshjul, med excentriskt vevhus som passar till de flesta vevlager och den är konstruerad för singlespeed. Men det skulle inte bli årets cykel om jag inte hade fått tillfälle att se en sån här cykel IRL, och det tog nästan andan ur mig: Med stel titangaffel och Mary-styre är det en av dom bäst specade XC-cyklar jag nånsin sett. Dessutom är den otroligt snygg och lätt. Jag är själv inte övertygad om att 29-hjul alltid är det optimala, men när folk går sina egna vägar och får till ett sånt bra resultat så är det bara att konstatera: Det här är årets mest nyskapande cykel.

Bubblare: Titus Modena. Så snygg med röda aluminiummuffar på kolfiberrör. Och lätt som..

Årets mest störande ljud från en cykel: GripShift

Det låter förjävligt när handtaget vrids. Jag tror hela tiden att det är något som är sönder när jag är ute och cyklar med någon som använder GripShift. Här borde SRAM verkligen ta hjälp av någon audio-designer för att få till ett mysigt klonk istället för crackalack.

Årets bästa cykeltillbehör: Lockloop på PAC designs budväska

Bara en rem på utsidan av väskan där man fäster ett bygellås. Genialiskt enkelt, och den konstruktionen har förbättrat min vardag enormt. För övrigt är hela väskan fantastisk.

Bubblare: Crank Brothers Powerpump Alloy. Helt enkelt den bästa minipumpen som finns. USE Exposure Lights Joystick. En hjälmmonterad LED-lampa på 83 gram med otrolig kraft och över två timmars brinntid. Jag är beredd att försaka lite ljusstyrka för en lampa som är så lätt att det inte ens känns att den sitter på huvudet. LED är framtiden. Farväl batteriselar och sladdhärvor. Jag återkommer med utförlig rapport.

Årets trend: Skumma styren

Jeff Jones satte trenden med sina H-bars, men On-One´s Mungo och Mary-styren gjorde det lättillgängligt för oss med normala inkomster. Biltema har också ett styre som blir utmärkt om man monterar det upp och ner.. Och det är inte på grund av någon fånig nostalgi som det här har hänt, faktum är att alla dom här styrena ger en handposition som är kanonbra. Efter några månader med Mungostyre på både stig och väg kan jag säga: Jag har aldrig cyklat bättre.

Årets comeback: Stålramar

Scapin

Med risk för att vara tjatig, men vad var det jag sa? Sen spelar det ingen roll om det är en customram från Solitude Cycles, en Planet X Kaffenback eller en gammal Peugeot som fixeras , detta är det material som står över alla trender och som just genom sin användbarhet och låga pris får konstruktörerna att nå nya höjder, tillverkarna att våga producera och ger hemmapularna möjlighet att leka. Det går inte att föreställa sig en Pugsley i kolfiber eller sadelklämman på en Scapin Spirit R8 i aluminium. Tyska dussincyklar må tillverkas av kolfiber, men kreativitet stavas S-T-Å-L.

Årets lopp: Svartrace

I alla fall i Stockhom så började det dyka upp en insikt om att det roliga med en tävling är att du träffar ett antal vänner, och sen försöker du cykla benen av dom, spränga deras luftrör och gnida deras ansikten i gruset utan att bry dig om någonting annat än skrytet och ölen efteråt. Har man tur har arrangören pressat till sig någon form av priser från närmaste cykelbutik. Det blev ett flertal alleycats, skidcontests och fyllerace som aldrig kommer att noteras i SCF´s register. Om jag och mina vänner får råda har vi bara sett början. Själv är jag väldigt nöjd med De Brouwerij Pokaal och Heroes of the Arena.
Årets däck: Nokian Ravagozzi Cross 700×35

Finländsk kvalite. Utmärkta allrounddäck på en storhjulad cykel, som passar såväl på stig, grusväg eller asfalt med krossat glas. Och eftersom Nokian använder en gummiblandning för nordiska förhållanden så är ett par Ravagozzi fullt funktionella även i slask och snö. Dessutom snabba. Köp Finskt.

Bubblare: WTB Timberwolf Team FR Race 2.3. Riktiga skogsdäck som ger en fantastisk kontroll över blöta rötter och stenar och på skrå på berghällar. Och om vi ska vara ärliga, är det inte just i dom situationerna man bäst behöver grepp? Om dom inte hade varit tungrullade som bojsänken och haft en hållbarhet som suddgummi på hårt underlag hade dom varit årets däck. Nu är dom bara jättebra.

Hutchinson top slick 1.2. Aldrig har 559-hjul rullat så snabbt men samtidigt bekvämt och med kontroll. Och jag har inte tidigare förstått hur viktigt det är med låg vikt på däck. Härmed ger jag mig och erkänner att jag alltid har haft fel, det behövs inget mönster för att däcken ska funka.

