Låsvred, webbapp och längre XC-gaffel från RockShox

Datum:
10 april 2018 15:00

Den amerikanska komponentjätten Sram släpper fler nyheter på dämparfronten och ett nytt vridreglage för låsning av dämparna.

XC-gaffeln SID blir uppgraderad på flera punkter. Gafflarna får den modernare luftfjädringen Debonair som även finns i kraftigare gafflar och bakdämpare från RockShox. Sid kommer i tre modeller; World Cup, RLC och RL. På flaggskeppet SID World Cup har magnesiumbenen fått sig en vända med verktygen och lättats några gram vid axelinfästningen och styrröret är gjort i kolfiber. Dämparen har justerats för att enligt Sram ge ett bättre stöd i mellanregistret av slaget på SID World cup RLC. SID RLC och RL 29” har gjorts för att klara upp till 120 mm slaglängd och därmed lite extra säkerhet på stökiga cross country-banor.

En annan nyhet för samtliga Sid-modeller är att de stödjer RockShox nya TwistLoc-reglage, ett vridreglage a’la Gripshift för att kontrollera låsningen på gaffel, bakdämpare eller båda två samtidigt. Ett vrid låser dämparna och ett knapptryck låser upp igen. Reglaget är gjort för vänster hand och ger gott om plats för reglaget till sänkstolpen. Sram säger ingenting om huruvida ett framväxelreglage får plats.

Ytterligare en nyhet från Sram gäller service och inställning av deras produkter. Med webbappen Trailhead kan du skriva in ditt registreringsnummer på gaffel eller bakdämpare och få fram rätt dokumentation, service- och reservdelskit samt en inställningsguide baserat på din vikt och typ av hoj. trailhead.rockshox.com

Senaste kommentarer

Raggamuffin 2018-04-11 15:35

De XCO-lopp jag kör har inte jag behov av mer än 100mm fjädringsväg. Sällan drop högre än 70 cm eller stenkistor man inte hinner igenom innan det slår i botten eller liknande. Vad blir bättre med 120mm?

Sixten Fors 2018-04-11 15:50

Mer kontroll och snabbare utför kanske? Mindre tröttande för kroppen? Hur mycket långsammare klättring med 100 g extra vikt?

Förr kördes xc stelt, sedan 65, 80, 100 mm och sedan FS. Snart är 120 std.

Större fördel om man...

happymtb.fr 2018-04-11 17:24

Bromsdykning bekämpar man effektivast med att förbättra fjäderkurvan än att skruva på massa LSC. En större negativluftkammare ger dig mer stöd utan att minska komforten.

Raggamuffin 2018-04-11 18:13

Så nästa år är XC 140? :)

Det enda XC-race jag blivit hindrad av fjädringen är x-cups tävling på Vallåsen som delar sträcka med Enduro sweden series. Där är jag snabbare på min endurohoj. Med bättre dämpare kan man klart gå upp i väg u...

Lövis 2018-04-12 11:59

Jag körde min gamla (2014) sid xx på 120mm, tyckte det fungerade bra med luxen.
Största orsaken till bytet var att få mera markfrigång.
Cykeln blev lite sämre uppför, det märktes att ramen var skissad för 100mm. Men i det stora hela f...