Bikepacking på Eurobike 2018

Datum:
12 juli 2018 11:16

På mässan Eurobike finns det mesta som har med cykel att göra. Allt från kinesiska tillverkare specialiserade på ekerreflexer till cykeltillverkare och komponentjättarna. Däremellan ryms det massor av tillbehör, cargobikes och liggcyklar.

Eurobike är den absolut största cykelmässan, vissa större tillverkare har på senare år hoppat av då de främst använt mässan för införsäljning så ordnar de istället en egen mässa bara för inbjudna återförsäljare. På vägen ner undrade jag om det skulle kännas tomt men inne i mässhallen ser det ut som tidigare år. Fullt med cyklar, människor och ett sorl som sakta gnager hål i huvudet. Ändå känns det lite som att komma hem. Artiklarna kommer löpande att fyllas på med utvalda bilder löpande och samtidigt kommer alla bilder att läggas i ett galleri där man kan bläddra men inte får någon bildtext. Är det någon bild som är extra spännande i galleriet så lägg in den i forumtråden så försöker vi att svara där, eller kanske hugga tag i någon ansvarig för produkten och ställa frågan direkt. Bilderna kommer att publiceras under cykelkategori men det kommer också finnas plats för lite tillbehör. Här kommer Bikepacking, Gravel och några crossar.

Sadelväskan från Acepac är rejäl, stabil och rymlig. Acepac är ett av de större företagen när det gäller tillbehör för bikepacking.

Med lite träflis i montern känns det nästan som i vildmarken. Acepac är Tjeckiskt och har ett komplett sortiment med massor av väskor, kök, sovsäckar och tält. Sen är det bara en cykel och en skog som behövs.

Accent Feral i kolfiber och med plats för minst 50 millimetersdäck.

orange kallar sina prototyper för Strange, här en Grusvägscykel med dämpad gaffel.

Fransk grusvägscykel i titan. I år kändes det som att antalet titancyklar ökat. Chiru har även en MTB i titan med Pinion och en prislapp på runt 3000 euro. Populära bland franska multisportare.

Thudbuster från Cane Creek har funnits med i massa olika versioner. Tills i år hade den fått ett syskon som hette eeSilk. På bilden är det dock en helt vanlig Thudbuster ST (short travel) i en av de senare versionerna med elastomerdämpning. eeSilk är ännu mer ST än ST själv.

Surly Straggler, mycket fästen och plats för feta däck. Som en Cross Check fast med skivor.

Surly Stragglers hjulinfästning är inte det vackraste som svetsats fast i ett par kedjestag. Men till Surlys försvar kan sägas att dropoutsen fungerar med både växlar och singlespeed, på drivsidan finns det två justerskruvar för att hjulet inte ska vrida sig vid igångdrag.

Scott Speedster Contessa. Scott hade damversioner även för grusvägen.

Rondo Ruut med justerbar geometri.

3T Exploro var relativt oförändrad men det nya vevpartiet såg riktigt fint ut. Och dyrt!

Merida med egna väskor för äventyrliga cykelturer.

Brick Lane Bikes hade en hel del kul, bland annat det här styret med massor av grepp. Dessutom smidigt när du ska spänna fast styrväskan.

WTB fortsätter med 650B.

Vielo med Zipp-hjul i 650B och WTB-däck. Ramen väger cirka 850 gram och finns att köpa med en hel del olika specar.

Ortlieb har massor av väskor. Rejäla, vattentäta och ofta med bra fästanordning.

Vaude också.

Pro visade upp sina Bike packning-väskor i Shimanos monter. Att man ska hänga något utanpå packningen hade även Pro fattat och körde på en innovativ variant med en lykta framtill istället för den nästan standardiserade plåtkoppen under sadelväskan.

Långcykling, bike packning och touring. Att cykla runt jorden har alltid varit coolt men nu är det hetare än någonsin.

Shimanoägda Pro med sin sadelväska.

Ghost med 650b kolfiberram och en liten sadelväska från Brooks.

Marins finaste gravel-cykel med dropperstolpe, hur reglerar man den då? Jo vänster reglage går till stolpen då det är enkelklinga.

Cykelkärra med inbyggt tält. Glamping för cyklister.

Finska Pelagos gula Stavanger med jätteväska från Restrap.

Alutech grusvägscykel med tight baktriangel.

Moots, varför är det alltid så svårt att fokusera i närheten av titancyklar.

Thule har inte gett sig på väskor som inte kräver pakethållare eller lowriders.

En av alla tillverkare som gör ett försök med väskor för bikepacking. Cykeln såg ut att vara en förklädd Poison.

Shand i stål och med Rohloff.

Vackert stål från Marin.

Även Eddy Merckx vill ge sig ut på grusvägar.

Topeak har ett komplett sortiment med väskor.

Topprörsväska från Topeak

En hållare för små drybags att fästa på framgaffeln.

Palta från Basso kanske vi kan få handla på Cykloteket nästa år?

Bassos kedjestyrare.

Koga Beach Racer har riktigt feta däck och är utvecklad för de långa strandlopp som körs i Nederländarna.

Grusracer från Argon 18.

Ännu mer blandsvägscykling från Ghost.

Pure Cycles i stål och med Sram Apex.

Grusade planer hos Corratec. Åtminstone framtill såg det ut att finnas plats för rejält mycket fetare däck än de Schwalbe G-one som satt på.

En av mässans minsta framskärmar hittar vi hos Bergamont. Dessutom på en grymt snygg grusvägsracer i kol.

Ännu en Bergamont, med skärmar och en dynamo från Shutter Precision är Grandurance en praktisk cykel som också går att cykla ganska fort med. Vi tror att dynamo på blandsvägscykel slår igenom stort under 2019.

Scott Addict i utförande för grus. En av de snyggare cyklarna på Eurobike.

Scott vill att alla ska med. Grusvägscykel med 24-tummare.

Merida hade en cross eller grusvägscykel med 26-tumshjul. Nästa generation kommer att bli snabbast till fritids.

Alla som gillar titan räcker upp en hand.

Senaste kommentarer

Inga kommentarar