Långtidstest: Nukeproof Mega 275 Pro – första titt

Datum:
21 juli 2018 21:15

Hur snabb blir en vanlig dödlig cyklist när denne gränslar världens snabbaste endurocykel? Ja, det tyckte vi var en rimlig fråga, därför ville vi testa en senaste iterationen av Nukeproofs endurohoj Mega 275.

Sam Hill, den gamla dh-demonen, har skiftat karriär och visade i fjol var skåpet skulle stå när han tog hem vinsten i Enduro World Series. Detta skedde ombord på en Nukeproof Mega 275. Till i år har Nukeproof släppt ut tre olika varianter av Mega 275 med kolfiberram med en replica av Sam Hills rejshoj i topp, vi testar inte någon av dem. Mellanmjölkshoj åt mellanmjölkscyklist resonerar vi, och därför testar vi istället Mega 275 Pro som är den dyrare komponentnivån av de två aluminiumalternativen.

Till i år har Megan fått ett par uppdateringar, de självklara sakerna som Boost och metricbakdämpare är givetvis på plats. Den har även fått fem millimeter längre slaglängd bak (vilket resulterar i 165 millimeter) och gaffeln har förlängts till 170 millimeter. Den ska även ha fått ett uppdaterat länkage som ska vara mer progressivt än tidigare och passa bra även för coildämpare. De har även bytt dämpartune till i år för att förhindra att dämparen bottnar lika lätt som tidigare. De två största storlekarna har också fått längre reach och ett större hopp mellan storlekarna (470mm för L och 515mm för XL). Samtliga modeller har också fått ett längre styrhuvud för att skapa en stabilare känsla för cyklisten när det går utför. Något jag personligen gillar med ramen är att den har extern vajerdragning, visserligen måste man skruva loss bakdämparen för att kunna byta bromsen utan att kapa slangen, men det är ändå väldigt mycket lättare än att behöva trä slang genom ramen (den har även gängat vevlager för de som går i spinn av sådana detaljer).

Bengt Luthman

Den 12-delade drivlinan ger ett rejält omfång.

Utrustning
Megan är kittad för att kunna tas direkt ur kartong till startlinjen på en endurotävling. En Lyrik RC sköter stötupptagningen fram och en Super Deluxe RC3 tar hand om stöket där bak. Drivlinan består av en tolvdelad SRAM GX med en Truvativ Descendant-vevparti med en 34t-klinga. Vill du bromsa drar du i handtagen på ett par Guide RE. Den har även en Rock Shox Reverb 170mm som ser till att sadeln åker ur vägen när man ska nedförs.

Många cykeltillverkare har egna komponentmärken och Nukeproof är inget undantag. I det här fallet är styre, styrstam, styrlager, handtag och sadel tagna från de egna leden. Det är bra grejer så det är inga konstigheter där. Dessutom är det ett smart sätt att spara lite pengar så att de kan spenderas där det gör störst skillnad. De har till exempel se till däcken är av korrekt kvalisort. På Mavic XA Elite-hjulen är det monterat ett par Maxxis High Roller II med endurocasingen DD, något som redan räddat mig från punkor ett par gånger då det klongat fint från de franska fälgarna. Priset för det här paketet hamnar på 33600 kronor.

Bengt Luthman

Megan är välkittad från start. Däcken är ett bra exempel på att man inte snålat där det gör skillnad.

Trots att den är bra kittad från start så var det två saker som rök direkt efter första turen. Sadeln verkar ha designats av en fakir och handtagen är på tok för hårda för mig. Smaksaker givetvis, men jag har hört flera klaga på sadeln.

Känns bombsäker
Under tiden jag haft cykeln har jag hunnit med ett par vändor både plattförs, uppförs och framför allt nedförs. Inte tillräckligt för att ha någon form av slutgiltig åsikt om cykeln, vilket inte är meningen nu heller, men det är tillräckligt för att inse att det är en väldigt kapabel apparat. När väl gaffel och bakdämpare var rätt inställda var det min egen överlevnadsinstinkt som bromsade farten.

Bengt Luthman

Det långa sadelröret gör det knepigt att gå upp i storlek på Megan.

Megan är en seriöst lång cykel, vi testar den i XL vilket kanske egentligen är en storlek för stor för min del, men det har inte varit några problem förutom att även med Reverben slammad i botten så är sadeln i högsta laget när sadeln är i topp. Längden tillsammans med den generösa slaglängden gör den väldigt fart- och linjestabil. Det känns verkligen som att man bara kan peka och köra. Samtidigt är den inte allt för bänglig på tightare stigar heller utan går att snärta runt i svängar eller manövrera där det krävs. Men det är rätt tydligt att det är i hög fart den trivs. Klättrar gör den så klart också, det är ju en endurocykel, och för vad den är så gör den det bra. Även med dämparen helt öppen funkar det fint att sitta och nöta sig uppåt. Branta tekniska klättringar fungerar de också, men man får vara lite alert med framhjulet så att det inte floppar när det går sakta.

Nukeproof köper man enklast direkt från websidan Chain reaction cycles.

Mega 275 Pro i delar:

Gaffel                       Rockshox Lyrik RC 170mm, Solo Air,
Bakdämpare          Rockshox Super Deluxe RC3 MLS1, 230x65mm
Hjul                         Mavic XA Elite, 27.5″
Däck                        Maxxis High Roller II, 27.5″ x 2.3, 3C Maxx Terra, 3C/TR/DD
Vevparti                 Sram Descendant 7K Eagle, B148, 170mm, 34t
Drivlina                  Sram GX-1 Eagle 12 Speed
Kedjestyrare         MRP 1x CS, 28-34t, ISCG-05
Bromsar                Sram Guide RE
Bromsskivor        Sram Centreline 200/180 mm
Styre                      Nukeproof Horizon AL 800 mm, 25mm
Styrstam               Nukeproof Neutron AM, 50mm
Sadel                     Nukeproof Vector AM
Sadelstolpe          Rockshox Reverb Stealth, 170 mm,480 mm
Styrlager              Nukeproof Warhead

 

Nukeproof Mega 275 i siffror:

Om testaren: 183 cm lång, 78 kg tung. Är mer uthållig än spurtstark, gillar att gå uppför fjäll och cykla utför desamma men cyklar, tyvärr, mestadels platt stockholmsskog till vardags.

Senaste Kommentarer

Rattnalle 2018-07-22 20:18

Jag ser fram emot att se om den här långtidsrecensionen kommer i närheten av den jofa redan håller på med i att testa cykelns gränser. Vilken cykel som kommer att köras hårdast är ju redan givet.

Mange. 2018-07-23 13:53

Jofas upplevelse kan ju skrivas in som ett andra utlåtande i testet. Om nu inte lutman lyckas knäcka ramen. Då förlorar jofa och det blir aldrig mer regnbågar

Rattnalle 2018-07-23 14:19

Ja hur ser herr kulturarbetarens ramknäckar-CV ut egentligen? Eller att bara köra cyklat totalt i botten utan att det går av kan eventuellt också vara revelant. Den här sortens cykel inbjuder ju lite till det. Inte bara fikaturer på platta svenska fj...

theBrand 2018-07-23 21:10

Jag tror herr Bengt brukar låna ut cyklarna till herr Schredrik för att simulera lite autentisk ramknäckarcykling, så ni behöver nog inte vara oroliga.