Focus Project Y

Datum:
11 juli 2017 16:35

När de flesta andra märken använder mittmotor och batteripaket från stora tillverkare som Bosch, Shimano m. fl. går Focus sin egen väg och tar fram en lättare och mindre uppseendeväckande lösning.

Vid en första anblick kan det vara svårt att överhuvudtaget se att det rör sig om en elcykel. Systemet skriker heller inte elcykel med en jätteklump vid vevpartiet. Det enda som avslöjar är det något tjockare diagonalröret.

Hjärtat i Focus Project Y är ett motorsystem från tyska Fazua som vi såg en prototyp av på Eurobike i fjol. Systemet som monteras i ramens diagonalrör består av tre delar; motor, batteri och vevlager. Motorn innehåller en planetväxel och levererar 250 W och 60 Nm. Vikten uppgår till 2000 g. Batteriet innehåller 250 Wh och väger 1300 g. Vevlagret är i form av en vinkelväxel som överför motors kraft ut i vevarmarna. Den robusta växelkonstruktionen har en vikt på 1400 g.

FazuaFrån vänster: Vevlager med vinkelväxel, motorenhet och batteripaket.

Med sin relativt lilla batterikapacitet är Project Y inte tänkt att kontinuerligt drivas av elmotorn som hos en normal elcykel utan är mer tänkt som en cykel som kan assisteras av el i situationer när användaren önskar det. Exempelvis i branta backar eller när cykeln är tungt lastad av packning. Övrig tid kan cykeln framföras som en normal trampcykel. Det finns även möjlighet att helt montera bort motor och batteri. Dessa sitter monterat i en enhet och kan enkelt tas av från cykeln. Kvar blir då endast vevlagret och en kåpa som monteras över hålet i ramen. Utan motor sägs Project Y uppföra sig precis som vilken cykel som helst.

Anders JanssonSystemet kräver en specialgjord ram. Motor och batteriet kan plockas bort. Kvar blir endast vevlagret.

Fazuas motorsystem är fritt att använda för vem som helst och Focus är en av de första cykeltillverkarna ut. Med sig på Media Days hade Focus byggt ihop tre olika koncept kring Project Y. Samtliga tre är byggda kring en likadan skivbromsad ram i kolfiber.

Racer

Anders JanssonLandsvägskoncept av Project Y. Klingorna är av standarddimension och Project Y kan köras med eller utan framväxel.

Landsvägscykel med elassist lär nog aldrig bli en hit då motorassistenten slår av vid 25 km/h och medelhastigheten för de allra flesta landsvägscyklister ligger en bit över det. Som en hjälp i branta backar och för att kunna nå det där bergspasset man alltid drömt om kan dock elassisten vara ett välkommet tillskott. Den landsvägsinspirerade cykeln väger in på 12,5 kg inklusive motorsystemet och pedaler. Plockas motorenheten och batteriet av landar ekipaget på runt 9,2 kg.

Cross

Anders JanssonFocus ide på en cross med elassist. Här i 1x-utförande.

Som cross med nabbade däck på trögtrampade grusvägar och backar kommer elassisten bättre till sin rätt. Ramen har utrymme för 35 mm däck och sväljer därmed ett par grova crossdäck. Med Project Y lanserar Focus även en ny ”standard” för baknav kallad Road Boost med 148 mm bredd. Vevlagret har en något bredare Q-faktor än normalt på grund av motorsystemet och med Road Boost fås en bättre kedjelinje än om 142 mm baknav hade använts.

Bikepacker

Anders JanssonCykelcamparens dröm? Fullastad med packning är säkert elassist en välkommen hjälp.

Fullastad med packning och prylar är det kanske här Project Y kommer allra bäst till sin rätt. Branta backar eller tungcyklade partier forceras enklare med hjälp av motorassist samtidigt som systemet ger minimalt med motstånd när det inte används.

Andrew James från Focus går igenom Project Y

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

fhansson925 2017-08-02

En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.

AJ 2017-07-31

Nya landsvägshjul och nya hjul till eMTB. DT har presenterat sina nyheter för 2018. 330537 Läs om DT 2018 https://happyride.se/2017/07/31/dt-swiss-mtb-och-landsvagshjul-2018

happymtb.fr 2017-07-29

Tack grabbar! ;)

Rattnalle 2017-07-28

Utom att det inte är en USP då :-) I och med att den inte är så unik, snarare bättre sent än aldrig.

Luthman Photography 2017-07-28

Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare....

Lingon 2017-07-27

Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång! Rena magin. :-)

happymtb.fr 2017-07-27

Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året. Nån som vet?

AJ 2017-07-27

SRAM släpper kontinuerligt ut nya produkter på marknaden och vi har tidigare gått igenom några av 2018-års nyheter. Nu låter vi SRAM själva berätta om dem. 330197 Läs mer om SRAM 2018 https://happyride.se/2017/07/27/sram-gx-eagle-rs-pike-och-reverb-...

NickPick 2017-07-26

Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till. Det går ju tydligen "minst l...

fhansson925 2017-07-26

Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier...