Sidovagnens renässans

Datum:
02 september 2015 11:07

fart1

Vad får man om man korsar en sidovagn med en släde? Man får Scandinavian Side bike, ett spännande alternativ till lastcykel och cykelvagn. Bakom produkten står Eva Lindemark och Torben Skov Andersen. Konceptet baserades på en enkel idé om att tillverka en sidovagn till sonen, men idén stannade inte där. Med en aktiv livsstil och förkärlek till skidåkning så bestämde de sig för att utveckla Side bike ytterligare så att vagnen även kunde nyttjas om vintrarna.


(Av: Jennie Fasth, Foto: Scandinavian Side bike)

Att koppla sidovagn till cykel är inget nytt koncept. Under början av 1900-talet var de relativt vanliga och fram till 1950-talet användes sidovagnar flitigt som ett billigare alternativ till bilen. Men i takt med att befolkningens levnadsstandard ökade och bilen blev vanligare, försvann sidovagnen allt mer och idag förknippas sidovagnar nog mest med motorcyklar.

cykel_4[1]

Sidovagn var dock inte familjens första tanke när projekt drog igång. Först testades en lastcykelvariant där låda med hjul kunde kopplas på en vanlig cykel framtill genom att cykelns egna framhjul togs bort. Denna lösning skulle generera en vanlig cykel och en lastcykel i ett. Tyvärr visade sig lösningen bli för komplicerad och familjen fick tänka om. Det var efter ett museibesök som Eva och Torben bestämde sig för att testa med en sidovagn istället. Familjen lät sig inspireras av klassisk design från början av 1900-talet och resultatet blev en sidovagn i avskalad retrostil och som var mycket lättare att montera på en vanlig cykel.

sidebike

Under designens gång märkte familjen att sidovagnens utseende påminde mycket om en släde och började leka med tanken om att kunna nyttja vagnen på mer än ett sätt. Basen fick fästen för medar i en storlek som passar längdåkningsspår och vips så kunde sidovagnen även förvandlas till en släde.

medar

”På det sättet fick vi till den perfekta lösningen för vår lilla familj, som älskar att cykla om somrarna och åka skidor på vintrarna”, säger Torben.

snö2

För användning på cykel, monteras sidovagnen på en ram med ytterhjulet. Ett vridlager sitter mellan ramen och cykeln för att hålla sidovagnens hjul fäst mot marken när cyklisten svänger. Sidovagnen är kompatibel med en rad olika typer av cyklar, allt från mountainbikes till cruisers eller city bikes och utformad för att bara ta några minuter att koppla på.

rød-sidevogn

skidor1
Basen har en kompositkropp tillverkad i antingen kolfiber eller glasfiber och är gjord för att rymma två små barn (upp till 45kg). Kolfibermodellen väger 9,9 kg och glasfibermodellen 11,9 kg med cykelfästet monterat.

Torben och Eva tittar nu på möjligheterna att utveckla sin sidovagn ytterligare. Som ett litet test har det visat sig att Side bike även flyter väldigt bra, något som familjen skulle kunna tänka sig att utveckla framöver.

båt

Kommentera och diskutera på forumet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.