Shimano Ultegra 2010

Datum:
02 april 2009 00:01

Knappt ett år efter att Shimano lanserat nya Dura-Ace är det dags att börja uppdatera de lägre grupperna. Vi har tittat närmare på nya Ultegra.
Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders Jansson och Shimano
Förra generationens Ultegra har funnits sedan år 2005. Gruppen genomgick en facelift år 2007 vilket resulterade i Ultegra SL. Men nu är det alltså dags för en helt ny grupp, Ultegra 6700.

Som vanligt när det gäller Shimano så utvecklas först märkets toppgrupp och tekniken vandrar sedan ner till de lägre grupperna när det är dags att uppgradera dessa. Denna gång är inget undantag och nya Ultegra får utseende och vissa funktioner från Dura-Ace. Även systemtänkandet följer med det vill säga att samtliga komponenter i gruppen bör användas tillsammans för att få 100%-ig funktion.

Vevparti

Ultegra är Shimanos högsta grupp för den som söker ett tredelat växelsystem. Dura-Ace är och förblir tvådelat. Totalt finns tre olika versioner av vevpartier hos nya Ultegra; tvådelat FC-6700 (53-39T, 52-39T), tredelat FC-6703 (52-39-30T) och kompakt FC-6750 (50-34T). Samtliga finns med 165, 170, 172.5 och 175 millimeter vevarmslängd. Vevpariet väger 785 gram inklusive vevlager (170 mm).

Ytterklingan av aluminium är ihålig som hos Dura-Ace. Noterbart är att på det tvådelade vevpartiet och på kompaktversionen sitter klingorna lite bredare isär än tidigare. Detta för att minska risken för kedjeskrap mot den stora klingan då användaren ligger på lilla klingan fram och de mindre dreven bak. Det tredelade vevpartiet har standardbredd mellan klingorna.

Fram och bakväxel

Bakväxeln kommer i två olika versioner, en kort RD-6700-SS och en lite längre RD-6700-GS. SS har fått ökad kapacitet från 31T till 33T och klarar av 16 tänders skillnad vid framklingorna. Det betyder att SS även är kompatibel med det kompakta 50-34T vevpartiet och en kassett med maximalt 28T. För tredelat system måste GS användas. Både SS och GS har korg i aluminium. SS-versionen väger ca 190 gram.

Framväxeln finns i två varianter. Även där är en version FD-6700 för tvådelat/kompakt och den andra FD-6703 är för tredelat. Framväxlarna har fått stabilare länkage och den inre plattan på växelkorgen har blivit större. Fjäderkraften har reducerats med 10 % för att växeln lättare ska kunna manövreras. Vikt ca 89 gram (lött fäste).

Bromsar

Bromsarna har fått omdesignade bromsok som sägs ge en bättre linjär bromsrespons. Kabelförningen är förbättrad vilket ska ge lägre kabelfriktion. Bromsklossarna har fått en ny gummiblandning. Bromsoken väger ca 317 gram/par.

Kedja och kassett

Kedjan CN-6700 får samma utseende och funktion som hos Dura-Ace. Skillnaden är att Ultegra inte har ihåliga nitar och lite annan ytfinish. Den asymmetriska kedjan har en speciell ytter- och innersida och måste monteras åt rätt håll för att fungera. Det speciella utseendet sägs ge förbättrad växelprestanda och minskad risk för chainsuck. Kedjan kan monteras med Shimanos snabblås SM-CN79. Kedjan väger in på 267 gram.

För att få fullgod funktion ska de tvådelade vevpartierna FC-6700 respektive FC-6750 användas i kombination med den nya kedjan. Det tredelade vevpartiet FC-6703 mår dock bäst tillsammans med den gamla kedjan CN-6600.

De nya kassetterna finns i följande varianter 11-23T, 12-23T, 12-25T, 11-25T och 11-28T. Vikten är ca 208 gram för en 11-23T.

