Ett fullastat tioårsjubileum

Datum:
21 augusti 2018 14:08

För tionde året på rad samlades i lördags lastcyklister från hela världen för att göra upp Carlsberg byen. Sedan 2008 har det danska lastcykelmästerskapet Svajerløb arrangerats av eldsjälar och inget år har varit det andra likt. Nya banor, nya deltagare, nya cyklar och nya utmaningar. Gemensamt för det senaste decenniet av tävlingar är dock gemenskapen och värmen som möter såväl åskådare som deltagare. Här är alla välkomna och alla tävlar utifrån den egna förmågan.

Jennie Fasth

Full fart i Carlsberg byen

Tävlingen var som alltid, uppdelad i olika klasser: snabbast på två hjul, snabbast på tre hjul, damer, oldtimer (äldre klassiska lastcyklar) och stafett. Varje klass får vanligtvis köras i flera olika heat, för att slutligen göras upp i en final. I år var det dock något färre deltagare i vissa klasser vilket resulterade i att det enbart var snabbast på två hjul och stafetten som kördes i flera omgångar.

Reglerna: ett varv utan last, därefter in i depån och lasta på två bildäck, en sandsäck och ett skumblock. Avslutningsvis gör deltagarna ytterligare två varv med last innan målgång. Dispens ges till damklassen och oldtimer som endast behöver få med sig ett däck. El-cyklar är inte tillåtna.

Att behålla lasten på cykeln är inte alltid det enklaste och enligt deltagarna är det just skumblocket som är svårast att hålla kvar under färden. Men alla hittade sina lösningar även om vissa hade lite mer problem än andra. Några cyklar blev framtunga andra välte eller hade lite knivigt med lastutrymmet.

Årets bana bjöd på en hel del utmaningar. Deltagarna åkte på en uppförsbacke strax efter start med två mycket snäva kurvor samt ytterligare en större kurva och mycket varierande underlag. Nytt för i år var även två farthinder strax efter nedförsbacke och före lastdepån. Teknisk sett är årets bana nog en av de knepigaste även om underlaget på kullersten under tävlingen 2015, varit svårslaget.

Till sin fördel hade årets deltagare dock svalare väder än de föregående två åren då solen gassat på en molnfri himmel. Detta märktes tydligt då samma höga tempo hölls genom samtliga heat fram till final.

Jennie Fasth

Deltagarna tävlar i olika klasser

I oldtimer-klassen fick Long Johns göra upp med Short Johns och i klassen för snabbast på tre hjul, ställdes två Butchers & Bicycles mot varandra. Avsaknaden av framförallt trehjuliga lastcyklar kändes lite trist eftersom halva nöjet är att se olika cyklar tävla mot varandra.

Jennie Fasth

Bogbi – Colombiansk/Norsk lastcykel

Vi fick i alla fall stifta bekantskap med en alldeles ny lastcykel: den Colombiansk/Norska Bogbi. Bogbi är utvecklad av Johannes Hegdahl och Eduardo Moreno som ville ha en lastcykel att ta sina barn till dagis i Bogotá. En kvick tvåhjuling som gjorde sitt bästa för att utmana både Bullitt och Omnium.

Jennie Fasth

Lastcykel med låda av Legoklossar

Även den omtalade Lego-lastcykeln fanns till allmänhetens beskådan med sin låda helt gjord av Legoklossar.

Tioårsjubileet avslutades med den sedvanligt kaotiska men ack så härliga stafetten där lagen efter varje varv skiftar cyklist. Precis som dagens tidigare tävlingar, kördes första varvet med tom låda och därefter resterande med last. Det var otroligt imponerande att se hur lagen närmast bytte förare i farten på en fullastad lastcykel.

Jennie Fasth

Alla glada vinnare

Många glada vinnare tackade för sig efter fyra timmars konstant tävlande och extra kul var det med svensk seger i oldtimer-klassen. För de som vill se fler bilder från tävlingen, finns ett bilgalleri här

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

larsaw 2018-08-23

Fan va kul det verkar vara att hoja lådcykel :) Speciellt LEGO-hojen! (Är LEGO-bitarna ihop limmade eller går lådan att plocka isär?)