Facelift av Thule Proride 598

Datum:
29 juli 2016 11:35

Thule har uppdaterat sitt premiumställ för takmontering Proride 591. Den nya produkten heter Proride 598 och det handlar inte om några revolutionerande förändringar, snarare en förfining av detaljer.

Testets omfattning

300 mil med 598 och tusentals mil med föregångaren 591.

Testbanan - 3000 km landsväg. Aron GoochTestbanan – 3000 km landsväg.

Kapacitet

  • Maxlast: 20 kg
  • Hanterar hjul till 3″ (med Thule ProRide Fatbike Adapter 5981 så får man på 3″ till 5” hjul)
  • Passar ramdiametrar: rund ram 22-80 mm & oval ram, maximalt 80×100 mm
  • Själva cykelhållaren mäter 145 × 32 × 8.5 cm och väger 4,2 kg (tillverkarens uppgifter).
  • Pris: 900 kr (i skrivande stund lägsta pris på prisjakt)

Jag har monterat en barncykel med 14″ hjul på stället utan problem. Men med en mindre cykel än så tror jag att det blir svårt att få originalremmarna att nå runt hjulen.

Vredet har en momentspärr. Klon lossas med knappen undertill. Aron GoochVredet har en momentspärr. Klon lossas med knappen undertill.

Ett cykelställ för dig som tävlar i ”Sveriges starkaste man”

Här på Happy har den främsta kritiken mot Proride 591 handlat om oron för att användaren ska kunna dra sönder tunna kolfiberramar när man spänner åt kring diagonalröret. För den som inte tävlar i ”Sveriges starkaste man” så var oron ogrundad. Det finns inte en chans i världen att någon som ens är ”starkaste pappan på dagis” drar sönder den styvaste delen på hela cykelramen med handkraft. Nåväl, ickeproblemet är löst genom att Thule installerat ett så kallat ”momentbegränsat vred”. Det innebär att vredet slirar i god tid innan den dyrbara ögonstenen bucklas eller mosas till tunna fibertrådar.

På Thule 598 sköter du all fastsättning ståendes på marken. Aron GoochPå Thule 598 sköter du all fastsättning ståendes på marken.

Ett enklare handhavande

Men låt oss börja i en annan ände: Vad är egentligen 591/598 bra på?

Dessa cykelhållare transporterar inte din cykel säkrare från A till B, det klarar alla cykelhållare på marknaden med bravur, men de underlättar handhavandet. Man monterar cykelstället på sitt takräcke och plockar fram den ressugna cykeln. Så långt allt lika oavsett cykelhållare. Skillnaden är att man på 591/598 sköter allt ståendes på marken, även om man har kvarterets stoltaste SUV. Nästa steg är att vinkla upp armen som håller diagonalröret och vid behov lossar man även remmarna som säkrar hjulen. Sedan greppar man cykeln i gaffeln och sadelrör/sadelstag och lyfter den på plats. Klämman som håller diagonalröret har en ”fjärrkontroll” längst ned som man använder för att dra åt. Sedan spänner man fast remmarna som håller hjulen, och när man ändå är i farten kan man lika gärna låsa också. Allt detta sköts som sagt från marken.

Thule 598 överst och föregångaren 591 därunder. Aron GoochThule 598 överst och föregångaren 591 därunder.

Uppgraderingarna

Klon har fått en längre krok och "stötdämpning" på den nya modellen. Aron GoochKlon har fått en längre krok på den nya modellen.

Den största förbättringen i mitt tycke är att hållaren för diagonalröret har fått en lång ”krok”. Denna håller cykeln på plats så att man slipper försöka tygla en ålande cykel medan man drar åt vredet. Det bör dock betonas att kroken inte är lika effektiv på alla cyklar. På de landsvägscyklar jag testat så sitter ramen djupt och stadigt. På min 29” MTB så rullar cykeln lite mer bakåt då den lyfts på plats så klon greppar fortfarande, men inte alls lika djupt. Notera dock att ovanstående endast gäller innan man dragit åt vredet, sedan sitter det lika stadigt på alla testade cyklar.

Hjulhållare med snabbspänne. Aron GoochHjulhållare med snabbspänne.

