Veckans boktips – cykeln i stadsplaneringen

Datum:
24 februari 2019 21:21

Boktipset på Happyride är ett försök att ungefär samtidigt som SVT sänder Babel kort tipsa om en bok som på något sätt har med cykling att göra. Förhoppningsvis räcker det som redan står i bokhyllan längre än Babels säsong. 

Veckans boktips består dock inte av en bok utan flera inom temat: cykeln i stadsplaneringen. Vad betyder cykeln för samhällsutvecklingen? Finns det någon ekonomisk vinst i att satsa på cyklism? Vad krävs för att bygga cykelvänliga städer och behövs det? Frågorna är många och debatterna lika så. Happyride har samlat sex läsvärda böcker som på olika sätt behandlar cykeln som en del av samhällsplaneringen både ur ett nutida och historiskt perspektiv.

Först ut är Carlton Reids Roads were not built for cars.  Här får läsaren stifta bekantskap med exempelvis Henry Sturmey, djupdyka i varför mentaliteten ”vi och dem” existerar i trafiken samt hur cykeln bidragit till dagens vägutformning. Allt detta presenteras ur ett historiskt perspektiv där cykelns utveckling kombineras med bilens framfart. En intressant blandning av fakta och historik med en gnutta humor. En på många sätt unik bok i sin utformning.

 

”If you can change the streets, you can change the world”.

Vidare tar vi en titt på Janette Sadik-Khans Street Fight och den osminkade versionen av USA´s trafiksystem. Boken inleder med att presentera resultatet från ett århundrade av oförmåga att förstå att man får vad man bygger för. Sadik-Khan visar exempelvis problematiken med tron att det är möjligt att öka motortrafikens framkomligheten genom att göra plats för fler fordon, ett tankesätt som inte på något sätt är unikt för USA. Street Fight blandar do´s and dont´s inom stadsplaneringen på ett intressant och lättsamt sätt. Hur stor roll spelar ett utökat cykelvägnät och vad händer när en bilburen stad som New York inför hyrcykelsystem? En fascinerande bok med trevliga före- och efter-bilder som visar att det är möjligt att bygga hållbart även utifrån de sämsta förutsättningarna.

Vad är en utopisk modell och hur planerar vi bäst för cykeln i stadsrummet? I Velotopia får läsaren följa med på ett studiebesök till några av världens cykelvänligaste länder. Steven Fleming diskuterar både dåtid, nutid och framtid när han tar upp cykelns plats i städerna. Bokens utformning påminner lite om en föreläsning men inte på ett negativt sätt. Tvärtom är genomgången både pedagogisk och intressant. Traditionellt utformade städer kontra nytänk med cykelbroar, cykelrondeller och andra förslag som ska öka cyklisternas framkomlighet presenteras på ett underhållande sätt kombinerat med ett stort antal bilder. En bok som passar den med extra stort intresse för fysisk planering.

 

”A good city planner doesn´t sit in a room with maps, but goes out to the streets and watches the way citizens want to interact with their public spaces. Design begins with need. People first, then construction and the engineering.”

Cykelns roll i stadsplaneringen är också temat i boken Copenhagenize – the definitive guide to global bicycle urbanism. Sedan 2007 har Mikael Colville-Andersen arbetat via företaget Copenhagenize med att främja cykling och utvecklingen av hållbara städer. Han har gästat konferenser och föreläst världen över. Förra året släpptes the definitive guide to global bicycle urbanism och boken är precis vad titeln säger. Här får läsaren i komprimerad form, ta del av all den kunskap som Colville-Andersen samlat på sig under alla år som urban designer och mobility expert. Vad som gör boken extra tilltalande är språket, här lindas inget in utan allt presenteras i klartext. Trots sitt breda innehåll så är det lätt att följa med i resonemanget och Colville-Andersen väljer att lyfta fram invånarna i sina diskussioner, det är trots allt dessa som man bygger för. Boken innehåller allt från trafikutformning och vikten av snöröjning till cykelparkeringar och beteendevetenskap. Colville-Andersen menar att allt har redan uppfunnits, nu handlar det snarare om att kopiera och klistra in insatser för att förbättra våra städer. Copenhagenize – the definitive guide to global bicycle urbanism är en bok som passar alla citycyklister.

 

”If bikehelmets are the answer, you´re asking the wrong questions.”

Hur hade världen sett ut som cykeln fortfarande varit normen, en cykel-utopi? Denna spännande tanke har Peter Walker utvecklat i boken Bike Nation. Walker går på djupet med många komplexa frågor och detta är inte en bok för den som är ute efter något lättläst. Likt Colville-Andersen så går Walker rakt på sak och drar sig inte för att ifrågasätta. Budskapet är tydligt, det är dags för cykeln att ta tillbaka sin rättmätiga plats i trafiksystemet.

 

”Bikes don´t pay for the roads!”

Om vi hade fått en slant varje gång vi hört det argumentet, så hade vi förmodligen haft råd att bygga många fler cykelbanor. Därför passar vi på att tipsa om Bikenomics av Elly Blue. Med sin bok vill Blue slå hål på vad hon refererar till som ”the bicycle-freeloader myth” och lyfta fram hur cykling rent av kan rädda ekonomin. Hur finansieras egentligen infrastrukturen? Vad kostar dålig hälsa? Hur kan cykeln bidra till cirkulärekonomi och vem är egentligen den köpstarkaste konsumenten: bilisten eller cyklisten? I Bikenomics tar varje kapitel upp argument och myter som möter oss cyklister på närmast en daglig basis. Så för den som vill ge svar på tal nästa gång någon påstår att cyklister inte bidrar ekonomiskt till infrastrukturen, är detta boken att införskaffa.

 

  1. Roads were not built for cars, Carlton Reid. Förlag: IslandPress. Språk: engelska
  2. Street Fight – Handbook for av urban revolution, Janette Sadik-Khan och Seth Solomonow. Förlag: Penguin. Språk: engelska
  3. Velotopia – the production of cyclespace in our minds and our cities,  Steven Fleming. Förlag nai010 publishers. Språk: engelska
  4. Copenhagenize – the definitive guide to global bicycle urbanism, Mikael Colville-Andersen. Förlag: IslandPress. Språk: engelska
  5. Bike Nation, Peter Walker. Förlag: Yellow Jersey Press. Språk: engelska
  6. Bikenomics – how bicycling can save the economy, Elly Blue. Förlag: Microcosm Publishing. Språk: engelska

Senaste kommentarer

Inga kommentarar