Tandemtest: Genomgång – Pivot Switchblade & Canyon Spectral

Datum:
05 september 2018 09:14

Två stigcyklar. Två cykeltestare som hela tiden byter cykel med varandra. Allt för att hitta alla små egenheter. Addera knasiga berg i Främre Orienten så börjar bilden klarna för det här testet. I denna första del vänder in och ut på cyklarna. I nästa del gör vi psykoanalys på dem.

Cykeltest i tandem

Happyrides tandemtest är ett nytt testformat för oss, till viss del i alla fall. Cykeltestare provar ofta flera olika cyklar under samma tillfälle, men de brukar presenteras separat.

Vi har verkligen vinnlagt oss om att testa cyklarna omlott, i tandem, och då känns det också naturligt att jämföra dem parallellt. Målet är inte att utse en vinnare, utan att försöka utkristallisera och förklara vad de små skillnaderna i geometritabellerna betyder i verkligheten. Målet var att försöka identifiera och beskriva cyklarnas karaktär.

Vi har varit två cyklister av samma vikt som längd och bytt cykel med varandra kontinuerligt under testdagarna. Det innebär att vi bägge fått prova samma cykel under samma förhållanden, och oftast på samma stigar och vid behov även genom samma partier. Vi har sedan sammanställt våra noteringar .

Aron Gooch

VI sitter längst bak i bussen. Notera skyddstejpen på diagonalrören för att undvika repor under shuttling.

Cyklarna har dels testats hemma i Hellas, dvs på platt men väldigt tekniskt underlag. Samt under en cykelresa till Kappadokien där underlaget mestadels bestod av släta, branta stigar täckta av löst grus. Med tanke på cykeltypen hade det naturligtvis även varit önskvärt att testa dessa cyklar ”riktigt jäkla brant och stökigt”, men det fanns tyvärr inte möjlighet till det.

Cyklarna är testade så som de levererades, utan andra modifikationer än att vi pillat på dämpartryck, rebound, däcktryck etc tills vi tyckte vi hittat rätt. Tiden för testet var begränsad och vi hade inte möjlighet att laborera med styrstammar eller göra mer avancerade dämparinställningar som att tex ändra storleken på luftkamrarna.

Testcyklisterna

Aron Gooch (183 cm, 74 kg) och Fredrik Hjelmstedt (182 cm, 77 kg) är båda MTB-boksförfattare och har ungefär 30 års MTB-erfarenhet sinsemellan. Vi har båda en förkärlek för teknisk stigcykling.

Möt testcyklarna

Aron Gooch

När två blå stigraketer möts så stångas de. Det är sedan gammalt.

Vi har svingat benen över Switchblade från Pivot och Spectral från Canyon.

Testcyklarna har en hel del gemensamt. De har båda modern geometri, ”lång, låg & slack”, och hamnar någonstans i det övre trailsegmentet åt gränsen till enduro. Förr i tiden brukade cykeltypen kallas All-mountain, numera heter de oftast ”aggressive trail” i tillverkarnas marknadsmaterial.

Båda ramarna är i kolfiber och många av geometrimåtten är väldigt lika. Den mest avgörande skillnaden är att Spectralen har 27,5″ hjul och att Switchbladen var bestyckad med 29″ hjul. Den sistnämnda kan även konverteras till 27,5+”.

Switchblade levereras med 135 mm slag bak och 150 mm fram. Spectralen kommer med 140 mm bak och 150 mm fram.

Cyklarna har två olika typer av länkage. Spectralen har en klassisk Horst link. Pivot bygger sina länkage på ett system som heter dw-link. Mer om detta senare.

Aron Gooch

Den ena cykeln är skulpterad med passare, den andra med linjal.

När vi packat upp cyklarna och ställt dem bredvid varandra så slogs vi av att estetiken skiljer sig åt ganska radikalt. Switchbladen med sina kurviga rör följer rådande cykelnormer. Spectralen å andra sidan har fått raka avhuggna linjer och några unika designlösningar som man vanligtvis bara ser på landsvägsramar.

