Dags för Red Bull Rampage!

Datum:
17 oktober 2018 12:24

Red Bull Rampage är en av världens tuffaste, galnaste och farligaste mountainbiketävlingar. Med tanke på riskerna är det kanske inte så konstigt att det är åkarna som hamnar i mediafokus, men det finns fler som ger både blod, svett och kanske några tårar till den extrema tävlingen i Utahs öken. Varje åkare har nämligen med sig ett byggteam på två personer som jobbar oavbrutet i över en vecka med att gräva, flytta och forma sand för att skapa de otroliga linjerna ner för de amerikanska bergsbranterna. Inför årets tävling har vi tagit oss ett snack med en kille som har fler grävdagar bakom sig än de flesta – Olly Wilkins. Med fyra års erfarenhet ger han oss en unik inblick i världens galnaste MTB-tävling.

Christian Pondella Red Bull Content Pool

Brendan Fairclough som Olly gräver åt hackar även en hel del själv.

Se Red Bull Rampage live från Utah fredag den 26:e oktober kl 18:00 här:

 

Hej Olly! Hur många Red Bull Rampage har det blivit genom åren?
Årets Rampage blir min 5:e och det är också min 5:e gång på Brendans (Faircloughs) team.

Hur väljer ni byggteamen?
Varje åkare får ta med sig två byggare och eftersom vi har en tight kompisgrupp hemma brukar vi alltid välja personer ifrån den. Att åka och gräva en vecka i öknen är verkligen inte för alla – det är superviktigt att man kan hålla en god stämning under tuffa förhållanden och det är tur att vi har en skön grupp av idioter att välja mellan här hemma.

Hur går det till när ni skapar en linje? Vem är det som bestämmer?
En linje hinner ändras och utvecklas flera gånger under en vecka, men man måste ha de grova dragen klara tidigt eftersom bergets naturlig ”features” snappas upp av andra team sjukt snabbt – speciellt när man är på en ny plats (som i år). Därför försöker vi alltid att ha en grov skiss klar så fort som möjligt för att få bästa möjliga förutsättningar för byggandet.
När det kommer till vem som bestämmer, så är det bara en av oss som behöver köra linjen och därmed är det självklart att Brendan alltid har sista ordet. Dock skulle jag aldrig bygga något som jag inte skulle kunna köra själv. Jag och Brendan har varit kompisar länge och jag vet rätt bra vad han klarar och inte klarar. Det hjälper. Dessutom är vi alltid ärliga mot varandra. Kommer han med en skitdålig idé så säger jag ifrån och vise versa. 

Har du någonsin kört något av det som du byggt vid Rampage?
Det är bara de som tävlar som får köra banan och de har inte jättemycket tid på sig att öva in sina linjer, så vi får aldrig köra eller känna på årets skapelser. Vi får dock cykla på tidigare års banor som finns på andra berg i området. Det är riktigt grymt att kunna få känna på terrängen utan att faktiskt behöva vara med på tävlingen!

Vilken är din favorit-feature som du hjälpt till att bygga?
Jag gillade verkligen en ”lillipad feature” som vi byggde för några år sedan. Det var två rätt stora Canyon gaps i tät följd och det såg så himla coolt ut. Det var mycket jobb med att skapa den så det var riktigt najs när vi till slut fick till det. 

John Gibson

Brendan Fairclough kör ett canyon gap under träning inför Red Bull Rampage i Virgin, Utah, USA  14 Oktober 2015.

Har någon av tävlingsplatserna varit bättre än andra?
Jag tycker att det är något unikt med varje ställe och jag har ingen riktig favorit, om jag ska vara ärlig. De är alla underbara och samtidigt fullkomligt förfärliga!!
Jag har verkligen ett ”love-hate” förhållande till till Red Bull Rampage. Det är en speciell typ av ”roligt”. Det är roligt när jobbet är klart och du kan se tillbaka på tävlingen men själva byggandet i öknen är galet jobbigt, själva eventet är sjukt stressigt och ur en ekonomisk synvinkel så får man inte ett smack som byggare.
Men å andra sidan är det häftigt att vara en del av något som är så utmanande och stort för vår sport. Att dessutom kunna hjälpa min kompis komma ner för berget hel och välbehållen är en mycket speciell känsla. Det är rätt konstigt att spendera 10 dagar med att gräva en en minut lång bana som dessutom bara körs typ fem gånger totalt!

https://instagram.com/p/BLWLkBZgqtJ/

Det finns också lite tid att upptäcka det lokala djurlivet.

Att vara en del av byggteamet måste innebära mer än bara flytta och forma sand. Vad mer gör ni under veckan?
Absolut – vi gör betydligt mer än att bara lyfta sand. En viktig del är att kunna snacka taktik och teknik med åkaren eftersom man aldrig annars kör så stora grejer själv. Man är ofta ett gäng polare som taggar varandra. Jag och Brendan har vuxit upp med att snacka fart och teknik för olika cykellinjer och Rampage är absolut inget undantag. Jag tror det är värdefullt för honom att jag finns där som bollplank och ”konsult”.
Utöver det har vi massor av saker att göra under själva tävlingen, speciellt innan finalåken. Vi ser till att inget blir för torrt och att stenar inte hamnat på farliga ställen. Medan kamerorna rullar under tävlingen går vi igenom hela linjen – från högsta punkt till lägsta punkt – för att se till att allt är i prima skick inför finalåket.

