Landsvägscyklar på Eurobike 2018

Datum:
09 juli 2018 19:14

På mässan Eurobike finns det mesta som har med cykel att göra. Allt från kinesiska tillverkare specialiserade på ekerreflexer till cykeltillverkare och komponentjättarna. Däremellan ryms det massor av tillbehör, cargobikes och liggcyklar.

Eurobike är den absolut största cykelmässan, vissa större tillverkare har på senare år hoppat av då de främst använt mässan för införsäljning så ordnar de istället en egen mässa bara för inbjudna återförsäljare. På vägen ner undrade jag om det skulle kännas tomt men inne i mässhallen ser det ut som tidigare år. Fullt med cyklar, människor och ett sorl som sakta gnager hål i huvudet. Ändå känns det lite som att komma hem. Artiklarna kommer löpande att fyllas på med utvalda bilder löpande och samtidigt kommer alla bilder att läggas i ett galleri där man kan bläddra men inte får någon bildtext. Är det någon bild som är extra spännande i galleriet så lägg in den i forumtråden så försöker vi att svara där, eller kanske hugga tag i någon ansvarig för produkten och ställa frågan direkt. Bilderna kommer att publiceras under cykelkategori men det kommer också finnas plats för lite tillbehör. Vi börjar med Landsväg. Mer bilder kommer snart.

Airstreem tillverkar hala och relativt lätta cyklar i Salzburg. I sortimentet finns också egna hjul. Ramset kostar 3200 euro.

Orange har haft en landsvägscykel i sortimentet sedan något år tillbaka, tyvärr gör dom ingen landsvägscykel som byggs i den engelska fabriken där vissa av aluminiumramarna svetsas.

Field är handbyggda engelska stålcyklar. I Enves monter hittar man ofta några av de absolut vackraste cyklarna.

Cane Creek kanske är mest kända för sina styrlager, eller kanske den dämpade framgaffeln Helm? Deras vevparti i titan är mindre känt, det väger 400 gram och får anses som en ganska vågad entré på vevpartimarknaden.

 

Scotts aerocykel Foil verkar nu ha fått fetare däck, tidigare har de dyrare cyklarna i sortimentet varit utrustade med 28 mm till 2019 såg det ut som att hela landsvägssortimentet fått ta del av den komfort ett par 28:or innebär. Det är få landsvägscyklar på årets Eurobike som har däck under 23 millimeter.

Rondo tillverkade från början bara Gravel-cyklar. Deras slogan ”The future is Beyond tarmac” kanske får skrivas om lite nu när framtiden för Rondo uppenbarligen innefattar även asfalt. Gaffelns höjd, gaffelvinkeln och rake ändrar du genom att vrida på axelinfästningen. Rondo Hyrt heter modellen.

Även en stålracer han Rondo svetsa ihop, skärmfästen +annat kan göra den populär hos randofolket, eller rondofolket?

3T har sedan introduktionen av gruscykeln Exploro sakta börjat etablera sig som cykeltillverkare. Landsvägscykeln Strada marknadsfördes som en cykel skapad för drivlinor med enkelklinga fram. Till i år är den stora nyheten en Strada med tilläggsnamnet Due, och ett fäste för en framväxel. Cirkeln är sluten

3T gillar vevpartier med en klinga, deras egna vevparti tillverkas av tyska THM som 3T köpte för cirka ett år sedan. 330 gram utan klinga. Sortimentet av klingor än så länge begränsat till de som Wolftooth tillverkar åt 3T. kommer att säljas i längderna 170, 172,5 och 175 mm.

Pirelli är ganska färska när det gäller cykeldäck men har jobbat med bildäck desto längre. Tuberna på bilden används enligt Pirelli av Simon Yates och resten av Mitchelton Scott.

Lätt och skivbromsad. KTM satsar på rejsigt och lätt både på vägen och i skogen. Här modellen Revelator.

KTM vill självklart utöver sina lätta och rejsiga också sälja en grusvägscykel.

Simplon med integrerad styrkombo på sin aeroracer, men är det bättre? Det får alla tangentbordsaerodynamiker avgöra i tråden. Och minst lika viktigt är väl om UCI tycker att styrkombon får tävlas på?

Merida Reacto har inte förändrats särskilt mycket sedan introduktionen men andelen modeller med skivbroms har ökat för varje år. Precis som hos de allra flesta tillverkare som accepterat framtiden.

Favorits snygga landsvägscyklar flirtar friskt med det klassiska utan att välja bort prestanda. Mycket Campa i specifikationerna.

Kalle Bern

Ännu en kolfibercykel med retrolook från Favorit. En sak som är spännande med Favorit är att de verkar erbjuda reparationer. Då min tjeckiska har vissa brister fattade jag inte allt men i informationsmaterialet hittade jag detta: ”The frame is highly resistant against puncture in case of falling. Even if damaged, it is fully repairable – we know all about the frame and its properties.” Så även om du får punka på ramen så verkar Favorit kunna ställa upp med mer än en crash replacement. Det är inte särkilt många andra som gör.

 

Zipp 454 med blåtandade däcktrycksmätaren Tyrewiz från Quarq

Elastomerdämpning kanske inte är helt nödvändigt men att cykeln är ihopvikbar och får plats i en resväska kan ha sina fördelar.

Java Tempo ihopvikt och redo för att packas och checkas in precis som en vanlig väska.

Peter Sagan vann söndagens etapp men inte på den guldfärgade Roubaix som Erik Nohlin varit med att designa. Utan på en nydesignad Venge som också Erik jobbat med. Specialized ställer inte ut på Eurobike men cyklarna syns i olika montrar ändå, i det här fallet hos Shimano.

Den är faktiskt ganska vacker. Wilier hade en ganska nerbantad monter och vi saknade den vågade gravel/monstercrossen Jaroon Plus.

FSA har med sin elektroniska grupp börjat jobba in sig på den svåra marknaden för växelkomponenter.

Det nedre paret reglage är för hydrauliska bromsar.

Gruppen FSA K-Force WE i sin helhet. WE står för Wireless electronic.

Ceramic speed hade med sig en prototyp på kardandrift ner till Tyskland. På renderade bilder kunde vi se hur de tänkt sig att växlingen skulle fungera. Kontaktytan mellan drev och kardan är kullager, det ska enligt Ceramic Speed få ner energiförlusten till 1%. 

På bilderna där en kassett finns med ser det ut som att kardanen ska skjutas mellan de olika utväxlingarna, hur det skulle lösas var det ingen som ännu hade ett bra svar på. 

Det rasslade ganska rejält när man drog runt vevpartiet. Men lätt gick det. Kardan är inget nytt, men de som funnits har snarare haft än sämre verkningsgrad jämfört med kedja. Ceramic speeds kardan ska då med sina 99% vara en procent bättre än en kedja när den är som bäst (En kedja med låg friktion, rak kedjelinje och med rätt utväxling kan komma upp i 98,5 %) men under verkliga förhållanden är 98 % ett bra snitt. 

Senaste Kommentarer

cerro 2018-07-09 22:03

Rondo Hyrt var snygg på något sätt :) Känns som de lyckas vara speciella i en värld där alla som försöker vara speciella bara ser likadana ut ändå.