Första titt: Canyon Inflite CF SLX – Kolfibercross med knäck

Datum:
14 augusti 2017 13:06

Nya Inflite CF SLX är Canyons första rena tävlingsinriktade cykelcross. Canyon kommer därmed in sent på en tuff marknad och måste göra något annorlunda för att kunna slå sig in. Har Canyon lyckats? Happyride har kollat in nya Inflite CF SLX.

Canyon är tillbaka på banan. Efter utsvävningar med Urban/City-modeller och barncyklar har Canyon hittat hem till tävlingsarenan igen. Grundaren Roman Arnold har allt sedan starten av företaget haft en stor passion för tävling och brinner för att Canyon ska vara ett tävlingsmärke. En del av Canyons affärsidé är även att vara med och synas som cykelsponsor på alla högsta nivån. Idag åker flera team i högsta serien inom Protour, Enduro, DH och MTB-XC på cyklar från Canyon. Målsättningen är även att synas på den högsta nivån med den nya cykelcrossen. Något som kan bli en rejäl utmaning då de flesta stora cykelcrosslag redan sitter med cykelsponsorer för år framöver. Om Canyon lyckas slå sig in beror mycket på om de har det rätta materialet, vilket de nu bestämt hävdar med nya Inflite CF SLX.

Anders Jansson

Canyon Inflite CF SLX 2018.

Canyon Inflite CF SLX i korthet

  • Cykelcross utvecklad för tävling
  • Ram i kolfiber
  • Patenterad ramdesign med knäck
  • Lång geometri med 650b-hjul i mindre storlekar
  • Pris från 28 499 kr.

Designfilosofi

Det första Canyon gjorde klart på presentationen var att nya Inflite CF SLX är gjord enbart för tävling och är en helt annan cykel än den cross, Inflite AL, som nu finns i sortimentet. Inflite CF saknar alla typer av praktikaliteter som skärmar och pakethållarfästen. Det andra de snabbt gjorde tydligt var att det inte handlar om en landsvägscykel som bara gjorts tåligare utan detta handlar om en ”äkta cykelcross” som de själva uttryckte det. För trots att cyklarna med sina bockstyren vid en snabb anblick ser liknande ut så skiljer sig cykelcross och landsväg enormt mycket. Canyon menar att cykelcross är en av de mest materialkrävande disciplinerna inom cykling. Det grova underlaget med lera, sand och regn i kombination med snabba utmanande tävlingsbanor med olika typer av hinder ställer mycket höga krav på materialet. Med de höga kraven på en tålig konstruktion och som samtidigt ska vara både lätt och styv fanns inget annat val av material än kolfiber till ramen.

Anders Jansson

Canyoningenjören Lukas Schuchnigg berättar om utvecklingsarbetet bakom nya Inflite CF .

Canyon inledde skapandet av nya Inflite CF med att studera cykelcrosstävlingar för att se vilken typ av cykeldesign som krävs för att utövarna ska kunna utveckla sina färdigheter och cykla ännu snabbare. Vad de såg var att manövern vid lyft över hinder och vid springbackar där armen ska in genom ramen och upp till styret underlättas betydligt ju mer utrymme som finns i ramens framtriangel. Den traditionella metoden för att skapa detta utrymme är att använda en ram med horisontellt topprör. Nackdelen med en sådan design är att det blir ett mindre utstick av sadelstolpen och därmed mindre förutsättningar till bra komfort.

Utmaningen för Canyon var att kombinera mer utrymme i ramtriangeln och samtidigt kunna få ett längre sadelstolpsuppstick. Lösningen blev en design där toppröret knäcker av någon decimeter innan sadelröret. Enligt Canyon så har en del andra tillverkare arbetat på liknande lösningar men ingen har en ram som är helt UCI-godkänd vilket nya Inflite CF är. Canyon har även sökt patent för sin lösning (pat. pending).

Anders Jansson

Knäcken på toppröret ger både utrymme och komfort.

En viktig del av knäckens utformning var att Canyon ville kunna använda sin nuvarande komfortsadelstolpe som används på landsvägscyklarna. Den nya cykeln skulle inte kräva utveckling av en ny komfortstople utan avståndet mellan vevparti och ovankant sadelrör behövde vara liknande som hos landsvägscyklarna. Därav det extra partiet mellan knäcken och sadelröret för att avståndet inte skulle bli för långt. Klämman till sadelstolpen är integrerad i ramen och klämmer åt en bit under kanten vilket ger ytterligare några centimeters möjlighet till böjning.

