Fantic – eMTB från Italien

Datum:
09 juli 2017 11:57

Fantic är en italiensk tillverkare av MC (enduro och motard) upp till 250 cc. Sedan en tid tillbaka har företaget utökat modellprogrammet att även innehålla elcyklar. På Media Days visade Fantic upp sin nya eMTB XF1 Integra.

Den första generationen elcyklar som rullade ut från Fantic har varit populära men är enligt dem själva inte så optimerade och ganska standardbetonade med en motor som placerats i en redan färdig ram. Med nya XF1 har Fantic utvecklat en eMTB helt från grunden.

Fantic XF1 Integra

Nya Fantic XF1 kommer i två versioner; Enduro och Race. Enduron med 160 mm är tänkt som en aggressiv stigcykel medan Race med 180 mm är tänkt att gå mer utför i bikeparks.

Anders JanssonFantic XF1 Integra Race med 180 mm slaglängd fram och bak.

Att ha en stigcykel med 160 mm kan låta som överkurs för många. Men hos en eMTB så bygger tillverkarna gärna på lite extra slaglängd. En eMTB kan köras utförsaktivt även på platten och då kommer extra slaglängd väl till pass i vissa situationer. Den extra vikt och tramptröghet som längre slaglängd ibland ger tar motorassisten i de allra flesta fall hand om.

Anders JanssonFantic XF1 Integra Enduro med 160 mm slaglängd fram och bak.

MC tillverkare som kliver in och börjar med elcyklar tar gärna med sig idéer från sin tidigare verksamhet. På Fantic X1 avspeglas det på olika hjulstorlek fram och bak precis som hos de flesta motordrivna enduros och motocross.

Tanken är att ett bredare däck bak ska ge bättre drivning samtidigt som ett större och smalare däck fram ska ge bättre styrgrepp och kontroll. I detta fall handlar det om ett 27,5-hjul med 2,8-3,0”-däck i bak och ett 29-framhjul med 2,25-2,5”-däck.

Anders JanssonFantic XF1 Race 180 mm är utrustad med en Rock Shox Super Deluxe Stålfjäderdämpare och en Rock Shox Lyrik gaffel. Motorn från Brose är på 250 W och hjälper till upp till 25 km/h.

Motorn i Fantic XF1 är den helt nya Brose S som lämnar 15 % mer vridmoment än föregångaren. Batteriet på 630 Wh är integrerat i ramen och Fantic har arbetat mycket med placeringen för att få till tyngdpunkten kring den vertikala vridningsaxeln för en kvickare manövrering. Vikten för XF1 ligger på runt 25 kg.

Anders Jansson160 mm modellen har en Rock Shox Yari gaffel i kombination med en Rock Shox Super Deluxe R luftdämpare.

 

Fransesco Gorghetto från Fantic berättar mer om nya XF1 Integra

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

fhansson925 2017-08-02

En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.

AJ 2017-07-31

Nya landsvägshjul och nya hjul till eMTB. DT har presenterat sina nyheter för 2018. 330537 Läs om DT 2018 https://happyride.se/2017/07/31/dt-swiss-mtb-och-landsvagshjul-2018

happymtb.fr 2017-07-29

Tack grabbar! ;)

Rattnalle 2017-07-28

Utom att det inte är en USP då :-) I och med att den inte är så unik, snarare bättre sent än aldrig.

Luthman Photography 2017-07-28

Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare....

Lingon 2017-07-27

Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång! Rena magin. :-)

happymtb.fr 2017-07-27

Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året. Nån som vet?

AJ 2017-07-27

SRAM släpper kontinuerligt ut nya produkter på marknaden och vi har tidigare gått igenom några av 2018-års nyheter. Nu låter vi SRAM själva berätta om dem. 330197 Läs mer om SRAM 2018 https://happyride.se/2017/07/27/sram-gx-eagle-rs-pike-och-reverb-...

NickPick 2017-07-26

Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till. Det går ju tydligen "minst l...

fhansson925 2017-07-26

Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier...