Bikeparktest – Åre Bike Park

Datum:
26 juni 2012 18:18

Det går inte att recensera svenska liftanläggningar utan att ha Åre som måttstock. Åre är originalet, störst och… bäst? HappyMTB har tagit pulsen på kronjuvelen bland svenska bikeparks – Åre Bike Park.

Text: Fredrik Westman (westman@happymtb.org) Foto: Ola Melin (ola@freeride.se)

Att rulla in i Åre by skiljer sig lite grann från att rulla in i Järvsö, Gesunda eller andra mindre orter där liftburen cykling erbjuds i landet Sverige. Dels för att berget tornar upp sig tillräckligt för att toppen inte ska synas, dels för att hela byn tycks andas extremsport i allmänhet och cykling i synnerhet. Det blir snabbt uppenbart att Åre by består till stor del av säsongare som blivit kvar, människor som lever för berget. Hela byn andas verkligen bergskultur – går du och handlar på Ica har kunderna skitiga Troy Lee-kläder på sig och personalen jobbar i Five Ten-skor. För en cykelnörd känns det som att hitta hem, och parallellen att Åre skulle vara Sveriges svar på Whistler känns inte helt osökt.

Åre Bike Park är också Sveriges i särklass största bike park. Både sett till fallhöjd och antal spår. Åre by är vidare i princip helt orienterad mot turism och du kommer inte problemet att sitta på rummet när backen stängt och fundera på varför det inte finns några restauranger öppna. I Åre finns nämligen inte mindre än 128 ställen med utskänkningstillstånd, för såväl finsmakaren som den som vill ha en ursäkt att inte ta första liften upp morgonen efter.

Störst och mest alltså. Hur är det med bäst då?

Spåren

Spår, banor, leder – alla orter använder sina egna termer. I Åre kallas de leder. Med tanke på längden på en del av Åreskutans cykelspår känns leder som ett bra val. Eftersom systemet består av ett 30-tal leder så går vi inte igenom allihopa utan väljer ut några favoriter från respektive del av berget enligt russinen-ur-kakan-principen.

Högzon

Uppe på Åreskutan går några av de mest klassiska och unika lederna, Tusenmetarn och Hällrajd. Tusenmetarn har med tiden blivit mer och mer eroderad och är numera en bitvis stökig historia att ta sig ner för. Längden och fjällkänslan på leden ger en annan sorts belöning än vad du hittar i rikets mindre cykelparker. Hällrajd är rock n roll på cykel, i bergets fallriktning, nerför klipphällar och avsatser. En sorts bred adrenalinzon där det finns lika många spårval som cyklister. Missa inte heller Easy Rider som bjuder på en snällare åktur, men gott om fart och högfjällskänsla.

Bräcke/VM8

I det här området, till riders right på berget, ligger två av bergets bästa leder – Bräckebäcksleden och Getrappet. Bräckebäcksleden är en klassiskt stökig skogsled, som slingrar sig nedför berget och bjuder på en god dos downhillstök och adrenalin. Getrappet, eller Ninjarappet som localsen kallar den, är något så ovanligt som en  single track med doserade kurvor och switchbacks, en sorts flowig pumptrack som går fram och tillbaka i skogen. Behöver du träna på kurvtagning och att få med dig farten ut ur kurvorna? Här har du chansen.

Hummeln/VM6

Bermbanorna Lilla blå och Flinbanan är klassiker, där framförallt den förra bjuder på rejält med flow. Hopp, lek och jakt på kompisarna? Då har du hittat rätt. Från Hummeln når du även (den något märkliga) hoppleden Shimano samt skogsspåren Snorlkeln, Västra och Östra Stjärnvägen samt tuffare utmaningarna Nelson och Tjärnis.

 

För vem?

Nybörjaren Nicke – Nybörjaren Nicke provar kabinbanan upp på skutan och blir snabbt ganska förskräckt av de eroderade lederna. Easy rider erbjuder en en härlig åktur, medan övriga leder får Nickes självförtroende på svaj. Längre ner på berget upptäcker Nicke en frizon kring VM6-an med spåren Flinbanan och Lilla blå. Senare hittar Nicke också till Shimano och tycker det är kul men kan inte riktigt komma över hoppen. Mängden brake bumps i dessa spår gör det också jobbigt att försöka hålla nere farten på en nivå som känns bekväm. Nja, Nicke får ut mer av Åre om han varit och värmt upp lite i t ex Lofsdalen, Järvsö eller Vallåsen först.

Medelcyklisten Martin – Hell yeah! Martin, som kört i en del bikeparks tidigare och är bekväm på cykeln, får ett leende från öra till öra när han ser mångfalden av spår på Åreskutan. De maskinbyggda spåren shreddas intensivt och varvas med irrfärder längs Tusenmetarn, Stjärnvägarna, Getrappet/Ninjarappet och Bräckebäcksleden. Utbudet och variationen på spåren gör att det finns något för de flesta smaker – big mountain, single track eller maskinbyggda hopp-och-berm-banor. Om Martin har med sig en AM-hoj går det dessutom att göra fina avstickare ut på fjället.

