Långtidstest: Orange Stage 5 RS

Datum:
10 april 2017 09:13

Orange kan vara den tillverkare som utseendemässigt hållit fast vid samma design på sina cyklar allra längst i branschen. Med den nya Stage 5 har britterna kläckt ur sig en hoj som har potential att vara en perfekt stigcykel för svenska förhållanden.

I vintras lanserade Orange två nya heldämpade 29”or, Stage 5 och Stage 6. Där 6an har fått 160/150mm slaglängd och är riktad mot alpina äventyr och den som vill tävla i enduro, eller bara ha en riktigt köttig hoj. Stage 5, som jag testar, är istället en mer rimlig stigcykel för svensk terräng med 140/135mm. Orange själva beskriver 5an som en cykel som kan hantera allt utom det allra värsta stöket, det är där Stage 6 tar över.

Bengt Luthman

Den karakteristiska baksvingen som till i år fått ett lite nytt utseende. Det är lite ”love it or leave it” över designen.

Den nya hojen är, i mångt och mycket, baserad på den modell som tidigare hette Alpine Five som försvann 2015 och återuppstod i form av Stage 5 nu till 2017. Den har fortfarande 29” och slaglängden är ungefär densamma, Stage har 135mm bak medan Alpine Five hade 140. Förutom den minskningen av slaglängden har ramen moderniserats något. Reachen har växt med två centimeter och kedjestagen har kortats med en centimeter. Vevlagret har sjunkit med tre millimeter men vinklarna i övrigt har hållits lika.

Tre modeller
Stage 5 finns i tre olika modeller, LE, RS och Factory, det som skiljer modellerna åt är bestyckningen, ramen är desamma. LE är en Launch Edition med extra bling, en modell som såldes slut på en vecka efter lanseringen. RS är vad som skulle kunna kallas en mellanmjölksmodell, om en cykel som kostar 50 999 kronor kan kallas för mellanmjölk (modellen som testas ligger på 52999 kronor på grund av vissa uppdateringar). Den är bestyckad med Rock Shox-dämpare och en Reverb som sköter sadelhöjden. Reverben är dock ett tillval (dock inte gjort av mig), i ursprungskonfigurationen sitter det en KS Lev på RS modellen. Drivlinan är från Sram liksom bromsarna. Spontant är det en kittning som jag känner att de flesta säkerligen skulle vara rätt nöjda med. Det är inget superflådigt (okej, kolfibervevar kanske inte är så mellanmjölkigt), men inte heller sniket. Bra grejer som fungerar helt enkelt (förutom Reverben då, men den kommer vi till i en senare rapport). Hjulen består av Hopes Pro 4 nav som hänger/står, med ekrarnas hjälp, i ett par Race Face ARC 30-fälgar. Dessa var skodda med Maxxis DHF fram och ett High Roller II bak. Under säsong kommer troligen bakdäcket att bytas mot ett lite mer lättrullat Minion SS från samma tillverkare.  

Bengt Luthman

Ramen är ihopvikt och svetsad i Storbritannien.

Så här är den hoj jag kommer att testa komponerad:

 Ram:               Orange Stage 5 strlk L
 Bakdämpare:        Rock Shox Monarch RT3 DB
 Gaffel:            Rock Shox Pike RCT3 140mm
 Hjul:              Hope Pro 4 + Race Face Arc 30 29"               
 Däck:              Maxxis Minion DHF/Maxxis Minion SS
 Vevparti:          SRAM X1 Carbon 30t
 Växel:             SRAM X0-1 Carbon 11spd
 Kedja:             SRAM PCX1 11spd
 Kassett:           SRAM PG1150 10-42 11spd
 Kedjestyrare:      ingen monterad men ramen har ISCG-fästen
 Växelreglage:      SRAM GX1 11spd
 Bromsar:           SRAM Guide R 200mm/180mm
 Sadelstolpe:       Rock Shox Reverb 150mm
 Sadel:             SDG Strange Bel Air 2.0
 Grepp:             Renthal Ultra Tacky Lock On
 Bakdämpare:        Rock Shox Monarch RT3 DB  
 Styrstam:          Renthal Apex M35 50mm  
 Styre:             Renthal Fatbar M35 20mm Rise 800mm
 Styrlager:         Cane Creek 40   
 Pedaler:           Shimano M530

Total vikt: 14,3 kg

Försäljning
Orange har en svensk importör i form av Orange Bikes Sweden, vill du köpa en Orange kontakter du dem och de hjälper dig att ta hem den cykel du vill ha. Deras hemsida ännu inte riktigt färdig, men du kan gå in på den brittiska sidan om du vill kolla in hojarna närmare. Där kan man också se vilka val du kan göra på hojen (du kan byta dämpare, sadelstolpe och en del annat).

Om testaren & varför Stage 5?
Ja, för de som inte vet vem jag är eller vad jag har för cykelpreferenser kan det ju bara bra med en kort bakgrund för att förstå utgångsläget i de kommande rapporterna från mitt och Stage 5ans liv tillsammans. Jag är alltså den typ av cyklist som cyklar uppför för att sedan kunna cykla utför, absolut inte tvärtom. Grusvägar och asfalt är transportsträckor till skogen och på kartor letar jag efter höjdkurvor. Jag föredrar också okomplicerade saker, vilket har gjort att jag alltid lockats av Oranges design med få lager som behöver service och sitt lite industriella utseende. När jag nu fick chansen att testa en kunde jag inte låta bli.

Bengt Luthman

Moderna fälgar med lagom bredd. Färgmatchningen av dekalerna kostar dock extra.

Senast kommer jag från en Specialized Enduro 29”, det vill säga en heldämpad endurocykel med 155mm slaglängd med ett länkage som är allt annat än okomplicerat. Jag har aldrig ägt, eller testat under en längre tid, en hoj med så lite slaglängd som Stage 5an, något som ska bli en spännande utmaning. Frågan är om geometrin och de stora hjulen kan väga upp bristen på slaglängd? Dessutom brukar jag gilla den typen av länkage som låter mig som cyklist bli lite av en passagerare och bara kan hålla i sig och svänga lite när det blir hektiskt. Oranges länkage bör ge mer feedback och den kortare slaglängden kommer sannolikt att tvinga mig att bli en mer aktiv cyklist. Huruvida jag tycker att det här är bra eller dåligt återstår att se. Men det ska bli intressant!

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

jofahjalm 2020-01-18

Japp, bara en Orange. Den hade på sin nöjd lite skuggor, men Orange är schyssta och bytte ut den så jag fick lack utan skuggor.

marr 2020-01-17

Haha som Jofas apelsin då?

Rattnalle 2020-01-17

Skulle jag aldrig göra. Det är dessutom fake news att jag hade av min cykel. Den sprack bara. Fortfarande cykelbar.

marr 2020-01-17

Far du med osanningar? ;)

Rattnalle 2020-01-17

Nu ja. Den köpte jag efter att birden gått av. Och för att jag vill ha en cykel med mindre slag och mindre kapacitet för att kötta rakt fram som ersättare till birden. Jag har för mig att han haft av två?

marr 2020-01-17

Har han haft av mer än en apelsin? Du har väl en dh rigg?

Rattnalle 2020-01-17

Jofa har haft av fler apelsiner än jag har fåglar :-) Då har han ändå en alpcykel, det har inte jag.

marr 2020-01-17

Ajj fan, det är ju inte nån bird....

Rattnalle 2020-01-17

Du får köra av den gamla först.

marr 2020-01-17

Lite sugen på den nya....