Första titt: Canyon Spectral 2018

Datum:
11 december 2017 12:00

Canyon har presenterat sin nya Spectral. Trots en helt ny design och en mängd nya tekniska lösningar kom snacket initialt mest att handla om hjulstorlekar då nya Spectral endast kommer med 27,5-hjul. Happyride har varit på Madeira och kollat in nya Spectral och tagit reda på vad som avgjorde valet av hjulstorlek för den nya modellen.

Spectral är Canyons AllMountain-hoj och en allt-i-allo som lämpar sig för normal/avancerad stigcykling, bikeparks och äventyr i alperna med cykling både upp och ner. En mycket populär kategori av cykling där de flesta tillverkare kan erbjuda lämpliga modeller med antingen 27,5 eller 29-hjul. Canyon har även tidigare haft Spectral 29 i sortimentet och det har funnits en hel del förväntningar i förhandssnacket på en ny Spectral 29 när nu modellen ska uppdateras. Det kom därför som en ganska stor överraskning för de samlade mediarepresentanterna när Canyon berättade att nya Spectral enbart släpps med 27,5-hjul och inte i någon 29-version.

Canyons ingenjörer uppbackade av Fabien Barel och Joe Barnes, som båda varit delaktiga i utvecklingen, förklarade noggrant och ingående anledningen till hjulvalet. Nya Spectral handlar om en enda sak, att ha roligt. Med sloganen ”Noroutines” vill Canyon att vi ska skippa de trista tråkiga vardagsrutinerna och istället ge oss ut för att cykla och ha kul. Enligt Canyon så gör sig rolig cykling bäst på en 27,5. De mindre hjulen ger en mer lekfull och dynamisk cykel än större 29-tum som enligt Canyon handlar mer om fart och prestation, vilket de underströk inte var målet med nya Spectral.

Nu när anledningen till hjulstorleken är utredd kan vi koncentrera oss på nya Spectral och dess detaljer.

Canyon Spectral 2018

Boris Beyer

Nya Canyon Spectral 2018.

  • 27,5″-hjul
  • 150 mm slaglängd fram, 140 mm bak
  • Plats för upp till 2,6” däck
  • Tre ramversioner: kolfiber, kolfiber/aluminium, aluminium
  • Vikt från 12,4 till 14,8 kg
  • Pris från 22 399  till 71 399 kr

Canyons ingenjör får till en början själv berätta om nya Spectral

 

Designfilosofi

Nya Spectral handlar förstås mycket om teknik och innovationer men även en hel del om design. Canyons designteam har prisats med ett gäng utmärkelser under åren, något de inte är sena att påpeka. Ingenjörerna och designers jobbar även tätt ihop och bollar konstant olika idéer och lösningar mellan sig. Design och teknik går inte alla gånger hand i hand men exakt vilka kompromisser som fått göras vill de inte avslöja men vi får intrycket av att ingenjörerna fått vika ner sig på vissa detaljer till förmån för designen.

Canyon

Canyons designteam vann tyska Reddot Award 2017 och har införlivat sina idéer i nya Spectral.

Nya Spectral är tänkt att följa Canyons senaste designtema som startade med DH-cykeln Sender och som även i viss mån finns hos nya crossen Inflite CF. Mest utmärkande drag är knäcken av ovanröret ner mot sadelröret och det lilla ”tornet” upp mot sadeln. Spectral har som sin föregångare 140 mm slaglängd bak. Nya Spectral tar dock klivet upp till Canyons användarkategori 4 och får nu droppas från höjder över 60 cm.

Länkaget är helt nytt och bygger på samma idé som utvecklades för Sender. Bakdämparen som tidigare var stående placerad och använde sig av en större dämparbrygga (rocker arm) är nu istället horisontellt monterad och placerad i linje med sadelstagen. Det ger, enligt Canyon, flera fördelar med bättre dämparprestanda, mindre belastning på lager, lägre ståöverhöjd och möjlighet att använda höj/sänkstolpar med upp till 150 mm sänklängd.

Canyon

Helt nytt länkage och ny dämparplacering.

Den bakre pivotpunkten som tidigare var placerad under bakaxeln sitter nu ovanför bakaxeln i något Canyon kallar ”High-Horst”. Det ska ge en bättre balanserad anti-squat och mindre effekter av gungande vid trampning. Placeringen ger även en effektivare anti-rise och gör att länkaget är aktivt under bromsning.

Kinematiken liknar även den på Sender och arbetar i tre steg. Inledningen av slaget är känsligt för att ge bra komfort och kontakt med underlaget. Mellanregistret är stabilt med viss plattform och ska ge bra feedback från underlaget och en underhållande cykel. Sista biten är progressiv för att ta hand om krafterna från kraftigare slag och större hopp. Användaren kan självklart justera dämparen med volymspacers för att passa sin egen åkstil och det ska vara möjligt även för nybörjare som inte kör så stort att nyttja hela slaget på 140 mm.

Canyon

Spectral rekommenderas att köras med 30 % SAG.

Kinematiken är även storleksanpassad där de två minsta storlekarna XS och S har kortare dämpare och en annan länkageutväxling som optimerats för cyklister med lägre vikt och som ger ännu mer känslighet i inledningen. Dessa storlekar har även annan geometri med lägre ståöverhöjd och något lägre vevlagerhöjd.

När det gäller däckbredd har Canyon valt att inte gå full-Plus med 2,8-tum utan lägga sig på semi-Plus med utrymme upp till 2,6-tum breda däck. Anledningen är, enligt Canyon, att 2,6-tum ger den bästa blandningen mellan stor volym för bättre grepp i kombination med lite lägre vikt för ett kvickare uppträdande.

Canyon

Plus-däck med sina 2,8″ ger något för tunga och sladdriga däck enligt Canyon. 2,6″ är en bättre kompromiss mellan luftvolym och vikt.

 

Geometri

Nya Spectral har vuxit något på längden jämfört med tidigare modell. Gaffelvinkeln har flackats ut 1° till 66°. Kedjestagen har blivit 5 mm längre och är nu 430 mm. Framdelen har sträckts ut en liten aning och Reach har ökat med 2-14 mm beroende på storlek. Den nya geometrin hävdar Canyon ska ge en kvick och lekfull cykel i tighta sektioner samtidigt som den ska vara stabil i högre hastigheter. En ny storlek XS har tillkommit för att passa korta cyklister. Totalt finns fem storlekar XS, S, M, L och XL.
Tidigare fanns Spectral i en lite mer tuffare version kallad EX och som hade 150 mm gaffel jämfört med standard 140 mm. Nya Spectral kommer bara i ett utförande där nu samtliga modeller har 150 mm gaffel.

Geometritabell. Observera att bokstäverna H och I i figuren kastats om.

 

Ramversioner och utrustning

Nya Spectral kommer i tre olika ramversioner i totalt åtta olika utrustningsvarianter.

Spectral CF SLX har en ram helt i kolfiber och finns i två olika utrustningsvarianter.

Boris Beyer

Canyon Spectral CF 9.0 LTD.

Spectral CF har en främre ram i kolfiber och en bakram i aluminium. Finns i tre olika utrustningsvarianter.

Boris Beyer

Canyon Spectral CF 9.0 PRO.

Spectral AL har en ram i aluminium och finns i tre olika utrustningsvarianter. Aluminiumversionen är den enda som finns i storlek XS.

Boris Beyer

Canyon Spectral AL 6.0.

 

Ramdetaljer

Spectral har utrustats med de senaste standarderna som Boost-nav och Metric-dämpare. Den integrerade kabeldragningen inne i ramen som har kommit att dominera de senaste åren med ett renare och snyggare utseende har dock försvunnit. Nackdelarna som nu uppdagats från både montering- och servicepersonal är att den interna dragningen både tar tid och ställer till vissa besvär. Canyons lösning är att flytta ut kablarna helt från ramen och låter dem istället löpa under en löstagbar kabelkanal som går på undersidan av diagonalröret.

Canyon

En extern kabelkanal tar hand om växelvajrar och hydraulslangar.

