HappyMTB:s Mekskola #9: Lufta bromsar

Datum:
09 februari 2014 21:30

 

HappyMTB och Specialized Concept Store Stockholm har tillsammans tagit fram en serie instruktionsfilmer för att ge en hjälpande hand i verkstaden. I HappyMTB:s mekskola #9 luftar vi bromsar.

I den här videon får du en genomgång hur man luftar bromsar. Proceduren gäller specifikt för Avid-bromsar, men andra märken luftas på liknande sätt.

För att lufta Avid-bromsar behöver du:

verktyg

  • Rengöringsspray
  • Luftningsblock
  • T25 och T10 Torx
  • 2,5 mm insex
  • SRAM luftningskit
  • gummiband eller spännband
  • bromsvätska
  • trasa
  • handskar

spruta

1. Fyll sprutorna med bromsvätska. Fyll den ena till tre fjärdedelar, och den andra till en fjärdedel. Se till att arbeta ur all luft ur sprutorna.

belgg

2. Montera av hjulen och ta bort bromsklossarna från bromsoken. Om det kommer bromsvätska på beläggen är det stor risk för att de förstörs. Bromsklossarna lossas genom att ta loss ett låsclip, och därefter lossa skruven som håller fast beläggen med hjälp av en 2,5 mm insexnyckel. Torka rent bromsoket för att undvika att smuts kommer in i systemet.

3. Montera luftningsblocket mellan bromskolvarna.

nippel

4. Lossa skruven till bromsokets luftningsnippel och anslut den spruta som är fylld till tre fjärdedelar.

5. Lossa skruven till bromshandtagets luftningsnippel och anslut den spruta som är fylld till en fjärdedel. Om handtaget har en justerskruv för beläggens läge mot bromsskivan ska denna skruv vara helt inskruvad innan sprutan ansluts.

handtag

6. Tryck in handtaget och fixera det mot styret med till exempel ett gummiband eller ett spännband.

luft

7. Börja med att lufta bromsoket. Öppna sprutans låsning och låt alla luftbubblor stiga upp i sprutan. Tryck bromsvätskan fram och tillbaka för att få luftbubblorna i rörelse. När inga fler luftbubblor kommer är luftningen av oket klar.

8. Lossa gummibandet från bromshandtaget, men fortsätt att hålla handtaget intryckt.

9. Släpp sakta ut bromshandtaget samtidigt som du trycker in bromsvätska med sprutan vid oket.

10. Öppna sprutan vid bromshandtaget så att luftbubblorna kan stiga upp i sprutan.

11. Tryck tillbaka bromsvätskan från den övre sprutan in i bromssystemet. Var försiktig så att inte luft trycks in i systemet.

12. Tryck fram och tillbaka till dess att inga luftbubblor finns i bromssystemet.

13. Lossa den nedre sprutan från luftningsnippeln och skruva tillbaka skruven som fungerar som lock.

luft2

14. Lufta bromshandtaget på samma sätt om bromsoket, se punkt 7. Tryck på bromshandtaget för att få luftbubblorna i rörelse.

15. Lossa sprutan och skruva tillbaka skruven på luftningsnippeln.

16. Gör rent bromssystemet från eventuell bromsvätska som läckt.

Klart!

Bromsvätska av typ DOT 4 eller DOT 5.1 är aggresiv både mot huden och annat runtomkring. Var därför försiktig vid hanteringen. Använd gärna skyddshandskar, och skydda golvet.

Kommentera och diskutera

Senaste Kommentarer

42Hz 2014-02-13 13:12

Ploppar ut bromscylindrarna? Inte för att jag ser varför man skulle behöva byta precis all bromsvätska?

theBrand 2014-02-13 13:33

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> theBrand: Jag som inte är monstruöst road av att
> lufta bromsar.

Hur menar du nu? :O

Nej, jag menade mest att det kanske inte ...

happymtb.fr 2014-02-15 17:35

Jag kom på idag att mitt Avid luftningskit inte passar mina Formula bromsar...
Så om nån vill låna eller har ett kit över, skicka gärna ett PM.
Tack!

Perpendicular 2014-02-19 11:26

Tack för riktigt bra filmer. Guld för en newbie.

Tyken kommentar:
"Dot-flaskan"?
"Har det inte skrivits tusen ggr i forumet att Dot 4 är en vätska"?
DOT är varken en olja, en vätska eller något i en flaska.
...

Christer D 2014-02-22 18:09

Jag bytte alla O-ringar, packningar och packboxar i min dämpare. Har en DualAir, tror jag den heter. Även oljorna så klart.
Det blev en helt annan cykel. Otroligt mycket bättre känsla och markkontakt.