Förutom att lösa problemet med utrymme och komfort ger knäckens undersida en planare yta mot kroppen när cykeln ligger an mot axeln. Bärs cykeln i handen fungerar knäcken som handtag med en bra vinkel för handleden. Ytterligare bärergonomi återfinns hos diagonalröret som blivit 1,5° brantare för att ge mer utrymme för armen mot framdäcket när cykeln lyfts upp på axeln.

Canyon

Inflite CF ska inte bara vara snabb att cykla på utan även bekväm att bära.

Designen i övrigt är typisk Canyon med raka former och skarpa hörn och känns igen från märkets övriga modeller. Den parallella linjen som utgörs av sadelstaget och diagonalröret återfinns exempelvis på tempocykeln Speedmax CF. Åsikter om utseende och design är alltid något individuellt men Inflite CF har redan fallit tyska designorganisationen Red Dot i smaken som gav dem utmärkelsen Best of the Best tidigare i våras.

Anders Jansson

Gott om utrymme och inga kanter ska minimera att lera fastnar på ramen.

Bakre delen av ramen har utformats för att minimera att lera fastnar vid cykling under grisiga förhållanden. Bakramen har inga tvärstag eller kanter där lera kan samlas. Med tävlingsgodkända 33 mm däck finns det 9 mm frigång på var sida om ramen. För den som inte tävlar och vill ha mer gummi finns utrymme för 38 mm däck med den av Canyon rekommenderade frigången på 4 mm.

All kabeldragning är intern med heldragna kanaler till respektive växelkomponent. In/utgångshål är tätade med gummiskydd. Trots att cykelcross på högre nivå rör sig mot enkelklinga fram finns det fortfarande utövare som behöver framväxel och på Inflite CF finns den möjligheten. För de som kör 1x har Canyon utvecklat en kedjeguide som väger 13 gram och som monteras i framväxelfästet. Maximal klingstorlek med SRAM 1x är 44T.

Anders Jansson

Canyon har utvecklat en egen kedjestyrare som användas vid 1x-system.

En del utövare i cykelcross använder höj/sänkbar sadelstolpe på branta tekniska banor. Något sådant alternativ finns inte på Inflite CF. Canyon ser behovet av sänkstolpe mer i andra typer av cykling som MTB och Adventure. Inflite CF har utvecklats att vara en racebike och där anser Canyon att en komfortstolpe är viktigare.

Med ett sådant utpräglat tävlingsfokus för nya Inflite CF är det därför lite överraskande att hitta två fästen för flaskställ på ramen som, om de används, tar bort mycket av det värdefulla utrymmet det pratats så varmt om. För de som inte bara använder cykeln på crosstävling uppskattas dockmöjligheten att få med sig vätska på långturerna.

Ramen finns endast för skivbroms. Storleken på bromsskivorna varierar med ramstorleken. 3XS-S har 140 mm fram och bak. M-L har 160 mm fram och 140 mm bak. XL-2XL har 160 mm fram och bak. Hjulaxlarna är genomgående med 100×12 mm fram och 142×12 mm bak. Vikten för en ram i storlek medium uppges till 940 gram och ett komplett ramset (ram och gaffel) uppges väga strax under 1300 gram.

Geometri

Canyon har gett nya Inflite CF en lång reach och lång hjulbas för stabilitet i högre hastigheter på löst underlag. Användaren ska kunna lägg all energi på att trycka fullt utan att behöva tänka på att balansera och hålla cykeln uppe. Samtidigt är styrvinkeln runt 72,5° (beroende på ramstorlek) med längre rake för att ge ett kvickt och aggressivare uppträdande i tighta kurvor. Inflite CF utrustas även med bredare styre och kort styrstam för att ge bra manövrerbarhet och kontroll i svängarna.

Nya Inflite CF SLX kommer i åtta olika storlekar, från 3XS till 2XL, och passar cyklister från 152 cm. Egenskaper och geometri har (som vanligt) utvecklats för storlek medium. I mindre storlekar är det dock svårt att behålla samma geometri utan att få problem med exempelvis tåöverlapp. Lösningen är oftast en flackare gaffelvinkel och längre hjulbas. Problemet som uppstår då att karaktären och uppträdandet från ursprungsmodellen ofta försvinner och det blir en helt annan cykel. Canyons lösning var att förse storlek 3XS och 2XS med mindre 650b-hjul. En metod de även använde sig av vid utvecklingen av de senaste landsvägsmodellerna.

Anders Jansson

Stor och liten. Storlek 2XS med 650b-hjul framför storlek L med normala 700c-hjul.

Utrustning

Inflite CF SLX kommer till en början (?) i tre olika utrustningsnivåer.

Instegsmodellen 8.0 Pro Race har SRAM Rival 1x-växelsystem med 40T fram och en 11-36T-kassett. Hjulen är DT Swiss nya CR 1600. Vikten uppges till 8,1 kg. Färger: Gul/Svart eller Stealth. Priset är 28 499 kr.

Mellanmodellen 9.0 är utrustad med 2-delat Shimano Ultegra med 44/36T och 11-30T-Kassett. Hjulen är DT Swiss CR 1600. Vikten uppges till 7,9 kg. Färger: Silver eller Stealth. Priset är 32 599 kr.

Anders Jansson

Mellanmodellen Inflite CF SLX 9.0 i färgen Aero Silver.

Topmodellen 9.0 Pro Race kommer med SRAM Force CX 1x-växelsystem med 40T fram och en 11-36T-kassett. Hjulen är Reynolds assault LE med högprofilkolfiberfälgar. Vikten uppges till 7,6 kg. Färg: Gul/Svart eller Stealth Priset är 40 799 kr.

Anders Jansson

Toppmodellen Inflite CF SLX 9.0 PRO i färgen Stalth.

Komponenter som komfortsadelstolpe och styre är Canyons egna delar. Samtliga modeller utrustas med Canyons H31 Ergocockpit som är ett kombinerat styre/styrstam i kolfiber och som känns igen från andra landsvägsmodeller. På Inflite har styret fått en liten annan utformning med något tunnare ovansida och en mer utåtvinklad bock. Styret finns i fem olika storlekar och varierar med ramstorlek. Stamlängden är 10 mm kortare och styret något bredare än hos motsvarade storlek för landsvägscyklarna. Styrlagret är ett speciallager från Acros i rostfritt stål med ett speciellt fett för att hålla smuts ute. Topcapen har en tätning som gör att inget vatten tränger ner i styrröret.

Anders Jansson

H31 Ergocockpit med styre och styrstam integrerat i en enhet.

Hjulen hos alla tre är förberedda för slanglöst system (Tubeless ready), något som Canyon även rekommenderar att Inflite CF används med. Av tillverkningslogistiska orsaker levereras dock Schwalbe X-One-däcken med slang monterad. Med slanglöst från fabrik kan eventuell tätningsvätska torka och cyklarna skulle då levereras med platta däck till kunderna vilket inte ser så bra ut. Konverteringen är dock enkel att genomföra då fälgarna är tejpade vid leverans och lösa ventiler följer med. Hjul och däck är av samma produkter även hos storlekarna med 650b-hjul. Canyon var de första som efterfrågade CX-hjul och Tubless i 650b och fick till en början tjata på komponenttillverkarna innan de till slut löste det.

Ingenjören Lukas Schuchnigg berättar mer om alla detaljer på nya Inflite CF SLX

Första intryck

Presentationen av Inflite CF var förlagd till Zonhoven i Belgien, cykelcrossens förlovade land. För att göra bilden än mer komplett fanns där en tuff cykelcrossbana, frittar med majo, och Kwaremont-öl. Det var egentligen bara en galen publik och bengaler som fattades. Canyons personal gjorde dock sitt bästa för att höja stämningen när de ivrigt hejade på under provcyklingen.

Canyon

So schultern sie das Bike. Alles klar?

För att alla skulle få känna på det här med att kliva av, lyfta, springa och hoppa på igen med den nya modellen gavs en snabb cykelcrosskurs av Canyon-ambassadören Michael Rich. Michael inledde sin cykelkarriär med just cykelcross och trots en mångårig proffskarriär i Protour och ett OS guld i tempo 1992, så satt crosstakterna kvar. Effektivt gled han av och på sin cykel.

Efter snabblektionen bar det vidare ut på banan som håller Super Prestige standard med årligen återkommande tävlingar. Banan består mestadels av lös sand och några branta utförslöpor följda av lika branta klättringar. Även om det inte fanns några hinder utlagda gavs det tillfället att praktisera den nyss visade av- och på-hoppningen inklusive bära cykeln.

Anders Jansson

Bärkomforten testades grundligt i springbackarna.

