Stigcykeltest 2011 – Jakten på den perfekta stigcykeln

Datum:
18 maj 2011 18:33

Varje vår är det många som är i köpartagen och sugna på ny cykel. Vi har utsatt  tre kandidater ur den populära kategorin heldämpad stigcykel för hårdtestning. Cyklar för allt mellan långlopp och teknisk stigcykling, eller kanske XC-cyklar för dig som inte tävlar. Detta görs av tre testare med klart olika åkstil.

Text och Foto: Fredrik Westman (westman@happymtb.org), Anders Jansson (aj@happymtb.org) och Tobbe Arnesson (tobbe@happymtb.org)

Det pågår en ständig diskussion om vilken cykeltyp som passar bäst på skogsstigarna hemmavid. Vissa säger den stela avskalade singlespeeden medan andra trivs utmärkt på långslagiga AM-riggar.

Tillverkarna verkar dock ha en rätt klar bild över hur de tycker en stigcykel ska vara beskaffad. De verkar också vara hyfsat överrens. För vid en genomgång av tillverkarnas reklambroschyrer så utkristalliseras relativt snabbt att deras definition av cyklar byggda för single track är väldigt lika varandra. Slaglängden tycks ligga runt 120-140 millimeter fram och bak, vikterna under 13 kg och styrvinklarna runt 68-69 grader. Kategorin heldämpade cyklar med 120-140 millimeter slaglängd är mångsidig. För bara några år sedan rynkade XC-folket på nästan åt allt med mer än 80 millimeter slaglängd och pratade om gung och ineffektivitet. Så är det inte riktigt längre. Visst, detta är inga helstyva tävlingsspett, men för de allra flesta är detta en väldigt snabb och rolig cykelkategori som går att köra det mesta på.

Cyklarna

Canyon Nerve XC 8.0, pris 18 919 kr (2011-05-17).

Canyon skriver själva ”En cykel för allt och alla. Välbalanserad geometrin, massor av cykelglädje, toppkomponenter och minimal vikt.”.

Canyons utbud av Nerve XC består av sju olika utrustningsnivåer i prisintervall från 12 229 till 37 629 kronor. Den testade modellen XC 8.0 ligger i mitten av segmentet utrustningsnivåmässigt. Det finns också fyra modeller av Nerve anpassade speciellt för kvinnor, kallade Nerve XC W.

Nerve-ramen är svetsad av rör i 7005-aluminium som hydroformats till olika rörformer. Styrröret är koniskt med internt styrlager, 1.5″ nedtill och 1.125″ upptill. Framgaffeln har 15 millimeter genomgående axel. Växelvajrarna är internt dragna i ramen medan bromsledningen bak går på utsidan. Vajrarna vid styret har vajerskydd och ramen har skyddsplast monterad på utsatta ställen. Sadelröret är för 30,9 millimeter sadelstolpe vilket innebär att de flesta justerbara sadelstolparna kan användas. Extra fästen för remotekontrollvajer till höj/sänkbar-sadelstolpe saknas. Framväxeln monteras med direktmontering. Ramen har ett fäste för flaskställ.

Bak har ramen 120 millimeter slaglängd och är en så kallad four bar med Horst-länk. I alla leder sitter kapslade maskinkullager. Kedjestagen är asymmetriska för att hantera de olika krafterna som uppstår på broms- respektive drivsidan. Bakbromsfästet är enligt postmount-standarden. Axelfästet för bakhjulet är standard 10 millimetersaxel. I baktriangeln finns utrymme för breda däck och lera. Med inte allt för skeva fälgar sväljer ramen 2,4”-däck. Ramens vikt utan dämpare uppges till 2,38 kg.

Rose Jabba Wood 4, pris 17 991 kr (2011-05-17).

Rose brer inte riktigt på lika mycket men skriver att ”med 130 millimeter fjädringsväg fram och bak erbjuder Jabba Wood utmärkt komfort för mellansvåra stigar. Nöje för cyklisten utlovas!”.

Jabba Wood säljs i sex utrustningsnivåer med pris från 14 841 kr till 26 991 kr. Den testade modellen Jabba Wood 4 ligger i mitten av segmentet utrustningsnivåmässigt. Jabba wood har även en systermodell som är speciellt anpassad för kvinnor, den heter Chrystal Stoke och finns även den i sex utrustningsnivåer.

