Canyon Lux CF SLX – Nya heldämpade XCO-spjutet testat

Datum:
26 juni 2018 12:01

När Canyon presenterar tredje generationens Lux är det med stora förväntningar vi gränslar den tyska tillverkarens nya heldämpade cykel för XCO och långlopp. Cykeln är helt nykonstruerad och det enda som är ett tydligt arv från förra Lux är att länkagets bakre pivotpunkt fortsatt är ersatt med flex i sadelstagen, men även Canyons flexstays är rejält omgjorda.Vi har tagit en första åktur på nya Lux.

Storlek XL med två flaskställ, alla storlekar klarar av två stora flaskor.

Canyons heldämpade cykel för Cross country och långlopp har länge hetat Lux. Första generationen hade ett traditionellt länkage liknande den Horst Link som Karl Nicolai utvecklade åt AMP på nittiotalet. Version två som nu alltså har fått en ersättare kom 2014 och blev direkt en populär cykel i de svenska skogarna och på långloppen. Tyvärr hade den versionen lite problem med tillförlitligheten och en hel del ramar byttes ut, speciellt under första året. Generation 2 hade en baktriangel där bakre ledpunkten eliminerats och ersatts med flex som Canyon byggt in i kolfiberkonstruktionen, det mesta av flexet var placerat i sadelstagen. Även nya Lux har fått den konstruktionen av baktriangeln. Till skillnad från tidigare har Lux fått en bakbroms med flatmount-fäste, med bromsen på kedjestaget slipper Canyon förstärka sadelstagen för att hantera bromskrafter. Sadelstagen kan istället helt optimeras för att flexa. Teamåkarna med Alban Lakata i spetsen var delaktiga i produktutvecklingen av generation två men även av den tredje generationens Lux. Tät kontakt mellan teamcyklister och utvecklingsteam ger Canyon en möjlighet att snabbt få feedback från cyklister som verkligen vet vad som krävs av en cykel som ska köras mot det absolut snabbaste som finns.
– Den första prototypen jag körde var i aluminium, direkt kände jag att vi var något på spåren och ville testa den på tävlingsbanan. Då på prototypstadiet var det främst geometrin och kinematiken vi hade fått till. När jag äntligen fick tävla på cykeln så var det på en produktionsmodell och det var på årets Cape Epic. En detalj som var otroligt viktig då var att vi fick plats med två stora flaskor och kunde skippa första och sista depån, berättar Alban Lakata som tillsammans med Kristian Hynek kom tvåa på Cape Epic. Pauline Ferrand Prevot och Mathieu van Der Poel har redan kört världscuper i XCO på sina Lux.

Alban Lakata i världsmästartröja tillsammans med meken helt utan. Första tävlingen som Alban körde på nya Lux var etapploppet Cape Epic, där han kom tvåa tillsammans med Kristian Hynek. När han ska försvara världsmästartiteln den 15 september kör han troligen på sin Lux.