Snabba Stina – Stina gillar definitivt Åres öppna och snabba natur. DH-banan, Hellrajd, Hjulingen med flera erbjuder goda möjligheter att släppa bromsarna och blåsa på i warp speed. Stina uppskattar också de bitvis bredare och öppna spåren på högzon med gott om spårval för den listige. Stina kränker också de flesta i Shimano – och tillhör kanske den minoritet som klarar Matterhorn-hoppet på ett bra sätt.

Dirtkiddot Danneman – Danne gör nästan i brallan av eufori när han rullar bort mot Åre fjällby och upptäcker den belysta dirten och pumpbanan vid Brunkulla. Det kommer krävas en intensiv övertalningskampanj för att ens få upp Danne mot berget. Efter att ha slagit rekord i tire taps och kränkt de lokala gubbarna färdigt i dirten tar sig Danne till slut upp. En tur i kabinbanan blir det, inte mer. Sedan upptäcker Danne nämligen att det går att ligga och nöta whips i Flinbanan/Lilla blå och Shimano enbart med hjälp av VM6-an och Hummeln. Dessutom behövs det ju frambroms och mönster på däcken på högzon. Vem har sånt liksom?

Huckern Bender the Offender – Bender har stora förväntningar på Åre – efter att ha gjort lite bildsök på Åre + Huck på google har han hittat massor av fina trädrop och energidryckspeedade unga herrar på luftfärd tvärs över vägar. Väl uppe visar det sig dock att dessa bilder härrör från samma era som Benders Super Monster-utrustade huckmaskin. Åre har på senare år satsat på leder med fart och flyt istället för större roadgaps och trädrops. Helt riktigt tycker de allra flesta. Mesigt, tycker Bender. I princip finns inga större one hit wonders, de drops som finns är naturliga, utspridda längs lederna och oftast runt metern höga.

Svenssonfamiljen – Åre är en semesterdestination som faktiskt uppfyller den slitna klyschan att erbjuda något för alla. Om det därmed lämpar sig för Svenssonfamiljen beror på. Ifall familjen innehåller yngre barn och/eller nybörjare är åkningen i Åre kanske väl tuff och skrämmande för att det ska vara en bra introduktion till sporten. Åres cykling är generellt mer lämpad för den som hållt på lite innan än den totala nybörjaren. I övrigt går det dock att mixa cyklingen med en hel drös andra aktiviteter. Spa, vandring, zipline, shopping, restaurangbesök, skärmflygning, fiske eller surdegsbakning för att nämna några.

 

Vilken hoj?

Åkningen i Åre är bitvis ganska köttig. Inte som i att det kommer stora drop överallt, men som i att det ofta går fort och är småstökigt precis överallt. Åken är långa och det är ofta blött och lerigt. Vartefter säsongen går blir berget eroderat, uppkört och frikostigt utrustat med brake bumps. Åken sliter helt enkelt på maskineriet på ett helt annat sätt än t ex en dag i Järvsö. Åre är en av få orter i Sverige där en riktig downhillhoj faktiskt känns som rätt val för de flesta. DH-banan, Tusenmetarn, Hällrajd, Hjulingen och Bräckebäckesleden är också på olika sätt banor där det extra lugn en riktig DH-släde ger uppskattas.

Spåren är också riktigt roliga på lite kortslagigare, men fortfarande biffiga, bikeparkcyklar. För den vane cykisten går det bra att köra och ha kul i Åre på en All Mountain-cykel (med DH-däck) också, men det blir jobbigt och sliter rejält på cykeln. Jag provade några dagar och upplevde de maskinbyggda lederna och Getrappet som till och med roligare än på en DH-cykel. Easy rider var också roligare, men där någonstans gick gränsen. Resten av lederna gick också bra att köra men kostade mer än det smakade när jag hade möjligheten att välja en DH-cykel istället.

Plus och minus

+ Fallhöjden, Åreskutan är ett riktigt berg
+ Högfjällsåkningen
+ Variationen och mängden spår
+ Uteliv och restauranger, det är inte helt dött efter liften stänger
+ Väldigt prisvärda paket med boende och liftkort
– Spåren skulle behöva mer underhåll under säsongen
– Shimano-leden skulle kunna vara så mycket bättre (felshapade hopp och inget riktigt flow)

– Åre har också väder som ett riktigt berg. Det kan slå om fort eller åska/regna varje dag i en vecka. Och när det åskar stannar liftarna av säkerhetsskäl.

Omdöme

Jodå, Åre är kronjuvelen av svenska Bikeparks. I Norden får Åre konkurrens av norska Hafjell, men i Sverige är kungaplatsen ohotad. Visst, det finns orter som erbjuder bitvis bättre flyt och bättre underhåll. Men inget annat ställe matchar den variation, mängd och längd av åk som går att göra i Åre Bike Park. Åkningen uppe på högzon är också tämligen unik eftersom den sker ovanför trädgränsen. Naturupplevelsen och känslan av litenhet blir påtaglig när den lilla cyklisten tar sig an det stora berget. Efter en dag på skutan märks också att byn Åre är ett i allra högsta grad levande samhälle, med gott om restaurangkultur. Det finns gott om alternativ för After bike eller restaurangbesök med polarna eller familjen.

