Ny hjälm från Specialized ringer hem när du vurpat

Datum:
28 november 2018 18:00

Nu lanserar Specialized en ny produkt och en tillhörande digital tjänst. Angi heter en liten sensor som sitter monterad på hjälmen och känner av rörelser som kan vara en krasch. Sensorn synkas med din mobil och kan vid en olycka skicka din position och ett meddelande till ett utvalt nummer. 

Systemet är inte helt nytt, IceDot har ett liknande system och det finns flera system som bara är baserade på live tracking men utan en kraschsensor. Från 2019 kommer alla hjälmar från tillverkaren antingen säljas med Angi eller vara förberedda för att kunna montera en sensor i efterhand. Specialized har också utvecklat appen Ride som kommunicerar med sensorn. Samtidigt loggar appen din cykling och kan om du vill synka med till exempel Strava.

Ser ut nästan som en vanlig Prevail. Hjälmen på bilden kommer att kosta 2999 kronor med Ange och Mips.

Hur funkar det?
Systemet är beroende av mobiltäckning för att kunna larma om något händer. Vet du med dig att du kommer att cykla utanför mobilnätet kan man ställa in hur länge cykelturen troligtvis kommer att ta, då skickas ett sms med din senaste GPS-position till det nummer du har valt som nödnummer. Innan en cykeltur slår du på sensorn och synkar med appen. Efter det är det bara att påbörja turen och hoppas att allt var i onödan. Sensorn drivs med ett knappcellsbatteri (CR2032) och det batteriet räcker cirka ett halvår om man cyklar runt åtta timmar per vecka.
Angi står för Angular and G-force indicator. Appen Ride har också livetracking, det innebär att du kan skicka en länk som gör det möjligt att följa dig via mobilen när du cyklar.
Vad händer då om vurpan inte var så allvarlig? Jo om det är så att hjälmen får för sig att du vurpat och vill skicka ett meddelande till någon som bryr sig börjar appen först att larma, då kan du enkelt berätta för mobilen att du är OK och på så sött stoppa larmet och meddelandet. Om du fortsätter att röra dig antar appen också att du är OK, även om en vurpa indikerats. Nedräkningstiden från en misstänkt vurpa tills att appen larmar är automatiskt inställd på 30 sekunder men du kan i appen ändra till vilken tid som helst.

Sensorn har en accelerometer och ett gyro. Informationen skickar den till din telefon.

Nu med Mips
Specialized har till 2019 också börjat använda rotationsskydd från svenska Mips i sina hjälmar. Tillsammans har de två företagen utvecklat Mips SL som den Prevail vi har fått att testa är utrustad med. Det nya Mips-systemet ser väldigt smidigt ut och passformen är mycket bra. Vi kommer att köra hjälmen under vintern och samtidigt få möjlighet att testa appen Ride också. Förhoppningsvis slipper vi testa Angi-sensorn, men den kommer att få följa med och hålla koll på våra rörelser. Testet kommer mot slutet av vintern. Vikt och pris återkommer vi med i en uppdatering.

Batteriet håller i ett halvår men är beroende av din mobil för att kunna larma.

 

Senaste kommentarer

marr 2018-11-30 01:25

Kör garmin livetrack med extended view igång när jag cyklar själv. Så ser man iallafall vart spåret slutar.
Har man inte extended igång så avslutas det bara om livetrack stängs av, klart dåligt.

Bengt-re 2018-11-30 06:02

Bättre att köra real time gps tracker i mobilen. Med anpassade inställningar drar den inte så mycket ström och appen är pålitligare än Garmin livetrack vilket enligt min erfarenhet är lite ojämn i pålitligheten.

NickPick 2018-11-30 07:50

Platsdelning i Google maps kör jag.
Ska nog köpa en sån där angi ändå...

marr 2018-11-30 07:57

Möjligt ja, sällan jag använder den, men på senare tid har den varit bra. Fördelen är att man kan ha det automatiskt (om de då funkar) så den hoppar igång när man startar ett pass på klockan eller datorn bara.

skier 2018-11-30 08:13

Jag kör också med Garmin Livetrack, gillar att man inte behöver tänka på en sak till att starta utan att det går av sig själv.
Jag tycker den fungerar bra så länge det är mobiltäckning. Tyvärr startar den inte (för mig iaf) om det inte är mobi...