Årets förlorade imperium: Shimano

Sorry, prylarna funkar jättebra, men centerlock på bromskivorna och och flip-flop på handtagen leder till minskade valmöjligheter för oss som köper prylarna. Cyklister är individualister som vill bestämma varenda komponent själva, och dessutom är SRAM-triggers så otroligt mycket bättre. Ingen som provar vill gå tillbaka. Snart kommer SRAM´s landsvägsgrupp. Välkommen mångfald.

Årets missbruk av varumärke: Grahns

Att inte ta in Specialized Enduro SX Trail-ramen till Sverige borde vara snudd på tjänstefel. Och tro inte att det går att göra en specialbeställning, hela ordern för 2006 års cyklar är redan lagd. I glad förtröstan på att den svenska marknaden enbart består av XC-cyklar och Big Hit skjuter sig Grahns i foten och lämnar över bollen till tyska och brittiska fjärrförsäljare. Om man vill tydliggöra hur tiden har sprungit ifrån de nationella distributörerna av cykelkomponenter så är detta ett utmärkt exempel.

OBS, notering: Efter att vi hade publicerat listan så fick vi ett meddelande från Grahns om att SX-Trailramen kommer att bli tillgänglig i Sverige. Grahns har alltså en stor chans att hamna på 2006-listan som ”Företag som lyssnar på sina kunder”

Årets cykelkläder: Rapha

Med ett kilopris som är högre än en nysvetsad titanram så vore det skit om dom inte hade stil, klass och funktionalitet. Men Rapha vinner, och får extra pluspoäng för att dom inte bara är ett klädföretag. Dom sysslar med cykelkultur.

Årets material: Ull

Ja, det funkar. Faktum är att det funkar så bra att jag gick ett steg vidare, och började ersätta vanliga kläder med Merinoull. Visst, det är dyrt, men man behöver bara en tredjedel så mycket kläder eftersom dom inte blir sunkiga lika snabbt som andra material.

Årets cykelklubb: Mera Lera

Så många duktiga XC-cyklister som kör singlespeed kan inte ha fel. Ett bevis för att SS inte är någon fluga utan att det är ett jävligt bra sätt att cykla, och som dessutom inte behöver betyda nackdelar i tävlingar mot växlade cyklister. Det gäller bara att trampa hårdast.

Årets tidning: Rouleur

Jag brukar försöka intala mig själv att jag inte ska prenumrera på några fler cykeltidningar, men när det gällde Rouleur kunde jag inte stå emot. Text som utgick ifrån att läsaren var kunnig och intresserad, och mycket bra bilder. Inga dumma produkttest eller prylnyheter eller rapporter från Långloppscupen, och totalt befriat på foton på någon som är i luften någonstans i Vancouver. Att tidskriften egentligen är ett über-pretto reklamblad för Rapha blundar jag för..

Årets förra året: Fulldämpat

Alla duktiga cyklister som knäcker mig i skogen kör med stel bak. Och det spelar ingen roll om dom har XC, Trial eller FR-perspektiv på sin cykling. Fart och teknik är mycket viktigare än att bakhjulet på cykeln ska vara dämpat. Lyft på häcken!

Bubblare: Stora bromsskivor på trailbikes. Det må vara befogat i Åre och Verbier, men här hemma?

Årets varför har jag en TV?

Tour de France. Jag tittade inte ens den här sommaren. Det är tur att Lance lägger av. Det var inte ett dugg kul.

Årets jag -borde-förberett-mig-bättre:

Jan Ulrich. Alltså Ulle, du har haft sex år på dig. Om du hade satt igång lite tidigare hade du kunnat stå överst på pallen. Nu är det nog för sent, och om du vinner kommer alla att säga att det var för att Lance inte var med..

Årets TdF: Giro d´Italia

Ja vad säger man. Live i Ortisei, med teamcyklarna i samma garage som min hoj, och Gilberto Simoni i hotellbaren samma kväll. You can´t beat the feeling ståendes vid vägkanten när det här gänget åker förbi..

Årets besvikelse: Fortfarande inga hydrauliska skivbromsar till bockstyren

Och det går visserligen att köra med wirebromsar, men det finns ju ingaramar..
Jag är fullständigt medveten om att det går att få stopp på en landsvägscykel med traditionella bromsar, men det är inte det jag pratar om. Jag vill ha bromsar med bättre modulering och kraft, som gör att jag orkar cykla längre utan att fingrarna går av. Tänk milslånga nerförsbackar i Alperna, eller distanspass i normalt svenskt höst/vinterväder med bromsar som fortfarande fungerar. Proffsen behöver inte dom här bromsarna, det är som jag behöver dom.

Årets most wonderful human being: Phil Mc Naughton, AKA Dr Spoke

Inte bara Sveriges duktigaste cykelmekaniker, utan även en av dom finaste människor jag nånsin har haft förmånen att få träffa. Jag bugar mig.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.