Bikeparktest – Järvsö Bergcykel Park

Datum:
23 augusti 2011 06:32

Sedan Järvsö Bergcykel Park slog upp portarna förra året har många cyklister upptäckt det lilla berget med det gynnsamma läget några timmars bilkörning norr om Stockholm. HappyMTB har tagit pulsen på JBP och upptäckt en liten pärla.

Text: Fredrik Westman (westman@happymtb.org) Foto och Video: Fredrik Westman och Ludvig Klärcke

Pliktskyldigast lastade vi bilen full med cyklar och skydd och begav oss norut mot Hälsingland. Järvsö är en liten by som ligger strax söder om Ljusdal. Allra mest är bygden känd för att vara Barbro ”Lill-Babs” Svenssons uppväxtort. Något som också Järvsö Bergcykel Park, eller JBP, spelar mycket på.

Spåren

En titt på JPBs spårkarta visar sju spår. Sex stycken som finns och ett som inte finns ännu men är planerat att byggas. Retstickor! Vi noterar också att samtliga spår har namn med anknytning till Lill-Babs.

Monica (grön) – Järvsös gröna spår går på skrå fram och tillbaka på berget. Kurvorna är inte särskilt doserade och spåret kan i princip beskrivas som ett XC-spår som går i skogen. Det är ett bra och ganska roligt nybörjarspår, men de nybörjare vi pratat med verkar ganska snabbt välja att gå över på Barbro. ”Med dom stora hoppen”, som en liten grabb uttryckte det.

Barbro (blå) – Blåa Barbro ja, kanske signaturspåret i JBP. Välbyggt, flowigt maskinspår fullt av stor berms och platåhopp. Välbyggt som i att om du har rätt fart att komma över ett visst hopp behöver du varken trampa eller bromsa för att komma över nästa. Det är bara att stå på och flowa. Underhållet av banan är fläckfritt, inga brake bumps här inte. Hoppen är varierade till form och storlek och det finns step-downs och alternativa corner-kickar på sidorna här och där som håller saker och ting intressant även för den avancerade åkaren. Toppklass!

 

Malin (blå) – Malin är också ett maskinbyggt spår, men av helt annan karaktär än Barbro. Malin är istället som en pumpbana med tighta 180-graderskurvor som skär sig ner genom skogen, korsar ett par pister och går tillbaka in på avslutningen som är gemensam med Barbro. Malin är ett underskattat spår som är roligt och utmanande att försöka köra fort, samtidigt som det ger fantastisk träning på kurvtagning. Titta runt kurvan, styr med höften och luta ner hojen, annars kommer du inte runt på ett bra sätt.

En tuff brud (röd) – Nytt spår för i år som är varierat och roligt. Början är en klippsektion med branta klipphällar som delas med Itsy Bitsy. Sedan består spåret av en mix av små stenar och krön som bildar små dubblar att hoppa mellan, kurvor och lutade stenar som går att hoppa in och ut ur kurvorna med hjälp av. Och en korkskruv. Bland annat. Järvsös mest varierade spår, bör inte missas!

Itsy Bitsy (svart) – Itsy Bitsy startar med en brant klipphällssektion som är gemensam med det röda spåret. Därefter går Itsy mer rakt ner genom skogen och innehåller en del rotiga kurvor, små drop och annat småstök. Spåret belönar den som vågar hålla fart och hoppa över stöket, det ligger bra placerade stenar att hoppa från här och där. Vår enda anmärkning på spåret är att det gärna skulle fått ha varit tre gånger så långt, då Järvsös blygsamma fallhöjd ihop med det faktum att spåret går relativt rakt ner gör att det roliga tar slut lite för snabbt.

Kristin (svart) – Järvsös tidigast byggda svarta linje börjar med ett par hundra meter branta klippor med två drops i. Båda går att knixa sig förbi utan att köra för den som vill, men det sabbar flytet ordentligt. Längre ner blir spåret ungefär som en svårare variant på Malin – tighta kurvor fast den här gången med inslag av stenkistor och rötter. Därefter går spåret via ett drop från en sten till en brant träramp ut i en stenig pist. De sista hundra metrarna saknas en avslutning och åkaren får antingen bränna rakt nerför pisten eller vika av in på slutkurvorna i Barbro.

Gemensamt för alla spår är att när det kommer ett drop står det en skylt som varnar för detta, och vid varje krön eller hopp finns små röda flaggor utsatta som markerar att en flygtur är att vänta. Om detta är bra eller störande är kanske individuellt, men det går ju alltid att välja att inte kika på skyltarna. Själv upplevde jag det ibland som att dropskyltarna kanske var lite väl många, då nästan alla drops har kanter som går att rulla och skyltarna hade motsatt effekt på en del – som fegade ur i onödan alternativt panikbromsade och nästan ramlade utför dropen som de annars hade klarat galant.

Förutom dessa spår planerar JBP att bygga ett nytt spår med arbetsnamnet Leva Livet. Grävandet var inte påbörjat vid vårt besök i slutet på juli men leden är planerad att kunna premiärcyklas i september. Planen är att det ska bli en blå single track.

För vem?

Nybörjaren Nicke – Järvsö passar nybörjaren som hand i handsken. Väl underhållna spår som är lätta att få fartkänsla i och en tydlig stegring av svårighetsgraden mellan spåren gör det lätt att trivas och välja svårighetsgrad. Liften är lätt att stiga i och hur och att hyra cykel går att göra för humana priser.

Medelcyklisten Martin – Jodå, JBP levererar. Martin kommer ha rejält kul i parken ett par dagar. En tuff brud och Itsy Bitsy erbjuder bra utmaningar och variation till Barbro – som troligen blir favoritspåret.