En stor bonus med Åre är att det är lätt att kombinera liftcyklingen med närliggande stigcykling i fjällmiljö. Det finns gott om fina XC/AM-slingor i närmiljön.

Nackdelen med att vara ett riktigt berg är att Åreskutan har vädersystem som riktiga berg. Ofta regnar det, ofta växlar vädret några gånger per dag. Vi har upplevt dagar med sol, regn, åska och snö i juli, dagar med nära nog minusgrader i augusti och dagar med t-shirtväder i början på oktober. Förvänta dig inte bara solsken och glass om du åker till Åre.

Åre gör sig extra bra för besökarna under Åre Bike Festival, vecka 27, då hela byn blommar upp och andas cykling. Då hålls också guidade turer på XC/AM-stigarna runtomkring byn varje dag. September är annars den torraste cykelmånaden och bjuder ofta på solig och fin höstcykling. Du får dock räkna med att delar av de maskinbyggda lederna har fått en del stryk vid det laget.

Vi rekommenderar varmt att att besöka Åre för cyklisten som åkt lite liftbaserat innan. Egentligen borde ingen resa utomlands på cykelresa innan Åre provats, för åkningen i Åre står sig faktiskt bra mot utländska destinationer. Eller som en engelsman sa – Where else do they have a trail called Get Raped?

Faktarutan

Geografiskt läge: Åre by ligger i Jämtland, nordväst om Östersund.

Fallhöjd: 870 m

Antal spår: Många.

Liftar: Tre sittliftar, en bergbana, tre kabinliftar.

Öppettider: Varierar under säsongen, se hemsidan för aktuell info.

Pris liftkort/dag:  Vuxen 240  SEK, ungdom 190 SEK.

Pris hyrcykel/dag: cirka 700-900 SEK beroende på modell och uthyrare.

Happymtbs dagsprisindex:  415 SEK  *

Missa inte: Högfjällsåkningen så klart! Men även Bräckebäcksleden och Getrappet bör provas på.

Mekutbud/reservdelar: Det mesta finns i byn, utom specifika delar till din cykel, som t ex bakväxelöron.

Cykeltvätt: Ja, vattenslangar i anslutning till liften.

Restaurangutbud: Åre är Sveriges krogtätaste kommun, så du kommer inte ha några problem att hitta mat och dryck. Något ovanför stjärntorget ligger Hyddan, som serverar riktigt god lunch såväl som fika, den bakade sorten. Bahnhof nere vid järnvägsstationen har också bra lunch, mycket med lokal inspiration. Bageriet Grädda serverar riktigt läcker frukost och kan stilla den värsta surdegshipsterns abstinens på hemgjort surdegsbröd.

Boendemöjligheter: Mängder, Åre har överkapacitet på sommaren så det går att hitta boende nästan oavsett önskemål.

Andra aktiviteter: Förutom att spana på cyklar och snacka skit med dom trevliga localsen så kan Åre till exempel vara en fin utgångspunkt i terrängen för fjällvandring, flugfiske och skärmflygning. Och så finns det förstås mängder med bra stigcykling runtomkring Åre. Jörgens single track, turen till Pyramiderna eller Blanktjärn tillhör några av klassikerna du kan ge dig på.

Familjevänlighet: Byn: utmärkt. Åkningen: sådär, det finns ställen med lättare och mer barnvänlig åkning.

Nybörjarvänlighet: Medel. Visst, nybörjare kan ha kul i Åre. Men i princip allt som är bättre i Åre än någon annanstans är till för cyklister som kört lite tidigare. Då är det bättre att börja någon annanstans och sedan besöka Åre när man blivit varm i kläderna.

Att ta sig hit: Det går nattåg till Åre station, vilket är ett smidigt sätt för boende i södra ändan av landet att ta sig upp. Givet att cykeln är packad i kartong eller transportväska är det inga problem att ta med den på ligg- och sovvagnarna. Annars går det ganska stora vägar hela vägen fram till Åre.

* Happymtbs dagsprisindex kan ses som en rimlig dagskostnad för en  vuxen, med egen cykel. Består av priserna för ett dagskort, eventuell  liftkortshållare eller keycard, en enkel lunch (hamburgare eller  motsvarande) med dryck och en eftermiddagsfika bestående av en läsk och  en kexchoklad. I Åres fall är det dock lätt att istället välja vuxenfika med kaffesorter och matchande hemlagade kakorgie. Det går lätt att fika och äta upp en ansenlig slant i Åre.

Länkar

Åre Bike Parks Hemsida

Åre Bike Festivals hemsida

Inför Åre Bike Festival v27 2012

Vår artikel om Åre Bike Festival 2011

Åre Bergcyklisters hemsida med turtips för XC/AM-turer

Kommentera och diskutera på forumet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.