Jabba Wood har vanligt styrrör med 1,125″ styrrör och integrerat styrlager. Framgaffeln har 15 millimeter genomgående axel. Ramen är hydroformad och tillverkad i 7005-aluminium. Kabeldragningen är intern och går in i ramen långt fram på styrröret vilket eliminerar behovet av skyddsplast på sidan av styrhuvudet. Även bromsledningen går internt i ramen vilket innebär att för att montera bort bakbromsen måste ledningen lossas och omluftning göras. Sadelröret är för 31,6 millimeter sadelstolpe vilket är en dimension som flesta höj/sänkbara sadelstolparna finns i. Extra fästen för remotekontrollvajer till höj/sänkbar-sadelstolpe saknas. Ramen har två fästen för flaskställ.

Bak har ramen 130 millimeter slaglängd och är även i detta fall en four bar med Horst-länk. Kedjestagen är asymmetriska, bakbromsfästet är av Post Mount-typ. Bakaxeln är en av Rose utvecklad 10 millimeter genomgående axel, vilket Rose säger ökar styvheten något. Den kan byggas om till vanlig Quick Release om köparen så önskar. Det finns gott om utrymme för lera i baktriangeln, däck med upp till 64 millimeters bredd över dubbarna kan monteras och ändå lämna minst fem mm frigång. Ramens vikt utan dämpare uppges till 2,52 kg.

Trek Fuel EX 7, pris 22 995 kr.

Trek skriver själva ”Fuel EX är den ultimata singletrack/trail-cykeln – smidig nog för tävlingar men ändå tillräckligt avslappnande för långa cykelturer. Redo att lyfta saker och ting till nästa nivå.”.

Fuel EX-serien består av tio modeller med pris mellan 15 995 kr och 69 995 kr. Den testade modellen Fuel EX 7 ligger i den lägre ändan av serien utrustningsnivåmässigt.  Två av modellerna är speciellt anpassade för kvinnor.

Fuel EX-ramen är hydroformad för att manipulera rörens form och tjocklek, materialet är Treks Alpha Red-aluminium. Kabeldragningen på Fuel EX följer inte den senaste trenden med intern dragning utan går utanpå. Vajerhöljena är inte heldragna utan öppnar sig längs med vägen. Ramen är försedd med Treks koniska styrör E2 som har 1,125″ styrrör upptill, 1,5″ nedtill och integrerat styrlager. Framgaffeln på just modell EX 7 har dock inte koniskt gaffelrör utan vanligt 1,125″ rör, så undre styrlagret är ett reducerlager. Modell EX 8 och uppåt har koniska rör även på gaffeln. Framgaffeln har vanlig Quick Release-axel. Ramen är gjord för 31,6 millimeter sadelstolpe och saknar vajerfästen för höj/sänkbar sadelstolpe. Det finns dock vanliga vajerfästen under överröret där remotevajern kan buntas fast. Fuel EX har två fästen för flaskhållare, varav ett är placerat på undersidan av diagonalröret.

Bak har ramen 120 millimeter slaglängd, och länkaget är Treks så kallade Full Floater med Active Braking Pivot, ABP. Tanken med ABP är att, precis som en Horst-länk, frikoppla länkaget från påverkan av bromskrafter. Fast ledpunkten sitter runt själva bakaxeln, istället för strax framför den. Full floater innebär att dämparens undre fäste också sitter på länkaget och flyttar sig genom slaget. Detta används för att manipulera dämparkurvan genom slaget. Kedjestagen är assymetriska, bakbromsfästet är av IS-typ. Bakaxeln är vanlig 10 millimeter Quick Release, fast något annorlunda då den går genom ledpunkten i ABP-länkaget. Bakdäck som är upp till 60 millimeter över dobbarna går in med fem millimeters frigång på vardera sida. Trek uppger ingen ramvikt för Fuel EX.

Utrustningtabell

En titt i komponenttabellen visar att Canyon och Rose är relativt jämnt specade. Canyon har valt Shimano XT, Rose har valt SRAM x9. Framgaffeln på Rose har lågfartskompressionsjustering, något som Canyon och Trek saknar. Treken är överlag något lägre specad än de andra två.

