HappyMTB testar Shimano Alfine.

Datum:
28 mars 2008 16:46


Vi fortsätter att beta av Shimanos navväxlar och turen har nu kommit till Alfine. 

Text och foto: Anders Jansson (aj@happymtb.org)

 

Alfine är Shimanos senaste grupp för city- och komfortcyklar. Trots att gruppen nu innehåller hydrauliska skivbromsar är den fortfarande bara ämnad för asfalten.
 

Vi har testat en cykel utrustad med en komplett Alfine-grupp dvs. växelnav, vevparti, skivbromsar, reglage och navdynamo.

 

Teknik

Alfines växelnav är uppbyggt som naven i Nexus-serien dvs. med ett inkapslat system av planetväxlar. Navet har fortfarande åtta växlar och ett växelomfång på ca 307%. Vikten på Alfine-navet uppges till 1590g vilket är ca 160g lättare än det Nexus Standard vi testat tidigare.

 

De interna förändringarna i Alfine är förbättrade tätningar och uppdaterade lager jämfört med de tidigare Nexus-naven. Verkningsgraden sägs även den ha förbättrats ytterligare några procent. På utsidan märks framför allt att navet har skivbromsfäste som standard. Navets OLD-mått har ökat till 135mm. Ekerantalet går att välja mellan 32H eller 36H.

 

Vevpartiet med integrerat vevlager har samma släta utseende som sina syskon på landsvägssidan och finns i två olika drevstorlekar 39T resp. 45T, båda med kedjeskydd som standard. Vevarmslängd enbart 170mm.

 

Genom att navet har skivbromsfäste som standard följer därtill passande hydrauliska bromsok och bromshandtag. Bromsskivefästet är för Shimanos Centerlock. Skivbromsoken har samma uppbyggnad som oken i Deore LX serien (BR-M585). Bromshandtagen för Alfine finns i 2,5 eller 4-fingersutförande.

 

Förutom silver går Alfine-gruppen även att få i svart.

 

 Testcykeln

Alfine-gruppen har testats på en Soma 4one5 stålram med en stel framgaffel.

 

Ramen är utrustad med horisontella bakgaffeländar. Genom att bakaxeln går att skjuta fram eller tillbaka i dessa spår är det enkelt att få till en korrekt kedjespänning utan att använda en extern kedjespännare. För ramar med vertikala gaffeländar finns det en speciell kedjespännare i Alfine-gruppen.
 

Vid montering i dessa horisontella gaffeländar används den gröna och den blå mothållsbrickan och ger då växelarmen en vinkel som följer sadelstaget.

 

Det monterade vevpartiet har en 39T-klinga och navet ett 18T-drev. Detta ger en något tyngre utväxling än på Nexus-cykeln. Jämfört med Nexus-cykelns 32T fram och 12-38T bak har Alfine-cykeln omräknat 32T fram och 9-28T bak. Det ger en bra utväxling för pendling och stadscykling men kan vara lite i tyngsta laget för kuperad skogscykling.

 

Alfine vs Nexus

Trots att Nexus och Alfine har liknande uppbyggnad och konstruktion är det ganska stor skillnad mellan de två naven ute i fält.
 

Den första skillnaden är gruppernas olika växelreglage. Nexus har vridreglage medan Alfine har tryckreglage. Reglagen går att byta mellan grupperna och tryckreglaget passar således till Nexus och på samma sätt passar vridreglaget till Alfine.

 

Tryckreglaget har två knappar för växling och påminner i utseende och funktion om ett vanligt MTB-reglage. Ett tryck med tummen ger en tyngre växel och ett tryck med pekfingret en lättare. Det går bara att växla en växel i taget. Så vid stopp i backe där vridreglaget kan ta flera växlar i ett svep får höger pekfinger jobba ordentligt med tryckreglaget för att få i en lättare växel.

 

Vid växling till en tyngre växel krävs det bara ett lätt tryck på tumreglaget innan växlingen ljudlöst fullbordas. Resultatet som erhålls är en tyngre växel och en flyttad visare på växelindikatorn, inget annat. Det är inget rassel eller skrapande från kedja och drev som med traditionella växlar utan växling sker helt i det tysta. Det är bara vid växling från läge fyra till fem som det hörs ett litet lätt klickande. Det som imponerar mest är dock snabbheten i växelbytena. Navet svarar direkt och utan den minsta fördröjning går växeln i vid tryck på tumreglaget.

 

Att växla till lättare växel går lika lätt och smidigt fast har inte riktigt samma mjuka och behagliga känsla. Ett tryck på pekfingerreglaget släpper fjäderspänningen i växelmekanismen och medför en liten fördröjning samt ett distinkt klickljud.

 

Med Alfine går det att ha betydligt högre kraft på pedalerna vid växling än med Nexus. Det går i stort sett att trampa helt normalt och trots det växla utan problem. Det krävs en rejält brant uppförsbacke och därtill kraftiga tramptag för att växlingarna tillfälligt ska utebli tills dess att belastningen avtar.

 

Den stora skillnaden mellan Nexus och Alfine är dock ingreppsvinkeln. På Nexus reflekterade vi inte så mycket över det lilla glapp som fanns, inte ens vid mer teknisk skogscykling.

 

På Alfine är det helt annorlunda. Trots att navet är nyare och modernare märkte vi av ingreppsvinkeln betydligt mer än på Nexus. Att komma igång och trampa efter att ha rullat är nästan som att sätta ner foten i ett bottenlöst hål. Det tar lång tid innan navet griper in och ger motstånd. Speciellt märks detta vid stående cykling då vi nästan trillade framåt på grund av uteblivet motstånd i pedalerna.

 

Ingreppsvinkeln skiljer lite mellan de olika växellägena. Liksom för Nexus är den minst på växel åtta och störst på växel ett.

 

Övriga Alfine-komponenter

Bromsarna är i Deore LX klass och har 160mm skiva fram och bak. Bromsarna fungerar bra och har tillräckligt med bromskraft för de flesta normala situationer. Ska de enbart användas för stadscykling ger de intrycket av att vara något överdimensionerade.

 

Bromshandtagen för 4-fingrar har ett bastant och enkelt utseende men har ett ganska kort läge mellan min och max och det ger en ganska påtaglig av och på känsla vid bromsning. Handtagen saknar möjlighet till justering av exempelvis greppvidd eller klossavstånd.

 

Navdynamo som ingår i Alfine-gruppen har skivbromsfäste för Centerlock. Navet finns för 32H eller 36H. Dynamon uppges lämna 6V 3,0W.

 

Vi mätte upp dynamon i testlabbet för att se hur hastigheten inverkar på effekten. Dynamon ger redan vid låga hastigheter tillräckligt med effekt till att driva en lampa för att synas. Vid ca 15 km/h och däröver lämnar dynamon sin maxeffekt på 3W.

 

Navdynamon lämnar växelspänning ut. Därmed klarar den direkt av att driva en vanlig glödlampa. Ska däremot en diodlampa användas måste växelspänningen först likriktas. Detta gäller även om dynamon ska ladda ett batteri.

 

Summering

Återigen imponeras vi av Shimanos växelnav. Alfine har fått känna på både grusvägar och skogsstigar, och för att vara en produkt för asfalten gör den inte bort sig på dessa tuffare underlag.

 

Likt Nexus fungerade Alfine utmärkt i alla situationer vi utsatte navet för. Lerbadet som Nexus fick utstå blev i denna testomgång utbytt mot ett tjockt täcke av snö kombinerat med minusgrader. Men trots att baknavet tidvis varit helt igenpackat av snö och is flöt växlingarna på perfekt.

 

Det märks att Alfine är en nyare och modernare produkt än Nexus. För Alfine imponerar rejält vid växling. Främst är det navets förbättrade växlingsegenskaper under belastning som gör att navet nu kan användas till lite mer tempofylld skogscykling. Liksom för Nexus har Alfine ett rent utseende, enkelt handhavande och lågt underhållsbehov.

 

Vi har inte haft några som helst problem med naven under testperioden men Shimano avråder från att använda växelnaven för skogsbruk. Men genom Alfine-gruppens skivbromskomponenter och MTB-lika växelreglage känns det som om Shimano ändå tänker sig ett lite mer tuffare användningsområde än tidigare. Vi kan bara hoppas att de snart vågar ta steget fullt ut och introducera ett växelnav ämnat för MTB.

 

Kommentera och diskutera

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.