Test – Cykelkläder från 7mesh

Datum:
25 november 2018 17:21

7mesh är ett kanadensiskt cykelklädmärke med rötter i Squamish, British Columbia. Märket startades 2014 av ett gäng cyklister som tidigare arbetat med cykelkläder inom outdoorföretaget Arc’teryx. Kollektionen består av jackor, tröjor och byxor för landsväg och MTB med gemensam nämnare att de ska fungera bra på cykeln i alla väder.

Vi har provat tre plagg för att se hur väl utfästelserna stämmer: Mk2 Bib Short, cykelbyxor med hängslen, Strata Tight, långa hängseltights och Corsa Softshell Jersey, långärmad jacka/tröja.

AJ

Från vänster: Corsa Softshell Jersey, Mk2 Bib Short och Strata Tight

Kläderna har använts till landsväg och MTB i temperaturer från någon minusgrad upp till sommarens hetta med +35°. För att få lite mer input har två personer provat kläderna och åsikterna har sedan jämkats till ett gemensamt utlåtande. Båda är 186 cm långa och väger 75-80 kg (beroende på säsong och dagsform).

Mk2 Bib Short
7mesh Mk2 Bib är en traditionellt svart cykelbyxa med hängslen. Byxorna ingår i 7mesh herrkollektion men finns även för kvinnor, då med liten annan typ av hängslen. De ser vid en första granskning relativt tekniskt enkla ut med sina enbart fyra tygpaneler. Andra tillverkare vill gärna berätta att de har åtta-tio paneler på sina cykelbyxor. Innovationen återfinns istället på insidan där vi hittar något som 7Mesh kallar Clean Finish.

AJ

7mesh Mk2 Bib Short är en svart cykelbyxa med hängslen.

Systemet består av en slags innerbyxa där paddingen/stoppningen/blöjan/ chamoisen sitter sydd med dolda sömmar vilket innebär att det inte finns några synliga sömmar i direkt anslutning till sätesområdet som eventuellt kan ge upphov till skav. Yttertyget och innerbyxan kan även röra sig individuellt och glida något mot varandra vilket gör att paddingen rör sig mindre mot huden under tramptagen, något som ytterligare ska motverka skav och irritation.

AJ

Cykelbyxa Vacchi-style! Innerbyxan, det mer släta tyget, täcker en stor del av byxans fram och baksida. Inga synliga sömmar finns i området kring paddingen. Kanten längst ner på benet har ett strävt silikonmaterial på insidan.

Yttertyget och innerbyxan är av två olika sorters tyger som är vävda i lite olika mönster. Yttertyget är även behandlat med DWR (Durable Water Repellant) för att vara vattenavstötande. Innerbyxans tyg är vävt i ett mönster som sägs underlätta fukttransporten. Längst ner på benen sitter en 40 mm bred kant av tyg med silikon på insidan för att hålla kvar byxbenen på låren och förhindra att de åker upp. 

En titt på tvättlappen i byxan ger att de består av följande: Bas: 80 % nylon, 20 % elastan.  Foder: 78 % polyester, 22 % elastan. Byxorna ska tvättas i 30° och torkas hängande. De får inte kemtvättas, klorblekas eller strykas. Vikten på Mk2 Bib mättes till 220 gram.

Bib i namnet betyder att byxorna har hängslen och detta fall är de av Y-modell och 45 mm breda. Materialet har en mjuk och skön känsla med en hög nivå av elasticitet. Mk2 är även utrustade med 7mesh speciella gClip-system som innebär att märkets överdragstights Strata kan kopplas ihop med Mk2-byxorna och på så sätt slippa tightsens hängslen. Mer om detta nedan i genomgången av tightsen.

Paddingen är inte 7mesh egna utan är tillverkad av italienska Elastic Interface som levererar padding till många kända och okända cykelbyxtillverkare. Paddingen som kallas Road Perfomance Space är uppbyggd av flera olika lager av material med olika tjocklek och densitet. Enligt Elastic Interface så ska paddingen även lämpa sig för långa aktiviteter på över sju timmar i sadeln.

AJ

Paddingens uppbyggnad med tjocklek och densitet för de olika materialen. Uppgifterna kommer från Elastic Interface.