Vid om/ny-dragning av kablar lossas kanalen med ett par skruvar vilket innebär att exempelvis en komplett bakbroms kan bytas på någon minut och behöver inte träs igenom ramen och luftas som tidigare. Kanalen håller dessutom kablarna stadigare på plats och förhindrar oljud bättre än om de ligger löst inuti ramen. Kabelkanalen fungerar även som ett skydd för underröret mot sprut från framhjulet och går att byta ut när den blir sliten för att få fräschare utseende på cykeln.

Nya Spectral är inte fullt ut optimerad mot singelklinga utan kan även användas med framväxel. Ett täcklock över svinglagret döljer monteringsfästet. Av samtliga åtta utrustningsvarianter är det dock endast två aluminiummodeller som utrustats med framväxel. Hos kolfibermodellerna har samtliga modeller singelklinga.

Boris Beyer

Fäste för framväxel finns men de allra flesta Spectral kommer att rulla med singelklinga som på denna modell.

En detalj Canyon verkar extra stolta över att presentera är de nya extra tätade lagren som monteras i baksvingens länkage. Lagren har förstärkta tätningar och ska skydda betydligt bättre mot väta och smuts än tidigare. Canyon hävdar att lagren kräver minimalt av underhåll och service i något de kallar ”set it and forget it”.

Canyon

Extra tätade lager som påstås hålla en ”livslängd”.

Tornet på sadelröret är inte bara en designgrej utan innehåller även en integrerad sadelstolpsklämma. Med nutidens höj/sänkbara sadelstolpar behöver inte längre sadelhöjden justeras upp och ner med snabbkoppling vilket gör det möjligt för en mer slimmad lösning. Funktionen är liknande den som finns hos landsvägsmodellerna och där skruven är dold under en gummiplupp. Vid sadelstolpshålet finns även en tätning som ska förhindrad att vatten tränger ner i ramen den vägen. Fördelen med den integrerade klämman sägs även vara att den ger ett tryck över en större yta än en normal sadelstolpsklämma vilket underlättar vid användningen av höj/sänkstolpar som är känsliga för klämmans påverkan.

Canyon

Sadelrör med integrerad sadelklämma. Justering görs med insexnyckel.

Spectral har ett fäste för flaskställ men för att få plats med en vattenflaska var enda möjligheten att ta ut den åt sidan. Canyon har utvecklat ett eget sidoladdat flaskställ för detta. På de allra minsta modellerna XS och S ryms dock inte en normal cykelflaska. Där har Canyon istället tagit fram en ny typ av mindre behållare (2×400 ml) och ett speciellt fäste.

Canyon

Specialutvecklat flaskställ för de två minsta ramstorlekarna. Kan förstås även användas på övriga storlekar och andra cyklar.

Det finns även en verktygslåda att montera i ramtriangeln bakom styrröret. Lådan fäst med tre skruvar i ramen och är tänkt att innehålla verktyg, extraslang, bars etc.

 

Första intryck

Presentationen av nya Spectral var belägen på Madeira. Ett Madeira som i normala fall har hyfsat behagligt klimat så här års. Något vi tyvärr inte fick uppleva. Istället bjöds det på enorma mängder regn, dimma och hårda vindar. En tillfällig vridning av vindarna hade fört med sig stora mängder nederbörd till den lilla atlantön och de i vanliga fall snabba och torra stigarna hade bitvis förvandlats till en riktig lerfest.

”-Det var länge sedan det var så här vidriga förhållanden”, som guiden milt uttryckte det.

Cykeln för dagen var Spectral CF 9.0 SL utrustad med full kolfiberram, Fox gaffel/dämpare och SRAM XO1 Eagle 12s. Cykeln sattes initialt upp med rekommenderade 30 % SAG.

Förhållandena i blötan gav tyvärr inte möjlighet att fullt ut prova på och ge helt rättvisa intryck av nya Spectral. De av leran något svårbemästrade stigarna som det bjöds på var dock riktigt underhållande. Underlaget var till största delen slätt med bitvis inslag av steniga partier men inte överdrivet mycket rötter. Det gick även mest utför eller uppåt och det var få partier av platt trampning. Med på turen var teamåkaren och Dudes of Hazzard-cyklisten Joe Barnes som tävlat på vissa av stigarna när EWS (Enduro World Series) gick på ön tidigare i år.