Snabba Stina – Stina tycker att Järvsö är kul med de byggda alternativspåren men saknar kanske något riktigt stökigt spår eller ett rejält högfartsåk för att stilla det värsta moto-suget. Efter ett par dagar kan då Stina med fördel dra till närbelägna Gesundaberget som har fler rotiga, branta och utmanande spår.

Dirtkiddot Danneman – Danne boy som skiddar omkring på tjufyratummare och med bara bakbroms tycker att Barbro är det coolaste som hänt sedan Pokemon kom. Järvsös släta banor gör det lätt att ha kul även på en hardtail och passar därför bra för yngre åkare!

Huckern Bender the Offender – Bender avverkar snabbt klippdroppen på Kristin och bränner sedan rakt nerför pisten och frågar ”Where are the megadrops?”. Lite besviket noterar han svaret att JBP saknar en dropzone eller några fler drop över metern.

Svenssonfamiljen – Järvsö är lätt att ta till sig för åkare från nybörjare till avancerad nivå och det går att ha kul i såväl låg som hög hastighet. Så jodå, Järvsö passar bra för familjen där flera cyklar.

Vilken hoj?

Då spåren är relativt släta i JBP går det att ha riktigt roligt även på en AM-cykel. I de grävda spåren passar till och med en hardtail ganska bra. För den avancerade åkaren är de flesta spåren till och med snabbare på en hoj med lite kortare slaglängd och lite lägre vikt. För de allra flesta rekommenderar vi dock en riktig DH-cykel för att få självförtroendet och felmarginalen att våga köra lite hårdare.

Plus och minus

+ Välbyggt och flowigt

+ Bra underhåll, inga brake bumps här inte

+ Bra variation på karaktären av spår

+ Kvällsöppet några gånger i veckan

– Spåren börjar och slutar gemensamt. Så även om det är sex spår så är det bara två olika starter/avslut på åken.

– Inte jättemycket fallhöjd

– En dropzone för träning skulle tillföra en del då de drops som finns kommer på knixiga ställen och inte är så nybörjarvänliga

Omdöme

Egentligen är det inte så mycket mer än att gratulera – Järvsö Bergcykel Park är ett kanonställe och väl värt ett besök! Välbyggda banor, trevlig och hjälpsam personal som gör det enkelt för besökaren att komma igång och ha roligt direkt. Det är också lätt för nybörjaren att hyra och prova på cykling utför. Det finns bra boendemöjligheter och varierad åkning. Egentligen är det bara fallhöjden som begränsar JBP till att kännas lite litet. Detta i kombination med att det egentligen bara finns två gemensamma starter och avslutningar på banorna gör att de känns lite korta. Ett par, tre dagar i JBP räcker – men det blir ett par, tre roliga dagar. Det törs vi nästan lova.

Det kan inte bli annat än två tummar upp.

Video

I klippet nedan kan du se Happys utsände ta sig an spåren i JBP och ta sig en pratstund med Malin Berghagen. Ja, hon som spåret Malin är döpt efter alltså.

Faktarutan

Geografiskt läge: Järvsö ligger i Hälsingland, någon mil söder om Ljusdal.

Fallhöjd: 220 m

Antal spår: Sex. Se pistkartan. Ett sjunde spår byggs under september 2011.

Liftar: En tvåstols sittlift

Öppettider: Liften har öppet 10-16 de flesta dagar, dessutom kvällöppet vissa dagar (se hemsidan)

Pris liftkort/dag:  Vuxen 230 SEK, ungdom 180 SEK. Kvällskort vuxen 120 SEK, ungdom 95 SEK.

Pris hyrcykel/dag: 795 och 595 SEK inkl hjälm, kraschjacka och knäskydd.

Happymtbs dagsprisindex: 320 SEK  *

Missa inte: En tuff brud! Barbro räknar vi med att de flesta hittar ändå.

Mekutbud/reservdelar: Verktyg hänger utomhus fritt att låna. En del reservdelar finns i  verkstaden/uthyrningen i anslutningen till liften. Ta med dig växelöra  och annat specifikt för din cykel.

Cykeltvätt: Ja, vattenslangar i anslutning till liften.

Restaurangutbud: Receptionen som ligger i foten av bikeparken serverar korv, burgare och sallader. Nere i byn finns pizzeria, kinakrog och några andra småkrogar.

Boendemöjligheter: Järvsö Sleep n Eat driver vandrarhem i källaren till receptionen. Gratis WLAN, självhushåll, skotorkar och tvättmaskiner ger pluspoäng. Det finns också en bra och relativt billig stugby i närheten. Samt en camping.

Andra aktiviteter: Järvsö är för Lill-Babs fans vad Graceland är för Elvis. När du tröttnat på Lill-babs Caffär (Café + affär) finns det ett fint bad nere vid älven. Det är rejält strömt, så se upp! Järvsö har också ett Zoo som är kul för barnen. Även om de flesta verkar kolla lika mycket på cyklisterna som bränner förbi i banan Barbro – som går precis bredvid.

Familjevänlighet: Bra

Nybörjarvänlighet: Mycket bra. Ihop med Vallåsen kanske det bästa stället i Sverige för nybörjaren.

Att ta sig hit: Enklast kör du bil. Tåg från Stockholm stannar dagligen i byn, ett på morgonen som går norrut och ett på kvällen som går söderut.

* Happymtbs dagsprisindex kan ses som en rimlig dagskostnad för en  vuxen, med egen cykel. Består av priserna för ett dagskort, eventuell  liftkortshållare eller keycard, en enkel lunch (hamburgare eller  motsvarande) med dryck och en eftermiddagsfika bestående av en läsk och  en kexchoklad.

Länkar

Järvsö Bergcykel Parks hemsida

Kommentera och diskutera på forumet