Ny hjälm från Specialized ringer hem när du vurpat

Datum:
28 november 2018 18:00

Nu lanserar Specialized en ny produkt och en tillhörande digital tjänst. Angi heter en liten sensor som sitter monterad på hjälmen och känner av rörelser som kan vara en krasch. Sensorn synkas med din mobil och kan vid en olycka skicka din position och ett meddelande till ett utvalt nummer. 

Systemet är inte helt nytt, IceDot har ett liknande system och det finns flera system som bara är baserade på live tracking men utan en kraschsensor. Från 2019 kommer alla hjälmar från tillverkaren antingen säljas med Angi eller vara förberedda för att kunna montera en sensor i efterhand. Specialized har också utvecklat appen Ride som kommunicerar med sensorn. Samtidigt loggar appen din cykling och kan om du vill synka med till exempel Strava.

Ser ut nästan som en vanlig Prevail. Hjälmen på bilden kommer att kosta 2999 kronor med Ange och Mips.

Hur funkar det?
Systemet är beroende av mobiltäckning för att kunna larma om något händer. Vet du med dig att du kommer att cykla utanför mobilnätet kan man ställa in hur länge cykelturen troligtvis kommer att ta, då skickas ett sms med din senaste GPS-position till det nummer du har valt som nödnummer. Innan en cykeltur slår du på sensorn och synkar med appen. Efter det är det bara att påbörja turen och hoppas att allt var i onödan. Sensorn drivs med ett knappcellsbatteri (CR2032) och det batteriet räcker cirka ett halvår om man cyklar runt åtta timmar per vecka.
Angi står för Angular and G-force indicator. Appen Ride har också livetracking, det innebär att du kan skicka en länk som gör det möjligt att följa dig via mobilen när du cyklar.
Vad händer då om vurpan inte var så allvarlig? Jo om det är så att hjälmen får för sig att du vurpat och vill skicka ett meddelande till någon som bryr sig börjar appen först att larma, då kan du enkelt berätta för mobilen att du är OK och på så sött stoppa larmet och meddelandet. Om du fortsätter att röra dig antar appen också att du är OK, även om en vurpa indikerats. Nedräkningstiden från en misstänkt vurpa tills att appen larmar är automatiskt inställd på 30 sekunder men du kan i appen ändra till vilken tid som helst.

Sensorn har en accelerometer och ett gyro. Informationen skickar den till din telefon.

Nu med Mips
Specialized har till 2019 också börjat använda rotationsskydd från svenska Mips i sina hjälmar. Tillsammans har de två företagen utvecklat Mips SL som den Prevail vi har fått att testa är utrustad med. Det nya Mips-systemet ser väldigt smidigt ut och passformen är mycket bra. Vi kommer att köra hjälmen under vintern och samtidigt få möjlighet att testa appen Ride också. Förhoppningsvis slipper vi testa Angi-sensorn, men den kommer att få följa med och hålla koll på våra rörelser. Testet kommer mot slutet av vintern. Vikt och pris återkommer vi med i en uppdatering.

Batteriet håller i ett halvår men är beroende av din mobil för att kunna larma.

 

Senaste kommentarer

Lejon 2019-04-05 12:00

Min app och sensor har funkat som de ska, jag har dock inte kraschat så jag vet ju fortfarande inte om den räddar mitt liv vid en olycka.

gny 2019-04-13 13:01

Någon som lyckats testa larmet?

Jag kan para sensorn och starta en ride. Men om jag dunkar till hjälmen under en ride så slutar sensorn att lysa grönt och om man går in på device och test så ser man att den inte skickar ut några värden...

NickPick 2019-06-04 07:36

Nu är den gratis att använda så knäpp midjeväskan och ladda hem appen, makten 😉

paxel 2019-06-04 08:38

Uppdaterar min egen konversation: Har kört 6 rundor sedan förra inlägget och den har funkat varje gång. Så turer med full funktionalitet har gått från 1/5 till 7/11, känns lite bättre.
Vet inte om det är uppdateringar av app och os som hjälpt ...

gny 2019-06-04 08:56

Min fungerar också väldigt mycket bättre efter de senaste uppdateringarna av appen. Från att inte larma alls vid simulerad krasch, till att fungera.

Har bara gjort en runda sedan den började fungera. Då så fungerade den i två timmar, m...