STI-reglage

Den stora nyheten när Dura-Ace presenterades förra året var att reglagen försetts med dold wiredragning. Så även på nya Ultegra. Den nya designen är även den Dura-Ace-lik och har bland annat ändrad pivopunkt för bromsarmen och räckviddsjustering. Bromsarmen är gjord i komposit. Till de nya reglagen passar cykeldatorn FlightDeck SC-7900. Handtagen väger 445 gram/par.

En funktion som inte spilldes över från Dura-Ace var den trim-fria framväxel. Hos nya Ultegra 6700 krävs fortfarande det där ”knäppet” för att undvika kedjeskrap mot framväxelkorgen. Varför funktionen uteblev har vi inte fått något riktigt svar på men vi gissar att Shimano vill ha några funktioner som bara är förbehållet toppgrupperna.

Den som funderar om det går att få trim-fritt genom att montera en Dura-Ace-framväxel får tyvärr tänka om. För framväxelhandtagen på Ultegra och Dura-Ace drar nämligen olika längd wire vid växling och det går inte att kombinera framväxel och framväxelhandtag hur som helst.

Kompatibilitet

När det gäller vilka komponenter som kan kombineras med varandra finns denna lilla gruppöverskridande guide. Klicka på bilden för förstoring.

När det gäller kompatibiliteten kan vi inte undvika att göra en liten reflektion. Shimano förordar att de olika komponenterna bör användas tillsammans för att ge en 100%-ig funktion. Speciellt vevparti-framväxel-kedja bör kombineras rätt för att få bra kedjelinje och undvika kedjeskrap. Trots det så ser vi massor av Dura-Ace 7900 utrustade cyklar säljas utan just själva Dura-Ace-vevpartiet. Den komponent som är grunden för att systemet ska fungera som det är tänkt.

Hjul och nav

Ett nytt hjul på Ultegra-nivå introduceras. WH-6700 är kompatibelt med både slanglöst system och vanliga kantrådsdäck. 16 ekrar fram, 20 ekrar bak och en body i stål som klarar 8, 9 och 10-delade kassetter. Vikt ca 1652 gram/par (fram 695 gram, bak 957 gram).

För den som vill bygga egna hjul kommer separata nav. Fram HB-6700 och baknav FH-6700 får traditionellt lager med lösa kulor. Stålbody för 8, 9 och 10-delade kassetter. Vikt framnav 156 gram och baknav 354 gram.

Pedaler

SPD-SL pedalerna PD-6700 är till funktionen identiska med nuvarande modell och endast färgsättningen är ny.

Vikter

Nya Ultegra väger in på 2301 gram vilket är 151 gram lättare än tidigare version och 44 gram lättare än Ultegra SL.

Vikter (g)

. . . . . . . . . . . Nya Ultegra 6700. . . .Ultegra SL . . . . Ultegra 6600

Framväxel. . . . . . . . . 89 . . . . . . . . . . . .89 . . . . . . . . . . . .89
Bakväxel . . . . . . . . .190 . . . . . . . . . . . 200 . . . . . . . . . . .209
STI-handtag . . . . . . 445 . . . . . . . . . . . 447 . . . . . . . . . . .490
Bromsok (par) . . . . .317 . . . . . . . . . . . 320 . . . . . . . . . . .330
Vevparti 170mm
inkl vevlager . . . . . .785 . . . . . . . . . . . 798 . . . . . . . . . . .843
Kassett 11-23T . . . .208 . . . . . . . . . . . 217 . . . . . . . . . . .217
Kedja 110L . . . . . . .267 . . . . . . . . . . . .274 . . . . . . . . . . .74

Totalt . . . . . . . . . . .2301 . . . . . . . . . . 2345 . . . . . . . . . .2452

Lansering

Nya Ultegra 6700 finns på marknaden juli 2009. Den tredelade versionen 6703 och hjulen WH-6700 dyker upp i september 2009.

Kommentera och diskutera