Nya Lux är både visuellt och till konstruktion något helt annat än förra generationens Lux, nästan allt är nykonstruerat och designteamet har jobbat hårt med sina linjaler och moodboards.
Designen påminner en del om stigcykeln Spectral, hårda linjer som frångår de lite mer organiska former som vi kunde se på gamla Lux. Men mer avskalad och nättare i uttrycket än Spectral, gamla Lux hade en vertikalt placerad dämpare medans nya har en liggande dämpare under toppröret, mer plats för vattenflaskor är en positiv egenskap.  Ett formspråk vi också kan se i företagets tempocykel Speedmax. Mer kantig ”transformer” än något mjukt böljande  alltså. Formen känns modern, snudd på futuristisk. Lux är ett bra exempel på hur snyggt det kan bli när man i formen utnyttjar materialets potential till max. Den lilla puckelrygg som toppröret fått strax bakom styrhuvudet stör lite till en början men ögat vänjer sig snabbt.
Geometrin är också uppdaterad, en del av filosofin bakom geometrin är att det ska gå enkelt att byta mellan företagets hardtail Exceed och Lux, därför är till exempel gaffelvinkeln på Lux en halv grad brantare, på en heldämpad sjunker inte fronten i samma utsträckning som på en hardtail.
– Vi ville också att åkegenskaperna skulle vara lika på alla storlekar, därför är geometrin anpassad till en styrstam på 80 millimeter, och det är också med den längden som som cyklarna säljs, oavsett storlek. Styrstammen påverkar egenskaperna så pass mycket att vi inte ville ha olika styrstammar på grund av storlek, sittställningen kan vi lika gärna få till redan i ramens geometri, självklart funkar den att köra med längre och kortare styrstammar, avslutar Johannes Tham som varit ansvarig ingenjör för Lux.
Många som tävlar i XCO eller Marathon kör sedan ett par år uteslutande med växelsystem med en klinga fram. Lux är konstruerad utan en tanke på en framväxel, länkagets främre ledpunkt är optimerad för klingor mellan 34 och 38 tänder. Dessutom har Canyon byggt in en kedjestyrare i länkagets främre ledpunkt, en lösning som ser bra ut och endast väger 4,2 gram.
Jag känner mig tvungen att fråga om de punkter som var problematiska på första generationens lux.
– Vi har gjort om sätena för vevlager och infästning för baksvingen helt och hållet, inget av det gamla är kvar. De nya lagren är dessutom bättre tätade och med ett helt nytt fett som vid tester visade sig vara överlägset just vid de korta rörelser som kullager i ett länkage på en heldämpad cykel utsätts för. Vanligt kullagerfett är bra för roterande kullager men det här är bra för vickande kullager, berättar Johannes Tham
Johannes som var ansvarig ingenjör för projektet har tidigare utvecklat Canyon Spectral och Dude, han tävlar själv i XCO.

Två varianter
Som många av Canyons andra kolfibercyklar så kommer Lux att säljas i en version med finare ram och en med enklare. Lux CF SLX och Lux CF SL kommer versionerna heta följt av sifferkombinationer som avslöjar utrustningsnivån. Billigaste CF SL kommer att kosta cirka 2600 euro och dyraste Lux CF SLX hamnar på 6000 euro och är en team-replika med den nya tolvdelade XTR-gruppen. Alban Lakatas cykel vägde enligt honom själv lite under tio kilo. Den enklare versionen kommer att säljas med en gaffel som har lngre slag, och då alltså lite flackare gaffelvinkel.

Geometrin är anpassad till en styrstam på 80 millimeter, oavsett storlek, detta för att åkegenskaperna ska vara samma i alla storlekar.

Spanska myllan
Vi har bara en dag på oss för den första testrundan på Lux. Vi befinner oss i Girona norr om Barcelona och ska cykla i småbergen runt staden. Det visar sig att stigarna håller hög klass och bjuder på en hel del terräng där cyklarna verkligen får jobba. Efter några mindre kullar på runt 100 höjdmeter har jag börjat känna mig hemma på cykeln. De heldämpade cyklar för XCO jag kört mest på är Specialized Epic, Scott Spark och förra Canyon Lux. Jag kör dämparna i det öppna läget nästan hela tiden, det är egentligen bara när vi klättrar på asfalt jag låser dämparna helt, annars uppskattar jag det fina fästet bakdäcket lyckas hitta, jag vill gärna tro att jag är hyfsad på viktdistribution men troligare är att bakdämparen faktiskt tillsammans med länkaget ordnar fästet utan att gunga på ett störande sätt när jag ställer mig upp, jag kör med cirka 20 procent sag. En större utmaning än att ordna fäste uppför är att i hög fart utför och i relativt krävande terräng både behålla greppet och kännas trygg, men även här lyckas Lux så bra jag kan förvänta mig av en XC-cykel. Det hade självklart känts bättre på en långslagig 29-tummare men skillnaden är förvånansvärt liten, tills att det håller på att gå åt skogen. Det är lätt att bli övermodig med en världsmästare framför och hans lagkamrat på hjul, men den lösa och vassa berggrunden tillrättavisar mig som tur är innan jag råkar illa ut. Värre gick det för en dansk kollega som tappade greppet och skar upp sig rejält på stenarna. Baksvingen arbetar bra både under inbromsning och när man trampar. Innan lunch klättrar vi en timme upp till något kloster för att efter lunch köra 15 kilometer in mot stan, det mesta utför. Spöregn och åska gör det spännande men vi lyckas hålla fin fart hela vägen. Den enda begränsningen jag upplever (utöver mina skills) är de relativt klena däcken, ett par Maxxis Ikon, säkert bra på en torr och snäll bana men jag hade uppskattat både lite mer stabilitet och grepp.

