Långtidstest: Evil The Calling

Datum:
15 juli 2017 18:05

Det amerikanska mountainbikemärket Evil släppte i vintras modellen The Calling, en heldämpad 27,5” kolfibercykel med 130 mm i slag byggd för tuffa tag. Happyrides Björn ”Beofred” Olsson har lagt vantarna på ett exemplar för att se vad den går för under en händelserik sommar. Här är en första titt på cykeln ifråga.

Björn Olsson

Lika som bär – Biltema?

Detta kan mycket väl vara den mest onödiga cykel som någonsin skickats till Sverige. Ändå, i sin märkliga dumhet, har den potential att vara genial. Hurdå menar jag? The Calling är tämligen poänglös så tillvida att det är en stuntvillig, högfartsälskande cykel med geometri, hållfasthet och styvhet från downhillvärlden men med slaglängd från en betydligt beskedligare cykel. I ett Sverige där kort slag är lika med lätt cykel och alla  ’true’ enduroheads vill ha så mycket slaglängd och hjulstorlek som pengarna räcker till, är The Calling en rätt udda fågel. Samtidigt, behövs verkligen 170 mm slaglängd på en cykel som ska gå en vecka per år i Åre och resten i vanliga plattskogar? På pappret är The Calling inte hemma i varken Hellas, Göteborg eller Åre, så var ska den då vara?

Björn Olsson

Delta-länkaget

Evil The Calling är byggd kring en ram i kolfiber med ett länkage utvecklat av en herre vid namn Dave Weagle. Hans namn har figurerat kring andra ramlösningar tidigare och de som är gamla i gemet har nog hört talas om DW-link. Detta är är nåt helt annat. Konstruktionen, som Evil valt att kalla Delta, är i grunden en länkagedriven single pivot som tillgodoser bakdämpare med nya Metric System och Trunnionfäste, i praktiken dämpare byggda med mer instick för att bli styvare och hållbarare i bussningar och sånt. Trunnionfästet innebär en lagrad rotationspunkt istället för de annars så vanliga bussningarna, på just Evil-cyklarna möjliggör Trunnion bland annat ett kompakt länkage och plats för annat. Delta har även en inbyggd Sag meter och vändbara brickor i länkaget som ändrar geometrin från låg och flack till lägre och flackare. Delta går igen i alla Evils heldämpade modeller. Faktum är att för lata ögon ser samtliga fyra modeller likadana ut, det som skiljer är hjulstorlek och slaglängd. The Calling är minstingen både i hjul och slag med sina 27,5”-fälgar och 130 mm slag.

Björn Olsson

Bulben. Snygg? Nä.

Ramen är byggd för gängat vevlager (yay!) men hyser i övrigt en del andra moderna standarder; Boost, nej till framväxel, intern dragning för dropperpost (men växel och broms på utsidan, yay!) och ett egenkomponerat ISCG-fäste. Där finns också rejäla gummiförstärkningar på underrör och kedjestag, samt en platsbyggd kedjestyrare på svingen. Ta en titt på styrröret. Det är förmodligen styvt som ett spett med den där monstroösa bulben över gaffeln, men snyggt är det sannerligen inte.

Björn Olsson

How low is too low?

Dämperiet sköts av en beprövad Rock Shox Pike RCT3 Solo Air 140 mm i fram och en nyutvecklad Rock Shox Super Deluxe RC3 Debonair som ger 130 mm på bakhjulet.

Björn Olsson

Super deluxe med ”Trunnion”-fäste

Bromsarna är Sram Guide R med 180-skivor, en visserligen beprövad broms som är älskad av många men avskydd av mig. Växlarna är nya Sram GX 1×12 med gigantiska 50 tänder som största ring i bak. med en 32-tandare i fram har inte ens mina spagettistrån till ben nån anledning att kliva av i uppförsbackarna. Sadelhöjden regleras i 150 mm med en Reverb Stealth och det 780 mm breda styret sitter fast i en 40 mm stam, båda från Race Face. Även hjulen är från RaceFace, modellen Aefect med 30 mm fälginnermått ter sig betydligt fläskigare än vad jag är van vid på såhär ”små” cyklar. Även däcken, rejält förstärkta WTB Vigilante, vittnar om att denna cykels tilltänkta användningsområde inte är att rulla runt hinder.

Björn Olsson

Nya GX 1×12

Allra första intryck av cykeln, ett enklare lyft från golvet, är att den är bitig och knappast tänkt för sömniga tyska maratongubbar som vill sittrulla utför alpstigar på semestern (japp en ganska stor marknad i Europa där den här cykeln absolut inte är gjord). Kanske är det ett resultat av ens fördomar när ramen är i kolfiber, slaget är kort och prislappen kring 50 000, men cykeln känns rentav tung. Min första önskan var knappast att sticka ut på en episk heldagstur på ett plattfjäll. Jag ville rasta den här cykeln i parken.

Björn Olsson

Sag-mätaren. 30 är sweetspot.

Evil The Calling köper du från Evil Europe. En lös The Calling-ram kostar för närvarande 3508.99 €, och cykeln med GX-komponenter så som testas går loss på €5989.49.

Björn Olsson

Diskret ”Muddy Waters”-färg

Screenshot

The Calling geometritabell

Screenshot

Speclistan

Härnäst ska cykeln få stryk under några veckor i Norska berg. Den har redan fått rastas några dagar i Åre och Sälen, så håll utkik efter nästa artikel där jag börjar beta av det intressanta; hur cykeln känns och beter sig.

 

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Beofred 2018-08-04

Till folk i västra sverige som vill kolla närmare på evil-cyklar, nån svensk representation verkar inte finnas än men i Norge finns en butik med demohojar och söörvice och sånt mellan Oslo och Drammen. kolla med jorgen@jbssport.no. 0047 95790218 Nu ...

Beofred 2017-11-14

hehe jamen hela cykeln ska nyttjas!

Frippe.A 2017-11-13

Following MB tar 27.5 plus.

marr 2017-11-13

Finns de nån evil byggd för o köra 27.5plus?

mattias_i_skogen 2017-11-13

Jag älskar hur bakdämparens O-ring har blivit behandlad i bilden med kedjestyraren!!! Har slaglängden verkligen varit tillräcklig?

Shk 2017-11-11

Har denna killen en webbutik???:)

EST 2017-11-09

Härligt skrivet känns som om du redan saknar den?

Luthman Photography 2017-11-08

Fjälltouring med lådcykel!!! Step it up!

Beofred 2017-11-08

Tack för det Larsa! Jag tror The Following är en utmärkt tjunia för Hellabruk, nu verkar de dessutom ha uppdaterat den lite med heta standardz. Lär nog hålla fint för några varv i parken också för den delen. Och vad gäller the calling är det väl fr...

larsaw 2017-11-08

Välskrivet Beo! För oss som inte har ynnesten att ha så många fallhöjdsmetrar att tillgå kanske The Following är en bättre kompromiss, eller vad tror du? BTW, vad får du leka på för hoj tills nästa år?