Specialiserat Gummi

Datum:
17 mars 2014 09:54

Purgatory Control - stigcyklingsdäck från the big S.

Specialized är en av världens största cykeltillverkare, men faktum är att de tillverkar en hel del andra komponenter och kringutrustning också. HappyMTB har långtestat några av deras MTB-däck och samtidigt passat på att fråga deras däckutvecklare om vad de tror om framtiden.

Text och foto: Fredrik Westman (westman@happymtb.org)

Designfilosofi

För att lite bättre förstå hur Specialized prioriterat egenskaper pratade vi lite med deras gummi-guru Wolf VormWalde.

Vad tycker du kännetecknar ett bra däck?

Det bästa däcket är ett som du inte märker när du cyklar, det bara passar din åkstil och terräng. Det greppar bra, ger dig inga obehagliga överaskningar, du behöver inte oroa dig för punkteringar och du märker inte av att det rullar trögt. Ett bra däck gör en medelgod åkare till en bra åkare. Däcket ska uppföra sig förutsägbart och åkaren ska helst uppnå sin egen gräns innan däckets. En riktigt bra åkare ska kunna nå däckets gränser utan överaskningar i greppet. Även när det är pressat till gränsen ska däcket fortsätta att bete sig förutsägbart och tillåta att en skicklig åkare balanserar på gränsen för däckets fäste.

 

Att konstruera däck brukar vara en avvägning mellan vikt-punkaskydd-grepp och rullmotstånd. Hur tänker och priotirerar ni generellt när ni tar fram nya däck, satsar ni på en allrounder eller tycker ni någon egenskap är viktigare? 

Vi startar alltid med att analysera cyklistens behov. Vi lägger ganska mycket tid på att kartlägga dessa. Det låter väldigt lätt, men du vet hur det är – fråga tio personer och du får tio olika svar. Men det hjälper oss att nyansera skillnaderna att alla som jobbar hos oss själva cyklar. Vi gör mycket testning och justering när vi utvecklar nya däck.  Det är ganska lätt att utveckla ett bra däck i labbet, det svåra är att få däcket att bete sig bra i verkliga förhållanden, och framförallt under hela

Stig/AM-däck är ett bra exempel på det här. Självklart vill du ha ett däck som rullar bra på transporterna mellan stigarna. Vi kan lätt optimera rullmotståndet i labbet. Men rullmotstånd på en hård yta skiljer sig mycket mot mjukare underlag. Vilken typ av underlag cyklar man mest på? En duktig stigcylist är ofta ute på långa turer på teknisk stig på mjukt underlag, men med inslag av hårda rötter och klippor. Det blir en tuff kompromiss. AM-däck är den svåraste kompromissen. De får inte vara dåliga på någon kategori, men de kan inte heller vara extremt bra inom något område utan att bli sämre på något annat. Bra punkaskydd och låg vikt är också en svår avvägning. Lättare däck känns mer lekfulla och bidrar till en roligare upplevelse på cykeln. Men det gör inte punkor.. När vi konstruerar XC-däck letar vi efter saker vi kan ta bort, medan med AM-däck stoppar vi in mycket av teknologin från DH-däck, men mindre extremt fokus på grepp.

DH-däck är (precis som XC-däck) mer rättframma. Fäste och punkaskydd är allt. För en del banor blir rullmotståndet en faktor. Det är lite lustigt, tills för inte så länge sen var inte ens rullmotstånd ett begrepp inom DH. Det finns gott om möjligheter vad gäller både mönsterutveckling och gummiblandningar för att göra däcken snabbare, men att ändå behålla nivån av fäste. Vi kommer snart introducera ett nytt DH-däck som siktar på just detta, att tillgodose behovet av ett snabbrullande DH-däck.

 

Enduro exploderar och är i ropet överallt. Hur ser du på behovet av ett enduro-däck och hur skulle du placera det jmfört med era andra däck – ni har delat upp era däck i stig/AM och Freeride/DH. Placerar du Enduro mittemellan eller har det andra krav?

Enduro sitter i mina ögon mittemellan AM och Bikepark/DH. Vårt Butcher Control är ett perfekt Enduro-däck och väldigt populärt. Vi kommer släppa ett till dedikerat Enduro-däck till våren och kommer också släppa specifika casings (sidoväggar) lämpliga för Enduro-rejsing.

Viktmässigt har Mavic placerat sina nyligen lanserade Enduro-specifika däck i 900-gramsregionen. Schwalbes Enduro-däck ligger också runt 900-1000 gram. Håller du med om att det är rätt för Enduro?

Det kanske är optimalt för de åkare och den terräng de tänkte på när de utvecklade däcken. Vikten är viktig, men det är också ett lätt attribut att bara checka av som inte påverkar din åkning lika mycket som grepp, punkaskydd eller rullmotstånd – och inga av de här egenskaperna går att se på ett däck när du väljer i affären eller webshopen. Många stirrar sig blinda på vikten.

 

Hur ska man som konsument välja däck tycker du?

Fråga i din affär och fråga folk som cyklar där du cyklar vad de rekommenderar. Om det är en seriös handlare vet dom vad som är bra och rekommenderar dig något du blir nöjd med, så att du som kund kommer tillbaka. Vi på Specialized har en nöjd kund-garanti på våra däck. Köp däcket och prova, kom tillbaka med det om du inte gillar det av valfri anledning. Visst är det också en marknadsföringsgrej, men vi skulle inte våga göra det om vi inte trodde på våra däck, det skulle bli alldeles för dyrt.

 

Vad tror ni om hjulstorlek, kommer branschen stabiliseras kring någon storlek eller kommer vi fortsatt se tre olika (26, 27.5 och 29″)?

Jag tror att industrin, passionerade cyklister, handlare och media tillsammans på sikt kommer enas kring vad som är den optimala hjulstorleken för varje typ av åkning. Som jämförelse kan du fråga en bilutvecklare varför alla bilar inte säljs med samma hjulstorlek. Han skulle nog inte förstå frågan. Självklart borde en smidig stadsbil ha mindre hjul och en milslukare ha större. Allt var enkelt så länge alla Mountainbikes hade samma hjulstorlek. Men det går faktiskt att ge åkaren fördelar genom att optimera hjulstorleken för olika typer av cykling och förhållanden.

Med det sagt tycker jag inte cyklar borde kategoriseras efter sin hjulstorlek, eller efter sin slaglängd heller för den delen. Hjulstorleken är bara en del av helhetspaketet som konstruktören levererar för att göra din åkupplevelse så bra den kan bli.

 

Apropå det – Ni själva kör för närvarande 26″ på era bushojar och 29″ på era tramphojar men branschen i övrigt satsar ganska hårt på 650b. När släpper ni 650b-däck? 

Nu till våren. Först ut är Fast Trak S-Works (650b x 2.0″), Ground Control (650b x 2.1″), Purgatory Grid (650b x 2.3″) och Butcher Control (650b x 2.3″).

 

Vad tror du vi kommer få se i däckväg i framtiden?  Andra material, lättare vikter, ännu fler compounds i samma däck etc?

Vi kommer se mycket utveckling kring gummiblandningar. Det är centralt, för det är skillnaden mellan ett bra och ett dåligt eller mediokert däck. Vi har också nått punkten då det går att utveckla däck och hjul ihop för att ge optimala egenskaper. Integrationen mellan däck och hjul är ett relativt outforskat område som kommer utvecklas.

 

Långtest

För att utreda hur Specializeds sortiment av däck presterar har vi också långtestat ett antal olika modeller i varierad terräng under drygt ett år.

Butcher SX, nymonterat och redo för hårdkörning

Butcher SX 26 x 2.3″

Pris: 399 SEK

Gummiblandning: Centerdubbarna 50A, kantdubbarna 45A

Vikt (uppgift): 950 g

Vikt (vägt av oss): 950 g

+ Bra och mycket förutsägbart kurvgrepp

+ Lägre vikt än ett typiskt DH-däck, bra punkaskydd trots detta

+ Väldigt bra hållbarhet som framdäck

– Högt rullmotstånd

Butcher SX är enkelt uttryckt ett DH-däck med något tunnare sidoväggar. Vi har testat det för DH, Enduro och bikepark-cykling runtom i Sverige, alperna och i Whistler och för att hoppa direkt till slutklämmen så har däcket bannemig levererat mycket och förutsägbart grepp på alla underlag! Utom möjligen i ren klegglera då det sätter igen på samma sätt som alla rena torrdäck. Tidigare har jag hållt Maxxis Minion DHF som referensdäcket vad gäller förutsägbart grepp, men detta är minst lika bra. Och lättare, tack vare SX-utförandet (Maxxis har en också en motsvarande variant som kallas Exo). Faktum är att detta är ett klart billigare sätt att lätta DH-hojen än många andra sätt där ute, skillnaden från 1250 ner till  950 roterande gram är klart märkbar. Det gör sig heller inte dumt som Enduro-däck för dig som vill ha mycket grepp och punkaskydd.

Punkaskyddet ja, har varit klart över förväntan. En punktering bak har det blivit och ingen fram, trots flitigt användande i elak terräng och med däcktryck runt 1,7-2.0 bar på AM-hoj, och ca 1-8-2.2 bar på DH-hoj. Det enda smolket i bägaren är att det rullar långsamt, det något hårdare gummit på mittdubbarna till trots. Men ihop med ett mer snabbrullat High Roller 2 i puckgummi som bakdäck har däcket blivit riktig en favorit som framdäck! Efter cirka 25 liftdagar som framdäck var slitaget märkbart men däcket hade mer att ge. Efter drygt 45 liftdagar var det till sist helt slut och hög tid byta ut däcket. Detta är mer än jag fått ut av motsvarande Maxxis-däck och ger stort plus i kanten. Som bakdäck då? 15 dagar som bakdäck har lämnat synbart slitage, men däcket har några liftdagar kvar att ge för den som inte är kräsen. Hållbarheten är alltså klart över förväntan och upplevs bättre än många konkurrenter.

För ren DH-cykling är dock SX-variantens sidoväggar för klena för att fungera som bakdäck. Men som framdäck får det varma rekommendationer! Baserat på hur bra det här däcket levererar skulle vi inte tveka att satsa på ett Butcher i det lättare Control-utförandet och köra som framdäck för aggressiv stigcykling/AM.

I en mening – levererar gott, förutsägbart grepp och godkänt punkaskydd (som framdäck) med lägre vikt än ett typiskt DH-däck.

Butcher SX helt slut, många roliga liftdagar senare

Ground Control S-works 26 x 2.3″

Pris: 429 SEK (Control-utförande 329 SEK)

Gummiblandning: 60A

Vikt (uppgift): 580 g

Vikt (vägt av oss) : 550 g

+ Lågt rullmotstånd

+ Rund profil

+ Lätt

– För lite mönster för skog och väta

– För lite punkaskydd för stigcykling

Det här är mer av ett XC-däck och egentligen utanför mitt normala fönster av cykling, då jag mestadels håller mig till mer teknisk buscykling på skogsstigar. Däcket gör sig bra på slätare stigcykling med inslag av grusvägar, där tempot är högt och lågt rullmotstånd är hög prioritet. Som bakdäck kan det även fungera för lättare stigcykling i torrt klimat och ger då en mycket snabbrullad upplevelse. Gummiblandningen är greppig och bra, det är bara mängden mönster som är i minsta laget för lite tuffare cykling.

I en mening – snabbrullat däck för torr cykling i gränslandet XC – lätt stigcykling.

Ground Control gör sig fint som snabbrullat bakdäck för lättare stigcykling

Purgatory Control 26 x 2.2″

Pris: 329 SEK

Gummiblandning: Mittdubbarna 60A, kantdubbarna 50A

Vikt (uppgift): 670 g

Vikt (vägt av oss) : 660 g (inkl spår av Stans-vätska och jord)

+ Bra mix av ok mönster, låg vikt och lågt rullmotstånd = allround

+ Lätt att tubelessa med hjälp av Stans

+/- I lättaste segmentet av AM-däck, vilket inkräktar på punkaskyddet

– För lite sidledsgrepp när det pressas, särskilt på klippor och/eller i väta

– Sidoväggarna tar slut på 2 månader

Sammanfattning

Specialized har här ett däck som är allround och framförallt rullar mycket bra. Jag placerar det här däcket någonstans i undre regionen av stigcykling, när stigarna blir för stökiga räcker vare sig grepp, luftvolym eller punkaskydd till för att ge självförtroende. Sidledsgreppet räcker inte heller till för att fungera som framdäck. Men som ett relativt lätt bakdäck för snabbare stigcykling är det ett snabbt däck som inte gör bort sig, särskilt ihop med ett greppigare och lite större framdäck. Specialized själva specar flera av sina Evo-modeller med Purgatory bak och greppigare Butcher fram, ett användningsområde som stämmer bra med våra egna slutsatser.

Se bara till att tubelessa om du kör det som bakdäck, annars kommer du troligen få gott om genomslagspunkor, något som plågade testaren var och varannan tur initialt. För du behöver köra med relativt lågt tryck för att få grepp ur däcket, då gummiblandningen är hård. Däcket har dubbla gummihårdheter och kantdubbarna är lite mjukare, så när det läggs ner greppar det acceptabelt. Men i upprätt läge och på skrå på rötter och klippor är mittdubbarna helt enkelt hårda och kräver teknik av cyklisten för att greppa. Specializeds 2Bliss-däck är tacksamt nog väldigt lätta att montera och få att täta ihop med Stans-vätska. Det som är lite synd är att de tunna sidoväggarna som ger däcket dess låga vikt också bidrar till dess undergång. Båda testdäcken har hållit ungefär två månader innan revor och hål i sidoväggarna gjort att de får anses slut. Samtidigt ser själva mönstret knappt använt ut, vilket kanske säger något om i vilken ända av hårdhet gummit befinner sig.

Jag kan inte låta bli att tycka att det hade varit bättre med kanske femtio gram till på sidoväggarna, då många genomslagspunkor troligen hade kunnat undvikas då, och däcket samtidigt hade hållt längre när det körs slanglöst. Men för köttigare cykling i tuffare förhållanden räcker ändå inte kurvgreppet till, så då är det vettigare att överväga andra däck om man inte gillar väldigt mycket att köra med släpp. Bättre val är då Butcher Control från Specialized eller Hans Dampf Evo från Schwalbe.

I en mening – allround, lättrullat bakdäck som mår bra av att köras med lågt tryck (och slanglöst).

Fotnot: Specialized hör bön. Till 2014 sväller Purgatory till 2.3″ bredd och kommer i två varianter. En Purgatory Grid-version med lite starkare sidoväggar. Däcket väger enligt uppgift 730 gram, alltså 60 gram mer än testade Purgatory Control 26 x 2.2″. Enligt tillverkaren har sidoväggarna 23% förbättrad slitstyrka. Även Purgatory Control får starkare sidoväggar (15%) och biffar upp sig 15 gram mot den testade modellen.

Purgatory efter några veckors användning. Redan här syns att sidoväggarna slits mer än mönstret.

Tillverkarens hemsida

Kommentera och diskutera på forumet