Sponsrat innehåll från Oakley

Att tänka på runt Vättern

Datum:
14 juni 2018 14:27

Med bara några dagar kvar till start bjuder vi på några nybörjartips som kan göra din Vätternrunda lite lättare. 300 kilometer är jättelångt men de flesta av alla startande tar sig ändå mål. Vi vill göra det lite lättare för dig genom att tipsa om det som för många är självklarheter men som är lätt att glömma.

Ät och drick
Det är ganska självklart, ska du cykla 300 kilometer så måste du fylla på med energi. Och vätska. Det många missar är att äta och dricka direkt från start. Ett jämt energiintag genom hela loppet är bättre än att bara äta massor vid någon av depåerna. Samma sak gäller för vätska, fyll på oavbrutet men inte mer än en halvliter i timmen. Ett knep är att alltid dricka när man ser att någon annan gör det och dricka lite men många gånger istället för massor på en gång. Öppna alla gel som har skruvkork innan loppet så att du vet att det går enkelt. Många klipper också upp sina bars och lägger löst i väskan på toppröret. All mat gör mer nytta i magen än i väskan eller fickan. Om du ska använda energikakor så testa modellen innan Vättern, energidryck och kakor med högt energiinnehåll kan ställa till det en hel del för en ovan mage.

Vanlig mat och godis är ofta snällt mot magen. Ät någon eller några gånger i timmen och drick ännu oftare.

Tänk på vinden
När man cyklar ett lopp som Vätternrundan är luftmotståndet det största motståndet. Att cykla i grupp och dra nytta av den draghjälp man kan ge och få av andra cyklister är en självklarhet, hur man roterar inom gruppen är också viktigt. Vanligast är att gruppen cyklar i tvåpar, alltså två långa led som roterar. Är ni samkörda kan relativt snabba byten i täten göra en högre snitthastighet möjlig men ställer också högre krav på gruppens färdigheter. Om det blåser från sidan kan det vara bra att anpassa gruppens rotationsriktning så att man verkligen får vila när man är klar i täten och då alltså rotera in i det led som ligger i lä. Tänk på att inte gå åt sidan förrän du är helt förbi cyklisten bredvid, det är lätt att råka fälla en annan cyklist. Vätternrundan cyklas inte på avstängda vägar och det kan vara klokt att tänka på trafiksituationen innan man kör om en annan grupp cyklister.

Att cykla i grupp är ett sätt att minska luftmotståndet.

Hjälp varandra
Motionslopp cyklar vi tillsammans, det går inte att vinna ett motionslopp på annat sätt än att alla är vinnare. Skulle någon få problem med orken, se till att hen inte drar på ett tag och får sitta längst bak och vila ut sig. Lämna helst inte någon med punka helt ensam längs med vägen. Bjud på energi om du har extra och cyklisten bredvid glömt att ta med. Sitt inte och sura för att det verkar som om någon i gruppen drar lite mindre än alla andra, utgå istället från att alla gör det dom kan och bjud en cyklist som kanske har lite svagare ben på en fin resa runt Vättern.

Gå på toa
Trots ett fantastiskt arrangemang kan det vara svårt att snabbt hitta en ledig toalett i depåerna. Ser du en ledig toalett och är det minsta nödig så passa på, det är bättre att få det gjort och undvika att sinka gruppen med nödstopp längs med vägen. I startområdet finns det en hel del toaletter men se till att ha koll på en nära startfållan och gå dit i tid, du vill inte behöva missa starten på grund av bajamaja. Just toaletten är också något som är smart att planera in i depåerna och gå direkt, många kommer på det först när resten av gruppen redan är på väg ut igen.

Ser du en bajamaja med lite kö så ställ dig i den kön. Lite som en brödkö i forna Sovjet.

Dela upp sträckan i delmål
Om du hela tiden tänker på hela sträckan som ska cyklas blir det onödigt jobbigt. Bra mycket lättare är det om du delar upp varvet i delmål, kanske utifrån depåerna eller kända orter. Det är lättare att tänka att mer än hälften är avklarat än att det är fem timmar kvar.

