11-delat från Shimano

Datum:
02 februari 2010 16:20

I februari varje år presenterar Shimano sina kommande nyheter. Denna gång bjöds det på en ny uppdaterad 105-grupp, ett helt nytt Alfine-nav samt en massa annat smått och gott.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders Jansson och Shimano

Ny 105-grupp

Efter att Dura Ace genomgått en översyn för två år sedan och sedan följde Ultegra i fjol, kom det inte som någon överraskning att även 105 skulle komma att uppdateras.


Nya Shimano 105 2011 kommer i 2×10 och 3×10 utförande. Gruppen finns i två olika färgen, Sterling Silver och Lodestar Black.

Likt sina storebröder är den stora förändringen reglage med intern wiredragning under styrlindan. Reglage finns för två- (ST-5700) eller tredelat (ST-5703) vevparti. Nytt är att handtagens greppvidd kan justeras med hjälp av mellanlägg (shims).


Vevpartiet kommer i tre versioner; standard, kompakt och tredelat. Bakväxeln finns i två utföranden. En kort RD-5700-SS som fått ökad kapacitet och klarar 28T-kassetter. SS används till standard- och kompakt-vevparti. Den lite längre RD-5700-GS används vid tredelat-system.


Framväxlar finns för antingen två- eller tredelat vevparti. Liksom hos Ultegra har framväxlarna sin trimfunktion kvar. Kassetter kommer i fyra versioner 11-28T, 11-25T, 12-25T och 12-27T.

Kedjan blir asymmetrisk med en speciell in- och utsida och måste monteras åt bestämt håll, precis som hos Ultegra och Dura Ace. De avfasade länkhörnen på kedjans utsida sägs förbättra växelprestandan och förhindra chain-suck vid vevpartiet. Kedjans speciella insida ska ge bättre växlingar för bakväxeln.

Pedalerna genomgår inga förändringar mer än att färgerna anpassas till den nya gruppen.

Nya 105 (5700) i standardutförande är ca 30 gram lättare än sin föregångare (5600). Kompaktversionen är ca 80 gram lättare än tidigare.

Tidigare har de funnits de som ansett att 105 och Ultegra ligger väldigt nära varandra både när det gäller funktion och pris. Men nya 105 blir gapet mellan grupperna lite större. 105 får som exempel inte samma iögonfallande design av vevpartiet med ihåliga klingor och dolda skruvar som sina dyrare syskon. Även bromsoken får enklare utseende och funktion. Prisgapet mellan Ultegra och 105 ökar genom att nya 105 blir cirka 15 procent billigare än sin föregångare.

Nya 105 finns på marknaden från och med maj 2010.

Nya hjul

Årets uppdatering av Ultegra sträcker sig till en serie nya hjul.

WH-RS80-C50CL har en 50-millimeter högprofilsfälg i kolfiber med bromsyta av aluminium och aero-ekrar. Hjulet är avsett för kanttråd och väger ca 1750 gram/par.

WH-RS30-A med 30 millimeters aluminiumfälg för kanttråd finns i vitt eller svart/grått utförande. Väger in på cirka 1930 gram/par.

Extra växelknappar till Di2

Elektroniska växlar är inte beroende av en växelvajer för att fungera utan styrs med en enkel el-sladd. Shimano utnyttjar nu detta fullt ut och erbjuder extra externa växelknappar till Dura Ace Di2. Växelknapparna SW-7970 kan monteras var som helst på styret eller där nu användaren önskar.

Knapparna som kopplas in i ST-7970-reglagen finns tillgängliga i maj 2010.

11-växlat Alfine-nav


Den stora överraskningen var nya Alfine. Till 2011 blir navet 11-delat. Växelomfånget ökar till 409 % mot tidigare 307 %. Utväxlingen blir både lättare och tyngre än tidigare. Navet blir även något mer tätstegat.

Vikten är ännu ej känd men målsättningen är att navet ska bli 80-90 gram lättare än nuvarande åttaväxlade version. Internt har navet fått snedskurna drev för bättre och tystare växelprestanda. Navet smörjs nu med olja istället för fett som tidigare. Oljebyte görs enkelt med hjälp av en nippel i navhylsan. Det nya navet SG-S700 kommer endast i silver.

Växelreglaget SL-S700 är helt nytt för att klara de elva växlarna. Reglagen får funktioner från sina MTB-kusiner vilket innebär instant-, multi- och two-way-release.


Övriga komponenter i Alfine-serien, som passar med det nya navet, lämnas oförändrade.

Alfine är fortfarande ämnad för city- och hybridcyklar. Vi hoppas dock på att kunna ge navet en ordentlig omgång i skogen vid ett senare tillfälle.

Det 11-delade Alfine-navet finns tillgängligt från september 2010.

Skivbromsar i budgetklass

Shimano satsar hårt för att kunna erbjuda hydrauliska skivbromsar även på enklare instegscyklar.

BL-M505 får SLX/Deore-utseende och kommer i tre färger.

Samma färger återfinns hos nya bromsreglagen och oken i 445-serien.

Nya Alivio

Nuvarande Alivo är inriktad mot trekking/hybrid. Nya Alivio som tar steget upp till 9-delat är tänkt att användas för MTB. Gruppen ligger under Deore-nivå och kommer återfinnaspå de allra enklaste instegscyklarna.


Gruppen kommer i två färger, svart och silver. Funktionsmässigt får Alivios växelsystem en del egenskaper från de högre grupperna. Bakväxeln får en lägre profil än tidigare men Shadow-tekniken uteblir.

DXR

Shimanos grupp för BMX får ett vevparti med ny design.

Baknavet får förbättrade ingreppspunkter.

Färgglada vajerhöljen och bromsslangar

Till Shimanos samtliga komponenter går det nu att få växel- och bromsvajerhöljen i åtta olika färger.

Hydrauliska bromsledningar till skivbromsar finns nu att få i två olika färger, svart eller vit.

Vajerjusterare

Många av dagens ramar är anpassade för intern vajerdragning och har därmed ingen plats att montera traditionella vajerjusterare. Shimano har tagit fram en vajerjusterare SM-CA 70/50 avsedd att monteras direkt på växelvajern exempelvis framme vid styret.

Kommentera och diskutera