Switchblade finns i fem storlekar från XS till XL. Spectralen levereras i fyra storlekar från S till XL.

Sifferexersis bland geometritabellerna

Millimetrar hit och dit

En del av geometrisiffrorna på de två cyklarna går verkligen hand i hand. Reach är tex nästan identiskt från storlek M och uppåt. Spectralen har dock ett lite längre styrrör vilket återspeglas i en något högre stack.

Aron Gooch

Korta kedjestag på Canyon Spectral

Bägge cyklarna har relativt korta kedjestag, 430 mm på Spectralen och 428 mm på Switchbladen. Det är lite intressant att notera att Switchbladen har kortare hjulbas än Spectralen i alla storlekar, trots större hjul.

Sadelvinklarna är enligt modernt snitt upprätta och skiljer sig bara drygt en halv grad mellan cyklarna.

Framtill växer dock skillnaderna. Spectral har en gaffelvinkel på 66° och Switchblade lutar 67,2°. Kombinera detta med högre Stack på den förstnämnda och tysken blir på pappret den mer utförsorienterade av de två. Vi ska lite senare se hur de upplevdes i praktiken.

De två tillverkarna valt att ange vevlagerdropp på två olika sätt så det går inte att jämföra siffrorna rakt av. Och även om det hade gått så hade det ändå inte varit relevant eftersom cyklarna har olika hjulstorlekar. I praktiskt bruk så är bägge cyklarna låga och i Hellas så medförde det en hel del pedalkontakt med underlaget innan benen började tajma om sig.

Amerikanska kolfiberkurvor

Aron Gooch

Pivot Switchblade tar både 29″ och 27,5″ hjul.

Pivot Switchblade lanserades för knappt två år sedan men det är först i år som man fått en Svensk generalagent. På pappret är det en cykel som borde vara intressant för den som vill blanda stökig stigcykling med ett enduro då och då. Därför tyckte vi den var värd att testas, fast den inte är ny för i år.

Cykeln levereras i ett antal utrustningspaket och kan fås med både 29″ och 27,5″ hjul. Vi testade ett paket som heter ”Pivot Switchblade RACE XO1 29”.

Aron Gooch

Med 150 mm fram, 29″ hjul och 67,2° så fnittrar Pivot Switchblade åt släta utförslöpor som denna.

Ram: Switchblade Carbon
Bakdämpare: Fox Performance DPS
Gaffel: FOX 36 Performance 150mm – Boost
Styrlager: Pivot Semi-Sealed Cartridge
Bakväxel: XO1 Eagle 12 Speed
Växelreglage: GX1 Eagle 12 Speed
Bromsar: SLX M7000
Vevparti: SRAM Descendant Eagle DUB 32T w/ One Up SB+ Switch Spider
Styre: Phoenix Race Aluminum 35mm – 750mm
Grepp: Phoenix Team Padloc
Styrstam: Phoenix Team Enduro 35mm dia. clamp. Length: XS – 35mm, SM – 45mm, M, L, XL – 55mm
Sadelstolpe: FOX Transfer (LEV Integra på XS & S)
Sadel: M/ L/XL: WTB VIGO RACE. XS/SM: WTB HIGHTAIL
Kassett: GX1 Eagle 10-50t 12 Speed
Hjulset: SUN RINGLE DUROC 29
Däck: Fram: Maxxis Minion DHF 29” x 2.5” TR/3C/EXO/MAXXTERRA, Bak: Maxxis Minion DHRII 29” x 2.4” TR/3C/EXO/MAXXTERRA
Ramstorlek: XS, S, M, L, XL
Färg: Mate black, Gloss blue
Vikt: Vi vägde cykeln, men lappen är bortslarvad.
Pris: 57.000 kr

Cykeln är ganska förnuftigt utrustad. De viktigaste komponenterna håller god klass och det som skiljer till de dyrare utrustningspaketen är främst vikt. Modellen kommer med 12-delade Eagle X01 växlar, Fox transferstolpe och en Fox 36 gaffel. Sen har man valt att hålla priset nere genom ett enklare hjulset, SLX bromsar och komponenter från Phoenix som är Pivots egna komponentmärke.

