Rätt hoj till Cykelvasan

Datum:
03 augusti 2018 12:52

Följande artikel är riktad till dig som funderar över vilken typ av hoj du ska ha inför Cykelvasan. Kanske har du kört nån gång förut, eller så stundar premiären nu i augusti. Happyride har tittat närmare på två modeller i olika prisklasser och reder ut skillnaderna. Om du är en rutinerad långloppscyklist kan du sluta läsa här och sticka ut och slipa formen istället, eller välja att läsa klart och bidra med konstruktiva tips till nybörjare i kommentarsfältet.

Happyride har tagit en titt på två populära cykelmodeller som uttryckligen är anpassade för Sveriges största motionslopp för mountainbike, Cykelvasan. I år går det tionde loppet och jämfört med de knappt 2000 startande år 2009 har Cykelvasan växt till en gigant. De 13 000 platserna på Huvudloppet 90 km sålde slut på nolltid och i skrivande stund är det ytterligare 8 000 anmälda till de övriga loppen.

Cykelvasan lockar massor av nya utövare till mountainbike. Vissa cyklar Vasan en gång med kompisgänget för att sedan gå vidare med annat i livet medan somliga stannar kvar i sporten och utvecklar sitt intresse mot mer terrängfokuserad cykling. Oavsett så behövs det en cykel för att avverka sträckan mellan Sälen och Mora.

Emma Wallin

Ett av testerna var kortbana hoj mot hoj med fyra cyklister. Inga tydliga slutsatser fanns att dra, tiderna var likvärdiga. Fail.

Därför är det intressant att titta närmare på två varianter för just Cykelvasan. Den ena är en instegscykel med en prislapp just under det magiska 10 000 kr-strecket, den andra är en heldämpad kolfibercykel för 33 000 kr. Båda är riktade åt långloppscyklister men prislappen skiljer sig markant, frågan är om du blir snabbare av tre gånger mer stålar? Eller lyckligare på en tre gånger så dyr hoj?

Jag har fått låna cyklarna från Merida Sverige som är partner i Cykelvasan och arrangerar ett eget entusiast-team utöver sina sponsoråtaganden för elitcyklister. Merida har till och med några officiella Cykelvasan-hojar i sitt Svenska modellprogram, och en av den är med i denna artikel.

Björn Olsson

Merida Big.Nine Vasa Oxberg

 

Vad får man för 10 000?
Merida Big Nine Vasa Oxberg (japp den heter så) är en 29” hardtail med aluminiumram och dämpargaffel från Rock Shox med låsning från styret och 100 mm slaglängd. Drivlinan är Shimano Deore med 2×10 växlar och bromsarna är Shimanos hydrauliska skivbromsar M315.
Hjulen består av Shimanonav och Meridas egna fälgar skodda med Maxxis Ikon 29” 2.2 däck. Utrustningslistan är osexig för insatta men väl fungerande och för målgruppen känns den helt rätt, växlarna är beprövade och lättservade, reservdelar finns att köpa överallt och kräver lite underhåll för att fungera. Samma sak gäller bromsarna som varken är lätta eller speciellt superstarka men istället erbjuder såväl livslängd som stryktålighet. Att gaffeln är utrustad med låsfunktion från styret är på en sådan här cykel lika självklart som genialt; du kan köra gaffeln med ett relativt lågt tryck för hög komfort över stöket och låsa den inför klättringar och slät terräng. Däcken erbjuder stor luftkammare vilket ökar på komfort och grepp när trycket är rätt. Cykelns finish och byggkvalitet känns basal men genuin och har genom testperioden strulat minimalt.

Björn Olsson

Japp, rätt tydlig målgrupp för denna hoj

Geometrin på cykeln, alltså de vinklar och mått på ramen som avgör en stor del av känslan, verkar skapad för att göra cykeln lättmanövrerad men samtidigt snäll mot kroppen. Sittställningen är relativt upprätt och det gör att ländrygg och axlar avlastas jämfört med en mer aggressiv, sportig ställning vilket känns som rätt tänk gentemot den tilltänkta köparen. Cykeln är ju skapt med nybörjaren i åtanke och såväl pris som design är satt därefter. Åkegenskaperna är lite sävligare än den dyrare cykeln, den upprätta ställningen gör klättring bekvämt men cykeln uppmanar inte riktigt att forcera på samma sätt som den andra och avsaknad av bakdämpning gör steniga utförsåk stötigare.

