Stigkollen – Liftburet i Ramundberget

Datum:
29 augusti 2018 16:02

Mountainbike blir allt populärare och allt fler vill prova på, men på många platser är tröskeln fortfarande hög för nybörjare. Happyride har provat en av fjällvärldens nyaste stigar, byggd för att passa alla.  

Långt upp i övre Ljusnans dalgång ligger den lilla orten Ramundberget. Vintertid är den känd för stora mängder snö, bra offpistskidåkning och bra längdspår. Som med många andra skidorter är sommarsäsongen inte i närheten av lika vinstdrivande som vinterhalvåret. I ett försök att ändra på det här och locka fler besökare under sommaren är det många som börjar satsa på olika aktiviteter. I Funäsfjällen går sedan flera år tillbaka tävlingen Fjällturen, en mountainbiketävling som blivit allt mer populär. Med alla dessa människor som kommer till området ville man skapa någon mer cykelaktivitet än själva tävlingen. Här kommer företaget Trail Solution som drivs av Ulf Olofsson som tidigare stått bakom spakarna i Åre bike park in.
– Det började med att jag blev kontaktad för att de, på kort varsel, ville få till en cykelupplevelse för besökarna utöver tävlingen. Med tanke på tidsperspektivet, det var bara ett par veckor, föreslog jag en pumptrack, berättar Ulf Olofsson.

Bengt Luthman

Pumptracken på hotelltorget är både välbyggd och underhållande för stora och små.


Sagt och gjort, en pumptrack blev det, en fin sådan, framför hotellet. Det blev också en kort rundbana uppe på fjället vid caféet Tusen som ligger en bit nedanför liftens toppstation. Här byggdes en bana på 120 meter där barnen skulle kunna trampa, eller sparka, sig runt medan föräldrarna satt ned och tog en fika. Medan Ulf arbetade med den korta banan tänkte han att det var synd att det inte gick att cykla hela vägen ner till hotellet igen, utan att man var tvungen att gå upp till liften för att ta sig ner. Där någonstans började planen för den nu invigda stigen ta form.
Ramundberget är en destination som främst attraherar aktiva familjer och det är för dem den nya stigen skulle byggas.
– Det viktigaste var att alla skulle kunna åka och ha roligt, berättar Ulf och förklarar svårigheterna med just det.
– Det är svårt att bygga lätt! På den övre delen var det inga större problem med att få sträckningen att bli bra, det är ganska flackt och det finns ganska stora ytor. Men ju längre ner man kommer desto brantare och trängre mellan slalombackarna blir det. För att en kurva ska bli så lätt som möjligt ska den vara så plan som möjligt och det är svårt när det blir så trångt som det är där. Man vill helst inte bygga i slalombackarna eftersom det inte får synas eller störa på vintern, förklarar han.

Bengt Luthman

Stigen börjar strax ovanför café Tusen som ligger i trädgränsen.

Stigen är byggd i första hand med material som finns på platsen, det är vad Ulf föredrar, dels blir det billigare och man kan istället bygga mer för pengarna, men det blir även så att det håller bättre. Just i sommar har förutsättningarna för banan inte varit de bästa med tanke på vädret.

– Att det varit snustorrt har inte varit någon höjdare, när materialet som finns här blir fuktigt och sedan cyklas på så packas det och binds samman. Men i sommar har det varit så torrt att det bara blivit damm av det. Det har gjort att banan aldrig riktigt har fått sätta sig och bli hård. Men en vinter till och lite mer cyklande på den så kommer den att bli jättebra, det är jag övertygad om, säger Ulf.

Bengt Luthman

De doserade kurvorna är välbyggda och lätta att hitta flyt i.


Cyklingen
Men hur är då Ramundbergets nya flytstig att cykla på då? Jodå, trevlig. Det märks att den är byggd för att alla ska kunna cykla där. Vi stötte på allt från småbarn på helstela hello kitty-cyklar till lycramotionärer med Cykelvasahojen i högsta hugg. Hela stigen är ungefär tre kilometer lång och börjar vid toppen av Fjällgårdsbanan. I de övre delarna rullar man på i böljande svängar, lutningen på fjället här uppe är ganska snäll så att stigen ibland går i fallinjen gör liksom inget. Vill man ha högre fart är det bara att trampa ett par varv då och då, men för det mesta går det att bara stå och rulla med något enstaka tramptag för att behålla farten. De enda svårigheterna för den vane cyklisten är att hålla farten genom kurvorna och se till att inte köra för fort där sikten inte är fri. Bitvis går det att få upp lite högre fart enbart med hjälp av gravitationen men det är märks att det är en stig som är byggd för alla. Det går helt enkelt inte jättefort utan att man tar i rejält.

