Första titt: Specialized Stumpjumper 2019

Datum:
14 maj 2018 08:00

Specialized har till i år gjort en rejäl ommodellering av en av deras mest klassiska stighojar, Stumpjumpern. Vi har provat en och här är vad vi kom fram till.

Ser den ut som en Orbea Rallon? Är den snyggare i verkligheten än på bild? Det blir ett “ja” på båda frågorna. Jag fick möjlighet att lägga vantarna på ett exemplar av den nya Stumpjumper Comp Carbon med 29”-hjul i en veckas tid för att hinna få lite intryck av vad den har att erbjuda.

Tre modeller
Den nya Stumpjumpern kommer i tre olika modeller (samtliga i både 29” och 27,5”). Dels standardvarianten, som vi testat, med 150/140mm i 29” samt 150/150mm i 27,5”, sen kommer det även en kortslagig variant med epitetet “ST” som får 130/120mm i 29” och 130/130mm i 27,5”, den ersätter den tidigare modellen Camber. Senare kommer även en variant där tilläggsnamnet “Evo” återuppstått. Den får samma slaglängd som standardvarianten men längre reach och flackare vinklar för att kunna köras ännu hårdare.

Bengt Luthman

Styrhuvudet har fått sig en uppstyvning i den nya Stumpjumpern.



Fokus på styvhet
Specialized har lagt mycket fokus på att göra ramen styvare. Därav det nya staget som går jämsides med bakdämparen i framtriangeln. Tack vare det blir ramen styvare vilket i sin tur gör att dämparen inte utsätts för lika stora sidolaster och då minskar friktionen i den vilket gör att den arbetar bättre.

För att ytterligare öka styvheten har de gjort styrhuvudet styvare, detta för att den tidigare modellen fått kritik för att det varit en viss obalans i styvhet mellan styrhuvud och vevparti eftersom många användare pressar sina hojar mer än tidigare vilket gjort att man upplever fronten som orolig när den pressas hårt. Det ska nu vara åtgärdat.

Bengt Luthman

Det nya staget ökar styvheten och länkaget har också det blivit styvare.

Även länkaget har fått sig ett ansiktslyft. Staget mellan de två sadelstagen har återinförts vilket gjort baksvingen styvare. Själva länkaget har också blivit mer progressivt än tidigare, då det var regressivt mot slutet av slaget. Det nya länkaget ska dels fungera bättre med fjäderdämpare men det blir också lättare att få till en bra inställning på en luftdämpare.

För de som gillar det speciella ramfacket i underröret kan jag nu komma med det glädjande beskedet att det nu blivit 20% större, utan att tulla på styvheten i underröret (den har ökat till och med, styvheten alltså).

Bengt Luthman

Nu har facket i ramen 20% mer utrymme.

Mekaniska förenklingar
För att göra det enklare att meka med hojen har Specialized även gjort det enklare att dra kablar och slangar i den interna dragningen. Bland annat kan du mata in den bakre bromsslangen i ramen vid styrhuvudet och sedan glatt se på när den kommer ut bak vid bromsen.

Andra förändringar är att den nu har ett gängat vevlager istället för pressfit som på tidigare modeller. Det går nu inte heller att montera någon framväxel på Stumpjumpern utan det är bara singelklinga som fungerar.

Specialized har även valt att dumpa flera av de saker som tidigare var specifika för deras cyklar. Till exempel deras egen bakhjulsstandard 142+, den nya stumpjumpern har ett vanligt 148mm baknav. De har även släppt sina speciallösningar på bakdämparen. Nu har de vare sig auto-sag eller en speciell infästning i den bakre delen. Det gör att det är mycket enklare för den som vill byta sin bakdämpare.

Bengt Luthman

Den nya Stumpjumpern är en lekfull och rolig cykel.

Testcykelns utrustning
Kejda – KMC X11
Vevparti – RaceFace Aeffect, 170mm
Växelreglage  – Shimano SLX

Kassett – Shimano SLX, 11-46t
Framklinga – 30T

Bakväxel – Shimano XT, Shadow Plus
Gaffel – Fox float Rhythm 34, Grip Damper, 51mm offset
Bakdämpare – Fox float DPS Performance, Rx Trail Tune
Hjul – Roval Traverse 29
Framdäck – Butcher Grid Gripton, 29×2.6″
Bakdäck  – Purgatory Grid Gripton, 29 x2.6″
Sadel – Body Geometry Phenom Comp
Sadelstolpe – X-Fusion Manic,150mm
Styrstam – Specialized Trail 6° rise
Styre – Specialized, 6061 alloy, 6° upsweep, 8° backsweep, 27mm rise, 780mm brett
Grepp – Specialized Sip Grip
Bromsar – Shimano SLX

Geometri för storlek L(testad)
Reach – 445mm
Överrörslängd – 627mm
Stack – 628mm
Hjulbas – 1201mm
Kedjestagslängd – 437mm
Vevlagerdrop – 33mm
Vevlagerhöjd – 342mm
Sadelrörsvinkel – 74,1°
Gaffelvinkel – 66,5°

Sadelrörslängd – 455mm
Styrhuvudshöjd – 125mm

I sadeln
Undrar du hur cykeln är att trampa runt på? Ja, då kan du kika på videon nedan där jag snabbt går igenom mina första intryck.

 

Sammanfattning
Jag tycker att Specialized har satt ihop ett ganska bra paket i den här modellen. Priset hamnar på 41999 kronor för den modell vi testat. Det är basmodeller av de kolfiberhojarna, och nedanför finns två modeller i aluminium. På Comp Carbon får man inga lyxdelar, men det är prylar som fungerar och är ganska välbeprövade. En veckas cykling säger ju ingenting om hur sakerna håller på sikt, men det enda som väcker frågetecken för mig är X-Fusionstolpen som jag själv inte har någon tidigare erfarenhet av. Men att byta sadelstolpe om det skulle behövas är ju inga konstigheter. I övrigt är det ett vettigt sammansatt komponentpaket placerat på en kompetent och rolig ram. En bra cykel helt enkelt.

Senaste Kommentarer

MickeMud 2018-05-18 10:50

Var och kikade på Stumpyn och STn igår hos Roger på Cykelhuset i UV, provcyklade lite i butiken på Stefans S-works ST som kändes lätt och välbalanserad och klart styvare än min Camber som i princip delade ram med gamla stumpyn. STn vägde in på 12,3 k...

NickPick 2018-05-18 12:18

Nu är ju vikten lite överskattad generellt sett, men min comp carbon 2016 vägde 13.2kg utan pedaler ur lådan. Som lägst 12kg blankt men då var det thunder burt och något annat xcdäck fram osv.

MickeMud 2018-05-18 12:54

Vi har lite olika syn på det där med vikten, själv har jag blivit ännu mer övertygad om att lättare är kvickare, rappare och snabbare och därmed roligare sedan jag tullat på kravet att en fulldämpad inte ska väga mer än 10kg, Det gick via Camern på 1...

Westman 2018-05-20 11:35

Vikt och vikt, tycker själv totalvikt/ramvikt är relativt ointressant. Allt som är roterande massa däremot vill jag hålla lätt för att hojen ska kännas rapp, men +-0,5kg totalt spelar inte jättestor roll , 0,57% skillnad (75+12,5kg, 75+13 eller 75+13...

MickeMud 2018-05-21 09:47

[quote=Westman]
Vikt och vikt, tycker själv totalvikt/ramvikt är relativt ointressant. Allt som är roterande massa däremot vill jag hålla lätt för att hojen ska kännas rapp, men +-0,5kg totalt spelar inte jättestor roll , 0,57% skillnad (75+12...