Hur viktigt är det att ha en avslappnad och skön stämning under veckan? Hjälper det Brendan att hålla galenskapen på avstånd?
Jag tycker alltid vi har en väldigt skön stämning i vårt team. Det hjälper verkligen för att hålla galna och obehagliga tankar på avstånd. Vår antistressteknik kan nog bäst jämföras med ”toaletthumor/omklädningsrumskämt” och jag skulle verkligen inte vilja ha det på något annat sätt. Jag skulle inte vilja vara i ett team med massa seriösa människor. Då skulle en veckas grävande i öknen verkligen kännas som en veckas grävande i öknen.

Tom Bowell

En kylväska full med vatten, det gäller att dricka hela tiden. Grävgänget på väg upp till vansinnet.

Hur ser en Rampage-dag ut för byggteamen?
Dagarna är superlånga och tuffa. Vi äter frukost vid 6-tiden och ger oss sen av på en gång. Det tar ett tag att ta sig till Rampage-platsen eftersom man måste ta sig via en lång och small grusväg, och det gäller komma dit innan solen står för högt. Vi får låna en liten ”dirt buggy” från Honda som vi turas om att köra rally ut med. Sen tar vi en paus från allt friåkande kring lunch och åker till ett kafé som inte ligger alltför långt bort. Efter det fortsätter vi tills solen går ner.
Dagarna är verkligen så pass tuffa att jag skulle vilja påstå att 70% av dem som säger att de vill gräva vid Rampage faktiskt inte vill gräva vid Rampage.

Tom Bowell

Det är bråttom till grävandet men också ganska roligt att köra fort i öknen.

Vad är det tuffaste med Rampage?
Att gräva så pass länge i öknen är fysiskt utmattande. Man måste dricka kopiösa mängder vatten – det är helt galet. Dessutom är det tufft för händer. Typ jättetufft. Efter dag tre brukar jag ha så mycket blåsor att jag har superlim över hela händerna för att hålla ihop dem. Dessutom är testfasen jättestressig. Utöver det är det lätt som en plätt!

https://instagram.com/p/BK8WjmHB-N5/

Vad skulle du ändra om det var du som organiserade tävlingen?
Jag tycker att organisatörerna gör ett riktigt bra jobb för det är jättesvårt att hålla alla nöjda.
Om jag fick ändra på något skulle det vara följande: för det första tycker jag att man ska tänka om hur mycket prispengar åkarna tävlar om. Tjocka dart-spelare tjänar mer pengar inför en mindre publik och det känns inte helt okej. För det andra tycker jag att inte att man ska direktdöma tävlingen – då hamnar domarna lätt i en svår situation. Det vore mycket enklare om de rankar åken efter att alla kört. För det tredje tycker jag att vi som bygger borde få betalt.

Tror du att det är möjligt för åkarna att pusha gränserna mer än förra året?
Man kan aldrig veta vad som exakt kommer att hända men eftersom tävlingen arrangeras på ett nytt berg så tror jag absolut att vi kommer få se gränser flyttas. Varje år verkar det omöjligt att toppa föregående års bravader men på något vis höjs ribban ändå. Årets lineup är dessutom en riktigt bra blandning av Rampage-veteraner och förstaårs-rookies så det kommer definitivt bli ännu ett galet och vilt år!

https://instagram.com/p/BLqx37FhJ4J/

Har du och Brendan något speciellt på gång inför årets tävling?
Jag tror vi kan förvänta oss en hel del ”big mountain gnar” mixat med galet snabba världscuphastigheter. Vi har fått höra att den nya platsen för Rampage är brant och Bredan gillar när det är brant, så det bådar gott. Vi har lite idéer inför tävlingen men det är topphemligt! Du får helt enkelt slå på Red Bull TV den 26 oktober och kolla!

Och vem är Olly Wilkins?
Olly är i jämförelse med Brendan Fairclough något av en doldis, men det faktum att han på årets farligaste tävling får vara den som som får förtroendet att agera rådgivare åt Brendan tyder på att han har ganska bra koll på cykeln. Olly började sin mtb-karriär i den hardtail/dirtjumpscen som länge har varit en grogrund för de duktiga cyklisterna från de brittiska öarna. Vill ni se glädjefylld cykling med bra ös utan den risknivå som finns på Rampage kan det vara värt att kolla in Olly i Sound of speed. Klart sevärt!

2015 års vinnaråk

 

Senaste kommentarer

xdr 2018-10-27 11:02

Rätt svar i fet stil.
antal bultar är enligt rub a dub 7 428 954

glitch 2018-10-27 11:22

Lunn skippade åk 2. Hela teamet hade varit sjuka / magsjuka under veckan och de hade knappt hunnit gräva klart så det var nog en kombo av hälsan och att han inte hunnit öva linjen. Moget gjort om inte men satan vilken början på åket.

B...

Henrik83 2018-10-27 11:25

Hade varit lättare & förstå resultatet om poängen istället gavs som delpoäng per bedömningspunkt & sen en summerad total.

Sett till poängen & åkningen så är ju Rheeder, Lacondeguy & Faircloughs poäng rätt svåra att förstå, framförallt...

Startgas 2018-10-27 11:48

När ska de börja med att ge alla poäng när alla kört färdigt...?