Björn Olsson

Merida Ninety-Six 29″ 6000

Vad får man för 33 000?
En heldämpad 29” med ram delvis i kolfiber och en konkurrenskraftig utrustning. Merida Ninety-Six 29 6000 är byggd kring moderna standarder som boost, intern kabeldragning och 1×12-delat växelsystem och hojen riktar sig till cyklister med fartambition. Växelsystemet är Sram Gx Eagle med ett 30-tandat drev på vevpartiet och 12 drev med 500% omfång på kassetten. Det borde räcka för de flesta situationer och det går vid behov att köpa ett större drev i fram för den som vill cykla fortare(eller trampa långsammare). De hydrauliska skivbromsarna är av modell Shimano SLX med 160 mm skiva i bak och 180 i fram för bättre bett och modulation i hög fart. Dessa bromsar är klassiska slitvargar som fungerar väl och är enkla att serva men det finns såklart bromssystem som är både lättare och sexigare. Hjulen består av boost-nav, Meridas egenutvecklade aluminiumfälgar och Maxxis Ikon 29” 2.2-däck.

Dämparna kommer från Fox och har ett reglage på styret som låser både fram- och bakdämpare. Slaglängden är 100 mm i gaffel och 96 mm på bakhjulet. Ramens framtriangel är gjort i kolfiber medan baktriangel och länkagearmar är i aluminium. Känslan i bygget är god, kvalitet och finish verkar hög men med fina prylar kommer lägre toleranser och tätare serviceintervall som följd.

En skillnad utöver dämpare och materialval mot Vasa Oxberg är att Ninety-Six erbjuder en mycket mer race-anpassad geometri. Sittställningen på Ninety-Six är aggressiv med långt överrör och lågt styre som resulterar i en framåtlutad position. Det ger mer kraft till benen via bålen och mindre vindfång men en sämre komfort för en ovan kropp över tid. Cykeln inbjuder att ta i mer än man tänkt i uppförsbackarna och på platten, dämparna gör stökiga utförsåk till skrattfester och hojen tar kurvorna snärtigt och precist. Men för en ovan XC-cyklist som jag själv dröjer det inte länge förrän ländrygg och nacke börjar gnälla över den framåtlutade kroppspositionen. Det handlar om vana såklart.

Emma Wallin

Fullt fokus ur fokus med Merida Ninety-Six

Så kan man köpa sig snabbare?
Well, jag vill nog vända lite på begreppen här. På Cykelvasan samlas det 20 000 cyklister med vitt skilda målbilder och ambitioner och för att välja rätt cykel är det en god idé att vara ärlig med sig själv när ribban ska läggas. Är det din första och förmodligen sista gång du cyklar långt på mountainbike? Hur mycket har du tränat innan, eller planerar att träna? Vilken tid satsar du på? Vad vill du bruka cykeln till i övrigt? Och såklart, vad anser du ha råd med?

När valet står mellan två dylika cyklar som exemplifieras i denna artikel är såklart sista frågan mest relevant, har du bara tio lök köper du inte en cykel för trettiotre. Därefter anser jag att denna fråga är viktigast; vilken tid satsar du på? För är ambitionen mest att ta dig i mål under bekväma former kan saker som sittställning spela större roll än dämpning och fina prylar. Den billigare cykeln i artikeln är gjord för att bekvämt avverka nio mil på i sju-åtta timmar medan den dyra cykeln är gjord för att husera en tränad kropp under samma sträcka i tre-fyra timmar. Du riskerar alltså att göra din kropp en otjänst när du med plånboken försöker bräcka polarna i jakten på materiell status och sekunder istället för att träna dina cykelpass som du borde. Och en heldämpad ram skänker förvisso komfort när det går fort, men går det inte fort funkar en hardtail lika bra på Cykelvasans släta och ompysslade dragning.

För den långsamma men genuint materialintresserade är detta såklart en ickefråga, den köper dyrt och modifierar förhoppningsvis cykeln med en mer förlåtande styrstam för att spara på kroppen. Och den som satsar på en topptid kommer lägga nog med tid på cykeln för att vänja kroppen till den mer aggressiva positionen. Oavsett ambition och plånbok är det en god idé att köpa din första långloppscykel från en handlare som kan ställa in cykeln för just din kropp och behov.

Så är din målbild på 3 timmar rimlig är den dyrare cykeln också snabbare. Båda gör såklart jobbet men du kan förmodligen skala några minuter på att cykla Merida Ninety-Six istället för Vasa Oxberg, den lägre vikten, mer aggressiva sittställningen och den bättre dämpningen gör sitt när det går fort. Men om du vill skala några minuter från en tid runt sex timmar är det inte lika säkert att cykelvalet gör skillnad, då är det nog bättre att träna en gång extra inför loppet.

Livet efter Cykelvasan
När loppet väl är kört svämmar Köp & Sälj-sidorna över av begagnade cyklar. Detta är knappast ett uttryck för avsky gentemot motionslopp utan snarare ett tecken på att loppet är något många vill ha gjort utan att ha en vidare plan att utveckla ett cykelintresse, alternativt att tanden blodats och materialet ska uppgraderas. Personligen hoppas jag att cykelintresset väcks hos merparten av de nya deltagarna, därför kommer här några tips för återbruk av respektive modell.

