UCI öppnar upp för el

Datum:
01 april 2017 08:17

Det har sedan en tid tillbaka ryktas om att det ska bli tillåtet med el på tävlingar inom landsvägscykel. Happyride åkte till UCIs huvudkontor i Schweiz för att ta reda på mer.

Vi möter upp med UCIs tekniske ansvarige Mr Alltar Fejki utanför huvudkontoret i Aigle. Den ståtliga byggnaden ligger vackert inbäddad i en dalgång omgiven av höga berg. Vi slår oss ner i solen och ställer våra frågor.

Anders Jansson

UCIs huvudkontor ligger vackert inbäddat mellan bergen.

Vi får reda på att orsaken till att introducera el på tävling är flera. Den primära anledningen är påtryckning från cykelbranschen. År 2020 spås 90 % av de cyklar som säljs att vara elcyklar. Då kan tävlingsorganisatörer inte sitta passiva och se på. Det är cykelköparna som bidrar med pengar till sporten och då ska det självklart tävlas på det kunderna köper. Att fortsätta att tävla med traditionella trampdrivna cyklar blir lite som att tävla med häst och vagn när övriga samhället köper bilar.

Anders Jansson

Framtiden enligt UCI, både hos cykelköpare och på tävlingsbanan.

Cykelsporten måste även bli mer publikt spännande. Idag bevakas alla stora tävlingar i tv med upp till fem timmar långa sändningar. Problemet är att idag kan en slätetapp vara lika rolig att titta på som när målarfärg torkar. Det kommer loss några utbrytare strax efter start och som sedan ligger konstant två minuter före en passiv klunga i 20 mil. Men där det alltid slutar med att utbrytarna hinns upp i spurten de sista hundra metrarna. Så är det alltid, varje tävling, varje gång. Med el kan vi få se ett annat scenario där spänningen (!) hålls uppe under hela tävlingen. El kommer att radera ut mycket av fördelarna med att ligga i klunga och vi kan få se ideliga spännande attacker som kommer att hålla hela vägen i mål.

Anders Jansson

Eddy Merckx är tidigt ute med en prototyp. Komplett med motor vid vevpartiet och batterier i diagonalröret väger modellen 7,2 kg.

Jämlikhet inom cykelsporten är också en viktig aspekt. Det är inte rättvist mot tyngre cyklister att det är bara dem som väger runt 60 kg som vinner bergsetapper. Samtidigt som vi gärna ser att klättrare ska kunna vara med och vinna spurtetapper. El kommer att jämna ut skillnaderna och låta alla kunna vara vinnare på alla sorters etapper och tävlingar. Det ger även mindre press på ungdomar att behöva specialisera sig redan i unga år. Med el går det att bestämma sig minuterna innan start om man vill vara klättrare eller spurtare för dagen.

Få regler, mindre byråkrati.

Med införandet av el passar organisationen på att förenkla sina regler. Det har tidigare varit lite väl petigt med reglerna där detaljer bestäms ner på minsta millimeter.

Motorer, elsystem och batterier kommer att få väljas helt fritt. Motorn kan vara monterad i framhjul, bakhjul eller centralt. Drivning kan ske med rem, kedja, friktion eller direktdrivning. Lagringen av energi kan ske i batterier, kondensatorer eller snabbt roterande svänghjul.

Det finns i princip bara tre huvudregler att rätta sig efter.

Anders Jansson

Elektriskt drivsystem med fälgmonterade magneter. Med hjälp av supraledande material nås en verkningsgrad på 99,8%

 

Artikel 1.4.001: Viktintervall mellan 6,8 och 9,0 kg.

Minimivikten ligger kvar på 6,8 kg. Det har blivit en institution inom cykel och inget som ändras på i första taget. Det är inga problem för tillverkarna att bygga en hållbar och säker skivbromsad cykel på 4,5 kg. Idag måste dessa förses med barlast för att nå minimivikten. Med el öppnar vi upp att låta denna barlast bestå av ett aktivt elmotorsystem istället för döda vikter.