  Canyon Nerve XC 8.0 Large Rose Jabba Wood 4 Large Trek Fuel EX7 Large
Slaglängd ram 120 130 120
Framgaffel Fox 32 120 mm FIT RL Fox 32 130 mm FIT RLC Fox 32 120 mm RL
Bakdämpare Fox Float RP2 Boost Valve XXV Fox Float RP23 Boost Valve (tune efter vikt) Fox Float RP2 XV
Styrlager Acros AiX-03 FSA Orbit ZS-3 FSA ACB
Framväxel Shimano Deore XT Direct mount SRAM X9 SRAM X7
Bakväxel Shimano Deore XT Shadow SRAM X9 SRAM X7
Växelreglage Shimano Deore XT RapidFire Plus SRAM X9 SRAM X7
Vevparti Shimano Deore XT 24/32/42 SRAM X7 22/33/44 SRAM S1000 22/32/44
Kassett Shimano SLX 11-36 10-delad SRAM PG-1050 12-36 10-delad SRAM PG-1050 12-36 10-delad
Bromsar Avid Elixir CR 185/185 Formula RX 180/160 Avid Elixir 3 185/185
Hjul DT Swiss X1700 DT Swiss M1600 Bontrager Duster-fälgar på Shimano M525-nav
Däck Schwalbe Nobby Nic 2.25″ Continental Mountain King 2 Protection 2.2″ Bontrager XR3 Expert 2.2″
Styre Easton EA70 685mm Syncros AM 670 mm Bontrager Low Riser 700 mm
Styrstam Syntace F149 100 mm Syncros AM 80 mm Bontrager Race Lite 90 mm
Handtag Canyon Bracelets Rose Lock-Ons Bontrager Race Lite
Sadelstolpe Easton EA70 30,9 mm, 400 mm Syncros FR 31,6 mm, 400 mm Bontrager 31,6 mm
Sadel Selle Italia SL Kit Carbonio Syncros FL Bontrager Evoke 2

 

Vikter

  Canyon Nerve XC 8.0 Large Rose Jabba Wood 4 Large Trek Fuel EX 7 Large
Vikt komplett (utan pedaler) 12,2 kg 12,4 kg 12,8 kg
Vikt framhjul* 1717g (varav axel 72g) 1809g (varav axel 72g) ingen uppgift
Vikt bakhjul* 2296 g (varav axel 52g) 2193 g (varav axel 57g) ingen uppgift

* framhjulsvikt innefattar hjul, däck, slang, bromsskiva, hjulaxel

** bakhjulsvikt innefattar hjul, däck, slang, kassett, bromsskiva, hjulaxel

Geometritabell

En geometrijämförelse mellan de tre cyklarna visar att de har ganska lika statisk geometri. Identisk styrvinkel och hjulbaser samt sadelvinklar i ett tätt intervall borgar för subtila skillnader snarare än jättestora.

  Canyon Nerve XC 8.0 Large Rose Jabba Wood 4 Large Trek Fuel EX7 Large
Sadelrörslängd 500 505 470
Effektiv överrörslängd 620 620 627
Reach 440 435 440
Stack 585 586 584
Styrvinkel 69 69 69
Sadelrörsvinkel 72 73 72,5
Vevlagerhöjd 330 330 338
Hjulbas 1128 1124 1141
Kedjestagslängd 428 433 430
Vevarmslängd 175 175 175
Styrstamslängd 100 80 90
Maximal sadelhöjd* 865 810 835

* Mätt längs med sadelröret från centrum av vevlagret till sadelns ovansida med sadeln på maxhöjd.

Alla mått i millimeter, vinklar i grader.

Försäljningsmetoder

De cyklar vi valt att testa skiljer sig något vad gäller inköpsmetod. Trek säljs i butik, Canyon och Rose köps på postorder från Tyskland.

Trek säljs på vanligt vis i butiker runt om i landet. Cykelhandlaren hjälper kunden att hitta rätt storlek och en mindre provtur brukar kunna genomföras utanför butiken. Cyklarna byggs med standardkonfiguration, byte av komponenter kan eventuellt ske efter överenskommelse. Cykeln levereras färdigbyggd. Till cykeln medföljer manualer, dämparpump samt sagmätare för framgaffel och bakdämpare. Vanligtvis brukar cykelhandlaren hjälpa dig att justera in cykeln efter inkörningsperioden, när vajrarna töjts ut. Du har också ett ställe att vända dig för service och hjälp, även om det ofta kostar.

Canyon säljer sina cyklar enbart på postorder. Det tyska företaget har sin bas i Koblenz där de utvecklar och monterar cyklarna. Där finns även ett stort showroom där modellerna kan ses och kortare provturer kan göras. Canyon har även en svensk representant som är behjälplig med svar på frågor och funderingar. Visning och provcykling av vissa modeller kan ske i anslutning till företagets lokaler i Bålsta, norr om Stockholm. På hemsidan finns guide för att hitta rätt storlek. Cyklarna byggs med standardkonfiguration, vilket innebär att komponenter och utrustning inte kan ändras. Cykeln levereras hem till köparen justerad och klar i en återanvändningsbar transportlåda. Vid uppackningen får kunden montera hjul, styre och sadelstolpe samt skruva på sina egna pedaler. I kartongen är bakgaffeln uppspänd med en spånskiva som hindrar den från att tryckas ihop under transporten. Till cykeln medföljer gaffelpump, momentnyckel och manualer.

