UCI öppnar upp för el

Datum:
01 april 2017 08:17

Det har sedan en tid tillbaka ryktas om att det ska bli tillåtet med el på tävlingar inom landsvägscykel. Happyride åkte till UCIs huvudkontor i Schweiz för att ta reda på mer.

Vi möter upp med UCIs tekniske ansvarige Mr Alltar Fejki utanför huvudkontoret i Aigle. Den ståtliga byggnaden ligger vackert inbäddad i en dalgång omgiven av höga berg. Vi slår oss ner i solen och ställer våra frågor.

Anders JanssonUCIs huvudkontor ligger vackert inbäddat mellan bergen.

Vi får reda på att orsaken till att introducera el på tävling är flera. Den primära anledningen är påtryckning från cykelbranschen. År 2020 spås 90 % av de cyklar som säljs att vara elcyklar. Då kan tävlingsorganisatörer inte sitta passiva och se på. Det är cykelköparna som bidrar med pengar till sporten och då ska det självklart tävlas på det kunderna köper. Att fortsätta att tävla med traditionella trampdrivna cyklar blir lite som att tävla med häst och vagn när övriga samhället köper bilar.

Anders JanssonFramtiden enligt UCI, både hos cykelköpare och på tävlingsbanan.

Cykelsporten måste även bli mer publikt spännande. Idag bevakas alla stora tävlingar i tv med upp till fem timmar långa sändningar. Problemet är att idag kan en slätetapp vara lika rolig att titta på som när målarfärg torkar. Det kommer loss några utbrytare strax efter start och som sedan ligger konstant två minuter före en passiv klunga i 20 mil. Men där det alltid slutar med att utbrytarna hinns upp i spurten de sista hundra metrarna. Så är det alltid, varje tävling, varje gång. Med el kan vi få se ett annat scenario där spänningen (!) hålls uppe under hela tävlingen. El kommer att radera ut mycket av fördelarna med att ligga i klunga och vi kan få se ideliga spännande attacker som kommer att hålla hela vägen i mål.

Anders JanssonEddy Merckx är tidigt ute med en prototyp. Komplett med motor vid vevpartiet och batterier i diagonalröret väger modellen 7,2 kg.

Jämlikhet inom cykelsporten är också en viktig aspekt. Det är inte rättvist mot tyngre cyklister att det är bara dem som väger runt 60 kg som vinner bergsetapper. Samtidigt som vi gärna ser att klättrare ska kunna vara med och vinna spurtetapper. El kommer att jämna ut skillnaderna och låta alla kunna vara vinnare på alla sorters etapper och tävlingar. Det ger även mindre press på ungdomar att behöva specialisera sig redan i unga år. Med el går det att bestämma sig minuterna innan start om man vill vara klättrare eller spurtare för dagen.

Få regler, mindre byråkrati.

Med införandet av el passar organisationen på att förenkla sina regler. Det har tidigare varit lite väl petigt med reglerna där detaljer bestäms ner på minsta millimeter.

Motorer, elsystem och batterier kommer att få väljas helt fritt. Motorn kan vara monterad i framhjul, bakhjul eller centralt. Drivning kan ske med rem, kedja, friktion eller direktdrivning. Lagringen av energi kan ske i batterier, kondensatorer eller snabbt roterande svänghjul.

Det finns i princip bara tre huvudregler att rätta sig efter.

Anders JanssonElektriskt drivsystem med fälgmonterade magneter. Med hjälp av supraledande material nås en verkningsgrad på 99,8%

 

Artikel 1.4.001: Viktintervall mellan 6,8 och 9,0 kg.

Minimivikten ligger kvar på 6,8 kg. Det har blivit en institution inom cykel och inget som ändras på i första taget. Det är inga problem för tillverkarna att bygga en hållbar och säker skivbromsad cykel på 4,5 kg. Idag måste dessa förses med barlast för att nå minimivikten. Med el öppnar vi upp att låta denna barlast bestå av ett aktivt elmotorsystem istället för döda vikter.

Anders JanssonEnhet på 1337 gram med batteri och elmotor avsedd att placeras vid vevpartiet.

Med maxvikten på 9,0 kg vill vi driva på utvecklingen mot lätta el-lösningar som kommer att gynna alla cyklister oavsett de tävlar eller inte. – Vi vet ju själva vilka smått absurda skapelser dagens elcyklar på 20 kg är, berättar Mr Fejki och skrattar till lite smått.

Anders JanssonEtt så kallat spurt-vevparti med inbyggt roterande svänghjul. Har kapacitet att lämna 3000 W under 30 sekunder.

 

Artikel 1.4.002: Ladda din egen energi.