Anders Jansson

Enhet på 1337 gram med batteri och elmotor avsedd att placeras vid vevpartiet.

Med maxvikten på 9,0 kg vill vi driva på utvecklingen mot lätta el-lösningar som kommer att gynna alla cyklister oavsett de tävlar eller inte. – Vi vet ju själva vilka smått absurda skapelser dagens elcyklar på 20 kg är, berättar Mr Fejki och skrattar till lite smått.

Anders Jansson

Ett så kallat spurt-vevparti med inbyggt roterande svänghjul. Har kapacitet att lämna 3000 W under 30 sekunder.

 

Artikel 1.4.002: Ladda din egen energi.

Även om elmotorer införs så är tanken är att cyklisterna själva ska generera sin batterienergi. Det ska fortfarande vara en cykeltävling och ingen motorsport. Därför måste tillverkarna ta fram system för aktiv laddning. Laddningen kan ske antingen vid trampning där liten del av trampkraften går ut till batteriet. Eller så kan de använda sig av generatorer i hjulen som laddar i nedförsbackarna eller vid bromsning.

Anders Jansson

En kombinerad motor och generator i bakhjulet laddar upp de rammonterade fluxkondensatorerna vid trampning eller i nedförsbackar.

 

Artikel 1.4.003: Den laddning du startar med ska du ha i mål.

Innan tävlingen är det tillåtet att ladda upp batterierna med extern kraftkälla och teamen får själva välja hur mycket batteriladdning de vill ha vid start. Det är tillåtet att starta med fulla batterier men då ska de även vara fulla i mål.

Detta kommer att ge helt nya typer av tävlingar och taktiskt spel. Cyklister med fulla batterier vid start kan gå loss redan från början med 300 W extra under första timmen för att exempelvis vinna ett berg- eller spurtpris. Batteriet måste dock enligt regeln laddas upp med regenerering innan målgång annars tvingas deltagaren att traina upp energin på stationär cykel i efterhand och därefter addera den tiden till tävlingstiden.

Anders Jansson

Vevlagerplacerad generator för stationär laddning.

Alternativet är att starta med tomt batteri och ladda upp det under tävlingens gång. Då tillåts du ha tomt batteri vid målgång och kan exempelvis kräma ur allt i en spurt. Med 1500 W extra under sista hundra metrarna kommer vi att få se riktigt snabba och rafflande spurtstrider i upp mot 100 km/h.

El kommer att revolutionera framtidens cykelsport.

UCI är övertygade om att el är framtiden. Dels kommer det att tävlas på det kunderna köper och på mer rättvisa villkor. Tävlingarna kommer att bli mycket mer publikfriande jämfört med dagens tävlingar som ibland kan bli lite väl långtråkiga. Med el hoppas UCI locka fler till cykelsporten både utövare, publik och sponsorer.

Anders Jansson

Snart i en klunga nära dig.

De nya reglerna om el kommer att träda i kraft i samband med starten av cykeltävlingen Ronde van Aprilgrap 2018.

Senaste Kommentarer

marr 2017-04-04 07:30

Lite kul ändå, ett KERS system för cyklar :p

emmer 2017-04-04 12:23

Dom tidigare försöken med propeller slog ju inte väl ut vid klungkörning...
https://video-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t42.1790-2/17787408_243110769426074_3699297843631095808_n.mp4?efg=eyJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6InN2ZV9zZCJ9&oh=81ce017081a06eb2c5e40e0427a67...

tofuse 2017-04-26 14:27

Med tanke på att fake news är ett sammhällsproblem så är det tveksamt om aprilskämt har en plats. Mer tveksamt kan jag tycka det får ligga kvar i flödet långt efter 1 april.

Konkret 2017-04-26 14:30

Det blir en perfekt tråd att väcka till liv om 10 år när vinden har vänt!

Luthman Photography 2017-04-26 14:54

Ffa är det sjukt allvarligt att sånt här får publiceras på en cykelsajt! Mängder av människor hämtar ju sin omvärldsinformation här!