Det som var vår största tveksamhet i specifikationen ovan var hjulen, men de rullade som de skulle och vi märkte aldrig av något direkt flex, även om de pressades hårt i Kappadokiens serpentiner.

Aron Gooch

157 mm mellan dropoutsen och specialnav från Sun Ringle.

Pivot använder sig av en 157 mm bred navstandard bak kallat Superboost 157. Visst har vi alla längtat efter en ny standard, eller hur? Det är tack och lov inte så illa som det låter, det här är egentligen en befintlig standard för DH-cyklar som nu krupit ner till stigcyklarna hos ett par tillverkare. Superboost 157 har ett större avstånd mellan flänsarna än vanliga 157 nav. Men kassett och bromsskiva sitter på rätt ställe så det finns alltså en hel del nav att få tag på för den som vill bygga egna hjul. Fördelarna sägs vara ännu styvare hjul än boost 148, att man kan klämma in bredare däck och att det blir enklare att hålla kedjestagen korta. Notera att kedjelinjen blir bredare därför behöver även framklingan flyttas ut några mm.

Aron Gooch

Det är mycket som ska klämmas in kring vevpartiet med både DW-link och däcksutrymme med korta kedjestag.

Kedjestagen är 428 mm och är enligt tillverkaren de kortaste på en 29″ cykel med den här slaglängden. Det bör dock noteras att det finns en handfull konkurrenter som ligger på 429-431 mm.

I 29″ tappning tar ramen däck upp till 2,5″. Det går också att skifta till 27,5″ plusdäck upp till 2,8″ breda. Pivot rekommenderar då att man också byter det nedre styrlagret mot en medföljande variant som är 17 mm högre när man skiftar mellan hjulstorlekarna. Detta för att höja vevlagret så att det kommer på samma höjd som med 29″ hjul. Vi hade inte möjlighet att testa detta, så hur det fungerar i praktiken låter vi vara osagt.

Tyska kolfiberlinjer

Aron Gooch

Canyon Spectral har fått en rejäl uppdatering med 2018-års modell.

Canyon släppte en helt ny version av Spectral i år, med ny geometri och nytt formspråk. Framtriangeln är i kolfiber och baktriangeln i aluminium. Vi testade modellen som heter ”Canyon SPECTRAL CF 9.0 PRO”.

Aron Gooch

Integrerad sadelklämma och en rejäl förstärkning i övergången från diagonalrör till sadelrör.

Kolfiberramen har fått en hel del finurliga lösningar. Bland annat integrerad sadelklämma i landsvägsmanér. Den har också en liten stoppinne för att hindra överslag med styret,  för att inte styret ska skada ramen vid en vurpa.

Aron Gooch

Kåpan under diagonalröret fungerar både som ramskydd och kabelkanal.

Det fiffigaste är dock i vår mening plastkåpan under diagonalröret som både fungerar som ramskydd och bildar en smidig kabelkanal. Skruva av, dra kabel, skruva på, klart. Lagren längst ned vid vevpartiet har  bestyckats med ett par stora täcklock för att skydda mot väta.

