Enduro och stigcyklar på Eurobike 2018

Datum:
09 juli 2018 19:02

Längre lägre och flackare eller håller geometritrenden på att vända? Stigcyklingen är het och Enduro fortsätter att växa i popularitet både som tävlingsgren och cykeltyp. Vi har kollat in cyklar som ska rulla utför, trampas uppför och förgylla en sommardag på hemmastigen även om det är platt.

Eurobike är den absolut största cykelmässan, vissa större tillverkare har på senare år hoppat av då främst använt mässan för införsäljning så ordnar de istället en egen mässa bara för inbjudna återförsäljare. På vägen ner undrade jag om det skulle kännas tomt men inne i mässhallen ser det ut som tidigare år. Fullt med cyklar, människor och ett sorl som sakta gnager hål i huvudet. Ändå känns det lite som att komma hem. Artiklarna kommer löpande att fyllas på med utvalda bilder löpande och samtidigt kommer alla bilder att läggas i ett galleri där man kan bläddra men inte får någon bildtext. Är det någon bild som är extra spännande i galleriet så lägg in den i forumtråden så försöker vi att svara där, eller kanske hugga tag i någon ansvarig för produkten och ställa frågan direkt. Mer bilder kommer! Och mer text.

 

NS Bikes Define är företagets nya 29-tummare med ram i kolfiber. En version med 130 mm slaglängd och en med 150. Agenturen i Sverige är det Järvsö Bergcykelpark som sitter på.

Kona Process gjordes om rejält till i år och det är ingen överraskning att den är relativt oförändrad till det yttre men tittar man på alla Process ser man att det nu finns en 29-tummare i kol, något som saknats under 2018.

77 Designz har byggt den här prototypen med 160 i slaglängd, högt placerad svinginfästning, uppflyttad kedja och Horst Link. 29-tummare dessutom.

Alchemy som tidigare mest varit kända som en customtillverkare med kolfiber och titan i sortimentet och dessutom en ganska begränsad målgrupp har till i år riktat in sig på en bredare massa. Produktionen sker fortsatt i Colorado men för att nå en bredare målgrupp har Alchemy startat ett team som kör EWS, teamet består av Anneke Beerten och Cody Kelley.

Chromag gör mest styren, stammar och pedaler nu för tiden men från början var ramarna en viktig del av sortimentet. Titanramen Chromag Surface har plats för ett par rejäla 29:or och en snygg genomföring för slangen/vajern till dropperstolpen. Det finns även stålramar i sortimentet.

Och som sagt, en hel del styren från Chromag.

Justerbar geometri och hög ledpunkt. Dessutom ett vevparti som flyttar sig framåt när cykeln blir längre och flackare. Dårskap eller brilliant? Hur som helst så har Kineticworks patenterat lösningen.

Fades, Scott Genius kommer i den här snygga lacken. I övrigt är Scott Genius, Spark och Scale oförändrade.

Cane Creek Helm med guldeloxerade detaljer, gaffeln finns till både 29 och 27,5 tum och slaget kan med tio millimeters intervall justeras mellan 130 och 160 mm. Dessutom kan du välja mellan stål och luftfjäder. Är det Cane Creek som får våra pengar när guldet från Upplands Väsby inte lockar längre?

Pivot Firebird 29 skrev vi om nyligen. Den var snyggare i verkligheten.

Unno tillverkas för hand strax utanför Barcelona. Unno startades av Cesar Rojo som tidigare kört världscupen i downhill och efter det jobbat med Mondraker med deras geometri och dämpning. Hela ramen tillverkas för hand och allt görs i Spanien, eller Katalonien kanske man ska skriva om man vill hälsa på Unno någon gång i framtiden. Dämparen och framgaffeln designas strax norr om Stockholm men tillverkas väldigt mycket längre österut. Tyvärr var inte Unno själva på plats utan hade bara lånat ut en cykel till Enve.

Orange Five, svetsad i England av aluminiumplåtar som böjts till fina rör i en maskin egentligen byggd för att böja metall till plåtskåp. Men för 2019 inga direkta förändringar.

Overall som skyddar dig mot lera och som du enkelt kan spola av. Kanske inte drömplagget när det är en varm sommardag men då kanske inte skydd mot lera är högsta prioritet.