Terrängen vi körde i var någon slags skiffer med en hel del grova vassa stenkistor, lösa stenar och rötter.

Alla våra testcyklar var utrustade med droppersadelstolpar, något som också kommer finnas specat på många av cyklarna i sortimentet.

En dags cykling är givetvis för lite för att göra någon seriös bedömning av hur cykeln fungerar över tid. Vi kommer att låna en testcykel och köra ett längre test under sensommaren och hösten. Under vår dag tillsammans med Lux höll cykeln de löften som utvecklingsteamet gett oss. Rolig utför och energieffektiv uppför, hur den funkar på längre släta partier fanns det inte möjlighet att testa. Mina 88 kilo var inte tillräckligt för att pressa cykeln alltför hårt även om bakdämparen var rejält varm efter några av de längre sträckorna utför så fungerade allt som det skulle. Det enda frågetecknet är än så länge den standardiserade längden på styrstam, min cykel i storlek XL hade 475 millimeter i Reach (20 mm längre än gamla Lux), uppför kändes cykeln ändå lite för kort, vilket vore lätt att fixa med en längre stam, utför när det började gå fort hade jag gärna haft lite mer hjulbas och lägre tyngdpunkt, men det går inte att fixa med en styrstam. På den testcykel vi ska låna kommer jag givetvis att testa med olika styrstammar.
Jag är 192 cm lång och har 96 i grenmått, XL var för mig helt rätt storlek.

 

Testcykeln hade Sram Eagle och Level Ultimate, många av cyklarna kommer att ha Gripshift specat.

Sadelstagen komprimerar bakdämparen via en rocker-länk och en yoke där dämparen sitter infäst med fri rörlighet i sidled för att minska sidokrafterna på dämparen.

Flatmount kommer vi nog att få se på flera mountainbikes i framtiden. För en cykel med flexet i sadelstagen känns det självklart, att flytta bromsen till kedjestaget sparade 40 gram enligt ansvarig ingenjör.

Kedjestyraren väger 4,2 gram och justeras enkelt till olika storlekar på framklinga. Att använda svingbulten som fäste för kedjestyraren fungerade riktigt bra. Skulle kedjan kärva fast ordentligt är kedjestyrarens skruv så klen att den går av innan svingbulten skadas.

Bättre än förr?
Jag har kört en del på förra generationens Lux och upplevde den nya som en rejäl förbättring. Det har gått fyra år mellan cyklarna och en del av förbättringen sitter givetvis i komponenterna men ramens egenskaper går inte att förneka, Lux CF SLX är en vass XCO-cykel och förhoppningsvis också mer tillförlitlig än sin föregångare, det kommer vi att försöka ta reda på i höst. De fyra detaljer som jag gillade allra mest var de dubbla flaskställen för stora flaskor, den lilla kedjestyraren, dropperstolpen och cykelns åkegenskaper. Cyklarna börjar säljas samma dag som vi har tillåtelse att publicera det här så kolla in på Canyon om ni vill veta ännu mer.

Geometri för alla som gillar tabeller, stack och reach.

På allmän begäran, en bild på dropper och dämparreglage.

Senaste kommentarer

Sixten Fors 2018-06-28 12:05

Helt riktigt, geotabeller stämmer sällan. Det är därför det är idiotiskt att endast jmf stack. Det är styrhuvud man ska använda ;)
[attachment 354249 Lux5.png]
[attachment 354245 Lux4.png]

Trhuster 2018-06-28 20:31

Guy Kesteven verkar gilla den skarpt. https://www.youtube.com/watch?v=JTE2gr7fSUo

cykloton 2018-06-28 21:02

Så rackarns snygg! Nya leftyn ser ju typ ut som en halv RS-1, om jag skulle vilja byta färg på cykeln får du designa den :) @AlfaAlfa

landen 2018-06-28 21:43

De måste ju fått tokigt bra pris på gripshift för SRAM? Eller är det något tyskt?

castrello 2018-06-28 22:09

Hur svårt är det att byta pressfit-lager?

Svar: skitenkelt.