Bengt Luthman

Ett par långa träsektioner bryter av det naturliga underlaget.

Egentligen fortsätter stigen på samma vis i stort sett hela vägen ner, med avbrott för några träramper som bryter av från det annars packade lerjordsunderlaget. Det är först när man närmar sig slutet som kurvorna blir tightare, lite brantare och fler till antalet. Det blir mer likt enklare spår i en reguljär bike park. Fjället lutar mer och Ulf med manskap har fått gräva sig djupare in i underlaget för att få till kurvor som inte blir för svåra.  

Här är en liten filmsnutt från stigen som visar karaktären.

Det känns att någon med kunskap om stigdragningar har byggt Ramundbergets flytstig. Kurvorna är väl avvägda och underlag, bredd och dragning är bra. Visst finns det några kurvor som inte är helt hundra, men överlag är allt bra gjort.

Bengt Luthman

Den sista biten ner mot liften är lite trängre och svängarna lite brantare.

Det finns inga alternativa spår eller små tillbyggnader, som hopp eller drop i spåret som gör att den lite duktigare cyklisten kan skoja till det, men det är nästa steg berättar Ulf.
– Det finns ju en plan för vad som ska byggas i området och nästa steg är att utveckla den befintliga stigen och sedan att bygga helt nya stigar, både från liften men även annan cykling. Det kommer dock inte att bli någon ren downhillcykling, säger han.  

Trots att stigen inte bjuder på några större utmaningar rent svårighetsmässigt är det ändå rätt underhållande att köra några varv och se hur snabbt man kan ta kurvorna och behålla farten genom de olika partierna. Är du en hardcore liftåkardownhillcyklist kanske du kan hitta på något annat, då lär den här stigen vara en gäspning. När Happyride besöker Ramundberget är sommaren mitt uppe i det varmaste den har att erbjuda och som Ulf sagt märks det att det inte är helt bra för underlaget. Det är dammigt, löst och vissa av de doserade kurvorna visar en del tecken på slitage trots att det bara var någon vecka sedan stigen invigdes. 

Bengt Luthman

Liftburen stigcykling för alla. Bekvämt upp, flowigt ner.

Det bör nämnas att det finns ytterligare en stig som kan nås från liften, Leffes. Det är ett gammalt grävt dh-spår som såg sina bästa dagar för ett ganska stort antal år sedan. Leffes har inte sett något underhåll på en mindre evighet och i ärlighetens namn är det nog bäst att bara låta spåret falla i glömska. Ramundberget skulle nog göra sig själva en tjänst genom att inte skylta upp det.

Sammanfattningsvis kan man säga att flytstigen i Ramundberget är ett perfekt ställe att introducera nybörjare i cykling eller ta med de yngre barnen på liftburen utförscykling. Man tar sig enkelt upp med en bekväm stollift och det finns många parkeringsfickor längs stigen där man kan stanna och hämta andan, vänta in kompisen eller ta en bild. Att cykla här innebär en betydligt lägre tröskel för de flesta än vad många andra cykeldestinationer erbjuder. Du kan hyra en lämplig cykel vid foten av liften, där kan du dessutom testa pumptracken eller den lilla teknikbanan utanför Topsport bredvid liften.  

Är du i området en vecka kan det vara kul att lägga en halvdag i liften för att få dra några varv i det befintliga spåret men man åker inte hit för att köra flytstigen. Det kan dock vara värt att hålla koll på området, för det kommer att grävas en del till här framöver.

 

Senaste kommentarer

Luthman Photography 2018-08-30 12:51

Jag kan väl köpa att den absolut övre delen var ok, men i övrigt var det ju inte mkt att hänga i granen. Men smaken är som baken.

Klas A 2018-08-30 14:12

Ja alltså jag åkte ner en gång och som kontrast till det släta familjespåret så var det kul en gång ja. Men jag är lättroad när det gäller nedförsbackar. Men som sagt det är ju byggt från en annan lift och igenväxt så jag vet inte varför de skyltat d...

Johannes.M 2018-08-30 14:27

Jättekul att dom har börjat bygga och det känns som det kan vara början på något riktigt bra! Just nu kan jag hålla med om att det kan vara ganska vältrafikerat och det är verkligen varierade farter på cyklister på leden. Förmodligen en "huvud" backe...

HasseL 2018-08-30 16:23

Leffes var kul när den byggdes. 😇😇😇

Johannes.M 2018-08-30 18:44

Leffes är nog ännu mer kul med lite underhåll om den ska vara kvar. Vi bromsade oss ner för Leffes med barnen 7,9 år för några år sen. Då är nog den nya mer lämpad för barnfamiljer:)