Test av Bikeyoke Revive

Datum:
19 juni 2018 13:57

Dropperstolpar gör underverk för din cykling, när de funkar. När de inte funkar tränar du förhoppningsvis tålamodet och dina mekskills istället. Vi hart testat stolpen som många tror kommer att vara frälsaren som äntligen innebär ett slut på stolpstrulet. Bikeyoke Revive är här.

En kort historia
Av alla dom teknologiska landvinningar som gjorts på cykelfronten dom senaste åren så är det – i mina subjektiva ögon – tre som står ut lite extra: den moderna long-low-and-slack-geometrin, hydrauliska skivbromsar och fjärrkontrollerade dropperstolpar.
Visst, kolfiber och bättre dämpning i all ära, men dom tre förstnämnda är grejer som verkligen påverkar hur vi cyklar, som gör cykelupplevelsen många gånger bättre än på den tiden vi körde runt på hojar med kass geometri och det hela tiden kändes som att man skulle ramla över styret. Bromsar som i bästa fall fungerade på plan mark i låga hastigheter och sadelstolparna uppkörda långt upp där solen definitivt inte skiner.
Att en lägre position på sadeln är fördelaktigt utför är ju inte direkt någon nyhet. Men istället för att behöva stanna, kliva av cykeln och justera stolpen ger ju en dropperstolpe möjligheten att justera höjden på sadeln samtidigt som man kör. Vinsterna är extra stora i böljande terräng med relativt korta upp- och nerförsbackar, typ den terräng som vi har mycket av här i Sverige. Vinnaren är din cykling som blir mer njutbar och effektiv genom att sadeln hela tiden går att få i en optimal position. Ett tydligt exempel på när tekniken verkligen hjälper cyklisten istället för att vara mest till för sin egen skull.
Och det här är det är dags för ett lite historiskt sidospår. Faktum är att historien kunde sett väldigt annorlunda ut om en viss man vid namn Gary Fisher hade tänkt rätt i mountainbikens barndom i början av 80-talet.
Vid den här tiden använde många cyklister i Marin County faktiskt en form av dropperstolpar, Hite-Rite. Det var en fjäder som var kopplad till sadelns snabbkoppling nedtill, och en klämma runt sadelröret upptill. För att sänka sadeln lossade du på snabbkopplingen och tryckte ner sadeln i botten. När du sedan ville cykla uppför igen släppte du bara på snabbkopplingen och stolpen åkte upp till sin utgångsposition.

I samma veva dök ett japanskt företag upp med en variant på en dropperstolpe med en kabelstyrd fjärrkontroll. Fisher blev erbjuden den nya uppfinningen för sitt märke Gary Fisher Mountain Bikes men lojalitet gjorde att han tackade nej. En av upphovsmännen till Hite-Rite var nämligen mountainbikepionjären, och tillika Fishers affärspartner, Joe Breeze, och Fisher kände att han var tvungen att skydda sin vän.

Hite Rite var den första droppern, men det kunde sett  annorlunda ut.

Det här var 1983, och det skulle dröja över 25 år innan dropperstolparna åter gjorde comeback i större skala. Gary Fisher har i intervjuer på senare tid erkänt att det beslutet är ett av hans större misstag i karriären.

Även om flera andra företag som KS, Gravity Dropper och Crank Brothers kom före var det Rockshox som med sin helt hydrauliska Reverb gjorde dropperstolpen till var man och kvinnas egendom. Den förändrade även synen på dessa manicker från att ha mer eller mindre ansetts som extrautrustning för extrema prylnördar, till att vara en given så given del av en stigcykel att få ens kan tänka tanken att cykla utan en.
Och inom en inte alltför avlägsen framtid lär majoriteten av vikthetsande cross country-racers ha ultralätta dropperstolpar på sina kolfiberriggar. Fördelarna utför, och tidsvinsterna det kan ge över ett helt varv i teknisk terräng, trumfar viktökningen som den medför.

