Tandemtest: Personlighetsanalys – Pivot Switchblade & Canyon Spectral

Datum:
06 september 2018 08:31

I förra delen skärskådade vi exteriören på Canyon Spectral och Pivot Switchblade. Nu när vi rett ut alla specifikationer kan vi börja ägna oss åt det som var ursprungstanken, att bolla cyklarna mot varandra för att tydliggöra deras karaktär. I detta avsnitt står personlighet i fokus.

En snabb summering av cyklarna

Bägge cyklarna är i kolfiber och har liknande geometrier. Canyon Spectral har 27,5″ hjul och 150 mm slag fram och 140 mm bak. Den Pivot Switchblade vi testade hade 29″ hjul, men den kan också utrustas med 27,5+ hjul. Switchbladen har 150 mm slag fram och 135 mm bak.

Personlighetsanalys

Nu när vi i förra avsnittet rett ut alla specifikationer kan vi börja ägna oss åt det som var ursprungstanken, att bolla cyklarna mot varandra för att tydliggöra deras karaktär.

Vi börjar längst bak där Switchbladen har en DW-link och Spectralen en Horst-link. För den som vill fördjupa sig i mekaniken finns det bedövande mycket att läsa på nätet. Men kom ihåg att själva länkagetypen är en grundplattform, inom dessa finns massor av utrymme för anpassningar. Cykelns dämparkaraktär skapas av respektive företags ingenjörer tillsammans med dämpartillverkaren.

Vi laborerade löpande med lufttryck och externa inställningsvred under testdagarna. Efter lite pill skötte båda cyklarna sig ypperligt i de miljöer de testades. En reservation är dock att de inte fick bekänna färg i några riktigt tekniska utförslöpor, och det är ju där som agnarna skiljs från vetet.

Switchblade bakifrån

Aron Gooch

Full fart för att se hur cykeln betedde sig när den trycktes ihop längst ned i berg-och-dal-banan

Det visade sig vara väldigt svårt att sätta ord på Switchbladens dämparbeteende. För den bara gjorde sitt jobb utan att märkas. Vi gjorde en skolboksinställning av dämparen på parkeringen och sen pillade vi lite på justeringarna då och då, men det var mer nyfikenhet än behov.

Aron Gooch

DW-link kännetecknas av att baktriangeln, som är i ett stycke, styrs genom slaget av två korta länkarmar

Pedalgunget var minimalt, jag slog över dämparen till propedalläget några gånger på längre asfaltstransporter, men på stig fick dämparen stå helt öppen. Dämparen arbetade följsamt både genom småstöket och mittenregistret. Mot slutet av slaget blev den klart mer progressiv och vi kände aldrig att vi saknade slaglängd.

Bakänden på Switchbladen var bland det styvaste jag cyklat. Det var lite som att cykla på räls, även genom stenkistor där bakänden vanligtvis trycks runt lite. De korta kedjestagen i kombination med ett lågt sadelrör gjorde det enkelt att lyfta framhjulet, även med slarvig teknik.

I aktern på Spectral

Aron Gooch

I denna typ av kurvaturer är det viktigt att bakdämparen håller sig uppe genom ingången så att den inte understyr i svängen uppe på krönet

Spectral är ganska livlig i början av slaget. Det suger upp smårötter effektivt men det innebär också att den tillbringar mer tid längre ner mot mittenregistret.

På Spectralen märktes pedalgunget tydligare. Den gjorde inte på något sätt bort sig, men den hade oturen att bli jämförd med ett väl konstruerat dw-länkage.

Aron Gooch

Spectral har en Horst link i aluminium. Den bakre ledpunktens placeringen lurar dock nästan ögat till att tro att det är en faux-bar.

I snabba berms där G-krafterna blev påtagliga behövde Spectralen några extra PSI för att inte tryckas ihop för mycket. Dessa extra pumptag gjorde den dock mindre följsam genom långsammare tekniska partier. Detta hade sannolikt kunnat åtgärdas med en token i luftkammaren, men vi hade inte möjlighet att testa.

Vad har de där fram?

Aron Gooch

Bägge cyklarna är välbalanserade och de flacka gaffelvinklarna kändes aldrig tröga

Bägge cyklarna kommer med 150 mm gaffel. Switchbladen har en gaffelvinkel på 67,2° och Spectralens gaffel lutar 66°. Vinkel balanseras i teorin av hjulstorlek. Trögare däckstorlek på den ena cykeln – och trögare styrvinkel på den andra. I praktiken kändes skillnaderna i styregenskaper homeopatiska. Däck och styre- styrstamskombo märktes mer.

29 vs 27,5 – en gång till

Detta ämne är fruktansvärt uttjatat, men så länge det är glöd i brasan så eldar vi väl på. Vi har ju trots allt tandemtestat en 29″ cykel med en 27,5″, så vi får väl skylla oss själva.

Aron Gooch

Tajt, feldoserad kurva med dödsbrant på utsidan. Vad skulle kunna gå fel?

