Eurobike 2008 – del 2

Datum:
05 september 2008 21:51

front.jpgRundvandringen i mässhallarna fortsätter.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders och Peter Jansson

 

Med 12 stora hallar att gå igenom hittar vi inte alla nyheter första dagen.

 

Belt-drive tog vi upp igår. Men vi kan inte undanhålla denna cykel vi hittade hos Lynskey.
lyn.jpg

 

Modellen heter Houseblend och har 29-tum, titanram, helstel och belt-drive. Dessutom utrustad med godsaker från Industry-nine och No-tubes.
lyn1.jpg

 

I samma monter stod en annan rolig cykel. Själva utseendet är kanske lite udda men det är vid bakhjulet det intressanta finns. Baknavet är ett NuVincinav utrustat med belt-drive.
nuvi1.jpg

 

NuVinci är ett växelnav med steglös utväxling och skiljer sig från traditionella växelnav. Istället för planetväxel sitter det ett system baserat på åtta stycken stålkulor. Kulorna överför kraften fran kedjan ut i hjulet. nuvi2.jpg

 

Vi tog en liten provtur med en vanlig cykel utrustad med NuVinci-nav.nuvi3.jpg

Känslan var något helt annorlunda mot vad vi upplevt tidigare med exempelvis Alfine och Rohloff. Det går att växla med ganska hög pedalkraft och navet har kort ingreppsvinkel. Men framför allt är det det "oändliga" antalet utväxlingar som imponerar. Det finns inte tillstymmelse till växlingssteg utan växlingen flyter på helt steglöst. Navets nackdel i förhållande till konkurrenterna är  dess vikt. Tidigare modell vägde över fyra kg komplett med reglage. Den uppdaterade versionen som vi provade är bantad med ca 400 gram.

 

När vi ändå är inne på roliga växelkonstruktioner kan vi ta med några växelådscyklar. De är ännu ganska få till antalet men vi hittade några på mässan.

 

Nicolai med G-Boxx.nicol.jpg
Vario med växellåda från SR-Suntour..getriebe.jpg
Bergamont Big Air.berg1.jpg

 

Bergamonts modell med SR-Suntour-växellåda provcyklade vi under demodagen. Känslan påminner väldigt mycket om ett vanligt bakväxelnav av typ Nexus. Det går inte att ha speciellt mycket kraft på pedalerna vid växling och systemet känns rätt "segt". Växellådan  knakade en del och levde om på den cykel vi provade. Men då den gått som democykel kan den nog vara ganska hårt körd.demo1.jpg

 

Tillbaka till 29-erna och Niners nya heldämpade modell W.F.O.9.
niner.jpg

 

5,5-tums fjädringsväg och ramen är utrustad med ISCG vilket innebär att den är förberedd för Sram Hammerschmidt.
niner1.jpg

 

På tal om Hammeschmidt så var vi borta i Sram-montern och provcyklade på en traineruppställd cykel. Någon undrade i Eurobike-tråden om det gick att växla under belastning. Jo, det går alldeles utmärkt. Vi stod upp och  bröt ordentligt i pedalerna men det var inga problem med att få i växlarna.

 

Det fanns en del cyklar på mässan med Hammerschmidt monterat.
solid.jpg

 

Hos Orange går det att få P7 med antingen Hammerschmidt eller beltdrive.
orange.jpg

 

Vi hittade även en fjärde tillverkare av växellådsvevpartier. Hos NC17 stod en twentyfiver utrustad med deras version av vevparti. Det är en egen produkt men bygger på en Schlumpf-licens.nc17.jpg

Vevpartiet kräver inget ISCG-fäste utan dras åt ordentligt hårt med 140 Nm (!) för att fungera. Håller enligt NC17 även för fixie-bromsning. Har ett utväxlingsförhallande på 1:1.65 och  valfri drevstorlek kan monteras.
 

 

Tyska Canyon bjöd på en nyhet på mässan då de presenterade att Silence-Lotto kommer att köra på deras cyklar nästa säsong. Den uppdaterade landsvägsmodellen Ultimate CF kanske kan passa Cadel och grabbarna. Cykeln kommer finnas med Campagnolos  nya 11-delade grupp och nya Dura-Ace 7900.can.jpg

 

Eller så kanske de är sugna på nya Ultimate CF SLX. Kommer dock endast som ramset och är ca 200 g lättare än vanliga Ultimate CFcan4.jpg

 

Canyon presenterade nya tempo/triathloncyklar på mässan. Finns med både kolfiber- och aluminiumram. Toppmodellen får hjul från Zipp.
can1.jpg

 

MTB-sidan har också genomgående uppdaterats.can3.jpg

 

En nyhet är intern kabeldragning på vissa modeller.can2.jpg

 

Hos GT har man varit flitig med kolfibret på modellen GT Fury.
gt.jpg

 

Även GT Force Carbon Pro är i kolfiber.gt2.jpg

 

Commencals tunga artilleri.
com.jpg

 

Vitt  från Corratec.corr.jpg

 

Corsair.
corsair.jpg

 

Bröderna crank.crank.jpg

 

Remote till Fox.fox.jpg

 

Tyskt märke, tyskt namn.fritte.jpg
Fuji racer.fuji.jpg
Independent med slanglösa däck på kolfiberfälgar.ind.jpg
isac.jpg
karpiel.jpg
mond.jpg

 

musee.jpg
norco.jpg
pearl.jpg
Klädmodet 2009.pop.jpg
Klädmodet för länge sedan.retr.jpg
Santa Cruz Nomad.sacr.jpg

sacr1.jpg
roc.jpg
romo.jpg

scap.jpg

Shimano Yumeya. shi.jpg

 

sho.jpg

 

Ny styrstam någon?skull.jpg

 

solid1.jpg

 

street.jpg

 

Zonenschein.
zon.jpg

 

zon1.jpg

 

Det var allt för idag.

 

Kommentera och diskutera

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.