Bikeyoke Revive
Det tyska företaget Bikeyoke började sin bana med att tillverka länkage som gjorde att man kunde montera en bakdämpare med standardinfästning på Specialized Enduro och Stumpjumper – så kallade yokes, därav företagsnamnet.
För snart två år sedan lanserade man en egen dropperstolpe, Revive – en kabelstyrd stolpe med ett hydrauliskt innanmäte. Där många andra droppers använder sig av en flytande pistong – Internal Floating Piston, IFP – för att separera luft och olja från varandra inuti själva stolpen, något som kan orsaka problem med luft som smiter förbi pistongen, använder sig Revive av en lösning med två tuber. Den inre innehåller enbart olja, och den yttre både trycksatt luft och olja. Dessa kammare skiljs åt med hjälp av en ventil i den nedre delen av stolpen som låter olja förflyttas mellan det yttre och det inre röret, och stolpen justeras i höjdled. Den yttre tuben har även ett membran som skiljer luft och olja åt.
Efter hand kan däremot luft krypa in i den inre kammaren vilket gör att stolpen känns svampig i det yttre läget, varför man behöver tömma den inre kammaren på luft för att återfå optimal funktion. Och det är här som Revive verkligen skiljer sig från sina konkurrenter. En lättåtkomlig ventil öppnar den inre kammaren och släpper ut luften i den. Det enda du behöver göra är att pressa upp den lilla spaken under sadelinfästningen och trycka ner stolpen i botten. Släpp spaken och tryck upp stolpen som vanligt. Klart. Det tar inte ens 30 sekunder och din stolpe är som ny igen.

Bikeyoke Revive kommer i en mängd olika utföranden med tre olika diametrar på sadelröret; 30,9, 31,6 och 34,9 millimeter samt i tre olika längd på dropp: 125, 160 och monstruösa 185 millimeter. Remotereglaget finns i både en triggervariant, Triggy, och en gammaldags spakvariant. Triggervarianten finns både för SRAM MMX samt Shimano I-Spec B och II. Annars följer det även med med en vanlig styrklämma om man är lagd åt det hållet.
Revive har en stackhöjd på låga 41 millimeter, vilket är bland det lägsta på marknaden. En bonus för dom med korta sadelrör som ändå söker en stolpe med rejält med dropp.
Vikten ligger mellan 465 till 630 gram beroende på utförande, vilket är jämförbart med många andra stolpar på marknaden.
Om du någon gång skulle behöva reparera din Revive så finns det reservdelar att köpa direkt på Bikeyokes hemsida, ihop med tydliga instruktioner om hur du går tillväga. Det finns också bra

Reglaget är smidigt och gör exakt det man vill, utan att göra mycket väsen av sig.

Revive ute i terrängen
Nog med tekniskt tjafs, hur funkar då Revive på cykeln? Jag monterade en stolpe med 34,9 millimeters diameter med 160 millimeters dropp på min Evil The Wreckoning.
Själva installationen var relativt smärtfri, och betydligt enklare än att montera en hydraulisk stolpe (men mer på det ämnet senare). Dessutom följer det med tydliga instruktioner på exakt hur man går tillväga för att fästa remotekabeln och kapa vajerhöljet till rätt längd. Självklart valde jag Bikeyokes Triggy-remote triggerreglage som jag skruvade fast via MMX-fästen på mina SRAM Code-bromsar.

Min första reaktion när jag rullade iväg för första gången var hur smidigt Revive fungerar. Ett lätt ryck på tumreglagen , en lätt push med röven på sadeln och stolpen satt i botten, nästan helt utan friktion och ansträngning. Faktum är att det tog ett tag att vänja sig vid det låga motståndet och att anpassa trycket på sadeln för att hitta rätt läge dom gånger jag inte ville ner i botten på slaget, ett i sammanhanget extremt lyxigt problem.
Triggerreglaget erbjuder ingen justering av sitt utgångsläge, men det sitter där det ska och dom små hålen skapar tillräckligt med friktion för tummen. Det gör vad det ska i det tysta, vilket är ett ultimat betyg.
Och just att göra sitt jobb i det tysta är Revives styrka. Den bara funkar helt enkelt. Och det är då utrustning fungerar perfekt, när du som cyklist inte behöver tänka på den och istället kan fokusera på din cykelupplevelse istället.
Efter över en månads användning i alla typer av förhållanden fungerar Revive fortfarande helt perfekt. Stolpen har inte en antydan till svampighet eller glapp. Jag har till och med utsatt den för den ultimata utmaningen för en dropperstolpe och hängt den från en stollift, med stolpen i botten, vid upprepade tillfällen utan att grundfunktionen påverkats ett dugg.
Självklart har jag använt luftningsfunktionen vid ett flertal tillfällen. Inte för att jag behövt utan bara för att det varit så extremt enkelt, för sakens skull och för att det är lite kul. Har jag behövt göra det? Nej, Revive har fungerat klockrent hela tiden. Den låter dig spendera tid ute på stigarna istället för att hänga i garaget och skruva på den.
Negativt då, det måste ju för fasen finnas något att klaga på? Tyvärr, jag går bet på den pucken.