Har du varit försiktig nog att köpa Vasan Oxberg för 10 000 kr och plötsligt känner dig taggad att cykla mer i terräng kommer den lagda summan snart att blekna när du ser vad potenta skogscyklar kostar. Då kan din kära hardtail istället gå i arv till din bättre hälft eller behäftas med skärmar och pakethållare för att ingå ny tjänst som pendlarcykel. Se till att byta snabbkopplingar mot låsbara dito samt investera i ett bra lås och du har en trogen arbetshäst i många år framöver.

Har du gått all in like a rockstar och investerat i Ninety-Six för 33 bananer kanske du är sugen på fler långlopp, men du ska veta att cykeln är ytterst potent även i stökig skogsterräng. Jag vet för jag har testat. Smäll på ett par grövre däck, en snällare styrstam och en sänkstolpe så kommer du kunna smiska stig med fart och komfort runt orter som Stockholm, Göteborg och Sälen. Men hyr gärna nåt kraftigare när du cyklar bikepark för att spara på materialet och din kropp.

Dyr eller billig, race eller komfort, snabb eller långsam, dessa ytterligheter är sällan speciellt relevanta så länge du njuter av att cykla. Materialet är viktigt men inte på det sätt många tror, det är främst ett medel mot ett mål och huvudsaken är att du har någonting att cykla på längs den där leden mellan Sälen och Mora i augusti. Och när mållinjen är passerad finns fler stigar att utforska och en ocean av möjligheter till makalösa cykelupplevelser. Välkommen till ett liv som cyklist!

Merida Big.Nine Vasa Oxberg i delar (leverantörens egna uppgifter)

ÅRSMODELL 2018
RAM Big Nine Speed
GAFFEL Rock Shox FS30 silver air 100 poploc
VÄXELREGLAGE Shimano Deore SL-M6000
BAKVÄXEL Shimano Deore Shadow
FRAMVÄXEL Shimano Deore M618
BROMSAR Shimano M315
VEVPARTI FSA Alfa drive 36-22
KASSETT Shimano CS-HG50-10 11-36
KEDJA KMC X10-1
FÄLG Merida Big Nine comp CC
NAV Shimano Centerlock
DÄCK Maxxis Ikon 29er 2.2 fold
STYRSTAM Merida Comp 31.8 7
STYRE MERIDA Expert CC 720 R10
SADELSTOLPE MERIDA comp SB0 27.2
SADEL Merida Sport
PEDAL PP, DU bushing
VIKT 12.94 kg

Merida Ninety-Six 29 6000 i delar (leverantörens egna uppgifter)

ÅRSMODELL 2018
RAM Ninety-Six lite CFA [29er] boost
BAKDÄMPARE FLOAT DPS Performance Elite Remote
GAFFEL 32 Rhythm Performance 29″ 100 Remote
VÄXELREGLAGE Sram GX Eagle trigger
BAKVÄXEL Sram RD GX EAGLE
BROMSAR Shimano SLX
VEVPARTI Sram Stylo 6K EAGLE 30T
KASSETT Sram XG 1275 EAGLE 10-50T
KEDJA Sram GX EAGLE
FÄLG MERIDA Expert CC
NAV FoBearing disc boost XD
DÄCK Maxxis Ikon 29er 2.2 fold
STYRSTAM MERIDA Expert 31.8 -17
STYRE MERIDA Expert CC 720 flat
SADELSTOLPE MERIDA carbon Expert SB0 30.9
SADEL Prologo Scratch
PEDAL NO
VIKT 11.71 kg

Om testaren:
1,84 cm, 75 kg. Cyklat mountainbike sedan 1994. Fostrad i stockholmsterräng men idag specialiserad på fjäll, park och berg, guidar och håller kurser. Uthållig snarare än snabb på klättring och utförsstig, pinsamt svag på platten. Tävlat i enduro i Sverige, Norge och Frankrike med konsekventa mittenplaceringar. Specialitet: On-sajta stökiga branter. Svaghet: tävlingsnerven. Måtto: ”Sämst när det gäller”

Senaste Kommentarer

larsaw 2018-08-03 16:28

Välskrivet Beo!
Så vilken CV-tid satsar DU på? 😉

Beofred 2018-08-03 18:59

Tack! Haha det är supertajt i kalendern just den dan, osis! :)

Mini_me 2018-08-05 09:09

Bra skrivet!

Kristoffer R 2018-08-08 05:17

Välskrivet!

Jag hittade en slamkrypare; ”ökat serviceintervall” skulle nog varit ”tätare serviceintervall eller ”ökat servicebehov”.

:)

Beofred 2018-08-08 08:55

Tack du, åtgärdat!