Bildreportage från årets På Två Hjul

Datum:
26 januari 2007 03:08

Happy har varit på Älvsjömässan och kollat in årets På Två Hjul. Mässan är smockfull av nyheter och alla de senaste modellerna visas upp. Tillverkarna satsar stort och försöker överträffa varandra med enorma montrar. En majoritet av mässbesökarna som funderar på att köpa ny hoj inför den stundande säsongen, kommer garanterat att välja något de tittat, suttit och klämt på under mässan.

Foto & bildtexter: Rikard Gothäll Text: Anders Jansson

När det gäller cyklar så är bilden tyvärr den helt motsatta. För att vara nordens största cykelmässa så är cykelutbudet väldigt tunt. Endast några få cykelmärken finns representerade. Några direkta nyheter finns inte, det mesta av det som ställs ut och som är nyheter inför 2007 presenterades redan i höstas.

1.jpg

Cykelhistoriska föreningen hade många gamla cyklar i sin monter. Många gamla cyklar var förvånansvärt lika de nya som stog i de andra montrarna. Radialekrat drivhjul är tufft.

2.jpg

Den här cykeln står på ekrarna ..

3.jpg

Det hade kunnat vara en okeebike om den inte varit så snygg ..

4.jpg

Vacchi satt i kadens monter i år igen. Dock utan Markus F’s kaffe i handen.

5.jpg

Enda singlespeeden från Merida var en damcykel och den här dirthojjen.

6.jpg

Det hjälper inte att dränka en cykel i kolfiber om man inte tänker på helheten. Men det kanske är en budgetvariant på dischjul de har satt på där bak?

7.jpg

Merida har i år en räcer som är prissat farligt nära biltemas. Med ett fullt utbud av storlekar kan man nog leva med 8-delade Sora.

8.jpg

Tripp ..

9.jpg

.. trapp ..

10.jpg

.. trull. Undrar vad det är som motiverar prisskillnaden?

11.jpg

Nytt för i år från Merida är vettigt specade brukscyklar. Navväxlar och navdynamo är standard. Dock måste man köpa med damram om man vill ha korg. Många tillverkare hade nyheter i det här segmentet men det var ganska stor skillnad på dem när man började syna specen ordentligt.

12.jpg

Snabba hybrider, eller flatbar racers, eller fitnesscyklar som de också kallas var det gott om. På den här modellen hade ett malteserkors smugit sig in lite fräckt.

13.jpg

En budgetcitycross med skivor och dämpgaffel. Lite udda men väl lämpat för stockholms så kallade cykelbanor..

14.jpg

Kan man leva med den ramen och prislappen på 17000 så får man en komplett 105-grupp. Navdynamo med lumotechlampa, brookssadel och mekaniska skivbromsar. De skall dock redan vara slutsålda?

15.jpg

Så här ser shimanos nya lvg-komplatibla mekaniska bromsok ut.

16.JPG

Fräckast i Treks monter var dessa BMXer från Mirraco. Trek har fimpat alla sina egna bmxer till förmån för Mirras eget märke. Vettig spec och attraktiv prislapp kommer nog att göra dessa till en höjdare både på skolgården och i vertrampen.

17.jpg

En vertbema från Mirraco som man bara får tag på om man blir sponsrad av Trek. Men fin var den.

18.JPG

Söt cykel ..

19.JPG

.. med rejäl växelspak.

20.jpg

Mässan kryllade av märkliga cruisers. Dessa från Cool Imports var snygga men inte helt cykelbara. De långa konstruktionerna svajade betänkligt och vissa ramar skulle inte kunna rulla ner för en trottoarkant utan att ta i. Men färgerna var fina.

21.JPG

mmm

22.JPG

Aningen osexigt med nexave på en dräparcruiser.

23.jpg

Pimp my bike! Vi får se om vi kan få provrulla dessa däck i Hellas.

24.jpg

72ekrar och radialekrat, och äntligen ett transportskydd man inte behöver skämmas för om man glömmer att ta bort det.

25.jpg

Denna välanvända Bromton var specad med så mycket läder och titan som det gick att uppbringa. Häftigast var dock ringklockan av trä som enligt uppgift bara funkar i japan.

26.jpg

Jag kanske är efter men för mig var pilen ett okänt svenskt cykelföretag. Vettigt specade brukscyklar.

27.jpg

Svensktillverkade ..

28.jpg

.. Med SON-navdynamo ..

29.jpg

…och 9st SRAM-navväxlar.

30.jpg

Brookssadel och kvalitetsdäck var också standard.

31.jpg

Pretty colors och lite mer cykelbara cruisers.

32.JPG

Kan man stå ut med amerikanska vevlager med smidda stålvevar så kan man få sig en cruiser med fräck lack.

33.jpg

Det är säkert aero eller nåt.

34.jpg

AJ är inte nöjd med bianchisortimentet. Vi vill ha Pistan nu!

35.jpg

Crescent var förrutom pilen den enda tillverkaren av brukscyklar som specade med nåt annat dynamonav än shimanos billigaste.

36.jpg

Det konstiga styrhuvudet från crescents dirthojjar har spridigt sig över hela modellprogrammet. Här är det på deras touringhoj.

37.jpg

Nya Tiagragruppen

38.jpg

En designskapelse från Konstfack. Som tur var så kommer den nog aldrig att gå att producera.

39.jpg

Radialekrat skivbromsframnav. Så snyggt, så fel.

40.JPG

Stronglightporr.

41.jpg

Ett SSnav från mavic. Det skulle sitta fint det, i ett nunnekloster.

42.JPG

Den här pistan från cykellabet är farligt prissatt.

43.jpg

Cykelfrämjandet!

44.jpg

Istället för stödhjul så skall kidsen lära sig hålla balansen på dessa. Brakeless och kompressionekrat ..

45.JPG

Detta var den enda intressanta MTBn på hela mässan. Nya AMserien från Merida – vi får se om vi får anledning att återkomma till den!

46.JPG

Nya effektmätaren från polar mäter vibrationerna i kedjan. Att man inte tänkt på det tidigare ..

47.JPG

Såhär ser en hjulbyggarmaskin ut.

Det var allt för tillfället men vi återkommer förhoppningsvis inom kort med lite mer från mässan.

Kommentera och diskutera