Hur var det med den beryktade rappheten? En cykel med mindre hjul är väl alltid rappare? Eller? I de snabba släta stigarna i Kappadokien så kändes hjulstorleken rätt betydelselös. Underlaget var så löst att kurvorna bäst togs genom att styra med kroppen och låta cykeln följa den större kroppsmassan. Kanske, kanske, om jag krystade så hårt att pannådern stod rakt ut att jag möjligtvis kände någon liten mikroskopisk skillnad när jag manövrerade genom swichbacks. Men det var antagligen placebo. Inte var det några relevanta skillnader i rapphet i Hellas heller.

Kom ihåg att hjulstorleken är bara en av många parametrar som påverkar en cykels manöveregenskaper, och sammantaget är den inte den viktigaste. Se som exempel hur Switchbladen har kortare kedjestag och kortare hjulbas än Spectralen i alla storlekar, trots de större hjulen. De farter och flygturer som krävs för att hjulstorlek ska vara avgörande för om en cykel blir mer lättmanövrerad eller ej är det faktiskt få av oss som kommer upp i.

Aron Gooch

Styr med kroppen – låt cykeln följa efter

Det var först i Hellas med sina ändlösa små farthinder som skillnaden i rullmotstånd märktes tydligt mellan de två hjulstorlekarna. Med likvärdiga gafflar, vinklar och däck så återstår ju bara grundläggande fysik, större hjul tappar mindre energi när de rullar över hinder.

Gaffla

Aron Gooch

Ärkefienderna SRAM och FOX fäktades vilt med sina hydraulsvärd Float 36 respektive Pike, men det slutade nog oavgjort

Bägge cyklar kom med riktigt trevliga gafflar i 150 mm. Pike RCT3 på Spectralen och Fox Factory 36 på Switchbladen. De skötte sig bägge klanderfritt. Vi vet inte hur många tokens som satt i respektive gaffel, men noterade att Piken vandrade lite snabbare genom den övre delen av slaget.

Övrigt

Båda cyklarna har låg vevlagerhöjd. Men det märktes särskilt på Spectralen, där jag fick en hel del pedalskrap i Hellas. Kanske är det för att den ligger lite lägre i slaget. Jag tror att den skulle tjäna på lite kortare vevarmar än de 175 mm som sitter på idag.

Aron Gooch

Vi testade cyklarna genom både berg och vatten

Cyklarna hade samma reach i storlek L och det skiljde bara 5 mm på styrstammarna. Men Switchbladen hade lite lägre Stack vilket vilket jag noterade under branta klättringar med min stora fotoryggsäck, men min testkollega som var mer normalt lastad tyckte att det var egalt.

Sammanfattning och slutord

Aron Gooch

I nedförsbackar kommer dessa cyklar verkligen till sin rätt

Det här är två moderna, roliga och mångsidiga cyklar som trivs i de flesta stigmiljöer. Men gladast blir de när nosen pekar nedåt. För den som gillar teknisk terräng, och vill ha en cykel som både fungerar i Järvsö och till heldagar på fjället så är de bägge vettiga val.

Så var det ju det där med att försöka hitta cyklarnas karaktär. De är dugliga nog att klara de flesta förhållanden med bravur, men var skiner de?

Canyon Spectral är polaren vi skulle ta med till den grävda bikeparken, och sen skulle vi nöta berms och hopp hela dagen. På kvällen dricker vi Weissbier och lyssnar på tysk elektronisk industrirock.

Pivot Switchblade är kompisen som får följa med på heldagsäventyret i okänd terräng. Vad vi än möter för stigar så skulle den tryggt bära oss framåt. Efteråt dricker vi IPA och lyssnar på indie-pop från Austin.

Och så var det priset…

Det återstår en liten detalj som vi hittills undvikit. Priset på cyklarna. Switchbladen kostar 57.000 kr och Spectralen kostar 43.200 kr. Bägge är i kolfiber och bägge har bra dämpare och växlar. Men Spectralens övriga utrustningsnivå, med till exempel bättre hjul och vevparti i kolfiber, ligger en bra bit över Switchbladens. Och det till ett 25% lägre pris. Det går inte att komma ifrån att Canyon erbjuder en galet prisvärd cykel. För mellanskillnaden kan man elda upp sadeln många gånger om.

Så för att summera

Ingen av cyklarna är bäst. De är bra på lite olika vis. Men Spectralen är tveklöst billigast.

Senaste kommentarer

mikipedia_ 2018-09-06 09:28

Trevlig artikel/test! Stor tumme upp👍
Fortsätt gärna med den modellen framöver, kanske med ettxc och ett enduro jämförelsetest?

jekyll 2018-09-06 09:49

Mycket trevligt och läsvärt test.
Just pedalgung på DW-link resp Horst kan jag själv skriva under på.
Jag körde tidigare en Canyon Spectral som jag upplevde ganska ok på den punkten. Sen bytte jag till en Ibis Mojo 3 med DW-link. På Moj...