Nya crossar från Canyon

Datum:
14 juni 2018 10:00

När Canyon släppte nya versionen av Inflite var vi ganska många som satte morgonkaffet i halsen. Ramen såg, ja ramen såg minst sagt annorlunda ut. Som med det mesta så vänjer man sig och efter att Mathieu van der Poel visat att cykeln kunde vara rejält snabb så var vi många som började gilla det lite bockade stuket.

Nu har den lätta toppmodellen i Inflite-serien fått två billigare småsyskon, en version i aluminium som komplett kommer att kosta under 15 ooo kronor och en kolfibermodell med enklare kolfiberkonstruktion och aningen högre vikt än Inflite CF SLX. Den nya kolfibercykeln heter Inflite CF SL följt av olika sifferkombinationer efter samma mönster som många andra Canyon-cyklar.
Aluminiumversionen heter Inflite AL SLX och kommer till en början bara säljas i en version och bara som komplett cykel, specifikationen består av en Apex-grupp och ett hjulpar från DT. Framgaffeln är samma kolfibergaffel som sitter på de två kolfiberversionerna av Inflite. Geometrin är främst anpassad för tävlingsgrenen cykelcross och ramen är UCI-godkänd.

Aluminiumramen är förberedd för elektroniska växlar men säljs bara med Apex, vågar vi hoppas på lös ram?

Framgaffeln med genomgående axlar är samma på alla tre modeller av Inflite.

Billigare kol
Inflite CF SL är alltså en ram som byggts med enklare eller billigare kolfiber och därför väger lite mer, den exakta viktskillnaden har vi tyvärr inte lyckats få tag i men hoppas på att kunna komplettera med mer exakta uppgifter senare.
Inflite CF SL finns också som löst ramset med gaffel, sadelstolpe, styrstam och styre, ramen kostar strax över 16 000 kronor.
En spännande detalj är att de två minsta storlekarna säljs med mindre hjul i storleken 650B, detta gäller alla modeller och rammaterial.

Inflite CF SL kostar lite drygt 16 000 kronor som ramkit och komplett mellan 20 och 37 000 kronor.

Toppröret då?
Bocken på toppröret är till för att det ska vara bekvämare att bära en Inflite, i cykelcross är det nämligen löphinder på banorna. Jämfört med den gamla Inflite som hade mer traditionellt utseende har också den nya fått en uppdaterad geometri med lite längre reach.

Topprörets bock är inte lika tydlig på aluminiumramen.

 

Senaste Kommentarer

Inga kommentarar