Boris Beyer

Madeira bjuder på riktigt fin cykling. Spectralen trivdes fint i de tighta och svängiga partierna.

I de många tvära och branta switchbacks trivdes Spectral fint och vi förstod varför presentationen var förlagd hit. Trots regnet och leran åkte mungiporna upp i takt med att vi åkte ner. Cykeln är lätt att få med sig runt i svängarna och är samtidigt förtroendeingivande stabil när farten ökar på mer öppna partier, även om den hårda byiga vinden gjorde allt för att få oss ur spår. Ibland blev det också lite väl spännande när det helt igenkletade framhjulet totalt tappade fäste i leran och plötsligt stack åt sidan.

I klättringarna på grusväg som tillfälligt avbröt utförsåkningen märktes att Canyon arbetat med länkagets anti-squat. Den som har ett normalt rundtramp kommer inte att lida av gungande ens om dämparen körs i öppet läge, vilket den i stor sett gjorde under hela turen. Det var få om ens något tillfälle då det fanns behov av att lägga i plattform eller ”låsa” bakdämparen. Det går att åka avslappnat uppför utan att tvingas passa framhjulet för lyft. Riktigt branta klättringar var det dock svårt att testa då fästet för bakdäcket inte ville infinna sig i leran alla gånger.

Anders Jansson

Hårdtest av de tätade lagren.

Trots att Spectral är byggd för att ha kul och inte för fart så är det absolut inga problem att hålla ett högt tempo på den. Sittställningen kan upplevas något upprätt för den som kommer från mer aggressivare geometrier. Någon XC-raket är det kanske inte men den gör inte bort sig för den som vill ha en trampvänlig cykel för att snabbt avancera fram i skogen och då speciellt på stigar av lite mer teknisk karaktär.

SRAM 12s med sin enkelklinga kändes helt rätt i en terräng som denna. Trots en väldigt kuperad miljö med brant utför och brant uppför fanns inget behov av större växelomfång än vad SRAM Eagle levererade. Det känns därför lite märkligt att Canyon bemödat sig med att göra plats för framväxel speciellt när det inverkar en del på länkagets utformning. När de dessutom bara utrustat två av åtta modeller känns det lite som att de själva inte ser ett behov av att kunna växla fram som helt nödvändigt.

Boris Beyer

Hala leriga stigar med branter på båda sidor. Busvädret gjorde ibland tillfälliga uppehåll.

I tider när i stort sett alla tillverkare kan erbjuda en 150 mm AllMountaincykel med 27,5-hjul gäller det att rusta sig ordentligt i kriget om kunder och cykelköpare. I Canyons och nya Spectrals fall handlar vapnen om design, en hel del egna tekniska lösningar och ett konkurrenskraftigt direktförsäljnings-pris. Vi tvivlar inte på att nya Spectral kommer att bli en lika stor succé som sin föregångare och kommer säkert bärga fler utmärkelser än enbart för sin design. Det enda vi kunde önska var att Canyon även hade tagit fram ett storhjulat alternativ av Spectral så att vi konsumenter själva fick bestämma vilken hjulstorlek som vi anser är mest kul.

Länk till tillverkaren

Senaste kommentarer

FranzJaeger 2017-12-21 14:44

Det blev en trist svart. Matchar andrahojen bra =) Leverans i feb!

Enduro Fredrik 2017-12-21 15:54

Tjusigt!! 👌 då väntar jag på en full recension i slutet av februari då! 😉

JesperA 2017-12-26 00:30

Blev en 8.0 i svart här med, skulle egentligen beställa i vår men den andra Canyon (fitness hoj) jag sneglat på fick en leveranstid ända borta i juni, vet inte hur poppis Spectral blir men kände att jag inte ville riskera att inte ha en cykel alls nä...

Gustav Svenson 2018-03-29 21:40

Ni som fått och hunnit cykla era nya Canyon Spectral.
Vad säger ni?
Sitter och väntar på leverans av en AL6 som väntas komma i början av maj.

weldion 2018-06-26 12:53

Nu borde väl du fått din? Vad tycker du om ditt nya åk?