Nya produkter från Shimano 2008/2009

Datum:
12 februari 2008 15:07

 

Säsongen 2008 har knappt hunnit börja men redan nu presenteras 2009 års produkter. Vi bjöds in för att få en blick av de kommande prylarna.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders Jansson och Shimano

 

Shimano utvecklar och uppgraderar ständigt sina komponentgrupper. Toppgrupperna utvecklas först och de nya komponenternas funktion och utseende flyttas sedan traditionsmässigt ner genom Shimanos grupphierarki. XTR kom i sin nya skepnad 2007 och till 2008 var det XT. Nu har turen kommit till Deore LX.

Men till skillnad mot storebröderna genomgår Deore LX lite mer än bara en teknisk och visuell uppgradering. Traditionella Deore LX som MTB-grupp försvinner och in kommer istället två nya grupper; SLX och nya Deore LX.

 
SLX blir en grupp för all-mountain där nuvarande Hone integreras. Hone kommer därmed att utgå. Nya Deore LX blir å sin sida en grupp enbart för touring och trecking.

 

SLX

 
Genom sin inriktning mot all-mountain får SLX funktioner som skiljer sig mot XT och XTR. Förutom ett traditionellt tredelat vevparti med mellanklinga i komposit erbjuds ett tvådelat 36-22T med bashguard FC-M665.

 

En speciell framväxel med kompaktare format och ökad frigång är framtagen för det tvådelade vevpartiet.

 

Bakväxeln får Shadow-teknik som XTR/XT. Shimano går ifrån dualcontroll-reglagen och SLX får separata broms- och växelreglage.

 

SLX kommer enbart med skivbromsar och nav enbart för centerlock. Naven, 20mm och vanlig snabbkoppling, får 32 POE och därmed fler ingreppspunkter än tidigare.

SLX finns på marknaden juli 2008.


Fler bilder på SLX finns här 

 

Deore LX

Nya Deore LX blir en grupp för touring och trecking. Designen blir mjuk och mer strömlinjeformad. Två vevpartier med största klinga antingen 44T eller 48T. Enbart fälgbromsar och fälgbromsnav.

Deore LX kommer augusti 2008.

 

XTR

Bromshandtaget BL-M975A uppdateras och får ett bredare bromsgrepp.

 

XT

För XT är årets uppgradering en framväxel FD-M771-D med ny typ av fäste. Efter initiativ från en ramtillverkare har Shimano tagit fram ett nytt monteringsalternativ för framväxlar. Funktionen är av typ kilbas där växeln skjuts på ett fastsvetsat fäste på ramen.

 

XT får även en nydesignad bromskiva SM-RT79 med mindre klosslitage och 11g lägre vikt än tidigare. Finns i 160, 180 och 203mm.

 

Deore  

I Deore-klassen kommer nya skivbromsar BR-M575 och bromshandtag BL-M575 i flip-floputförande.

 

Ett nytt vevparti FC-M545 för all-mountain med 36-22T och bashguard.

 

E-Thru system

Gaffeltillverkaren Fox har tagit fram ett nytt system för hjulfastsättning. Påminner om traditionellt 20mm system men här är axeldiametern 15mm istället. Shimano har tagit fram nya nav och hjul för att passa det nya systemet.

 
Det nya 15×100 systemet sparar vikt i jämförelse mot 20mm och är ca 15-25% styvare än traditionell 9mm snabbkoppling.

 

Tre nav finns för E-Thru.  XTR och XT med centerlock och ett XT med 6-skruv. XTR-navet HB-M978 är 100g lättare än det tidigare XTR-navet för 20mm. Naven finns att tillgå juni 2008.

 

E-Thru hjulet WH-M778 är på XT-nivå. Nydesignade tätningar ska öka lagrens livslängd. Slanglöskompatibel fälg, 24 ekrar och vikt 1702 g/par. Finns på marknaden september 2008.


 

Press-fit vevlager 

En produkt som initierades av cykeltillverkaren Scott. Istället för traditionell gänga så pressas vevlagren in i vevhuset.

 

Den nya monteringsmetoden innebär att inga vevlagergängor krävs i kolfiberramar. Kräver dock specialverktyg för i- och urpressning. Kommer för både MTB och landsväg. Viktbesparingen uppges till ca 28g i jämförelse med FC-7800 och ca 17g för FC-M970.  

 

29er hjul

Shimano hakar på 29er trenden och lanserar hjul i det större formatet WH-MT75. 23,3mm bred slanglöskompatibel fälg, 24 ekrar och centerlock. Vikt 1850 g/par


 

105 Svart


Landsvägsgruppen 105 kommer nu även i svart som alternativ till den silvriga versionen. Tekniskt oförändrad mot nuvarande 105.


 

Landsvägshjul

Shimanos koncept med kolfiberförstärka kantrådshjul kommer nu i de lägre grupperna.
 

WH-RS-80-CL är på Ultegra-nivå. Har 16/20 ekrar och en kolfiberförstärkt 380g fälg. Det traditionella fälgbandet är ersatt med plastploppar för att ytterliggare reducera vikten. Vikt 1521g/par.

 

Trots att marknaden ännu inte riktigt kommit igång när det gäller slanglösa kanttrådsdäck släpper Shimano ännu en modell WH-RS60-C24-TL. Kolfiberförstärkt 390g fälg och 16/20 ekrar. Vikt 1590g/par.

 

Det slanglösa DuraAce-hjulet WH-7850-C24-TL har uppgraderats och vikten har reducerats med 100g till 1400 g/par.

 

WH-RS30 är ett mellanprishjul med 30mm högprofilfälg för kanttrådsdäck och slang. Har 16/20 ekrar och väger 1873 g/par.

 

Hjulen finns tillgängliga i juli 2008.

 

Navväxlar

Ett växelnav avsett för mountainbike fick vi inte se i år heller. Anledningarna är enligt Shimano dels både hållbarhet och det ringa omfånget. Vi slutar dock inte hoppas.

Nuvarande Nexus Inter-8 och Alfine får en liten intern uppgradering vilket ska medföra lättare växlingar.

 

Fler nyheter?

Detta var en del av Shimanos nya produkter inför denna säsong och 2009. Men vi kan nog säkert förvänta oss fler nyheter under det kommande året.

 

Kommentera och diskutera