Mera nytt från Canyon till 2018

Datum:
19 december 2017 12:00

Canyon har mer på gång till 2018 än Spectral som presenterades förra veckan. På Madeira visades Canyon även upp en ny Torque, en aluminiumversion av Sender och en ny serie egna MTB-komponenter.

Canyon Torque 2018

Torque är tillbaka. Senast modellen fanns med i Canyons produktuppställning var 2016 och då fortfarande med 26”-hjul. Torque var då Canyons grövsta cykel och fanns i två olika versioner beroende på aktivitet. EX (170 mm) var tänkt för Freeride och DHX (195-210 mm) för Downhill. DHX-versionen ersattes till 2017 av DH-modellen Sender medan Freeride-segmentet fått stått utan modell. Tills nu.

Nya Torque är en lekfull ”do-it-all” allroundcykel, precis som nya Spectral, fast ett steg upp på gravity-stegen och tänkt fungera till AM, Freeride och DH. Torque kvalar in i Canyons högsta kategori 5. Som hos nya Spectral handlar även nya Torque i första hand om att ha kul och tillfälligt lämna de tråkiga rutinerna bakom sig. Racet mot klockan är det mer tänkt att modellerna Strive och Sender ska stå för.

Fabien Barel har varit starkt involverad i utvecklingen av nya Torque och under presentationen var han smått lyrisk över prestandan och det breda användningsområdet. Att det är en kapabel utförshoj visades i tester då Torque till och med var ett par sekunder snabbare än självaste DH-modellen Sender när de jämfördes nerför DH-banor av ”enkelkrona-karaktär”. Störst fokus har självklart legat på nerförsåka men nya Torque har även utvecklats för att vara trampeffektiv och fungera att cykla uppför långa sträckor.

Nya Canyon Torque i korthet

  • 27,5 hjul
  • 180 mm slaglängd fram, 175 bak
  • Två ramversioner: kolfiber/aluminium och aluminium
  • Vikt från 14,2 till 15,3 kg
  • Pris från 21 399 till 50 999 kr

Designfilosofi

Torque följer Canyons nya designtema som introducerades hos Sender och nu senast återfinns på nya Spectral. Det mest utmärkande med den nya designen är det knäckta ovanröret i kombination med det breda sadelröret. Sadelröret innehåller dock ingen dold sadelstolpsklämma, som hos nya Spectral, utan Torque får klara sig med en traditionell klämma.

Utformningen av länkage och kinematik följer även den Sender och Spectral och vi känner igen de tre faser som slaget går igenom. Inledningen av slaget är känsligt för att ge bra komfort och kontakt med underlaget. Mellanregistret är stabilt med viss plattform som ska ge en lekfull och underhållande cykel. Sista biten är progressiv för att ta hand om krafterna från kraftigare slag och större hopp. Dämparen kan sedan justeras med volymspacers för att passa den egna åkstilen.

Länkaget har samma placering av bakre pivotpunkten som hos Spectral med en så kallad ”high-Horst” som ger en konstant nivå av trampeffektiv anti-squat oberoende av position i slaget.

Till skillnad mot Spectral där kinematiken är storleksberoende med kortare dämparlängd på de två minsta storlekarna så har alla storlekar av Torque samma kinematik och dämparlängd.

Canyons ingenjör Moritz Ströer går igenom alla detaljer på nya Torque

Geometri

Jämfört med gamla Torque EX har nya Torque växt något på längden. Trots att hjulstorleken ökat från 26” till 27,5” är kedjestagen oförändrade 425 mm. Det nya designtemat har gett en lägre ståöverhöjd än tidigare samtidigt som det ges möjlighet att använda en höj/sänkbar sadelstolpe med upp till 150 mm slaglängd (170 mm på storlekarna L och XL med kolfiberram). Gaffelvinkeln är nu 65,3°. Maximalt däckutrymme nämndes inga siffror på men nya Torque har utrustas med 2,4-2,5” däck.

Kolfibermodellen Torque CF finns i fyra olika ramstorlekar S, M, L och XL. För aluminiummodellen Torque AL finns ännu en storlek XS som passar de kortare cyklisterna.