Basen, det röda tyget, som sträcker sig hela vägen framifrån och bak är ett par millimeter tjockt och utgörs av ett skumliknande material. In mot området kring sittbenen ökar tjockleken i etapper samtidigt som karaktären på materialen ändras och det får en tätare och mer spänstig känsla. Tjockleken uppgår till cirka 14 mm som mest. Paddingen är tvådelad och har en kanal som löper i mitten. Längden på paddingen är cirka 40 cm och bredden cirka 20 cm varav det tjockaste stället är som mest cirka 4 cm brett på varje sida. 

Priset för MK2 Bib anges till €175 hos 7mesh men kan hittas i andra webbutiker från cirka 1500 kr. 

Omdöme:
Vi fick till en början ange våra kroppsmått till 7Mesh och de skickade sedan storlek Medium av Mk2-byxan. Tittar vi i storleksguiden så anges storlek 34” i midja och 40” i höfter för storlek Medium och vi ligger inom någon centimeter från dessa värden. 

Känslan när vi tar på oss byxorna första gången är något lyxig tack vare materialet i tygen, där speciellt materialet i hängslena sticker ut lite extra. Passformen på våra kroppar är bra och byxorna sitter tight men utan att trycka för hårt någonstans.

AJ

75 kg kroppsvikt instoppat i ett par Medium MK2 Bib. Skärningen med de få tygpanelerna gör att byxan inte är helt slät i upprätt position men i framåtlutad cykelposition slätas dessa veck ut.

Höjden i midjan fram slutar någon centimeter under naveln och på ryggen går de cirka 15 cm högre. Med våra ”normala” cykelben sitter byxorna bra på låren utan vare sig trycka eller glappa. Benlängden slutar cirka 12 cm från knäskålens mitt. Med den breda silikonkanten längst ner på benen hålls byxorna kvar och det går enkelt att finjustera längden för den som vill ha en skarp kant på cykelbrännan. 

Padding i cykelbyxor finns som nämnts i många olika versioner och utföranden. Just denna padding som 7mesh använder sig av i Mk2 råkar även finnas i de cykelbyxor vi normalt använder till vardags. Utförandet är identiskt så när som färgen på tyget. Skillnaden är även att på våra ”referensbyxor” är paddingen sydd direkt i byxan.

Paddingen är relativt tjock och ger en ganska påtaglig blöjkänsla vid sidan av cykeln. Mk2 upplevs dessutom vara än mer voluminös vilket kan ha att göra med den extra innerbyxan. Väl i sadeln är känslan den samma och vi trivs med denna typ av paddling som gör att vi kan sitta timmar i sadeln utan besvär. Vi är dock vana cyklister och har använt byxorna i kombination med sadlar som vi är inkörda på. Hur pass bra Mk2 passar andra är svårt att avgöra då cykelbyxor är ett väldigt individuellt plagg och det som passar en rumpa kanske inte alls passar en annan. Men vi tror att utförandet och tjockleken på paddingen kan göra att byxorna upplevs som bekväma även av de som inte har så många mil i benen eller så stor cykelvana.

AJ

Padding av samma fabrikat. Mk2 byxan till vänster och våra referensbyxor till höger. Skillnaden i sömmar kring paddingen framgår tydligt.

Clean Finish systemet med den extra innerbyxan har i sig fungerar bra och vi har inte upplevt något irriterande skav från någon del av byxan. Vi har å andra sidan aldrig upplevt skav från referensbyxans sömmar heller trots att de är sydda direkt på paddingen. Vi tycker oss dock märka att effekten av den separata innerbyxan gör att kroppen i Mk2 glider lite lättare över sadeln. 

Nackdelen med den extra innerbyxan är att byxorna blir varma. De dubbla lagren av tyg ger en isolerande effekt som gör att fartvinden får svårt att kyla och transportera bort fukten från underlivet. Det innebär att paddingen blir rejält fuktig av svett vid cykling i varmare väder. Alla som någon gång som haft en fuktig på gränsen till blöt cykelbyxa på sig vet hur obekvämt det är och att huden även kan bli irriterad. Så systemet med innerbyxan som 7mesh använder sig av för att undvika skav från sömmar kan istället komma att ge upphov till andra typer av fuktrelaterade hudirritationer.