I den lösa sanden som dagen till ära mättats av kraftigt regnväder var det rejält tungtrampat. För att överhuvudtaget ta sig fram gällde det att hålla hastigheten uppe hela tiden. Ett stopp och det var omöjligt att komma igång igen. Även i de branta nedförsbackarna gällde det att trampa på för fullt. Hög hastighet är även nyckeln för att kunna styra cykel. Minskar farten blir färden ostabil och svårmanövrerad. I den allra djupaste sanden var det dock inte tal om att försöka styra. Det var bara att slappna av helt och låta högprofilfälgarna styra bäst de ville i fårorna och bara följa med. Att försöka styra mot själv är en mindre bra idé och slutar bara med en vurpa. Knäcken och dess funktion med mer utrymme och bärkomfort fungerade bra men i ärlighetens namn så ligger fokus i de intensiva springbackarna mer på att ta sig snabbt upp än hur bekvämt ramen ligger an mot kroppen.

Canyon

Trampa fullt och låt cykeln styra dit den vill.

Banan var en riktig kul upplevelse men med ett sådant extremt svårcyklat underlag är det svårt att bilda sig ett omdöme om materialet. Som tur var fanns det annan cykling i området som var av kuperad hed-karaktär med mängder av stigar som slingrade sig upp och ner för kullarna. Underlaget varierade mellan sand, grus, stenar, rötter och normala skogsstigar.

Upp ur den mjuka sanden och in i den lite mer stökiga terrängen kom Inflite CF och dess komfortlösningar mer till sin rätt. Även om den där riktiga aha-upplevelsen av komfortstolpen som uppstod när vi tidigare provade Endurace uteblev denna gång. Den mesta av komforten sitter i däckbredden och däcktrycket. Hårdare pumpade landsvägs 28or på dålig asfalt skickar upp mer till stolpen att ta hand om än löst pumpade cross 33or på mjukare underlag. Canyon rekommenderar att Inflite med slanglösa däck körs med 1,4-1,5 bar. Det fungerade bra i sanden men på hårdare underlag kändes det väl lågt och lite sladdrigt. De kraftiga genomslagen vid fullfartspassager över rötter kändes inte heller helt hälsosamma mot kolfiberfälgarna. Med 1,8-20 bar blev det bättre känsla utan att komforten försämrades.

Canyon

På sidan av den värsta sanden går det att hitta bra driv uppför.

Sittställningen är utsträckt och ”landsvägslång” vilket passar bra i de snabba raka partierna. På de svängiga stigarna hjälper den kortare styrstamen till att motverka lite av den långa känslan och samtidigt göra cykeln lite mer följsam. För det märks att Inflite är lång. I snäva svängar får man arbeta lite mer för att få runt cykeln. Känslan mot aluminiumcrossen Inflite AL, som vi provat tidigare, är annorlunda. Den har lite mer upprätt sittställning och känns något lättare att manövrera men samtidigt som den är trögare att hålla uppe hastigheten med när det väl öppnar upp.

Utrustningen med enbart enkelklinga gör sig utmärkt på denna typ av cykel och håller rent runt vevpartiet. Utväxlingen med 40T fram och 11-36 bak fungerade bra i den halvkuperade terrängen som förutom de branta springbackarna inte innehöll allt för tuffa klättringar.

Canyon kom sent in men visar på allvar att de vill vara med  i matchen. Det mest utmärkande på nya Inflite CF är förstås knäcken på toppröret. Den ger ett utseende som inte liknar någon annan cykel i denna kategori. Om designen går hem hos alla är dock högst individuellt.

Canyon menar att nya Inflite CF är framtagen för att vara en ren tävlingsmaskin för cykelcross. Vi skulle vilja trotsa Canyon en aning och hävda att nya Inflite CF även fungerar utmärkt som en snabb grusvägssmiskare. Med sin snabba landsvägslika geometri i kombination med bra komfort och möjlighet till bredare däck vore det synd att inte ta ut den på vägarna och stigarna utanför tävlingsarenan. Då skulle vi även fullt ut kunna nyttja de två flaskställsfästena som Inflite CX utrustats med.

Länk till tillverkaren

Senaste Kommentarer

42Hz 2017-08-16 13:10

Bära är för amatörer! ;)

[img]http://i.giftrunk.com/fwv2ck.gif[/img]

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/03/cc/a7/03cca74066dfaebf5d09f98d4a6d3ef5--meat-bunnies.jpg[/img]

emmer 2017-08-16 17:53

Undrar hur man kommer så länt uppåt utan att tappa fart eller trampa :-)

JTF 2017-08-16 17:56

Kanske med...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=csRqxVXR-N0[/video]

clnr 2017-08-17 13:21

Eller så har de bara bra teknik...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=c3swPKG-ke4?t=149[/video]
(2:29 in i videon)

emmer 2017-08-17 19:52

Fast där trampar han ju :-)