Jag gillar också att hjulkanalerna blivit djupare. Det innebär att framhjulet inte vrider sig när det lyfts på plats. Detta underlättar betydligt mer än kroken på hållaren vid montering av ovan nämnda 29” MTB. Remmarna sitter numera diagonalt vilket innebär att de inte behöver förjusteras då man växlar mellan olika däckdiametrar. Remmarna har också fått en ny ”pumpmekanism”. Den är smidigare, men frågan är hur det håller över tid när stället misshandlats med sand och grus.

Fackverkskonstruktionen greppar en större yta av ramen. Aron GoochFackverkskonstruktionen greppar en större yta av ramen.

Inuti hållaren/klon så har greppytan konstruerats som ett ”fackverk”. Denna ska säkerställa att cykeln alltid sitter stadigt. Tanken är också att hållaren ska forma sig efter ramen och därmed minska risken för tryckpunkter och skav. På den tidigare versionen av stället så fick jag alltid vricka stället ett par gånger innan det kom ordentligt på plats och jag kunde dra åt det sista klicket. På 598 greppar klon mer direkt och över en större yta.

Senior & junior Aron GoochSenior & junior

Övrigt

  • Stället kan byggas om så att klon öppnas mot vänster respektive höger utan verktyg.
  • T-spårsadaptrar (20×20 mm) medföljer för att montera cykelhållaren direkt i lasthållarrör med T-spår. Om du har lasthållare i form av fyrkantsrör så får du köpa till klämmor separat, cykelstället är dock förberett för dessa.
  • TÜV-godkänd och uppfyller City Crash-normen.
  • Hållaren kan låsas i takräcket och cykeln kan låsas fast i klon.
Med extratillbehör så får man plats med en fatbike. Aron GoochI original så klarar den upp till 3″ däck. Med extratillbehör så får man plats med en fatbike. Däcket här är Ikon 2,35″ på 30 mm fälg.

Omdöme

Detta är Thules premiumställ för takmontering och de flesta av nyheterna är till det bättre. Hållarens styrka ligger inte i säkerhet eller liknande, ”alla” cykelhållare på marknaden håller din cykel på plats som de ska under resan. Utan här får du ett enkelt handhavande där du slipper klättra upp på taket eller önskar att du hade tre händer. För mig är momentlåset på vredet mest en gimmick, men om det får någon att känna sig lite lugnare till mods så är ju ingen skada skedd. Inget märkbart slitage har noterats under testperioden.

Denna uppgradering är inte på något sätt revolutionerande utan snarare en varsam förfining av tidigare styrkor.

Thule 598 Aron GoochThule 598

Förbättringsförslag

Det jag saknar på den här typen av hållare är en genomtänkt lösning från tillverkarens sida på hur man fäster ett rejält kättinglås. Det medföljande låset går att öppna med en skruvmejsel (ja, jag har testat). Vid längre stopp har jag ibland låst fast cyklarna med en moppekätting, men då har jag alltid oroat mig för repor eller bucklor på biltaket.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

ceel 2016-08-05

Köp en extra list. Du behöver ju inte heller slänga de delar du klipper av för att få dit cykelstället.

WipeClean 2016-08-05

Jag har ung. samma setup, Fast Wingbar Edge och har samma problem, min teori är att gummilisten som sitter ovanpå som täcker "rännan" saknas då jag var tvungen att ta bort den för att få dit cykelställen. Därav får man visselljud? Ska försöka täcka...

MTBiker 2016-08-04

Jag har Thule Wingbar och två Thule Pro ride på taket. Mellan 60-75km/h sjunger det rejält om bilen men sen försvinner det. Nån som vet vad det kan bero på?

ceel 2016-08-02

Jag har lindat ett drygt varv runt röret utanför och precis innanför takfästet på mina Thule fyrkantsrör. Detta för att täcka spåret som man tryckte in takfästet i. Nu är mina helt tysta upp till 130 km/h (kanske mer men det har inte testats). Fö...

Aron 2016-08-02

Hur applicerar man den?

h.g.j 2016-08-02

Säger inte emot... Jag tänkte bara lite praktiskt... :)

ceel 2016-08-02

Fyrkantsrör är ju klart mest bang-for-the-buck. :) lite svart vävtejp från classe löser problemet att de visslar.

ForesterGuy 2016-08-01

Thule Wingbar lågprofil är snyggare. ;-)

h.g.j 2016-08-01

Annars är ju en lösning att köra med Thule Slidebar så kan man skicka ut hållaren 60cm. :)

ForesterGuy 2016-08-01

Var det något som inte rostade på min Opel så var det framvagnsbalken, den var alltid välsmord. :-D