Jämför vi med referensbyxan så upplever vi inte alls samma värmeuppbyggnad och de håller sig betydligt svalare. Tar vi slumpvis upp ett par svarta cykelbyxor ur vår stora låda med cykelkläder som vi samlat på oss och cyklar med dem en varm dag går det nästan direkt att avgöra om vi har på oss Mk2 eller inte. På hösten och våren är det dock skönt med den extra isoleringen när det är kyligare ute. Det gör att vi kan köra med enbart benvärmare längre ner i temperatur utan att behöva ta på oss hellånga tights för att hålla värmen. 

De breda hängslena är bekväma och ger inte upphov till något nämnvärt tryck på axlarna oavsett om vi har en upprätt (MTB) eller mer framåtlutad (landsväg) position. Hängslenas elasticitet i kombination med den låga höjden fram gör det dessutom enkelt att uträtta behov nummer 1 utan att behöva stå dubbelvikt i vägkanten.

Vi hade dock föredragit någon form av fållning på kanten på hängslena. I normala fall ligger bandet stilla över bröstet men vid aktivt arbete med överkroppen kan bandet ibland halka på sidan av och då ligger den skarpa kanten och skaver mot bröstvårtan.  Med en undertröja som buffert mellan hängslen och hud minimeras dock detta problem.

AJ

Små vita resårtrådar har börjat sticka ut ur tyget i hängslena.

Hållbarheten upplevs som bra mot slitage och byxorna känns nya och spänstiga trots en hel del användning och tvättande. Det enda som visuellt märks är ett litet skavmärke från sadeln samt att det börjat släppa lite vita resårtrådar från hängslena. Elasticitetet i hängslena har dock inte påverkats. Efter tvätt kan det även knastra lite oroväckande i tyget när man tar på sig byxorna. Vi kan dock inte se att några sömmar eller trådar skulle vara trasiga. Men det krävs en viss försiktighet och lirkande vid påklädning så att något inte går sönder. 

Plus och minus

+ Bra passform och skönt material

+ Mycket bekväm padding (så länge den är torr)

+ Varma i kyligt väder

– Svettiga i varmt väder

– Vassa kanter på hängslena

Strata Tights
Strata är ett par varmfodrade långa hängseltights utan padding som är tänkta för cykling under kallare dagar. Tyget som Strata är tillverkade i är något som 7mesh kallar DWR Thermoroubaix och består av två olika lager. Det inre isolerande lagret har en mjukt flossad yta som även uppges vara fukttransporterande. Det yttre lagret är tåligare för att stå emot nötning. Yttertyget har även behandlats för att vara vattenskyddande till viss del. Tyget är ganska glest stickat och hålls tightsen upp mot ljuset går de nästan att se igenom. Materialet har en hög nivå av stretch i alla riktningar. Märkningen i tightsen säger att Strata består av 51 % nylon, 33 % polyester och 16 % elastan. De ska tvättas i 30° och torkas hängande. De får inte kemtvättas, klorblekas eller strykas. Vikten på Strata mättes till 235 gram.

AJ

Strata Tights är ett par långa fodrade tights utan stoppning.

Tightsen är sydda av 12 paneler och har förböjda ben. Höjden i midjan är i stort sett som Mk2 Bibsen och är 15 cm högre på ryggen än i fram. Bensluten saknar dragkedja och får istället krängas över fötterna. Längst ner på framsidan finns en 40 mm bred kant av silikon som ska förhindra att tightsen åker upp. Vid midjan finns två 12 cm långa och 2 mm smala strängar av silikon som är tänkt att hålla tightsen på plats och inte hasa ned. Strata är svarta som synden men har ett par mindre reflexdetaljer på nedre delen av benen och i loggan på låret.

AJ

Hängslena kan hakas av från tightsen och istället kan de kopplas ihop i bakkant med cykelbyxorna Mk2 Bib.

Strata har hängslen av Y-modell med band som är 15 mm breda. Hängslena är inte justerbara utan har en fast längd. Strata är även utrustad med gClip som innebär att hängslena kan plockas av och tightsens bakdel kan istället kopplas ihop med Mk2 byxorna med en klämma/clip.

Priset för Strata anges till €130 hos 7mesh men kan hittas på webben från cirka 1100 kr.