Bold med dold dämpare. En nackdel kan vara att diagonalröret (där dämparen är dold) är så stort nere vid vevlagret att du kan misstänkas för elcykling. Har vi någon läsare som sett en Bold i Sverige?

Transition Sentinel är i kolfiber, har 140 mm slaglängd bak och bör ha runt 160 fram. Dessutom är den byggd för 29-tummare. 500 i reach på en XL får väl anses vara långt, gaffelvinkeln är flacka 64 grader.

Dartmoor har ett stort sortiment med både ramar och cockpit-detaljer. Blackbird 27.5 är deras AM-cykel i aluminium. Ramen har 160 mm slaglängd.

Push Elevensix med Sidestash, för att få plats i vissa ramar behövde Push flytta oljereservoaren som normalt ligger parallellt med kompressionsdämpningen.  Eftersom de gör allt själva och fräsen står i samma hus som resten av företaget, från Solid Works till Mastercam till färdigfräst på några dagar. Det fina med Elevensix är de dubbla kompressionsdämparna, med vredet kan du välja vilken väg oljan ska ta och på så sätt ha två justerbara inställningar, inte bara låst och öppet. Strax utanför bild står deras populära coil-conversion ACS3 till Lyrik som ger dig stålfjäder med 40 procent av slaget luftassisterat så att du kan ha rejält progressivt mot slutet.

Man älskar ju en genomskärning! Som att hålla i barndomens ”så funkar det”. Och precis som då förstår man ändå inte riktigt hur det funkar. Men nickar förstående.

Stigcykel från Bergamont som i Sverige säljs av Cykloteket. Osäkert om MTB-sortimentet kommer att vara tillgängligt i Sverige dock. Praktisk låda för verktyg och picknick under nedre dämparfästet.

BH med Split Pivot-länkage.

Hopes ram har funnits tillgänglig i nästan ett år nu och enligt Hope så finns det kapacitet att producera 4 ramar i veckan. När du beställer din ram kan du välja vilken färg aluminiumdetaljerna ska eloxeras för att matcha dina bromsar, nav, vevar, kassett och styrlager som du kanske också köper från Hope. Geometrin är relativt försiktig med en Reach på 469 i storlek XL. Axelstandarden är helt unik för HB 160 som ramen heter och bakaxeln är endast 130 mm bred och axeln är 17 mm i diameter, du måste alltså köra med ett Hope-nav. Länkaget inklusive sadel och kedjestag är tillverkat i aluminium och framtriangeln i kolfiber. Allt görs i England.

Hope säljer också ungefär fyra ramar med tillbehör i veckan.

En cykel liknande den Oscar Härnström rattar i världscupen. Commencal kör vidare med sin höga pivotpunkt och många åkare i världscupen verkar trivas på cyklarna. Downhill är långt ifrån dött. Den höga pivotpunkten fanns med redan för 20 år sedan när Max Commencal jobbade åt franska Sunn, fast då med en normalt dragen kedja och ett förskräckligt kedjedrag.

Oakleys stigcyklarhjälm i färgen Greg Minaar Grey. Bra kompatibilitet med goggles och enkelt uppfällbar skärm för stiligt häng i liften.

Lapierre Spicy trängdes med elcyklar i montern hos Lapierre, Spicy finns dessutom i en version med motor. Alltid härligt med cyklar som specas med Michelin.

Mrp Hazzard, ännu en Coil för Enduro och aggressiv stigcykling. 

Om du har fina nav som inte är Boost kan du om du har tur bygga om det med hjälp av Mrp:s kit, finns till nav från DT, Chris King, Industry Nine, Stans och Hope.

 

 

 

 

Senaste Kommentarer

Jensen 2018-07-09 22:39

Dold dämpare. Snyggt men lör vara mardröm när det väl ska servas :-)

Crossmax 2018-07-09 23:10

Å andra sidan skyddas den bättre från skit, så serviceintervallerna borde öka?

olle/frost 2018-07-10 20:34

Fast serviceintervallerna bygger väl lika mycket på hur mycket dämparen får jobba? Visst sliter smuts en del, men är tätningarna tillräckligt bra ska det ju inte påverka jättemycket, tänker jag. Finns väl en anledning att inga dämpare efter 2000 har ...