Rapport: Dalaserien, Mjölbybiken och Ränneslätt

Datum:
14 maj 2006 00:19

Då förra helgens tävlingar inte gick så bra så funderade jag länge på vad det kunde bero på, och till viss del så funderar jag än. Kanske är det lite som när fotbollsproffs drabbas av måltorka. Varför går inte bollen i mål? Och för mig, varför är jag inte snabbare?

Under tävlingarna i Falkenberg och Varberg 22-23/4 så kände jag mig lite sliten, kanske var det för nattjobbet, kanske hade jag tränat för hårt. Så till helgens tävlingar valde jag att vila mer för att undvika att vara sliten. Så här såg veckan ut:

Måndag: Vila.
Tisdag: Vila.
Onsdag: Dalaserie MTB
Torsdag: Förmiddag 3½ timme varav 1½ i skog. Eftermiddag träningstävling LVG
poänglopp 1 timme.
Fredag: Vila.
Lördag: Vila.
Söndag: Mjölbybiken, Sverigecup MTB
Måndag: Ränneslätt. Långlopp MTB.

Dalaseriepremiären kom jag alltså till med pigga ben. På uppvärmningen så kändes ovanan i skogen väldigt tydlig. Det kändes som om Oscar rullade ifrån mig på stigpartierna.. Tävlingen tog ungefär en halvtimme och innehöll 120 höjdmeter fördelat på 5 varv. Min maxpuls är ca: 200 och min tröskelpuls är runt 180. Under tävlingen så hade jag i puls, 179 i snitt, 190 i max. Körde med punktering på bakhjulet sista halv-varvet så jag tappade lite onödig tid där. Men jag varken hotade dom framför mig eller kände mig hotad utav någon bakom mig ändå.

Resultat:

6 – Marcus Hylén – Falu CK – 33.46
7 – Tomas Strandberg – Borlänge CK 35.40

Foto: Thomas Rissveds
På torsdagen så tänkte jag köra mitt första träningspass i skog, då vi ju, som i resten utav landet, haft ovanligt mycket snö denna vinter.. Jag cyklade ut till några stigar jag ville köra som låg 2.5 mil norr om Falun. Dåligt val av ställe, då det som mest låg två decimeter snö på stigarna och jag fick pulsa en hel del.
Foto: Henrik Öijer
Bestämde mig ganska så snabbt för att cykla in mot stan igen och prova terrängen kring friluftsområdet Stångtjärn. Och där var det bara fläckvis snö. På eftermiddagen så körde vi i Falun en träningstävling på landsväg. Det går till så att vi kör 20 varv. Spurtar vart annat varv och väntar därefter in varandra innan nästa två varv tar vid.Dom 4 bästa får poäng enligt UCIs regler för poänglopp. ;-) 5,3,2 och 1 poäng. I sista spurten så är det dubbla poäng. Jag körde med cyclocrossen och tänkte ta det lugnt och försöka blanda mig i klungspurterna. Men vi var nog över 20 pers som startade och farten blev hög. Jag kunde köra med min tyngsta växel 48*14 hela loppet. Detta gjorde att när spurten väl drogs igång så var jag redan på väldigt hög kadens. Några attackförsök och spurtuppdrag fick det bli. En attack med några hundra meter gick hem och jag fick min enda 5:a.

En halvutbrytning bakom andra utbrytare resulterade i en tvåa och mina 7 poäng var spikade. Långt ifrån seger dock, för den tog Jonas Djurback hand om med 25 poäng. Pulsfakta: 163 i snitt, 192 i max.

På söndagen så åkte vi ner till Mjölby redan kl.7 på morgonen. Jag hade bestämt mig för att göra mitt bästa, och kriga om varenda poäng som jag kunde ta till Sverigecupen och Sverigerankingen. Jag langade vätska åt junioren Mattias Nilsson och spanade lite på banans svårare partier före loppet.

foto: Oscar Ekstam
I början så gick det väl ändå hyfsat, men istället för att lägga i en högre växel och avancera i fältet så tappade jag moralen efter nästan 3 av 6 varv på 7-kilometersbanan moralen och krafterna och körde i distansfart i 3 varv. När några konkurrenter passerade och närmade sig mig på sista varvet så krämade jag dock ur det sista ur benen.Varenda poäng!

Jag blev, precis som i fjol 21:a. Men denna gång utav 27 fullföljande mot
fjolårets 31. Snittpulsen var, för mig låga, 161.

Foto: Olle Edlund
Efter loppet så åkte vi mot Eksjö för att spendera natten på Eksjö camping. På måndagen så skulle det ju bli långloppspremiär för 2006, i form av 67 km Ränneslättsturen. Eksjö camping kan jag föresten rekommendera som boende inför detta lopp då man på kvällen innan får mat och på morgonen, fin frukostbuffé. Detta tillsammans med vandrarhemsboende för bara 135 kronor!Väderprognosen förutspådde regn hela måndagen, och detta gillades väl olika mycket hos andra cyklister. :-) Jag såg det dock bara som något positivt. Och tanken inför loppet var kämpa, kämpa! För nu får det vara nog med fjollande, ska man lyckas prestera så måste man ju till att börja med kämpa.

Kvällen innan spenderade jag och några andra med pokerspel, och jag vann båda dom två turneringarna vi spelade. Ett gott tecken, och något som mitt sargade själförtroende verkligen behövde. Bland andra Mörksuggejaktens banchef och Kattegatt-tourens vinnare sattes på plats. Tävlingsdagen bjöd på strålande ösregn och 4-5 graders värme. Uppvärmningen skedde främst i bilen med musik och ett täcke runt mig.. Med 10 minuter kvar till start så slet jag mig ur bilen, satte på nummerlapp, smorde kedjan och pumpade däcken.

Starten gick, och jag tacklades lite i klungan på startloopen. ;-) Till min glädje så skaffade sig klubbkamraten Oscar Ekstam sig en lucka och tog spurtpriset efter några kilometer. När nästa skogsparti kom så delades tätklungan lite och jag kunde inte längre följa. Jag körde länge ensam, men i en slirig utförslöpa så lyckades jag ta in ett 20-tal sekunder och anslöt till en annan cyklist.

Vi höll ihop i ett par mil men jag blev av med honom i ett skogsparti med ett par-tre mil kvar. Strax därefter så lyckades jag ansluta till ett par andra, detta skedde efter ännu en chansartad utförskörning. Efter den branta åsen, ni som har kört vet vilken jag menar. Jag såg dom inte alls på väg upp. Men när vi kom ner på grusvägen så var jag ikapp. Att köra utför sitter då kvar i kroppen!

Jag fick ganska snart släppa kontakten med de två cyklisterna och åkte ensam de sista två milen till min 10:e plats. Sista milen hade jag ingen känsel i fingrarna p.g.a. kylan så jag växlade med handflatan för fingrarna gjorde inte riktigt som jag ville.

Direkt efter målgång så växlade jag några ord med Klubbkompisen Magnus Darvell, som skulle upp på pallen, innan jag cyklade till omklädningsrummet och gick in i duschen med alla kläderna på mig, inklusive hjälm och skor. Kämpade i alla fall genom hela loppet, snittpulsen var 157 men kylan hade nog sitt med i den låga pulsen.

Resultat:

8 – Johan Brengdahl – Gimonsnäs CK – 3,12,43
9 – Daniel Brengdahl – CK Hymer – 3,14,59
10 – Henrik Öijer – Falu CK – 3,18,39

Under denna vecka så lär jag ska få hem en del goa cykelprylar. Återkommer väl med rapport ang. mina cyklar och dom nya delarna.