Tyska Rose säljer också enbart sina cyklar på postorder. Huvudkvarteret ligger i Bocholt och de har också sex testcenter utspridda i Tyskland och Italien. Storlekshjälp finns i hemsidesform, men också genom att Rose har en svensk/finsk representant som svarar på frågor och funderingar. Företaget erbjuder en provcyklings-tjänst som innebär att cykelmodellen kan lånas hem över helgen. Cykeln levereras från Tyskland hem till dörren och hämtas sedan upp. Kostnaden för provcyklingstjänsten är fraktkostnaden som återfås vid lagd order, annars inte. För svensk del återfås dock inte hela beloppet på grund av dyrare fraktkostnad. Cyklarna byggs enbart efter beställning vilket innebär att kunden väljer basmodell och sedan finns möjlighet att konfigurera och byta komponenter efter eget tycke. Längre styrstam? Inga problem. Uppgradera vevpartiet? Inga problem. Helt klart en möjlighet för den som gillar att specialbeställa sin pizza. Cykeln levereras i en återanvändningsbar transportlåda med framhjulet demonterat och styret vridet nittio grader. Bakgaffeln har dock inget skydd vid leverans. Till cykeln medföljer manualer men inte dämparpump.

Alla tre cyklarna levereras utan pedaler.

Testupplägg

Efter injustering och provturer i hemmaskogen startade vi testet med en långhelg i Skottland för att kunna maximera möjligheten till att klocka höjdmetrar på cyklarna. På stigcykelcentrumet i Glentress och närliggande Innerleithen erbjöds miltals anlagda stigar med det mesta som behövs för att låta cyklarna bekänna färg. Långa klättringar såväl som kortare tekniska klättringar, inslag av träspänger, stenkistor och rotmattor – och inte minst långa flowiga utförslöpor med doserade kurvor, byggda hopp och drops.

Efter detta elddop för kroppar såväl som maskiner fortsatte sedan testandet på hemmaplan i en dryg månad. I riktiga hemmaförhållanden som där de allra flesta cyklar kommer användas. I Göteborg, i Stockholm och i Dalarna.

Testare

Svetto, Fetto, Skutto. Så kan man sammanfatta oss.

Svetto – Anders Jansson eller AJ – gillar att dra på sig trikåer, skippa vätskeryggan till förmån för drickahållare och undviker lilla klingan uppför då den är lite mesig. Anders cyklar vanligtvis mest XC i skogen men även en hel del landsväg. Hellre uppför än utför är ett motto han lever efter. Anders är snabbast uppför bland testarna, med stor marginal.

Fetto – Tobbe Arnesson –  gillar långa turer i lagom tempo. Kör med maxlastad vätskerygga – fikat är klart viktigare än eventuell puls. Fuskar inom flera cykelgrenar – allt från velodrom till downhill – men glider helst fram över stock och sten. Efter parollen ”don efter person” ska komponenter vara väldimensionerade. Fetto till trots tycker han ändå att endorfiner är nästan lika härligt som adrenalin.

Skutto – Fredrik Westman eller bara Westman – gillar fartfyllda och tekniska utförslöpor, rakar inte benen, cyklar alltid i baggyshorts (även på landsvägshojen), kör normalt 1×9 med mjölksyra i benen när klättringarna är längre än hundra höjdmeter och ser allmänt chockad ut då däck smalare än 2.25″ presenteras framför honom. Fredrik cyklar vanligtvis stig i skogen, utför på downhillhojen samt planerar sina helger så att antalet höjdmetrar kan optimeras. Gärna medelst lift, även om antalet höjdmeter som ärligt ihoptjänas för egen kraft ökar år för år. Fokus ligger alltid på nästa pump, hopp eller dropmöjlighet och att ha så roligt som möjligt på cykeln.

Tillsammans utgör vi därför ett brett spektra av cyklister. Vi kommer att delge våra personliga åsikter mot slutet i efterföljande artiklar i serien. Förhoppningsvis kan du identifiera dig mer med en av våra typer och luska ut ifall någon av cyklarna passar just dig.

Det ska också sägas att vissa karaktärsförskjutningar ägde rum i Skottland. AJ sågs pushbikea upp igen ”för att köra den roliga utförslöpan en gång till” och Westman sågs spinna om diverse trikåförsedda svettos på vägen upp mumlandes om ”bra sittställning för ihållande klättringar”. Men så är denna hojtyp också väldigt mångsidig.

Nyfiken på fortsättningen av detta test?  Ta chansen att kommentera och diskutera på forumet. Missa inte heller nästa del av testet där vi går igenom våra intryck av cyklarna.

Länkar till tillverkarnas hemsidor

Canyon Nerve XC 8.0

Rose Jabba Wood 4

Trek Fuel EX 7

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.