Även om elmotorer införs så är tanken är att cyklisterna själva ska generera sin batterienergi. Det ska fortfarande vara en cykeltävling och ingen motorsport. Därför måste tillverkarna ta fram system för aktiv laddning. Laddningen kan ske antingen vid trampning där liten del av trampkraften går ut till batteriet. Eller så kan de använda sig av generatorer i hjulen som laddar i nedförsbackarna eller vid bromsning.

Anders JanssonEn kombinerad motor och generator i bakhjulet laddar upp de rammonterade fluxkondensatorerna vid trampning eller i nedförsbackar.

 

Artikel 1.4.003: Den laddning du startar med ska du ha i mål.

Innan tävlingen är det tillåtet att ladda upp batterierna med extern kraftkälla och teamen får själva välja hur mycket batteriladdning de vill ha vid start. Det är tillåtet att starta med fulla batterier men då ska de även vara fulla i mål.

Detta kommer att ge helt nya typer av tävlingar och taktiskt spel. Cyklister med fulla batterier vid start kan gå loss redan från början med 300 W extra under första timmen för att exempelvis vinna ett berg- eller spurtpris. Batteriet måste dock enligt regeln laddas upp med regenerering innan målgång annars tvingas deltagaren att traina upp energin på stationär cykel i efterhand och därefter addera den tiden till tävlingstiden.

Anders JanssonVevlagerplacerad generator för stationär laddning.

Alternativet är att starta med tomt batteri och ladda upp det under tävlingens gång. Då tillåts du ha tomt batteri vid målgång och kan exempelvis kräma ur allt i en spurt. Med 1500 W extra under sista hundra metrarna kommer vi att få se riktigt snabba och rafflande spurtstrider i upp mot 100 km/h.

El kommer att revolutionera framtidens cykelsport.

UCI är övertygade om att el är framtiden. Dels kommer det att tävlas på det kunderna köper och på mer rättvisa villkor. Tävlingarna kommer att bli mycket mer publikfriande jämfört med dagens tävlingar som ibland kan bli lite väl långtråkiga. Med el hoppas UCI locka fler till cykelsporten både utövare, publik och sponsorer.

Anders JanssonSnart i en klunga nära dig.

De nya reglerna om el kommer att träda i kraft i samband med starten av cykeltävlingen Ronde van Aprilgrap 2018.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

ooms 2019-08-30

När Carla stannade, svepte en öl, och sen körde i mål som segrare, det var tider det? ch3tNHw8uBk

Rattnalle 2019-08-30

Är de nykterister?

NickPick 2019-08-30

Mxåkare har en helt annan spritkultur.

Paco 2019-08-30

Med tanke på hur det ser ut i Sthlms innerstad runt 04 när jag åker hem från jobbet så har dom nog redan börjat med såna tävlingar.

skier 2019-08-30

Värdselit på mtb ligger nog mellan 75 och 85 ml/kg/min för herrar, så en rätt mycket högre än mx-åkarna. Men det är ju ett värde som påverkas av kroppsvikten, utan att veta skulle jag gissa att mx-åkarna har mer överkropp och högre kroppsvikt vilket ...

GoranS 2019-08-30

Abstract på denna https://www.researchgate.net/publication/6609138_The_Physiology_of_Mountain_Biking säger att Mountain bikers’ physiological characteristics indicate that aerobic power (VO2max >70 mL/kg/min) and the ability to sustain high work ra...

Peheda 2019-08-30

Edit,tvåa på pucken; Det finns såklart en del studier om fysiska krav för mx-åkare en är: Physiological characteristics of top level off-road motorcyclists av A W Gobbi, R A Francisco, B Tuy, R S Kvitne 9st. motocrossåkare med internationella merite...

Jajjas 2019-08-30

Letade upp en studie där man testat motocrossförare på en monark, 57.5 +- 6.7 ml/kg https://bjsm.bmj.com/content/bjsports/39/12/927.full.pdf Jag har själv kört motocross och kan intyga att det är sjukt jobbigt. Väldigt hög puls och väldigt mycket l...

GoranS 2019-08-30

Jag har inte koll på mx så jag har ingen aning om i vilken utsträckning de ens testar maximalt syreupptag. Om de inte mäter det är det ju svårt att ha någon klar bild av läget. Hade jag avtvingats en gissning hade jag dock, som du, sagt att styrka h...

skier 2019-08-30

Ute i Europa är det stort, regerande världsmästare på herrsidan är Avancini från Brasilien (som oxå är långt framme på xco-tävlingarna). På damsidan har danskan Annika Langvad vunnit flera gånger. Generellt verkar xcm-cyklisterna vara några år äldr...