[Första titt] Commençal Meta 29

Datum:
18 juni 2018 18:00

Happyride fick chansen att tillbringa två dagar i sadeln på nya Commençal Meta 29 i enduromeckat Ainsa i norra Spanien. Och cykeln ifråga är Enduro – très Enduro.

Mycket cykel. 170 mm slag och 29″ hjul

Commençals Enduroteam med Cecile Ravanel i spetsen har fått ett nytt verktyg i jakten på cup-poäng och hon har redan tagit viktiga segrar ombord på den nya 29-tummaren. Tillverkaren har arbetat vidare på sin inslagna linje med kraftigt byggt aluminiumram med frikostig slaglängd och fjäderdämpare, men vad som kanske ser ut som en lättare anpassning av föregångaren Meta V4 till den större hjulstandarden är egentligen en i grunden omritad ram och en cykel med tydlig tävlingsfokus. Tack och lov med en någorlunda lekfull känsla för en medelmåtta som testaren.

Nicolas Brizin

Stabil i fart

Meta 29 ger ett solitt intryck med god styvhet och stabilitet, ramen känns välbyggd och robust men samtidigt livlig och någorlunda inbjudande till lek, när farten väl är hög nog. Jag upplevde positionen på meta 29 ganska snarlik Meta V4.2 förutom känslan att kunna gå lägre på cykeln, säkert en kombination av de större hjulen och en förändrad sadelposition, en tämligen central och neutral position där rätt tryck på framhjulet blev viktigt för att tillåta bakänden att släppa loss i kurvorna. Cykelns rejsdesign gör den knappast till lekfullast i klassen men är å andra sidan fruktansvärt kompetent både i warp speed och i snäva kurvor. Den välförstärkta aluramen är styv men inte absurd och tillsammans med övrig utrustning upplevdes cykeln följsam och relativt komfortabel.

Fjäder för feeling

Commençal har gjort några stora förändringar med Meta 29 jämfört med 27,5” Meta 4.2. Den tydligaste skillnaden både till utseende och känsla är sadelröret som fått en ordentlig bock. Vinkeln är flacka 66° för att få plats med bakhjulet trots bara 432 mm långa kedjestag och 160 mm slaglängd. Sadelröret har istället skjutits fram rejält för att skapa en central position på cykeln. Det gjorde att jag kände cykeln som ganska lång i baken vid sittande cykling, den klättrade stabilt och utan knot eller tendens till överstegring. I avsaknad av geometritabell eller måttband levde jag i villfarelsen att cykeln var ganska lång baktill. Det feltänket lirade egentligen bara dåligt i kurvorna, cykeln var ytterst enkel att få runt.

 

Nicolas Brizin

Stor cykel, stort leende på testpiloten

Testcykeln var (i stort sett) utrustad enligt nivå Team Replica edition, som i sin tur är väldigt nära Cecile Ravanels tävlingscykel. Meta 29 Team Replica levereras med Rock Shox Lyrik RC2-gaffel med 170 mm slag och Super Deluxe Coil RCT-dämpare som ger 160 mm på bakaxeln. Styrcombon är Renthals Fatbar-styre på en 40 mm Apex-stam. Bromsarna är Sram Guide RE och växleriet GX Eagle 1×12 medan hjulen heter Spank Oozy med fälgar som mäter 30 mm innerbredd. Prylarna kändes solida och utvalda för att passa hård körning med många höjdmeter snarare än hög fart på plattstig, detta är knappast en cykel för den som sällan lämnar Hellas eller Änggårdsbergen men för den som lever för endurosemester och vill ha någonting pålitligt mellan benen känns hojen helt rätt. Med Commençals direktförsäljningsstrategi blir priset dessutom skäligt, en Team Replica landar på under €4000.

Renthal-styre och artikelförfattarens favoritgaffel… färg.

Commençal lanserar Meta 29 i tre utrustningsnivåer; Essential för €2999, Team (som i artikeln) för €3899 och Signature för €4399. Samtliga har Sram GX Eagle-växlar men skiljer sig åt i övriga utrustningen.