Omdöme:
Vi har provat Strata både på landsvägen och i skogen, i hastigheter från promenadtempo upp till 60 km/h. Storlek valdes av 7mesh och blev Medium för våra kroppsmått. Passformen är bra och vi skulle varken vilja ha mindre eller större storlek. De känns tighta utan att trycka och smiter åt bra kring ben och rumpa. Längden är tillräckligt lång och lämnar minimalt glapp vid skorna. Bensluten är dock smala och kan vara svåra att få över fötterna. Det gäller att vara försiktig och inte dra för hårt, då känns det lite som att något ska gå sönder. Det går inte heller att dra benslutet speciellt långt upp på vaden, så har man långa stumpor måste de tas på först. Används Strata i kombination med Mk2-bibsen vill gärna silikonkanten på cykelbyxorna rulla upp när tightsen tas på och det krävs en del grävande för att få kanten på plats.

AJ

75 kg i storlek Medium. Passformen är bra både på längden och på bredden. Det enda som kan vara lite trångt är att få bensluten över fötterna då de saknar dragkedja.

Vi kan säga direkt att vi har lite svårt att komma överrens med Strata. Främst beror det på att Strata saknar vindskyddande egenskaper vilket gör att fartvinden går rätt igenom tyget och kyler vid högre hastigheter. Den som minns fysiklektionerna i skolan vet att ett material isolerar mot värme/kyla så länge som luften i materialet är stillastående. Utsätts luften för rörelse så tappar materialet sin isolerande förmåga och det är precis vad som händer med Strata i högre hastigheter.

Som landsvägstights i fungerar Strata därför mindre bra då vi upplever dem kyliga i höstens snålblåst redan vid +10°. Med MTB i lägre hastigheter stannar luften kvar bättre i tyget och då upplevs de däremot varma. Nästan på gränsen till för varma. Cyklar vi tekniskt sakta i skogen gör det isolerande tyget att det blir rejält varmt och vi överhettar redan under normal till måttlig intensitet. Det är förvisso trevligt att inte frysa i när temperaturen närmar sig nollan men samtidigt bygger det upp överskottsvärme som leder till svett. Fukten i sig gör inte så mycket oavsett om den kommer inifrån av svett eller utifrån av regn. Strata står mot en del väta och känns skapligt isolerande trots att de är fuktiga så länge som fartvinden inte kyler. Men om hastigheten ökar under exempelvis transport hem från skogen gör fukten i kombination med fartvinden att vi fryser rejält. 

Vi hade hellre önskat oss tights med ett tunnare lager isolering i kombination med ett vindskyddande material exempelvis Windstopper på främre delen av tightsen. Det hade ökat användningsområdet och temperaturintervallen betydligt. Bäst har Strata faktiskt fungerat som löpartights då vi på kul testat att springa i dem. Då är hastigheten relativt låg och det blir en optimal kombination mellan värmeisolering och ventilation.

AJ

Tightsen och cykelbyxorna är ihopkopplade med gClip-systemet.

Det så kallade gClip-systemet med de löstagbara hängslena och hopkopplingen med cykelbyxorna känns mer som en gimmick än lösning på ett icke existerande problem. Det är inte så ansträngande att använda dubbla hängslen. Strata hålls även bra uppe utan hängslen under relativ statisk cykling, något vi märkte då vi glömde att koppla ihop dem på ryggen. Att hängslena går att ta bort är dock bra då Strata ska tvättas. De relativt stora metalklämmorna får annars tvättmaskinen att låta som en maracas. 

Färgen är svart på gott och ont. Fördelen är att tightsen aldrig blir omoderna och man riskerar inte att sticka ut bland andra cyklister. Nackdelen är att man just ser ut som alla andra i tråkigt svart som dessutom ger låg synbarhet i trafiken. Vi hade önskat oss lite mer färg på några paneler utan att för den skull dra det ända till 80-talets tightsmode. 

Strata har av ovan förklarliga skäl inte varit något favoritplagg varvid de inte använts så mycket och vi kan därför inte säga så mycket om slitage och hållbarhet. 

Plus och minus

+ Bra passform 

+ Varma i låga hastigheter

– Kalla i högre hastigheter

– Svarta 

Corsa Softshell Jersey
7mesh kallar sin modell Corsa för en tröja (jersey). Men vi kan inte riktigt avgöra om den är en tröja eller en jacka. Tyget i konstruktionen är ett tätt stretchtyg som påminner om tyget i normala jackor medan formen är mer som en tröja. Corsa finns i fyra olika färger varav vi provat den blåa.

