Ibis nya endurovapen på pallen innan lansering

Datum:
26 mars 2018 18:00

Klassiska fincykeltillverkaren Ibis Cycles satsar hårt på att hålla greppet om Enduroscenen. Efter förra årets vinst i team-totalen i Enduro World Series har de utvecklat nya tävlingsbågar åt sina åkare. Sveriges stolthet Robin Wallner kammade i helgen hem en tredjeplats i årets första EWS-deltävling i  Chile på just en sådan cykel; möt nya 29-tummaren Ripmo.

 

Så vad är nytt då? Ibis själva skriver att de kombinerat modellerna Ripley och Mojo och skapat en racefärdig 29” endurocykel och då är det väl logiskt att kalla den Ripmo. Hojen har 145 mm slag i bak och är byggd för 160 mm gaffel. Geometrin har uppdaterats från Mojon med en knapp tum i extra reach (471 mm i large) eftersom långt är fränt. För att undvika busskänslan i en så lång hoj har sadelrörets vinkel lutats upp till 76° för att ge bättre tryck på framhjulet och cykeln är byggd för gaffel med offset på 44 mm (istället för det vanligare 51 mm). Detta ska enligt Ibis ge tillbaka lite rappare styrning som det långa överröret snor. Snabbare rakt fram och ändå kvickare genom kurvorna alltså. Vidare är alla ramar utom S och XS byggda för 175 mm dropper, här vill tillverkaren ge köparen möjlighet att välja storlek utifrån reach snarare än skrevhöjd.

Ibis Ripmo är byggd efter boost-standard och har utrymme för rejäla sulor, upp till 29 x 2,6” med 35 mm fälgar. Vill du ha framväxel finns andra cyklar att titta på, Ripmo är byggd för 1x-växlar, har gängat vevlager och är ISCG05-kompatibel. Ramen är gjord i kolfiber både i fram- och baktriangel. Nytt för modellen är platsgjutna interna kabeltunnlar som ska medge en enkel genomföring av växel- och bromshöljen. Länkaget är även fortsättningsvis Dw-link med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken. Ibis gillar bussningarna till den grad att de erbjuder gratis utbytesbussningar till den nedre länken under hela cykelns liv.

Ibis Ripmo kommer att säljas i fem utrustningsnivåer och därmed prisklasser med start på NX-utrustning för 34 000 kr upp till XX1 Eagle på 81 000 kr. Gemensamt för alla är att dämparna levereras av Fox, däcken från Maxxis och hjulen från Ibis själva.

 

Senaste Kommentarer

Sixten Fors 2018-03-28 23:49

Samma färg och allt

Stervelo 2018-03-29 17:23

Ah oh, läste här på forumet tror jag, hittar det inte nu, att det skulle vara de nerdummade versionerna av gaffel på fit4, men på ibishemmis, så är det rc2 factory på. Så, xt modellen är jag rejält sugen på. Vill inte ha 12 delat, sram, vill inte ha ...

marr 2018-03-29 17:33

Är det så illa, så är det inte så dyrt att byta ut dem och sälja shimanobromsarna.
Men jag tycker inte att det är så illa, dock väldigt delade meningar,

Lingon 2018-03-29 19:51

@Stervelo: Bromsarna är nog mest en vanesak. Jag har för det mesta kört xt eller xtr och trivs bra med dom. Min senaste hoj kom med sram code rsc, som ju hyllats för sin fina modulation, men jag tycker bara dom känns svampiga och att dom biter dåligt...

Lingon 2018-03-29 19:56

Imponerande att man gett sig på att bygga en långslagig 29:a som skall passa cyklister som är från 152 cm långa. Det måste ibis vara ganska ensamma om. :)