Här följer komponentlistan för den testade cykeln, men i leveransfärdigt utförande:

Frame 2019 META AM 29 160mm travel
Shock ROCKSHOX SUPER DELUXE RCT Coil,230x60mm, 2 positions, compression, rebound
Fork ROCKSHOX LYRIK RC2, 170mm, 15mm axle, High / Low speed compression, rebound, boost
Headset ACROS Alloy ZS44/ZS56, sealed bearings
Stem RENTHAL APEX, 40mm, 31.8mm diameter
Bars RENTHAL FATBAR, 30mm rise, 800mm, 31.8mm diameter, Aluminium
Grips RENTHAL TRACTION Grips, ultra tacky compound, black
Brakes SRAM GUIDE RE, 200mm/200mm
Shifters SRAM GX EAGLE 1x12sp
Rear Mech SRAM GX EAGLE 1x12sp
Bottom Bracket SRAM GXP Press Fit BB92
Cranks SRAM DESCENDANT EAGLE X-Sync, 32t, boost, 170mm on S/M, 175mm on L/XL
Chain SRAM GX EAGLE 1x12sp
Cassette SRAM GX EAGLE 1230, 10-50, 12sp
WHEELS SPANK OOZY 350 WHEELSET, 32 holes, 30mm inner width
TYRES SCHWALBE MAGIC MARY, 29×2.35, TLE, Addix soft, front / SCHWALBE NEW HANS DAMPF, 29×2.35, TLE, Addix soft, rear
SEAT POST KINDSHOCK LEV INTEGRA, 31.6 mm, Southpaw alloy lever
Saddle FABRIC SCOOP FLAT ELITE, 142mm width, vaccum, cromo rails, team replica
Accessories Down tube protector, chainstay protector, seatstay protector
Sizes S/M/L/XL
Colour Team Replica

Och här är lite geometri.

Storlek S M L XL
Sadelrörslängd 400 mm 440 mm 465 mm 495 mm
Sadelrörsvinkel 66° 66° 66° 66°
Gaffelrörsvinkel 65,5° 65,5° 65,5° 66°
Gaffelrörslängd 105 mm 110 mm 115 mm 120 mm
Hjulbas 1173 mm 1197 mm 1222 mm 1257 mm
Överrörslängd 563 mm 586 mm 619 mm 634 mm
Kedjestagslängd 432 mm 432 mm 432 mm 432 mm
Vevlagerhöjd -25 mm -25 mm -25 mm -25 mm
Gaffellängd 571 mm 571 mm 571 mm 571 mm
Reach 413 mm 435 mm 460 mm 480 mm

 

Senaste kommentarer

happymtb.fr 2018-06-20 07:45

Typ, ungefär, 2-3kg ;-p

MickeMud 2018-06-20 09:08

[quote=Klavikel]

Kolla Stumpjumper EVO 29an. Inte så skilda trots allt

[quote=Octagon]

Tyvärr finns ingen plan att ta den utanför USA enligt Specialized här i landet.
EVO verkar mer och mer va en te...

jofahjalm 2018-06-22 22:56

MickeMud: Nu är jag tillbaka på cykeln. Kommer du till tisdagsrajden så att vi kan hucka ditt framhjul in i kronan på gaffeln?

Mårten 2018-06-24 20:24

Är den här featuren åtgärdad än?

[attachment 353973 E02A04BB-6FB6-43AC-9956-94EF78D9D888.jpeg]

(Gamla Meta V4 är jäkligt bred bak vilket liksom ställer till det... Trots pedaler med långa axlar (Mallet DH).)

Startgas 2018-06-24 23:00

Inte åtgärdat på V4.2 iaf, märkte det första turen så beställt större pedaler och skyddsfilm. De har tyvärr haft en del ogenomtänkta grejer genom åren. På Meta V3 så låg växelvajer och bromsslang emot styrröret och sågade sig sakta igenom det....