Pendlarduellen

Datum:
21 mars 2012 13:37

“Jag ska köpa en snabb cykel för motion och pendling. Jag har som mål att köra Vätternrundan. Vad ska jag köpa för cykel?” HappyMTB har bestämt sig för att utforska valet för den som är ny i cyklingen och som vill åka fort till jobbet. Vi har grenslat en racer och en hybrid för att få svar på vilken cykel som är mest ändamålsenlig för vardagsmotionen.

Text: Oskar Williamsson (oskar@happymtb.org)
Foto: Hanna Williamsson samt Unicykel

När barmarken tittar fram tittar cyklarna ut. Du som inte har någon cykel själv vänder dig nu till vänner, cykelhandlare och Internet för att försöka klura ut vad du ska köpa för cykel. Du vill ta dig fram snabbt till jobbet och har kanske en mil eller två att cykla. Målet med cyklingen är vardagsmotion, men du är också sugen på längre turer. Kanske till och med ge sig på Vättern-rundan i år eller nästa år.

Om det här stämmer in på dig så har du säkert redan märkt att du har hamnat i valet mellan två cykeltyper: hybriden och landsvägscykeln. Hybriden är det normala svaret för vardagspendlingen, och landsvägscykeln är träningskompisen. Men vad ska man välja om man vill göra både och?

HappyMTB har tagit två Nishiki för runt 9000 kronor för att utforska frågan. Under en månad kommer vi att testa hybriden Pro Air och landsvägsracern Criterium under samma förhållanden för att försöka luska ut vilken av dem som är det bästa valet för vardagsmotionen. Vägen till jobbet är 12 kilometer genom Stockholms södra förorter, med en mix av cykelbanor, bilvägar och motionsspår. Det medför förstås även vägarbeten, rullgrus, rödljus och hundar. Cyklarna ska få följa med och lämna barn på dagis, vardagshandla på vägen hem och fungera i alla väder.

Med de här artiklarna vänder vi oss i första hand till dig som är ny inom cyklingen. Det här är den inledande artikeln där vi introducerar cykeltyperna och bakgrunden till testet. Vi kommer att avsluta testet i mitten av april och då presentera våra intryck av cyklarna. Häremellan kommer vi även att klämma in en lite nördigare artikel där vi skärskådar detaljkvalitet och komponentval.

Cykeltyperna

Landsvägscykeln, eller racercykeln, är en cykeltyp som är lika gammal som tävlingscyklingen. Landsvägscykeln kännetecknas av en sittställning med lågt luftmotstånd och som låter kroppens muskler jobba som effektivast. Bockstyret, de smala hjulen och många växlar är det mest iögonfallande. Priserna börjar på ungefär 8000 kronor. Något övre tak finns troligen inte, men det är inte särskilt många cyklar i katalogerna som kostar över 100 000.

Hybriden föddes på 90-talet som en utveckling av mountainbiken. Mountainbikens sittposition och raka styre kombinerades med landsvägscykelns större hjul. I dag har hybridgenren förgrenats i en robustare riktning med mountainbikekomponenter och dämpande framgafflar, och en mer landsvägsinspirerad med racerkomponenter och smala däck. Gemensamt är fortfarande de stora hjulen och de raka styrena. De billigaste hybriderna kostar från 4000 kronor, men de flesta som säljs ligger snarare i klassen 6-8000 kronor.

Testcyklarna

Nishiki Pro Air är en påkostad hybridcykel av den landsvägsinspirerade skolan. Växlar och drev är hämtade från landsvägscyklarna. Därifrån kommer även hjulen. Skivbromsarna och det raka styret kommer från mountainbiken. Ramen kan vid en första anblick se ut att komma från landsvägscyklarna, men mycket i ramens proportioner känns igen från mountainbiken.

Criterium är Nishikis billigaste landsvägscykel. Komponenter och hjul är på en instegsnivå men har i grunden samma funktioner som de dyrare landsvägscyklarna. Framgaffeln är i kolfiber och ramen är i aluminium.

Criterium kostar 9000 kronor och Pro Air kostar 8500. De har komponenter som är på ungefär samma nivå. Som exempel är bakväxeln samma på båda cyklarna. Pro Air har något enklare framväxel, drev och vevparti men kompenserar med att ha hydrauliska skivbromsar. Criterium har 10-delad kassett bak vilket ger totalt 20 växlar medan Pro Air har 9-delad kassett. Båda cyklarna är på en nivå som fungerar bra för träning.

Första intrycken

Pro Air ser snabb och extrem ut när den står stilla, men när jag sitter på den upptäcker jag att sittpositionen är överraskande upprätt. Med mina 172 centimeter befinner jag mig ungefär mitt i storleksintervallet för storlek Small, och sitter då relativt rakryggad. Jag som är en van cyklist tycker att det är väl rakt, dels för att jag vill kunna sträcka ut mig mer men framförallt för att luftmotståndet blir så stort. Komforten upplever jag som bra, men den som aldrig rullat på ett par smala hårdpumpade däck kan kanske tycka annorlunda.

På Pro Air har jag bra överblick över trafiken. Skivbromsarna fungerar fint. Det viktigaste med en cykelbroms är inte att ha maximal kraft utan att ha maximal kontroll. Cyklisten ska med lätthet kunna dosera hur hårt cykeln ska bromsas. På cykelspråk kallas det modulation. Vid rödljus och spårvagnsspår är det lätt att få stopp på cykeln på ett kontrollerat sätt även vid hastiga inbromsningar. Den goda överblicken jag har över trafiken straffar sig i motvinden. Den vindfångande sittpositionen är påtaglig, och det är svårt att på ett bekvämt sätt krypa ihop på sadeln för att på så sätt minska luftmotståndet.

Criterium är på många sätt en motsats till Pro Air. Sittställningen är framåtlutad utan att vara extrem. Den stora fördelen med ett bockstyre är att den erbjuder en stor variation av positioner för händerna, vilket gör att man kan sitta alltifrån hopkurad i fosterställning till helt rak i ryggen. Cykeln känns komfortabel. Kullerstenar och asfaltskanter kan passeras utan att det blir överdrivet stötigt.

När trafiken tätnar är Criterium något svårare att hantera. När bilarna kommer nära i köerna behövs båda händerna på styret, och den framåtlutade position som krävs om man ska kunna nypa till på bromsarna gör att det är lite knepigt att ha överblick på vad som händer över axeln. Bromsarna har inte riktigt samma klipp och modulation som skivbromsarna på Pro Air, men cykeln bjuder heller inte in till ständiga start och stopp. Hellre då att ta det lugnt när det är trångt och cykla riktigt fort när det är möjligt.

Sammanfattning

Som nybörjare kan man lätt tro att valet mellan en hybrid och en racer är ett val mellan rakt styre och bockstyre. Redan första provturen avslöjar att det är betydligt mer komplicerat än så. Det är fråga om två vitt skilda cykeltyper med sina respektive fördelar och begränsningar. Att välja cykel är alltid en kompromiss mellan olika egenskaper. Den kompromisslöse köper två cyklar (minst) men för de flesta nybörjare är det förstås orealistiskt. HappyMTB kommer den närmsta månaden att granska de två duellanterna för att tydliggöra vilken kompromiss du som köpare behöver göra, och förhoppningsvis göra ditt val lite lättare.

Del 2 i artikelserien Pendlarduellen – Nördgenomgången

Del 3 i artikelserien Pendlarduellen – Vardag vs. motion

Kommentera och diskutera artikeln

Nishikis hemsida

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.