HappyMTB:s Mekskola #2: Laga punktering

Datum:
22 september 2013 20:20

ingress

HappyMTB och Specialized Concept Store Stockholm har tillsammans tagit fram en serie instruktionsfilmer för att hjälpa framförallt dig som känner dig ganska ny på att skruva cykel. I HappyMTB:s mekskola #2 lagar vi en punka genom att byta ut slangen till en ny.

Följ videon så får du se hur det går till, och som stöd finns även en guide i punktform nedan.

 

Du behöver:
Däckavtagare, ny slang och en pump

punka1
1. Växla så att kedjan hamnar på minsta kuggen bak. Det underlättar när du ska trä ur hjulet ur ramen.

2. Lossa kopplingen som håller fast hjulet i ramen. Det finns lite olika varianter av kopplingar, men det brukar vara ganska uppenbart hur de lossas.

punka2

3. Du kan hjälpa till genom att trycka växelföraren bakåt så glider hjulet lättare ur ramen.

4. För att kränga av däcket kan det underlätta att först trycka däckskanterna in mot mitten av fälgen.

punka3

5. Tryck in däckavdragaren mellan ena däckskanten och kanten på fälgen och dra den sedan i en nedåtgående rörelse för att kränga av ena sidan av däcket från fälgen

6. Tag ut slangen genom att först lossa på ventilmuttern (om sådan finns), trä ventilen genom hålet i fälgen och dra ut resten av slangen.

punka4

7. Tag av däcket från fälgen och kontrollera med fingertopparna att det inte sitter någonting vasst kvar i gummit som orsakade punkteringen.

8. Montera på däcket på fälgen igen, men bara ena sidan. Vissa däck är konstruerade så att de har en specifik rullriktning. Ofta så finns en pil eller liknande på däckssidan som indikerar åt vilket håll det ska sitta i relation till färdriktningen. Man får lite extra pluspoäng om man placerar däckslogotyp eller text i linje med däcksventilen.

9. Pumpa upp slangen så att den får lite form och ”kropp”, men inte mer. Detta underlättar när du ska pilla in den in däcket runt fälgen.

punka5

10. Leta upp ventilhålet i fälgen och för in slangens ventil genom hålet. Därefter pillar du in slangen innanför däcket runt fälgen.

punka6
11. Kräng nu på däcket på fälgen gradvis. Förslagsvis så börjar du vid ventilen och jobbar dig runt. Se upp så att inte slangen kläms mellan däcks- och fälgkanten. Ju mer av däcket du kränger på desto hårdare kan det vara att få det över fälgkanten. Försök undvika att använda däckavtagaren för att bända på däcket. Kräng och ”rulla” istället över det sista av däcket med insidan av handflatorna. Jobbar du i små steg brukar det gå bra.

12. Pumpa sedan upp däcket till ca 1 bar. Det ska vara tillräckligt högt tryck för att däcket ska anta rätt form men kännas mjukt nog för att du ska kunna klämma det hela vägen in mot fälgen med handkraft. Därefter kontrollerar du att däcket sitter jämt mot fälgen. Det brukar finnas en linje längs med däckssidan som du kan jämföra mot fälgkanten. Massera däcket rätt om det skulle sitta ojämnt. Resten brukar hamna rätt när du sedan pumpar upp däcket till ditt önskade tryck.

Klart!

Kommentera och diskutera

Senaste Kommentarer

Timothy 2013-09-26 08:20

Tycker inte riktigt att man lagar punktering när man bara byter slang? Laga punktering gör man med lagningslappar, utgår från att det blir nästa film. :)

Snuten 2013-09-27 08:18

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker inte riktigt att man lagar punktering när
> man bara byter slang? Laga punktering gör man med
> lagningslappar, utgår från att det blir nästa<...

theBrand 2013-09-29 12:26

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker inte riktigt att man lagar punktering
> när
...

KriKul 2013-09-29 21:34

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
..
> Tips på framtida film är att visa hur man
> finjusterar växlar för att kompensera
> vajertöjning. Måste vara jättevanligt problem
...

nasso 2013-10-01 09:10

När kommer nästa del i serien? :)