Ny XTR-grupp från Shimano

Datum:
26 maj 2018 22:39

Shimano har väntat relativt länge med att lansera ett svar på den tolvdelade Eagle-gruppen från Sram som började dyka upp för två år sedan. Men sin vana trogen verkar Shimano inte stressa ut grupper utan ser istället till att det är rejält genomarbetat när det väl kommer.

Den nya gruppen som ersätter M9000 heter M9100 ungefär som vi hade förväntat oss. Vissa delar av gruppen finns precis som tidigare i en version för XCO och andra användningsområden när låg vikt är prioriterat och en version mer anpassad för Enduro och stigcykling. Bromsarna är ett bra exempel där både bromshandtag finns i olika utföranden och ok med fyra eller två kolvar. Vi tänkte presentera de mest spännande komponenterna och vad som är skillnad mot tidigare XTR. Att gruppen är tolvdelad är förstås den största skillnaden och just utväxlingen är det som skiljer nya XTR från Eagle. Shimano har än så länge valt att inte överge de tvådelade vevpartierna helt, något som kan vara vettigt om man vill välja en tätare stegad kassett. Just en sådan kassett har Shimano självklart också introducerat, förutom en kassett med en utväxling på 10-51 (367 gram) så finns det också en tolvdelad med 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T) vilket vi tror kan vara uppskattat på plattare banor, typ i Sverige. Kassettens drev är tillverkade i tre olika metaller, de största i aluminium, mellan i titan och de minsta i stål. Kassetten kommer i Sverige att kosta cirka 3400 kronor. En annan nyhet när det gäller drivlinan är en elvadelad kassett med samma avstånd mellan dreven som de tolvdelade, detta för att kunna sänka vikten ytterligare (310 gram). Den elvadelade kassetten går alltså relativt enkelt att använda i den nya drivlinan. Det enda frågetecknet är att den elektroniska gruppen inte nämns av Shimano, det verkar inte finnas en ny tolvdelad Di2-grupp ännu alltså.

Den nya elvadelade kassetten till den tolvdelade gruppen.

Två eller fyra kolvar?
För den växande enduroscenen så erbjuder Shimano en broms med fyrkolvsok och reglage där alla justeringar kan göras utan verktyg den broms som tidigare kallades Trail har fått en rejäl ansiktslyftning och bytt namn till Enduro. Fyrkolvsbromsen är lite tyngre än sin motsvarighet med två kolvar och mer minimalistiskt bromshandtag. XCO-bromsen är alltså baserad på ett tvåkolvsok och med ett handtag som bara kan regleras med verktyg. Skivorna har också bantats i vikt, den 203 mm stora skivan är till exempel 30 gram lättare än sin föregångare. Några exakta vikter på komponenterna har vi inte lyckats få tag i ännu men den nya XCO-bromsen ska vara cirka 25 gram lättare än sin föregångare.

Snygga och slimmade bromsar, här det nya fyrkolvsoket.

Stora trissor
M9000 hade de tidigare så vanliga trissorna på elva tänder M9100 har fått ytterligare två tänder per trissa. 13 tänder och Shadow RD+ ska öka kedjespänningen och motverka hoppande kedjor. Största växelomfång som bakväxeln klarar är 38-28 fram i kombination med 10-45 bak. Framväxeln finns med tre olika fästen, D, E och M-type och alla tre med side swing. Kör man enkelklinga så finns det en kedjestyrare som också den kommer att finnas med tre olika fästen. Växelreglagen fäster man i styret med det nya I-SPEC-EV som ska möjliggöra större justeringar av växelreglaget i förhållande till bromshandtaget. Till framväxeln har företaget utvecklat ett helt nytt reglage som bara har en spak och är tänkt att fungera bra ihop med ett dropper-reglage. Det kommer också att dyka upp ett nytt reglage för höj och sänkbara sadelstolpar, SL-MT800IL som passar deras egna Pro Koryak Dropper och många andra vajerjusterade stolpar.

Ny snygg bakväxel med ett imponerande växelomfång. Som tidigare finns bakväxeln i både SGS och GS, long och short cage alltså.

Ny kedjestyrare som enkelt justeras i höjd och sidled. Kommer att säljas med E, D och ISCG-05 mount.

Ny body
För att få plats med den nya kassetten har nya nav utvecklats och en nya standard. Micro Spline heter den nya tekniken och har i XTR-naven kombinerats med en ny frihjulsmekanism som är tyst och ska minska friktionen när man frihjular. Det kommer också att dyka upp nya pedaler och andra komponenter i gruppen men en elektronisk version får vi alltså vänta på. Vi kommer framöver förhoppningsvis att testa en grupp och kunna återkomma med mer detaljerad info.

Det nya navet har fått en frihjulsteknik som kallas Scylence, naven ska vara extra tysta och baknaven kommer att finnas i 142 och 148 mm.

 

Senaste kommentarer

landen 2018-05-28 17:15

Haha why not, bra range!

SalkinL 2018-05-28 17:17

27,6645mm axel?
Megaplusminusboost 13x149?
Boostgänga till pedalerna?

Crossmax 2018-05-28 17:19

Wide-Wide-kedja.

Lingon 2018-05-28 22:16

11-delat och 25mm fälgar FTW! :)
[attachment 351962 DF3CE22E-0C39-4C65-8FE2-F0E643B82D99.jpeg]

Rattnalle 2018-05-28 22:27

Båda företagen ägnar sig väl åt relativt inkrementell förändring av sina produkter. Att Shimano skulle gå direkt till 13 var väl knappast att vänta.