Aron Gooch

Spectralen fick bekänna färg täckt i ett lager av damm

Ram: Canyon Spectral CF
Bakdämpare: RockShox Deluxe RT3
Gaffel: RockShox Pike RCT3
Styrlager: Canyon | Acros
Bakväxel: SRAM X01 Eagle, 12s
Växelreglage: SRAM X01 Eagle Trigger, 12s
Bromsar: SRAM Guide RS
Kassett: SRAM XG-1275 Eagle, 12s
Hjulset: Mavic XA Pro
Däck: Mavic Quest Pro, 2.4 | MAVIC Quest Pro, 2.4
Vevparti: Truvativ DESCENDANT EAGLE Carbon, 12s
Klingor: 34
Kedja: SRAM GX Eagle
Vevlager: SRAM GXP
Styrstam: Renthal Apex 35
Styre: Renthal Fat Bar lite
Grepp: Ergon GD1
Sadel: Ergon SME30
Sadelstolpe: RockShox Reverb Stealth B1
Sadelklämma: Canyon Integrated sadelklämma
Pedaler: Ingår ej
Ramstorlek: S, M, L, XL
Färg: rallye blue | forest flare
Vikt: 13,2 kg Vägt av Happyride (Storlek L)
Pris: 43.200 kr

Utrustningsmässigt så bjuder inte SPECTRAL CF 9.0 PRO på några frågetecken. Cykeln är bestyckad med välbeprövade komponenter av hög klass.

Framtill sitter en Pike RCT3 och bak dämpar en Deluxe RT3. Liksom på Switchbladen så växlas det med Eagle X01 och 12 växlar i en jättetårta baktill. Vevparti i kolfiber pryder cykeln väl. Hjulen som heter XA pro kommer från Mavic och är deras mest exklusiva stighjul med aluminiumfälg. Kringkomponenterna levereras av brittiska Renthal. RS Reverb är inte en personlig favorit, men det handlar väl mest om tycke och smak så det valet har jag överseende med.

Satansadeln

Däremot finns det en liten detalj som vi tyckte var helt obegriplig. Spectralen har bestyckats med en sadel från Ergon med det oskyldigt klingande namnet SME30. Alla rumpor är olika och vi hittar alla våra favoritsadlar efterhand. Cyklar brukar dock oftast levereras med någon ganska generisk sadel för att den ska passa de flesta bakdelar. Men inte denna.

Satansadeln som vi kom att kalla den var det absolut mest obekväma både jag och min testpilotskollega någonsin provat. Då ska vi komma ihåg att jag inte använt fodrade cykelbyxor på många år och cyklar nästan dagligen. Min bakdel är hyfsat härdad. Men här åkte den på storsmisk. Tack och lov är det enkelt att byta sadel, så det är ju inte avgörande vid valet av cykel, men budgetera för en ny sadel om du trycker på köpknappen.

Knottriga däck

Aron Gooch

I Kappadokien krävdes däck med bra kantgrepp som kunde bita igenom det lösa gruset

Bägge cyklarna kom bestyckade med rejäla stigdäck. Switchbladen hade beprövade Maxxis Minions i 2,5″ fram och 2,4″ bak. Canyon har valt att hämta däck från samma leverantör som hjulen. På den satt Mavic Quest Pro både fram och bak i 2,4″.

Bägge däcken betedde sig utmärkt under de begränsade förhållanden där de testades. De stora kantdobbarna grävde ned sig så väl det nu gick i Kappadokiens lösa grus. Hemma i Hellas är de kanske i grövsta laget, men det är ju många gillar att ha det så. Vad gäller blöta rötter och lera så är det en fråga som får besvaras efter en annan sommar.

Missa inte del 2

I nästa avsnitt lägger vi cyklarna i psykologsoffan och analyserar deras personlighet.

Senaste kommentarer

bsandborgh 2018-09-05 16:18

Besviken. Jag ser inga tester av tandemcyklar

ptrk 2018-09-05 21:21

Exakt samma tanke!

fedde 2018-09-09 01:03

Falsk marknadsföring i rubriken!
Var är tandemcyklarna?
Jag vill ha ett tandemcykeltest nu!

/Fedde

jofahjalm 2018-09-09 01:08

Om ni gör ett tandemtest, kan ni inte då testa cyklar i terräng istället?

C-dale 2018-09-09 14:22

Vadå istället? Landsvägstest är väl otänkbara på det här forumet.
Skicka ner Kalle o Aron till tandemracet på Roc d'Azur. https://youtu.be/C-VVEZ7WLew

Nicolai gör visst fina tandemcyklar.