Håll dig till ditt gäng
Om du cyklar med en grupp där du känner alla försök att hålla dig kvar i gänget även om det känns lite tungt uppför eller om du håller på att tappa gruppen i kantvinden. Be om att få vila lite längst bak och uppmana kompisarna att ta det lugnt uppför. Har ni planerat att cykla tillsammans så gör det! Och släpper du kommer det garanterat att bli jobbigare. Men allra bäst är att se till att inte hamna i en situation där man funderar på att släppa, genom att hushålla med energin och ta relativt korta förningar går det alldeles utmärkt att sitta med i även lite för snabba grupper.

Att cykla med samma grupp hela varvet kan kännas fantastiskt. Sammanhållningen blir bra och alla kämpar tillsammans.

Ta av och på dig kläder
Att hela tiden vara rätt klädd på ett så långt lopp som Vättern är en konst. Se till att hela tiden anpassa klädseln efter rådande omständigheter. Armvärmare och benvärmare är ett smidigt sätt att enkelt justera kroppstemperaturen. Även vindvästen är ett favoritplagg om det är kyligt men kommer att bli varmare. Lusläs prognoserna för tiden du kommer cykla och anpassa kläderna du har med dig till det.

Prata med dina medcyklister
Kolla av med cyklisten bredvid så att allt känns ok, att sitta och prata medans ni cyklar gör det lättare för många. Ställ en fråga om cykeln eller beröm ett par snygga handskar. Småpratet kommer att få ditt varv att susa förbi innan ni hunnit avhandla det viktigaste, som höstens val, Trocaderos satsning på en sockerfri version eller vilka hemliga kryddor det var i lasagnen ni nyss åt i en depå.

Prata och gör Vätternrundan till något socialt och trevligt.

Putsa inte glasögonen
Om dina glasögon blir smutsiga och du behöver putsa så börja med att spola av dom med rent vatten, ta från flaskan om det är akut. Detta för att skölja bort sånt som annars kan repa linsen. Det är lätt hänt att man snabbt tar en näsduk och bara torkar av, det kan orsaka repor som efter några gånger förstör dina fina glasögon.

Ge dina glasögon en rejäl dusch innan du putsar glaset. Då får du bort smuts som annars kan repa linsen.

Tänk på målet
Även om det är viktigt att dela upp hela loppet i delmål kan tanken på att så småningom komma fram hjälpa i tillfälliga svackor. Tänk på vad du ska göra när du kommer i mål, sova, ta en öl, ett dopp i Vättern, eller en varm dusch. För även om det är fantastiskt kul att cykla så är målgången efter 30 mil också något väldigt härligt. Vad lockar med att cykla runt sjön? Ta fram det när det känns som jobbigast!

Är det en tårtbit du längtar mest efter när du är trött?

Ställ dig upp ibland
Variera din position, flytta runt händerna på styret och stå upp för att avlasta rumpan lite då och då. 300 kilometer tar lång tid, den allra snabbast gruppen kommer att rulla in på under sju timmar. För många tar det dubbelt så lång tid, för båda grupperna är det viktigt att sitta så komfortabelt det bara går och en del av den komforten behöver man skapa själv genom att justera sin ställning och hur man belastar rumpa och händer. När du ställer dig upp och har en cyklist bakom är det viktigt att tänka på att inte skjuta cykeln bakåt.

Att ställa sig upp kan hjälpa komforten en hel del.

Senaste kommentarer

GoranS 2018-06-14 15:16

Alternativt ansluter man sig till alt-VR-rörelsen. ;-)

hs 2018-06-29 15:13

Att ändra ställning på cykeln är mycket viktigt vid så långt lopp även vinkel på fötterna samt att ställa sig upp i backar och börja senast när du börjar bli stel.
Träna själv längre sträckor om du ej är med i en klubb eller grupp , det är fö...

GoranS 2018-06-29 15:24

Så jag borde alltså ha tränat på att käka kladdkaka inför min sista VR då det var vad jag hade som tilltugg!? Funkade dock bra, bortsett från att jag helt ledsnade på pölcyklingen.

Åttioåtta 2018-06-29 19:28

Mitt bästa tips är att gå ut lugnt. Jag hade kramper redan i Ödeshög som sedan höll i sig hela loppet. Första spyan kom vid Kaxholmen i en halvbrant backe precis innan det började luta mot Jönköping. Hade rännskita i Hjo där det bara var ren tur att ...

Freddie L 2018-06-29 19:32

Tror du är något på spåren! Nästa gång kan du nog ta i hela varvet runt ska du se.