Wolfpack Tires – Intervju från Eurobike 2018

Datum:
10 juli 2018 22:48

Wolfgang Arenz har jobbat hela sitt vuxna liv med att förbättra cykeldäck. Primärt har han jobbat med däck för landsvägscykling och ofta tillsammans med teamen för att spara viktiga watt och säkra greppet i hala kurvor. Vi tog ett snack med den trevliga tysken.

I en ganska liten monter står en ännu mindre monter med sex stycken däck. Tre landsvägsdäck och tre för mountainbike. Att ha ett litet sortiment är en del av affärsidén, för även om däcken kommer att säljas genom den egna webbshoppen så är planen att också komma ut hos butikerna.
– Jag vill kunna erbjuda bra däck till ett bra pris, en butik ska kunna sälja mina däck till samma pris som vi har på vår webbshop och ändå tjäna pengar. Med ett litet sortiment så blir det också lättare för en återförsäljare att både lära sig mer om däcken men också kunna ha hela sortimentet hemma, säger Wolfgang.
I dagsläget är det bara ett av däcken för MTB som finns i deras egna webbshop men resten ska komma in senare under juli. För landsväg finns det däck med casing av bomull både som tub och kanttråd, dessutom finns det en modell med nylon-casing. Bredderna är sett i ljuset av den senaste trenden med fetare däck konservativa, 24 och 26 millimeter finns för landsväg och 2,25 och 2,6 tum för mountainbike.
– Jag tror att däcken kommer att stanna runt 26-28 millimeter, åtminstone för alla som vill köra fort på landsvägscykel, då är frontarean också viktig att hålla nere. Jag kan inte ha ett sortiment för alla, och det är just snabba däck jag varit mest framgångsrik med i min karriär, berättar Wolfgang.
Vad har han då gjort under sin karriär i gummibranschen? På ganska bra engelska berättar han om vilka gummiblandningar och däck som han varit med att utveckla, Black Chili åt Continental, en gummiblandning han började arbeta med för 15 år sedan. Efter många år hos Conti gick han vidare till Specialized där han utvecklade Gripton och var med att ta fram Turbo S Cotton som länge var det snabbaste landsvägsdäcket på marknaden. Efter Specialized började han jobba med Schwalbe och utvecklade gummiblandningen Addix. Utöver gummi jobbade han mycket med däcksprofiler som skulle optimeras för moderna fälgbredder.
– Jag har mestadels jobbat med gummiblandningar men har också utvecklat hela däck med allt vad det innebär, casing, punkteringsskydd, profil och gummiblandningar för att täcka däckens sida. Jag har gjort specialdäck åt flera team på högsta nivå och har med mina egna däck samarbetat både med Mitchelton Scott och Astana. Nu ska ju Scott köra med Pirelli, men ja, ähh jo alltså, Scott ska köra med Pirelli så vårt samarbete kan inte fortsätta, berättar Wolfgang.
Om tveksamheten kring samarbetet beror på språkproblem eller att det på något sätt finns ett samarbete lyckas jag inte få fram men det är inte helt ovanligt att vissa cyklister eller hela team kör med däck producerade av någon annan men med tryck från sponsorn. Han berättar också att samarbetet var uppbyggt så att lagen ändå betalade för däcken.
Hela företaget ligger fortfarande efter ganska lång tid i startgroparna men åtminstone två av de större tyska näthandlarna ska vara klara och flertalet mindre butiker i Tyskland var klara. Alla leveranser som kommit hart tagit slut.
Däcken ser välgjorda ut och förhoppningsvis hinner vi testa ett par lite längre tid innan höststormarna rullar in.
Den egna gummiblandningen heter ToGuard och priset kommer att ligga runt 400 kronor och uppåt per däck.

Wolfgang Arenz älskar däck. Efter att ha jobbat med Continental, Specialized och Schwalbe så har han nu startat ett eget däckföretag.

Tubdäck med bomullscasing, det finns också bomull med kanttråd och ett lite tåligare däck med nyloncasing.

2,25 bredd i både 27,5 och 29. 2,6 kommer bara i 27,5. Gummit Toguard har på MTB-däcken en hårdhet på cirka 50d.

Senaste kommentarer

clnr 2018-07-11 08:37

Kul intervju!

bucklan 2018-07-11 09:55

Han verkar ju veta vad han pratar om iaf 😃

Bengt-re 2018-07-11 16:24

Känns värt att testa ett par av hans däck. Låter ju som han har koll!

DRQ96 2018-07-11 18:19

Jag skrev om de däcken på Facebook för några veckor sen. Kommer nog en review inom kort :)

NickPick 2018-07-11 21:35

Jag vet inte riktigt vad ett "däcksföretag" är men däcken verkar riktigt lovande. Känns som att han vet vad han pysslar med. Däck(s)en är ju verkligen inte dyrare än något annat heller. Vem blir först ut att prova?