Ramdetaljer

Några av de nya ramdetaljerna som introducerades på Spectral återfinns även på Torque.

Torque har utrustat med Boost-nav och Metric-bakdämpare. Som hos nya Spectral har kablarna flyttats ut inifrån ramen och löper i en kabelkanal under diagonalröret vilket ska förenkla service. Kabelkanalen monteras bort med skruvar vid dragning av nya vajrar/slangar och kan dessutom ersättas med ny när den blir sliten. Med Torque tar Canyon även ett steg längre i förenklat mekande och underhåll genom att använda gängat vevlager istället för pressat. I länkagets ledpunkter har Canyon dessutom använt sig av tätade industrilager som de hävdar håller en hel säsong oavsett väderförhållanden.

Fäste för flaskställ saknas så den som blir törstig på Torque får dricka mellan åken eller ha någon form av kroppsburen vätskelösning med sig. Fäste för framväxel finns inte heller utan Torque går endast att använda med enkelklinga. Samtliga modeller utrustas med SRAM 1×11 eller 1×12 med 32 eller 34T framklinga.

Ramversioner och utrustning

Nya Torque kommer i två olika ramversioner. Torque CF har huvudram i kolfiber och en bakram i aluminium. Torque AL är helt i aluminium.

Någon modell i full kolfiber kommer inte. Canyon resonerar precis som hos Sender att en bakram i aluminium är bättre ur hållfasthetssynpunkt på denna typ av cykel. Bakramen på en utförsinriktad cykel arbetar även i en väldigt utsatt miljö med stor påverkan från slag och stenar. Med aluminium är det då visuellt lättare att se ifall några skador uppstår.

Tidigare modeller av Torque namngavs efter sitt tänkta användningsområde och hade namn som till exempel Gapstar, Dropzone och Rockzone. Modellnamnen för nya Torque faller in i Canyons (lite tråkiga?) namnstandard med CF respektive AL och därefter en siffra för utrustningsversion.

Torque CF

Ram i kolfiber/aluminium. Tre olika utrustningsversioner.

Boris Beyer

Canyon Torque CF 9.0.

Torque AL

Ram i 6061-aluminium. Fyra olika utrustningsversioner varav en tjejspecifik WMN-modell.

Boris Beyer

Canyon Torque AL 7.0.

 

Ny Sender med aluminiumram

Sender är Canyons grövsta cykel och avsedd för Downhill. Modellen lanserades till 2017 och då med kolfiberram. Nya Sender med aluminiumram har tagits fram för att kunna erbjuda kunderna (i stort sett) samma teknik och prestanda men i en lägre prisklass, vilket ligger i helt linje med Canyons filosofi att allt eftersom sprida ut sin ”high-end-teknik” till en bredare målgrupp.

Kostnaden har inte enbart reducerats med ett billigare rammaterial utan även genom att ge aluminiumversionen ett något enklare dämparlänkage där den speciella MX-länken rationaliserats bort. Kolfibermodellen utvecklades för Canyons DH-tävlingsteam och var tvungen att kunna justeras ner i minsta detalj både med dämparen och även med utväxlingen i länkaget. Aluminiumversionen kommer inte att användas på samma höga nivå resonerar Canyon och har därför gett den färre justeringsmöjligheter. Sender AL är även designad för att användas med fjäderdämpare (coil) vilket är en billigare lösning än luftdämparna på kolfibermodellerna.

Sender AL är en kategori 5 cykel med 200 mm slaglängd fram och 200 mm bak. Designen känns igen från kolfibermodellen och som stått modell för Canyons senaste linje av MTB-cyklar. Även kinematiken med sina tre faser har ärvts från kolfibermodellen.

Sender AL finns i fyra storlekar S, M, L och XL. Mått och vinklar känns igen från kolfibermodellen. Kedjestagslängden kan justeras till antingen 430 eller 446 mm längd beroende på bana och egna preferenser. Geo Tune som justeringen kallas utförs snabbt genom att flytta bakaxeln mellan två olika positioner samt byta läge på bakbromsfästet.