AJ

Corsa är en mjuk softshelltröja tillverkad av Gore Windstopper.

Tyget i Corsa är uppbyggt av tre lager Gore Windstopper® Softshell 174p som är vindtätt och vattenavvisande. Samtliga sömmar på insidan är tejpade. Corsa saknade tvättlapp med innehållsförteckning men en titt på hemsidan avslöjar att den består av 91 % polyester och 9 % ePTFE. Vikten på Corsa mättes till 265 gram.

Skärningen är skuren för cykelaktiviteter och baksidan är cirka 15 cm längre än framsidan och går ner en bit på rumpan. En 5 mm bred silikonkant längst ner på baksidan ska förhindra att jackan åker upp i ryggen.  Dragkedjan från YKK är vattenskyddad och har ett litet garage högst upp. Dragflärpen sitter på amerikanskt manér monterad på höger sida. Halsens insida är fodrad med ett lent flossat material. Ärmmuddarna i stretchmaterial är 20 mm breda. Reflex finns på baksidan längst ner och på loggorna fram och bak.

AJ

Corsa är välgjord med sina tejpade sömmar på insidan. Reflex finns på ett smalt band längst ner på baksidan. Silikonkanten på insidan ska förhindra att tröjan åker upp på ryggen.

På ryggen finns två fickor vars öppningar sitter snett ut åt sidan. Halva fickan är således öppen medan andra halvan har ett tak. Varje ficka är cirka 25 cm bred och 23 cm hög. Öppningarna saknar stängning men har en kantfållning av stretchmaterial som viker upp sig och fungerar lite som en “backventil” och förhindrar att prylarna flyger ut. I botten på fickorna finns små dräneringshål för eventuellt regnvatten som kommer in. 

Priset för Corsa anges till €230 hos 7mesh men kan hittas på webben från cirka 1400 kr, beroende på storlek och färg.

Omdöme
Oavsett om det är en jacka eller tröja så har Corsa blivit lite av en favorit för cykling under vår och höst. Ibland är det svårt att hitta rätt överkroppskläder när temperaturen inte når upp till tvåsiffrigt. Ska man köra i vanlig cykeltröja med armvärmare och väst eller ta på sig en långärmad vindjacka? Corsa täcker in glappet mellan heltäckta vinterkläder och kortärmat sommarställ och har fungerat från runt +10° ner till några minus beroende på intensitet och hur mycket vi tar på oss under. Under vår och höst har det oftast räckt med en tunn underställströja. Att använda Corsa utan undertröja direkt mot kroppen ger annars en lätt klibbig känsla och just för att den inte gärna används utan något under gör att vi nog vill kalla Corsa mer för en jacka snarare än en tröja. 

Vi har provat storlek Medium och på våra kroppar sitter Corsa som ett andra skinn. Det vi först reflekterar över är att ärmarna är väl tilltagna på längden, något som annars brukar vara ett problem för oss som är ”långa och smala”.  Drar vi ut ärmlängden till max når den nästan ända fram till knogarna men åker tillbaka några centimeter när vi sätter oss i position på cykeln. Storlek är dock alltid individuellt och beroende på hur man är byggd och hur kilona är placerade på kroppen. Den med stor överkropp kan behöva gå upp till storlek Large. Speciellt då vidden på ärmarna är ganska snålt tilltagen för den som gärna gillar att köra bicepscurl på gymmet.

AJ

Storlek Medium passar våra ”normalbyggda” kroppar bra. Den som har större överkropp eller vill kunna röra sig mer i jackan kan behöva gå upp en storlek.

Fram ger jackans skärning minimalt med överflödigt tyg när kroppen håller en framåtlutad cykelposition. Bak når längden ner till mitten på rumpan. Silikonkanten i bakkant förhindrar att jackan åker upp vid normala överkroppsaktiviteter. Den som ofta gör segergest får dock hjälpa till att dra ner jackan både fram och bak efteråt. 

I halsen sitter Corsa lagom tight och det finns små möjligheter för kall luft att leta sig in genom halsöppningen. Det flossade materialet har en skön känsla mot halsen och vi har inte upplevt skav eller irritation. Dragkedjan är enkel att dra ner med bara en hand för att ventilera ur överskottsvärme. Den nakna metalflärpen vill dock gärna fladdra och föra ljud i fartvinden. Vi hade gärna föredragit en gummiöverdragen flärp.