Stolpen naken, att montera går smidigt och är något de flesta klarar.

Att lufta systemet är enklare än du tror.

Jämförelse med den där konkurrenten
Naturligtvis kan vi inte recensera en dropperstolpe utan att jämföra den med marknadens elefant i rummet, Rockshox Reverb. Jag har använt Reverb i flera olika utförande på mina olika cyklar i en räcka med år nu. När den fungerar som den ska är den magnifik, speciellt kopplad till den nya 1x triggerremoten. Den löper lätt och går dessutom att ställa in i olika hastigheter.
Men… när den inte fungerar förvandlas den till en smärre mardröm från helvetets inre portar. Att lufta själva remoten är en sak, det är trots allt en relativt smal uppgift. Men när själva stolpens hydraulik krånglar krävs det en kostsam och tidsödande service – ihop med rätt vindriktning, solen i ryggen och att offra tre getter till valfritt ockult ändamål för att bringa tur.
Med det sagt, en Rockshox Reverb som fungerar som den ska är en fantastisk dropperstolpe, inget som helst snack om den saken. Och merparten av Reverbs fungerar som dom ska.

Pris och värde
Det ska sägas rakt upp och ner, en Bikeyoke Revive kostar en hel del pengar, från 359 upp till 459 Euro beroende på utförande. 20 Euro extra om du vill lyxa till det med bultar i titan. Är det dyrt? Är det värt det? Det kan bara du själv svara på.

Sammanfattning
Om du är ute efter optimal funktion och det där lilla extra kan Bikeyoke Revive vara dropperstolpen för dig. Den gör det den ska i det tysta, har oklanderlig funktion, kräver väldigt lite underhåll och luftningsfunktionen är smått genial när saker mot all förmodan går fel.

Fakta Bikeyoke Revive
Diameter: 30.9, 31.6 och 34.9 mm
Längd på dropp: 125, 160 och 185 mm
Totallängd: 396 mm (125 mm), 466 mm (160 mm) och 516 mm (185 mm)
Reglage: Trigger eller spak
Fästen: Klammerfäste, MMX, Shimano I-Spec B och II
Vikt: 465 till 630 gram beroende på utförande
Stackhöjd: 41 mm
Pris: 359 till 459 Euro beroende på utförande
Webbshop: bikeyoke.de/en

Av Tobias Liljeroth

Senaste Kommentarer

Glisseur 2018-06-21 10:50

Nu så, ordning på torpet. Kontrollvägt och säkerställt rätt värde på vågen genom att väga en viss mängd vatten först. Jag har vägt både min Revive och min gamla Reverb Stealth med remote, vajerhölje, vajer i Revives fall och såklart själva stolpen me...

landen 2018-06-21 11:07

Helt plötsligt blir min Brand X på 690gr nästan lätt i sammanhanget. Iofs 150mm drop. Men även 1200kr.

Det är lite kul att 170mm Reverb väger mer än min LVG-ram :) Är det att det behövs mer gods för att svälja 170mm som gör det?...

Glisseur 2018-06-21 11:11

34.9mm diameter och 170mm dropp kräver lite mer gods som såklart ger extra vikt. Å andra sidan sitter stolpar med dom måtten på ramar/cyklar med mycket slag där vikten inte är av någon direkt avgörande betydelse. Typ Specialized Enduro och Evil The W...

HasseL 2018-06-21 12:13

Så slipper jag åka till Åre ;)

Är du på telefon för den delen Glisseur?