Sender AL utrustas med kabelkanal på undersidan av diagonalröret för dragning av kablar och ska förutom att förenkla vid service även ge en tystare gång med mindre kabelrassel. En detalj som kolfiberversionen (än så länge?) saknar.

DH-cykling tär hårt på materialet. För att minska åverkan på ramen har Sender AL utrustats med diverse skydd. Kabelkanalen på diagonalröret skyddar mot stensprut från framhjulet. Kedjestagen har fått gummidetaljer som skyddar mot kedjeskrammel och skavmärken från hälarna. En flexibel stänkskärm kallad Sender Fender ska skydda länkage och dämpare från stenar och smuts.

Sender AL kommer i två olika utrustningsversioner med ett pris på €2499 respektive€2999

 

Canyon G5 MTB-komponenter

Allt fler cykelmärken nöjer sig inte med att enbart tillverka ramarna utan kan även tillhandahålla märkesegna komponenter som de utrustar cyklarna med. Canyon har tidigare haft en serie egna komponenter för MTB upp till kategori 4. Nu släpper de en ny serie avsedda för den tuffaste graden av utövande, kategori 5 Gravity, där Sender och nya Torque spelar. G5 som den nya serien kallas består av styre, styrstam och handtag.

Det är lätt att tro att det endast handlar om att ta in större ekonomisk andel än att ”tvingas” köpa in och utrusta cyklarna med komponenter från andra tillverkare. Canyon menar dock att orsaken till deras egna komponenter handlar mer om kontroll och säkerhet än ekonomi. De resonerar att om de släpper en cykel i kategori 5 så är det inte bara ramen som ska hålla för påfrestningarna utan även de komponenter som sitter monterade och då främst styre och styrstam. Med andras komponenter kan de inte garantera att så sker.

Målet med G5 är inte att vara lättast på marknaden utan att vara starkast. Canyon har själva utfört tester på sina egna respektive konkurrenternas komponenter och presenterade tabeller och grafer över hållfastheten. Inga namn nämndes men samtliga av konkurrenternas komponenter låg under resultatet av Canyons egna produkter, både i hållfasthet- och utmattningstester.

Styren kommer i aluminium eller i kolfiber med en bredd på 780 eller 800 mm. För att säkerställa kvalitén på kolfiberstyrena så röntgas 100% av styrena i Canyons egna CTI-apparat för att upptäcka eventuella tillverkningsdefekter.

Styrstammar finns för gaffelrör och för direktmontering. I den direktmonterade stammen finns en spacer som tillåter styret att justeras exakt vertikalt upp eller ner och som inte påverkar reach fram till styret. Till skillnad mot i normala fall när styret höjs med mellanlägg som placeras mellan stam och gaffelkrona då styret förutom att flyttas upp/ned även flyttas något fram/tillbaka, vilket då påverkar reach.

Till sist Canyons egna lockon-handtag.

Den uppmärksamme har säkert redan noterat att G5 så smått börjat monterats på vissa modeller av Sender och Torque i utrustningslistorna ovan. Än så länge dock bara i de högre och dyrare utrustningsversionerna. Men med tanke på säkerhetsfilosofin som Canyon framhåller så lär de säkert dyka upp på fler modeller av kategori 5 cyklar framöver.

Länk till tillverkaren

Senaste Kommentarer

Enduro Fredrik 2017-12-23 14:46

Commencal, tror jag faktiskt....

Luthman Photography 2017-12-23 19:52

Mja, jag tror inte kåmmenkal blir först. De har haft gott om tid på sig att ta fram en. De lär aldrig få Ravanel att sätta sig på en 29a....

larsaw 2017-12-23 23:11

Kanske inte Ravanel men dom kan ju sätta ngn annan på en ev. Meta 29...
Det är ju inte så att dom missat att 29” kan rull på bra :)
(Iom deras DH29-satsning...)

limmytarrss 2018-01-08 20:28

Läsvärt artikel och plus för dom grymt snygga bilderna för en fotonörd som en själv!