AJ

Halsens insida är klädd i ett mjukt sammetsliknande material. Dragkedjan har ett litet garage högst upp men vill ändå gärna ligga och fladdra i vinden.

Skärningen gör att armarna automatiskt hamnar i en framåtvinklad position. När man sedan sträcker sig fram mot styret så stramas jackan upp på ryggen och ger en ovansida med minimalt med fladder som dels är positivt ur aerodynamisk synvinkel men som även motverkar att kall luft dras in på ryggen. Det gör att luften hålls stilla på insidan och isolerar mot kylan vilket gör att Corsa känns varmare än vad den ser ut att vara. Nackdelen med ärmarnas skärning är att Corsa inte är speciellt bekväm att använda under icke cykelaktiviteter. Att hålla armarna rakt utefter kroppen gör nästa lite ont i armhålorna då armarna tvingas framåt och får en konstig hållning. 

Med armarnas skärning är vi tacksamma för att ryggfickorna har sin öppning snett utåt sidan. Med normalt raka fickor hade det annars varit svårt att nå innehållet. Fickorna rymmer en hel del och vi får med det mesta vi normalt har med oss. Utförandet med öppningen snett åt sidan gör dock att fickorna blir ganska låga längst ut, fickans lägsta höjd är 9 cm, så prylarna får packas in mer mot mitten om de inte ska sticka ut. Fickorna klarar även att lastas rätt tungt utan att bakdelen hänger ned. Kyliga dagar brukar vi placera cykelflaskan i ryggfickorna och med Corsa går en normalstor cykelflaska utmärkt att kila in mot mitten där den sitter som gjuten utan att fara runt.

AJ

Bakfickorna är två till antalet och dess öppningar sitter snett ut åt sidan. Längst ner finns dräneringshål för eventuellt vatten som letar sig in.

Ventilationen är hyfsad och mer åt det täta jackhållet än åt glesstickad cykeltröja. Genom Corsas tighta passform sker inte så stort luftombyte ut genom jackans öppningar utan man får förlita sig på tygets andningsförmåga. Under moderat ansträngning fungerar värmebalansen hyfsad men vid högre intensitet i lägre hastigheter klarar tyget inte av att ventilera bort överskottsvärmen och det blir fuktigt av kondens på insidan. Främst på ryggen där tyget ligger mot kroppen blir det lite av ”svettig ryggsäckskänsla” trots att ingen ryggsäck används. Fukten på insidan kan även upplevas kall på armarna om enbart kortärmat underställ används. Tyget står mot regn hyffsat och Corsa klarar en kortare skur men det är inget att starta en regnig tur med eller bära under längre tid i regn. 

Den tighta passformen gör att Corsa lämpar sig bäst för landsvägscykling. Vi har även provat Corsa på MTB i skogen men där ger den något för liten rörelsefrihet i förhållande till sin storlek för att det ska kännas smidigt och bra. Den som vill cykelcrossa eller köra MTB bör välja en storlek större för att få mer rörelseutrymme. 

Då vi gillar Corsa har den används mycket under vår/höst men uppvisar inget som helst spår av slitage och upplevs i det närmaste som ny. Någon lapp med tvättråd fanns som sagt inte fastsydd men Corsa har sköts på samma sätt som Mk2-bibsen och Strata-tightsen, vilket den verkar ha klarat bra.

Plus och minus

+ Perfekt övergångsplagg  för vår/höst

+ Bra material och skön känsla (med undertröja)

+ Aerodynamisk passform för landsvägscykling utan överdrivet tygfladder

– Något tight skärning för MTB och övriga mer rörliga cykelaktiviteter

– Begränsad ventilation vid hög intensitet i lägre hastigheter

Mer information finns hos 7mesh

Senaste kommentarer

marr 2018-11-25 17:31

Går de att köpa häromkring?

cerro 2018-11-25 18:08

Velo Östersund, Åre Skidsport och Sportson Sundsvall är de som säljer än så länge. Men finns svensk distributör så öppet för fler butiker att sälja.

7Mesh Corsa jackan är grym, använder min flera gånger i veckan från nu till våren :)...

marr 2018-11-25 19:54

Najs, såg fina ut.

larsaw 2018-11-25 22:55

Tack! För en gedigen och saklig Happy-test :)